Θεσσαλονίκη

Δήμος Θεσσαλονίκης: Κλήσεις εικοσαετίας εμφανίζονται σε πολίτες και προκαλούν αντιδράσεις

Ειδοποιήσεις και κατασχετήρια μέσω τραπεζών και δεσμεύσεις λογαριασμών - Ποιους νόμους επικαλείται η διοίκηση του Δήμου

Χάρης Δημαράς
δήμος-θεσσαλονίκης-κλήσεις-εικοσαετ-1260744
Χάρης Δημαράς

Ειδοποιητήρια για κλήσεις από το Δήμο Θεσσαλονίκης, που χρονολογούνται από το 2004 ή και νωρίτερα φτάνουν μέσω του gsis, με ηλεκτρονικό τρόπο, σε πολίτες και προκαλούν έντονες αντιδράσεις.

Μία ή και παραπάνω κλήσεις για παράνομο πάρκινγκ σε διάφορους δρόμους της πόλης, κλήσεις όμως που αμφισβητούνται, καθώς θεωρείται ότι σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι βεβαιωμένες, όπως προβλέπει ο νόμος και σύμφωνα με όσα καταγγέλλονται, τις «ξεθάβουν» μετά από πολλά χρόνια, ακόμη και πάνω από 20, για εισπρακτικούς, όπως λένε, λόγους.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης πάντως κάνει λόγο για «τρύπα» 30 εκατομμυρίων ευρώ από τις παλιές κλήσεις, που στην πλειοψηφία τους είναι βεβαιωμένες εντός του προβλεπόμενου χρόνου (τριετία) και τα χρήματα πρέπει να εισπραχθούν, όπως επιτάσσει ο νόμος, μετά από εγκύκλιο του 2023.

«Διπλές κλήσεις για τις οποίες ποτέ δεν ενημερώθηκα»

Η δημοσιογράφος, Αθηνά Καλαϊτζόγλου, είναι κάτοικος Αθηνών για πάνω από 20 χρόνια πια έχοντας μετακομίσει στην πρωτεύουσα από τη Θεσσαλονίκη και προσφάτως πληροφορήθηκε με ηλεκτρονικό μήνυμα για ειδοποιητήριο σχετικά με οφειλές προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης.

«Έφυγα από τη Θεσσαλονίκη στα τέλη του 2003, οι κλήσεις για τις παραβάσεις που υποτίθεται ότι έκανα, έγιναν από τον Απρίλιο του 2003 μέχρι τον Ιούνιο 2003. Δηλαδή, 21 χρόνια πριν. Βλέποντας τες μία μία, διαπίστωσα ότι τα 2/3 από αυτές είναι διπλές, δηλαδή μέσα στην ίδια μέρα με μία κλήση το πρωί και μία το απόγευμα. 

Εδώ θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι ουδέποτε βρήκα αυτές τις κλήσεις, ουδέποτε ενημερώθηκα γι’ αυτές τις κλήσεις και αν ήθελαν να με βρουν, θα μπορούσαν να το είχαν κάνει. Δεν τις δέχομαι με τίποτα, διότι ουδέποτε έλαβα επίσημη γνωστοποίηση.

Έπρεπε να με ειδοποιήσουν όταν έγιναν και γνωρίζω ότι μετά από μία 3ετία παραγράφονται. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι πάνω από 20ετία.

Αν είχαν οριστικοποιηθεί από την αρχή, θα έπρεπε να μπουν και στο φορολογικό μου φάκελο. Ο Δήμος δεν ενημέρωσε ποτέ. Συνεπώς, στο δια ταύτα, με την έρευνα που έκανα, κατάλαβα πως αυτή η υπόθεση έχει νομικές τρύπες. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης με έναν άτσαλο τρόπο προσπαθεί να γεμίσει τα ταμεία του, το κάνει αυτό για εισπρακτικούς λόγους».

Μετά το email που δέχθηκε στις 26 Νοεμβρίου, η κ. Καλαϊτζόγλου έστειλε στις 3 Δεκεμβρίου αίτηση παραγραφής προς τη Διεύθυνση Οικονομικής και Ταμειακής Διαχείρισης του Δήμου, στο  τμήμα ελέγχου και πιστοποίησης δαπανών. Την επομένη επιβεβαιώθηκε η αποστολή, αλλά από τότε δεν υπήρξε κάποια απάντηση.

Το email από το οποίο ενημερώθηκε για κλήσεις εικοσαετίας

κλήση

Το νομικό προηγούμενο μέσω του Συνηγόρου του Πολίτη

Δεν είναι όμως μόνο η περίπτωση της κ. Καλαϊτζόγλου. Είναι εκατοντάδες οι αντίστοιχες περιπτώσεις, πολιτών που τους ήρθε ειδοποίηση για παλιές κλήσεις, που μετράνε και δύο δεκαετίες.

Μας καταγγέλλει αναγνώστης που διατηρεί την ανωνυμία του, για την περίπτωση της μητέρας του.

«Μπαίνοντας στο ειδοποιητήριο, μέσω του email, φαίνονται σαν πέντε πρόστιμα, με τα δύο από αυτά να είναι με ίδια ημερομηνία. Υπάρχει το σύνολο και δίπλα η προσαύξηση. 

Δεν έχω ιδέα γι’ αυτές τις κλήσεις. Αν είχα, φυσικά θα το είχα πληρώσει τότε, όπως και η μητέρα μου.

Ο Δήμος μπήκε με το ΑΦΜ της μητέρας μου και ήρθε μήνυμα στη μητέρα μου, μέσω της ΑΑΔΕ.  Μπαίνοντας στο Δήμο Θεσσαλονίκης, συνδέεσαι με την ΑΑΔΕ με τους κωδικούς της εφορίας και βλέπεις τα χρέη αυτά. Κανείς μας δεν ξέρει τίποτα γι΄αυτά.

Πήγαμε στο Δήμο Θεσσαλονίκης και πήραμε πρωτόκολλο για να προχωρήσουμε σε αίτημα παραγραφής προστίμου, έχοντας και δεδικασμένο μία περίπτωση από το Δήμο Θέρμης». 

No description available.

No description available.

Τι είχε συμβεί σε αυτή την περίπτωση; 

Πολίτης που είχε το ίδιο θέμα πήρε απαλλακτικό μέσω του Συνηγόρου του Πολίτη κι έτσι το πρόστιμο παραγράφηκε από το Δήμο Θέρμης, για μία αντίστοιχη περίπτωση.

Η συγκεκριμένη περίπτωση έχει λειτουργήσει ως προηγούμενο, για υποθέσεις κατά τις οποίες οι κλήσεις δεν ήταν βεβαιωμένες (να έχεις δηλαδή ειδοποιηθεί και να έχει καταχωρηθεί αυτό στα μητρώα του αντίστοιχου Δήμου).

Πολλοί από τους πολίτες που έχουν ειδοποιηθεί για τις παλιές κλήσεις, έχουν ήδη προχωρήσει σε ένσταση, περιμένοντας να δικαιωθούν.

Δέσμευση λογαριασμού τράπεζας, 30 εκ. ευρώ η τρύπα από ΚΟΚ

Η συγκεκριμένη νομοθεσία, ωστόσο, για τις παλιές κλήσεις υφίσταται εδώ και πολλά χρόνια, όμως αυτό που άλλαξε τα τελευταία χρόνια ήταν εγκύκλιοι του 2023, όπως ενημερώνει ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Αρβανίτης, μέσω δηλώσεών του στην Parallaxi.

«Με εγκύκλιους του 2023 υπήρξε ενημέρωση πως ισχύει η νομοθεσία για όσες κλήσεις έχουν γίνει μέχρι και 20 χρόνια πριν το 2018, για τις οποίες οι Δήμοι μπορούν να προχωρήσουν σε αναγκαστικά μέτρα για να εισπράξουν τα χρήματα. Για κλήσεις μετά το 2018, οι Δήμοι έχουν πέντε χρόνια δικαίωμα να κάνουν αναγκαστικά μέτρα για να εισπράξουν. Αν δεν το κάνουν,  στη συνέχεια παραγράφονται. Εν ολίγοις δεν ισχύει το ότι η κλήση επειδή είναι παλιά, τη σβήνω».

 Αυτό πάντως που κάνει εντύπωση είναι ότι για τις παλιές κλήσεις προβλέπεται δέσμευση λογαριασμών.

«Ο νόμος αναφέρει πως όταν κάνεις αναγκαστικά μέτρα, για να εισπράξεις τα χρήματα προχωράς σε δέσμευση λογαριασμού εφόσον δεν πληρώνονται από τους παραβάτες. Ο Δήμος έχει ενημερώσει πλήρως γι’ αυτές τις ενέργειες. Έχουμε ενημερώσει εγγράφως τρεις φορές και μετά η διαδικασία πάει στην τράπεζα. Υπάρχουν όμως τράπεζες που παρά τα ηλεκτρονικά κατασχετήρια, δεν αποδίδουν τα χρήματα, για να μην δυσαρεστήσουν τους πελάτες τους. Ένας που παρανομεί όμως, πρέπει να πληρώνει. Εμείς απλά εφαρμόζουμε το νόμο».

Ο κ. Αρβανίτης παραδέχεται πως υπήρχαν και μη βεβαιωμένες κλήσεις: «Κάθε περίπτωση έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Η κλήση πρέπει να βεβαιώνεται εντός τριετίας. Ειδάλλως διαγράφεται. Σε ορισμένες περιπτώσεις, λόγω πληθώρας κλήσεων, δεν τις έστελναν στο ταμείο και δεν γινόταν ενημέρωση στον πολίτη. Πρέπει να είναι εντός τριετίας από την 1/1 του επόμενου έτους. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων όμως, μιλάμε για βεβαιωμένες κλήσεις, οπότε αυτός που παρανόμησε πρέπει να πληρώσει και δεν πρέπει να επιβραβεύουμε την παρανομία».

Ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών, πάντως, έκανε λόγο για ανείσπρακτα 30 εκατομμύρια ευρώ μέσω ΚΟΚ, ένα τεράστιο ποσό από το οποίο μέσω των πληρωμών ή των κατασχετηρίων ευελπιστεί ο Δήμος  ότι θα καταφέρει να εισπράξει (ή τουλάχιστον ένα μεγάλο μέρος αυτού) το επόμενο χρονικό διάστημα και να γεμίσει τα ταμεία του.

Το αρνητικό για όσους εμφανίζονται ότι χρωστούν είναι ότι, αν δεν δικαιωθούν στην ένσταση, βάσει νόμου μπορούν μεν να προχωρήσουν σε ρύθμιση, πληρώνοντας ωστόσο όλο το ποσό συμπεριλαμβανομένης και της προσαύξησης κανονικά, που στις περισσότερες περιπτώσεις αφορά και το μεγαλύτερο ποσό, παρά το ίδιο το πρόστιμο αυτό καθαυτό.

Το τελευταίο δεν ισχύει μόνο για ευάλωτες κατηγορίες πολιτών.

Πάντως, μετά τη «βροχή» παλιών κλήσεων και προστίμων, ακολουθεί βροχή ενστάσεων και σίγουρα έντονη δυσαρέσκεια.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα