Δήμος Θεσσαλονίκης: Θα ψάχνουν αντιδημάρχους λόγω Θεοδωρικάκου
Ακόμα και μέσα στον Ιούλιο, οι αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα του νόμου Θεοδωρικάκου – Ανατροπές στην αυτοδιοίκηση
Αναταράξεις και ανατροπές στις διοικήσεις πολλών δήμων της χώρας, φέρνουν οι αποφάσεις του ΣτΕ για τον τρόπο ανάδειξης των αντιδημάρχων και τη συγκρότηση και τις αρμοδιότητες των επιτροπών Οικονομικών και Ποιότητας Ζωής, οι οποίες αναμένονται να επισημοποιηθούν, ως αποφάσεις της Ολομέλειας, το αμέσως επόμενο διάστημα, δηλαδή μέχρι τα τέλη Ιουλίου.
Ήδη το Γ’ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει αποφανθεί ότι οι αλλαγές που έχει επιφέρει ο νόμος Θεοδωρικάκου (νόμος 4623/2019), στο νόμο 4555 του 2018, βάσει του οποίου έγιναν οι αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019, είναι αντισυνταγματικές καθώς αλλοιώνουν τη λαϊκή βούληση.
Σύμφωνα με το σκεπτικό του ΣτΕ, ο νόμος Θεοδωρικάκου «παραβιάζει τις αρχές της λαϊκής κυριαρχίας, της ισότητας των όρων του εκλογικού ανταγωνισμού και της ελεύθερης και ανόθευτης εκδήλωσης του λαϊκού φρονήματος, που διέπουν τις εκλογές για την ανάδειξη των αρχών των οργανισμών της τοπικής αυτοδιοίκησης και απορρέουν από τα άρθρα 1, 4, 5, 51, 52 και 102 του Συντάγματος».
Μετά τις αποφάσεις της Ολομέλειας, οι οποίες θεωρείται βέβαιο ότι θα επικυρώσουν τις αποφάσεις, του Γ’ τμήμα του Συμβουλίου, η κυβέρνηση και το υπουργείο Εσωτερικών, θα πρέπει να προχωρήσουν σε νομοθετική ρύθμιση και να επαναφέρει σε ισχύ τις διατάξεις και όσα ορίζει για τα επίμαχα ζητήματα, ο νόμος 4555/2018 (πρόγραμμα Κλεισθένης), με τον οποίο, να επαναλάβουμε, διεξήχθησαν οι δημοτικές και περιφερειακές εκλογές τον Μάιο του 2019.
Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι στους δήμους της χώρας, όπου εφαρμόστηκε ο νόμος Θεοδωρικάκου, για την ανάδειξη αντιδημάρχων και τη συγκρότηση των Επιτροπών Οικονομικών και Ποιότητας Ζωής, θα πρέπει να υπάρξει ανάδειξη των αντιδημάρχων μόνο μέσα από συμπράξεις μεταξύ παρατάξεων και όχι από ανεξάρτητους δημοτικούς συμβούλους ενώ η σύνθεση των Επιτροπών θα πρέπει να επιτευχθεί βάσει της απλής αναλογικής, με ψηφοφορία από το δημοτικό συμβούλιο.
Όπως τονίζει στην Parallaxi, o Αντώνης Μαρκούλης, δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω, και επικεφαλής της αντιπολιτευόμενης παράταξης του δήμου Βέροιας «Προτεραιότητα στον Πολίτη», που μαζί με δημοτικό σύμβουλο της ίδιας παράταξης, Κωνσταντίνο Τροχόπουλο, κατέθεσαν την σχετική προσφυγή στο ΣτΕ, μετά τις αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ, η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση.
Το πρόβλημα θα λυθεί με νομοθετική ρύθμιση βάσει των αποφάσεων τιου ΣτΕ
«Το θέμα με την δημοσιοποίηση των αποφάσεων της Ολομέλειας του ΣτΕ, θα πρέπει να λυθεί νομοθετικά. Δηλαδή να ψηφιστεί νέος νόμος, ο οποίος θα ρυθμίζει στα πλαίσια του Κλεισθένη, τις συνθέσεις και τις αρμοδιότητες των επιτροπών και του δημοτικού συμβουλίου. Ανάλογα θα πρέπει να υπάρξει ρύθμιση και για τους αντιδημάρχους και τους κοινοτικούς συμβούλους. Δηλαδή και στις δύο περιπτώσεις θα πρέπει να επανέλθει ό,τι ίσχυε με τον Κλεισθένη», τονίζει και σημειώνει ότι «θα πρέπει να οριστούν εκ νέου νέοι αντιδήμαρχοι όπως και να επανασυσταθούν οι επιτροπές Οικονομικών και Ποιότητας Ζωής βάσει των προυποθέσεων τον Κλεισθένη».
Ωστόσο οι αποφάσεις της Ολομέλειας του ΣτΕ και η επαναφορά σε ισχύ του Κλεισθένη, ενδέχεται να θέσει σε αμφισβήτηση και όλες τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί από τις Επιτροπές, ή τους αντιδημάρχους, καθώς θα μπορούν υπό προϋποθέσεις να κριθούν αντικανονικές.
Δηλαδή συμβάσεις και αναθέσεις, έργα και διαγωνισμοί, θα μπορούσαν να ακυρωθούν αν γίνει επίκληση συγκεκριμένων αιτιάσεων.
Όπως τονίζει ο Αντώνης Μαρκούλης «υπάρχει θέμα με τις αποφάσεις των επιτροπών όπως και των αντιδημάρχων, οι οποίες αρχικά μπορούν να εξεταστούν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, όπως βέβαια και από τα δικαστήρια, υπό τον όρο να έχουν προσβληθεί εμπρόθεσμα».
Εξηγεί δε, πως ακόμα και οι παλιές αποφάσεις μπορούν να προσβληθούν αν αυτοί που θα προσφύγουν, είχαν κατατεθεί εντάσεις και είχαν επικαλεστεί τον συγκεκριμένο λόγο, δηλαδή την «κακή συγκρότηση των επιτροπών».
«Τότε σαφώς υπάρχει θέμα» σημειώνει και αναφέρει ότι «εμείς στο δήμο Βεροίας για πολλές αποφάσεις έχουμε προσφύγει και δεν ψηφίζουμε λόγω κακής συγκρότησης των επιτροπών».
Ο αντιδημοκρατικός χαρακτήρας του νόμου Θεοδωρικάκου Να θυμίσουμε ότι η κυβέρνηση μέσω του νόμου Θεοδωρικάκου, επέβαλε την δική της θέση για τη λειτουργία των ΟΤΑ, παρότι υπήρχε συγκεκριμένο και ψηφισμένο νομοθετικό πλαίσιο, διότι ήθελε να καταργήσει στην πράξη την απλή αναλογική και να επαναφέρει το παλιό «δημαρχοκεντρικό» και συγκεντρωτικό σύστημα.
Το σύστημα διοίκησης δηλαδή, που ανέδειξε τα φαινόμενα της «υπεξαίρεσης» στο δήμο και στη νομαρχία Θεσσαλονίκης, και έχει καταστήσει, σύμφωνα με όλες τις μελέτες, την αυτοδιοίκηση στον κατεξοχήν χώρο της διαφθοράς και των πελατειακών σχέσεων.
Ο νόμος Θεοδωρικάκου, έδωσε τη δυνατότητα, ακόμα και σε δημάρχους μειοψηφίας, όπως π.χ ο Κ. Ζέρβας στο δήμο Θεσσαλονίκης, να ελέγχουν απόλυτα την πλειοψηφία στις Επιτροπές Ποιότητας Ζωής και Οικονομικών, στις οποίες μεταφέρθηκαν, εντελώς αντιδημοκρατικά, ουσιαστικές και αποφασιστικές αρμοδιότητες από τα δημοτικά συμβούλια, τα οποία υποβαθμίστηκαν σε διακοσμητικά όργανα απλής διαβούλευσης.
Η «πτώση» του νόμου Θεοδωρικάκου, αναμένεται να προκαλέσει θεμελιώδης τριγμούς στο οικοδόμημα της αυτοδιοίκησης, καθώς οι δημοτικοί άρχοντες θα κληθούν πλέον να λειτουργήσουν, έστω για τον εναπομείναντα χρόνο μέχρι τον Οκτώβριο του 2023, οπότε θα γίνουν οι αυτοδιοικητικές εκλογές, βάσει των ρυθμίσεων και διατάξεων του νόμου Κλεισθένη και της απλής αναλογικής.
Δηλαδή αντιδήμαρχοι θα πρέπει οριστούν, είτε από την παράταξη του δημάρχου, είτε μέσα από σύμπραξη παρατάξεων ενώ στις επίμαχες επιτροπές η πλειοψηφία θα αναδειχτεί με ψηφοφορία στα δημοτικά συμβούλια.
Επι παραδείγματι, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι η πλειοψηφία στις επιτροπές Οικονομικών και Ποιότητας Ζωής του δήμου Θεσσαλονίκης, εφόσον καταπίπτει η ρύθμιση Θεοδωρικάκου για τα 3/5, δεν θα ανήκει στην παράταξη Ζέρβα, ενώ οι θέσεις των αντιδημάρχων θα πρέπει να καλυφθούν από δημοτικούς συμβούλους που ανήκουν στην «συμπαράταξη Ζέρβα».
Ο Εφραίμ της συμπαράταξης οι ανεξάρτητοι αντιδήμαρχοι
Να θυμίσουμε πως εκτός του Εφραίμ Κυριζίδη, αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, που έχει ενταχθεί στην «δημοτική πλειοψηφία», μέσω σύμπραξης, οι υπόλοιποι αντιδήμαρχοι έχουν οριστεί από δημοτικούς συμβούλους που εγκατέλειψαν τις παρατάξεις τους, και ως ανεξάρτητοι δημοτικοί σύμβουλοι, βάσει του νόμου Θεοδωρικάκου, ορίστηκαν αντιδήμαρχοι.
Πρόκειται για τους Σωκράτη Δημητριάδη, Κοινωνικής Πολιτικής, Νικόλαο Ζεϊμπέκη Αθλητισμού, Νεολαίας και Εθελοντισμού, Μιχαήλ Κούπκα Οικονομικών, Ερωτόκριτο Θεοτοκάτο, Περιβάλλοντος, Κωνσταντίνο Ιακώβου, Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, Στυλιανό Λιακόπουλο, Ανάπτυξης Δημοτικών Κοινοτήτων και Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών και Ιωάννα Κοσμοπούλου, Παιδείας.
Πρόκειται για δημοτικούς συμβούλους που έχουν εκλεγεί με τις παρατάξεις του Ν. Ταχιάου και Γ. Ορφανού, οι οποίες δεν έχουν συμπράξει με την διοίκηση Ζέρβα. Αυτό σημαίνει ότι αν επανέλθει σε ισχύ ο Κλεισθένης, οι εν λόγω αντιδήμαρχοι θα πρέπει να παυθούν. Για να παραμείνουν θα πρέπει να επανενταχτούν στις παρατάξεις τους οι οποίες ακολούθως θα πρέπει συμφωνήσουν σε συμπαράταξη με την παράταξη Ζέρβα.
«Αυτό μάλλον είναι απίθανο να συμβεί. Ο Ζέρβας θα κληθεί να διοικήσει το δήμο με αυτούς που διαθέτει και χωρίς τον Αβαρλή», τονίζει ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος και σημειώνει πως μέχρι τον Οκτώβριο του 2023 έχουν πολλά να συμβούν και θα είναι μία δοκιμασία «για εκείνους που εκ των προτέρων απέρριψαν αλαζονικά και αντιδημοκρατικά τις προγραμματικές συνεργασίες που εισηγείται ο Κλεισθένης»…