Διχασμό και αντιδράσεις φορέων και κατοίκων προκαλεί η υπερυψωμένη περιφερειακή (flyover)
Τα υπέρ και τα κατά ενός έργου που θα ταλαιπωρήσει για 4-5 χρόνια όλο το πολεοδομικό συγκρότημα
Με παρέμβαση των κατοίκων της Πυλαίας και της περιοχής ων Κωνσταντινοπολίτικων, προχθές σταμάτησε το κόψιμο των δένδρων που πρόκειται να πέσουν στο βωμό της υπερυψωμένης περιφερειακής οδού, το περίφημο Fly Over, έργο που όπως φαίνεται διχάζει κατοίκους και τοπικές κοινωνίες, παρά τις διαβεβαιώσεις κυβέρνησης και ειδικών ότι θα βοηθήσει αισθητά στο κυκλοφοριακό της πόλης.
Προχθές το πρωί η αντιπαράθεση έληξε υπέρ των κατοίκων, οι οποίοι με κινητοποίηση, παρά την ισχυρή παρουσία της αστυνομίας, υποχρέωσαν τους υλοτόμους να σταματήσουν το κόψιμο των δένδρων, πάνω από το τούνελ της Περιφερειακής, έχοντας καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα, ενώ το παρών του δημάρχου Πυλαίας Χορτιάτη Ιγνάτιου Καϊτεζίδη, λειτούργησε προσθετικά και απέτρεψε προσωρινά την καταστροφή του πρασίνου.
https://youtu.be/10Qzq17PMK0
Οι κάτοικοι των Κωνσταντινοπολίτικων, της Μαλακοπής και της Πυλαίας αλλά και όλων των περιοχών που θα επηρεαστούν από τις εργασίες κατά μήκος της περιφερειακής οδού, διαμαρτύρονται για τις συνέπειες του έργου στην καθημερινότητα τους, παρότι αποδέχονται ότι η υπερυψωμένη περιφερειακή θα προσφέρει ανακούφιση στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη.
Ωστόσο σύμφωνα με συγκοινωνιολόγους, κατά τη διάρκεια του έργου, συνολικά η κατάσταση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, θα χειροτερέψει διότι για τις εργασίες του Fly Over, θα πρέπει να κλείσει μία λωρίδα ανά κατεύθυνση στην υπάρχουσα περιφερειακή οδό. Αυτό σημαίνει ότι η περιφερειακή οδός θα λειτουργεί κατά 50% και το κυκλοφοριακό βάρος που δέχεται, και θα απολέσει, θα διοχετευτεί αναγκαστικά στους ήδη υπερφορτωμένους και κορεσμένους από ΙΧ, δρόμους της πόλης.
Να σημειωθεί ότι το έργο, που έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ – Μυτιληναίος, θα κοστίσει περίπου 400 ευρώ και θα απαιτηθούν 4 χρόνια εργασιών για να ολοκληρωθεί, αν όλα κυλίσουν ομαλά. Πρόκειται για την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου (FlyOver), με μήκους περίπου 13,5 χιλιομέτρων, από τα οποία τα 4 χλμ. είναι σε συνεχή γέφυρα. Θα υπάρχουν 4 λωρίδες, δηλαδή δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, συν μία λωριδα έκτακτης ανάγκης Το έργο επίσης περιλαμβάνει εννέα ανισόπεδους κόμβους, οκτώ νέες γέφυρες και τρεις νέες σήραγγες και προσθέτει στην υπάρχουσα περιφερειακή μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης σε κάθε κατεύθυνση.
Εκτιμάται ότι μετά την κατασκευή του, το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη θα μειωθεί μέχρι και 30% καθώς θα επιτρέπει σε μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων να παρακάμπτουν τον αστικό ιστό, μειώνοντας τον όγκο των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στο κέντρο της πόλης.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι πρόδρομες εργασίες για το έργο θα ξεκινούσαν τον Σεπτέμβριο, με αναστολή της κυκλοφορίας σε μία λωρίδα ανά κατεύθυνση στην υπάρχουσα περιφερειακή οδό. Ωστόσο μετά από παρέμβαση των Α. Τζιτζικώστα και Κ. Ζέρβα, αποφασίστηκε οι εργασίες να ξεκινήσουν μετά τις εκλογές στην αυτοδιοίκηση, καθώς η εκκίνηση των εργασιών στην περιφερειακή θα προκαλέσει κυκλοφοριακή συμφόρηση στην πόλη, γεγονός που θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά το προεκλογικό κλίμα.
Οι αντιδράσεις, η διαπλάτυνση και το σκάνδαλο των περιβαλλοντικών μετρήσεων
Ωστόσο οι κάτοικοι των Κωνσταντινοπολίτικων, ιδίως της περιοχής που θα εφάπτεται με τη νέα περιφερειακή οδό, καθώς προβλέπεται και διαπλάτυνση της υπάρχουσας περιφερειακής κατά μία λωρίδα, θεωρούν ότι το έργο θα ανατρέψει άρδην και αρνητικά την καθημερινότητα τους ενώ θα αποβεί και καταστροφικό για τη δασική ζώνη πέριξ του έργου, με την κοπή εκατοντάδων δένδρων σε μία έκταση περίπου 100 στρεμμάτων.
Όπως τονίζει ο Ηλίας Γκινδής, επικεφαλής του Σωματείου Κατοίκων Κωνσταντινοπολιτών, η αρχική χάραξη του Fly Over δεν έθιγε τον οικισμό και στο ύψος της οδού Σταγειρίτη, δεν περνούσε την περιφερειακή δίπλα από τα σπίτια των κατοίκων. Η χάραξη άλλαξε όπως υποστηρίζει, για να μειωθεί το κόστος κατασκευής.
Επίσης, τονίζει πως οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η όχληση από τον θόρυβο και τα καυσαέρια, θα είναι τεράστιες και πως δεν έχουν γίνει οι σωστές μετρήσεις. Όπως αναφέρει οι μετρήσεις για τον θόρυβο και τα καυσαέρια έγιναν την περίοδο της πανδημία, όταν τα διερχόμενα αυτοκίνητα ήταν ελάχιστα, λόγω των περιοριστικών μέτρων.
«Ο υφιστάμενος δρόμος βάσει του σχεδιασμού θα διαπλατυνθεί 14 μέτρα από την μία πλευρά και 14 μέτρα από την άλλη. Θα φτάσει δηλαδή δίπλα στην οδό Ιπποκράτους και σύριζα στα σπίτια», αναφέρει και τονίζει πως «θα υπάρχει μία οδός ταχείας κυκλοφορίας μπροστά στα μπαλκόνια των κατοίκων. Αυτή η αλλαγή προφανώς έγινε για λόγους κόστους».
Υποστηρίζει πως η διαπλάτυνση είναι πιο φτηνή από την νέα αρχική χάραξη και σημειώνει ότι δεν αποκλείεται οι κάτοικοι να προσφύγουν και στο ΣτΕ. «Γίνεται ένα έργο για μάς χωρίς εμάς», τονίζει και σχολιάζει πως «έχουν εκδοθεί άδειες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, για τα καυσαέρια, αλλά βάσει μετρήσεων τον Μάιο και Ιούνιο του 2020, εν μέσω πανδημίας, όταν κυκλοφορούσε το 20% των οχημάτων που κυκλοφορούν σήμερα».
«Δεν λέμε να μη γίνει ο δρόμος, αλλά πρέπει πρώτα να δούμε τις επιπτώσεις στον άνθρωπο και το περιβάλλον» σημειώνει.
«Απαράδεκτη είναι η κατάσταση που πάει να δημιουργηθεί» τονίζει και η Καίτη Παπαθανασίου, αντιπρόεδρος του Σωματείου Κωνσταντινοπολιτών, σημειώνοντας πως οι μελέτες που υπάρχουν δεν βασίζονται στα υπάρχοντα δεδομένα και τα λάθη αυτά θα κοστίσουν την κοπή εκατοντάδων πολύτιμων δένδρων για την περιοχή αλλά και όλη την πόλη.
Σίμος Δανιηλίδης: Έπρεπε να προηγηθεί η νέα εξωτερική περιφερειακή και το Μετρό
Επιφυλάξεις και ενστάσεις για το Fly Over, εκφράζει και ο δήμαρχος Νεάπολης Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης. Εξέθεσε μάλιστα τους προβληματισμούς του στην ευρεία σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σταικούρα.
«Να ξεκαθαρίσω αρχικά ότι ήμουν και είμαι υπέρ της υπερυψωμένης οδού γενικά, αλλά έπρεπε να προηγηθεί η νέα εξωτερική περιφερειακή», τονίζει και εξηγεί πως «ήταν το έργο που θα έδινε πραγματική έξοδο και ανάσα στην πόλη, και το οποίο θα ξεκινούσε πίσω από το ΤΙΤΑΝ, την Ευκαρπία και το Ρετζίκι, κάτω από το Φίλυρο, πίσω από την Εξοχή και το Ασβεστοχώρι, και την πάνω πλευρά του Παπανικολάου, περνάει κάτω από το Χορτιάτη και πίσω από Πανόραμα και Θέρμη και κατέληγε σε δύο κλάδους, προς Πολύγυρο και Μουδανιά αλλά και αεροδρόμιο».
Τονίζει δε, πως το έργο του Fly Over είναι σχεδόν «κολοβό», καθώς δεν παρεμβαίνει καθόλου στους κάθετους συλλεκτήριους άξονες που είναι μποτιλιαρισμένοι, όπως από Πολίχνη, Σταυρούπολη, Ευκαρπία, Μετέωρα και οι οδοί Α. Παπανδρέου, Επταπυργίου και Όχι, και δεν ανακατασκευάζει γεφυράκια που λειτουργούν με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση, όπως και δεν παρεμβαίνει στους ανισόπεδους κόμβους που απαιτούν ανακατασκευή ενώ σημειώνει ότι στην περιφερειακή δεν υπάρχουν πεζοδρόμια αλλά και πρόσβαση στο δάσος.
Σε ότι αφορά τις προτεραιότητες, θεωρεί ότι πρώτα θα έπρεπε να προηγηθεί η ολοκλήρωση του Μετρό με την επέκταση προς τα Δυτικά, ακολούθως ή ταυτόχρονα η εξωτερική νέα περιφερειακή και μετά να γινόταν η υπερυψωμένη περιφερειακή. «Η προτεραιότητα έπρεπε να είναι η ολοκλήρωση και επέκταση του μετρό δυτικά και η εξωτερική περιφερειακή και μετά το Fly Over», τονίζει και αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «μία μικρή γραμμή της επέκτασης του μετρό της Αθήνας, κοστίζει όλη η γραμμή του Μετρό δυτικά στη Θεσσαλονίκη».
Γιάννης Πολίτης: Θα δώσει πνοή στην πόλη αλλά χρειάζεται καλύτερη προετοιμασία
Ο Γιάννης Πολίτης, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών ΑΠΘ, όπου διδάσκει Συγκοινωνιακή Τεχνική και Σχεδιασμός Μεταφορών, τονίζει πως το Fly Over, θα αποβεί σωτήριο σε ότι αφορά το κυκλοφοριακό της πόλης.
Όπως τονίζει «είναι ένα έργο που όταν ολοκληρωθεί θα δώσει πνοή στην πόλη αυτό είναι δεδομένο. Θα διαχωρίσει τις διαμπερείς κινήσεις του περιφερειακού, που τις υπολογίζουμε στο 30% – 40% από τις κινήσεις που εξυπηρετούνται στην πόλη».
Ωστόσο, επισημαίνει πως «το δύσκολο κομμάτι είναι η περίοδος κατασκευής όπου εκεί δυστυχώς σαν πόλη είμαστε απροετοίμαστοι». Σημειώνει δε πως μέσω του συντονιστικού οργάνου που έχει δημιουργηθεί, υπάρχουν οι δυνατότητες για ένα καλύτερο συντονισμό την περίοδο των εργασιών, ώστε να αποφευχθούν τυχόν λάθη που θα επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση που θα δημιουργηθεί λόγω της μειωμένης λειτουργίας της περιφερειακής οδού.
Σε ότι αφορά την εξωτερική περιφερειακή, αναφέρει ότι το έργο αυτό αποκλείστηκε λόγω κόστους καθώς άγγιζε σχεδόν τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ αλλά και λόγω της επικινδυνότητας του τούνελ των 8 χιλιομέτρων, που έπρεπε να κατασκευαστεί στο βουνό του Πανοράματος.
Μπίλιας: Δεν κινδυνεύει το έργο, αλλά μας λείπει κυκλοφοριακή μελέτη
Από την πλευρά της πολιτείας και συγκεκριμένα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, τονίζεται πως το έργο θα αποδώσει καρπούς και πως δεν κινδυνέυει από προσφυγές και καθυστερήσεις και θα ξεκινήσει κανονικά τον Οκτώβριο
Ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλια, σε δηλώσεις του έχει τονίσει πως το έργο διαθέτει όλες τις απαραίτητες άδειες για όλες τις απαιτούμενες εργασίες, ακόμα και για τις κοπές των δένδρων, τα οποία, όπως υποστηρίζει, μετά το πέρας των εργασιών θα αντικατασταθούν
«Σε κάθε προσφυγή υπάρχει ανησυχία, αλλά το έργο διαθέτει όλες τις απαιτούμενες άδειες για να προχωρήσει», τόνισε αλλά παραδέχτηκε πως στην αρχική μελέτη δεν υπήρχε κυκλοφοριακή μελέτη, η οποία, να τονίσουμε αποφασίστηκε μόλις πρόσφατα, από το συντονιστικό όργανο που έχει συσταθεί για να παρακολουθεί το έργο.
Επί της ουσίας επιβεβαίωσε δηλαδή ότι δεν υπάρχει η κατάλληλη προετοιμασία για να υποστηριχθεί επαρκώς το έργο. Όπως είπε, ζητήθηκε από το αρμόδιο υπουργείο να γίνει αυτή η μελέτη «η οποία με τις κατάλληλες προτάσεις, θα συμβάλλει στην, όσο το δυνατόν καλύτερη, μείωση της αναμενόμενης ταλαιπωρίας από την κατασκευή του Fly Over».