Διεθνές αρχιτεκτονικό γραφείο αναλαμβάνει την μελέτη νέας ανάπλασης στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης
Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει αναθέσει στο ολλανδικό αρχιτεκτονικό γραφείο MVRDV να ηγηθεί της εξέλιξης του ανατολικού μέρους του.
Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει αναθέσει στο ολλανδικό αρχιτεκτονικό γραφείο MVRDV να ηγηθεί της εξέλιξης του ανατολικού μέρους του λιμανιού της πόλης σε ένα σύγχρονο αστικό περιβάλλον και ένα μεγάλο hub με πολλές χρήσεις. Το project, το οποίο θα είναι το πρώτο που εκπονεί το MVRDV στην Ελλάδα, στοχεύει να ανορθώσει το διεθνές προφίλ της Θεσσαλονίκης και να της δώσει την δυνατότητα να συναγωνιστεί στην παγκόσμια σκηνή.
«Ως η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και η πρωτεύουσα της περιοχής της Μακεδονίας, η Θεσσαλονίκη έχει ιστορικά υπάρξει σημαντικό σταυροδρόμι μεταξύ των Βαλκανικών κρατών, του Αιγαίου, της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής. Ως το κεντρικό στοιχείο αυτών των συνδέσεων, ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση του παραλιακού μετώπου θα είναι καίριας σημασίας στην ενδυνάμωση της φήμης της πόλης», αναφέρει σε ανακοίνωσή του το αρχιτεκτονικό γραφείο.
Η προτεινόμενη προσέγγιση του MVRDV στον σχεδιασμό είναι μια διαδικασία προσαρμογής και επανάληψης, που θα ορίσει και μετά θα βελτιστοποιήσει τους στόχους, το όραμα και το σχέδιο του project καθώς προχωράει ο σχεδιασμός. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να καλλιεργήσει την σχέση μεταξύ λιμανιού και πόλης και να ορίσει την μελλοντική ταυτότητα της περιοχής, με την ομάδα να προτείνει να δει τις δυνατότητες του χώρου κάτω από διαφορετικά σενάρια, με επίκεντρο την φύση, την αναψυχή, τον πολιτισμό, την εκπαίδευση, μεταξύ άλλων.
«Η φιλοδοξία της ομάδας του project εμπνέει – ουσιαστικά, αυτό που ζητούν είναι να προετοιμάσουν το έδαφος για ένα “Φαινόμενο Μπιλμπάο” στην Θεσσαλονίκη», αναφέρει ο Winy Maas, ιδρυτικό μέλος του MVRDV. «Αυτό αναφέρεται φυσικά στο Bilbao Guggenheim, αλλά αυτό που συχνά παραβλέπεται είναι πως αυτό το μουσείο ήταν μονάχα το πιο ορατό και εντυπωσιακό κομμάτι ενός κατά πολύ ευρύτερου προγράμματος αναζωογόνησης της πόλης, που συμπεριλάμβανε την αποκατάσταση και ανακατανομή της πλούσια παρούσας ιστορικής κληρονομιάς, την μείωση του ρόλου του αυτοκινήτου μέσα στην πόλη, και την αναδιάρθωση της δημόσιας μεταφοράς. Πολλά από τα ίδια πράγματα συμβαίνουν στη Θεσσαλονίκη – έτσι πιστεύουμε πως είναι η ιδανική στιγμή να αναζητήσουμε τον ρόλο του Λιμανιού στο φαινόμενο της Θεσσαλονίκης».
Για να διασφαλιστεί ότι αυτή η ολιστική προσέγγιση θα επιτευχθεί με τις υψηλότερες δυνατές προδιαγραφές, το MVRDV έχει συγκεντρώσει μια διεθνή ομάδα ειδικών για να αντιμετωπίσει κάθε πτυχή αυτής της σχεδιαστικής πρόκλησης. Εργάζονται μαζί με τους Deda & Architects και τον Ανδρέα Σαββίδη ως αρχιτεκτονικός σύμβουλος. Στο project θα συμμετέχουν ακόμη οι Rebel Group, με βάση το Ρότερνταμ, Drees & Sommer, με βάση την Στουτγκάρδη, η εταιρεία WSP, με βάση το Λονδίνο, οι Enveco, με βάση την Αθήνα, και η Μαρία Σιτζόγλου, σύμβουλος με βάση τη Θεσσαλονίκη, παρέχοντας στήριξη από διάφορες απόψεις.