Δημοψήφισμα για τη ΔΕΘ: Νέα συνέντευξη Τύπου μετά τη συζήτηση της προσφυγής στην Αποκεντρωμένη
Αναλυτικότερη ενημέρωση για τη συγκεκριμένη διαδικασία εξέτασης της προσφυγής θα υπάρξει αύριο
Το θέμα του Δημοψηφίσματος για τη ΔΕΘ επιστρέφει στην επικαιρότητα από την Οργανωτική Επιτροπή, η οποία αύριο Τετάρτη (24/6) στις 11 το πρωί παραχωρεί συνέντευξη Τύπου.
Αφορμή στέκονται οι τελευταίες εξελίξεις.
Χθες το πρωί (Δευτέρα, 22/6) συζητήθηκε ενώπιον της 1η Ειδικής Επιτροπής, η προσφυγή της πρωτοβουλίας πολιτών «Οργανωτική Επιτροπής Δημοψηφίσματος» (ΟΕΔ) κατά της απόφασης του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης.
Αίτημα της εξετασθείσας προσφυγής ήταν η ακύρωση της εν λόγω απόφασης, με την οποία είχε απορριφθεί η προσφυγή νομιμότητας της ΟΕΔ κατά της με αριθμό 115/01.04.2026 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, η οποία είχε απορρίψει το συλλογικό αίτημα 23.214 δημοτών για τη διεξαγωγή δημοτικού δημοψηφίσματος για τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στην έκταση της ΔΕΘ.
Η Ειδική Επιτροπή συγκροτήθηκε από τους κ.κ. Μαρία Αποστολίδου, Πάρεδρο Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, Ιωάννη Στεφάνου, μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, σε αναπλήρωση του Προέδρου αυτού, και Παύλο Κεσόγλου, Αντιδήμαρχο Δήμου Αμπελοκήπων-Μενεμένης, αιρετό εκπρόσωπο της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων.
Οι προσφεύγοντες, εκπροσωπήθηκαν από τις πληρεξούσιες δικηγόρους τους, Έλλη Μέλλιου και Άσπα Θεοχάρη, μετά του Νίκου Νικήσιανη και ο Δήμος Θεσσαλονίκης εκπροσωπήθηκε από τον Προϊστάμενο Διεύθυνσης Νομικής Υποστήριξης και νομικό σύμβουλο αυτού, Νικόλαο Χρυσικό.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως στη διαδικασία ακρόασης, διάρκειας άνω των δύο ωρών, οι πληρεξούσιες δικηγόροι των προσφευγόντων ανέπτυξαν το ιστορικό της υπόθεσης και τους λόγους ακύρωσης που περιέχονταν στην υπό εξέταση προσφυγή, και απάντησαν, από κοινού με τον δεύτερο προσφεύγοντα, στις διευκρινιστικές ερωτήσεις που τους τέθηκαν από τα μέλη της Επιτροπής, καθώς και στις αιτιάσεις του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Αναλυτικότερη ενημέρωση σχετικά με τη συγκεκριμένη διαδικασία εξέτασης της προσφυγής, καθώς και τις λοιπές εξελίξεις στο θέμα της ΔΕΘ και του δημοψηφίσματος θα υπάρξει κατά τη Συνέντευξη Τύπου της ΟΕΔ, αύριο Τετάρτη 24.06.2026, ώρα 11:00, στο φουαγιέ του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης (Αίθουσα Γάμων).
Η ανακοίνωση
«Συνέντευξη Τύπου στο φουαγιέ του Δημαρχείου Θεσσαλονίκης δίνει την Τετάρτη 24.6.2026 στις 11.00 η Οργανωτική Επιτροπή Δημοψηφίσματος για τη ΔΕΘ σχετικά με τις εξελίξεις στο θέμα της ΔΕΘ. Στη συζήτηση της προσφυγής της στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση τη Δευτέρα, τέθηκαν προβληματισμοί για την πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ και τονίστηκαν οι αυξημένες ευθύνες του δημάρχου για την υπόσχεσή του για 120 στρέμματα Μητροπολιτικό Πάρκο.
Μετά την απαράδεκτη απόρριψη από την πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης του αιτήματος των 23.214 δημοτών & δημοτισσών για διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος με στόχο τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στη ΔΕΘ, οι δυνάμεις που αγωνίστηκαν συλλογικά για να υπερασπιστούν τη βούληση των πολιτών, συνεχίζουν την προσπάθεια με κάθε νόμιμο μέσο. Έτσι, η Οργανωτική Επιτροπή:
- Παραστάθηκε το πρωί της Δευτέρας 22/6 ενώπιον της 1ης Ειδικής Επιτροπής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης, όπου συζητήθηκε η προσφυγή κατά της απόφασης του Γραμματέα της ΑΔΜΘ, με την οποία απορρίφθηκε η προσφυγή νομιμότητας της ΟΕΔ κατά του Δήμου Θεσσαλονίκης.
- Υπερασπίστηκε το τοπικό δημοψήφισμα ως γνήσιο δημοκρατικό θεσμό, με κάθε τρόπο και μέσο, επειδή το ενδιαφέρον είναι έντονο πανελλαδικά. Η κυβέρνηση δεν αποδέχθηκε κανένα από τα σχόλια που τέθηκαν στη δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών που αφορά τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Έτσι, η Οργανωτική Επιτροπή κατέθεσε υπόμνημα με αναλυτικές διατυπώσεις και επεξηγήσεις στους βουλευτές που συμμετέχουν στη σχετική Επιτροπή και αρκετοί άρθρωσαν σοβαρό αντίλογο, ζητώντας και τη συμμετοχή της Οργανωτικής Επιτροπής, κάτι που απορρίφθηκε.
- Προσέφυγε στα διοικητικά δικαστήρια κατά της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης που απόρριψε το αίτημα των 23.214 δημοτών. Ήδη η παράταξη «Θεσσαλονίκη για Όλους» κατέθεσε σχετική αίτηση ακύρωσης στο ΣτΕ.
Βεβαίως, η πρόσφατη απόφαση του Ε’ τμήματος του ΣτΕ (υπ’ αριθ. 339/2026) που απέρριψε την προσφυγή 50 πολιτών κατά του Π.Δ. του 2021 το οποίο είχε εγκρίνει το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) και δίνει τώρα στο Υπερταμείο το δικαίωμα να εξαντλήσει τους συντελεστές που προβλέπουν μέγιστη δόμηση 96 στρεμμάτων και ποσοστό κάλυψης 45%:
- Έχει δημιουργήσει ερωτήματα όχι απλώς για την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης αλλά για το κατά πόσο αυτή ενδιαφέρεται και παρακολουθεί στοιχειωδώς τη βούληση των πολιτών, το περί δικαίου αίσθημά τους και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης.
- Αναπαράγει την επιχειρηματολογία των σκοπιμοτήτων του Υπερταμείου, που πάντα έβλεπε την έκταση των 175 στρεμμάτων της ΔΕΘ ως μια ευκαιρία για Real Estate στο πιο ζηλευτό «οικόπεδο» της πόλης.
- Εκτιμά ότι τα 60 στρέμματα είναι υπεραρκετά για πράσινο και αδιαφορεί όχι μόνο για την έλλειψη πρασίνου και τη ρύπανση στην πόλη ή την κλιματική κρίση αλλά και για τις υποσχέσεις πρωθυπουργού και Δημάρχου Θεσσαλονίκης για 120 στρέμματα Μητροπολιτικού Πάρκου.
Σήμερα, παρά την κινητοποίηση και τις 23.214 υπογραφές δημοτών για πραγματικό δημοψήφισμα και Μητροπολιτικό Πάρκο, το φαραωνικό Real Estate παραμένει σε ισχύ. Και εύκολα μπορεί να υποθέσει κανείς ότι η κυβέρνηση τουλάχιστον γνώριζε την απόφαση του ΣτΕ όταν πρόσφατα τροποποίησε το Προεδρικό Διάταγμα και διατήρησε το Βελλίδειο Συνεδριακό κέντρο. Μένει τώρα να επανέλθει και η κατασκευή του ξενοδοχείου των 32 μέτρων ύψους και η πλήρης παράδοση της ΔΕΘ στα ιδιωτικά συμφέροντα και όχι στους πολίτες. Και αυτό οι πολίτες οφείλουν να το αποτρέψουν!».

