Δήμος Θεσσαλονίκης: Υπογειοποίηση κάδων, αλλά σε βάθος χρόνου
Σχέδιο από το 2015, οι πρώτοι τοποθετήθηκαν το 2021 και ο δήμος ευελπιστεί μέχρι το 2025 να εγκαταστήσει άλλους 185
Το Μετρό Θεσσαλονίκης, θυμίζει το έργο της υπογειοποίησης των κάδων απορριμμάτων στο δήμο Θεσσαλονίκης, πρόγραμμα το οποίο ξεκίνησε το 2015 και ακόμα βρίσκεται σχεδόν πειραματικό στάδιο.
Οι πρώτοι 59 κάδοι τοποθετήθηκαν το 2021 ενώ άλλοι 185 πρόκειται να εγκατασταθούν, αν τελικά το έργο προχωρήσει, σε βάθος τριετίας.
Προχθές το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, με μεγάλη πλειοψηφία αποφάνθηκε θετικά σχετικά με τη χωροθέτηση των νέων 185 υπόγειων κάδων, σε διάφορα σημεία στις Β’, Γ’, Δ’ και Ε’ δημοτικές κοινότητες.
Οι πρώτοι υπόγειοι κάδοι, 59 τον αριθμό τοποθετήθηκαν το 2021 κυρίως στο ιστορικό κέντρο της πόλης, μετά από πολλές περιπέτειες που αφορούσαν την προετοιμασία αλλά και την χρηματοδότηση.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε από την προηγούμενη διοίκηση το 2015 και μπήκε σε φάση υλοποίησης ουσιαστικά το 2018, αφού είχαν προηγηθεί οι απαραίτητες προεργασίες, όπως η εργολαβία για τα ορύγματα, και είχε γίνει αποδεκτή από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μέσω δανείου, η χρηματοδότηση του έργου.
Συνολικά ο σχεδιασμός περιελάμβανε την τοποθέτηση 860 θέσεις υπόγειων κάδων με προϋπολογισμό περί τα 5 εκατομμύρια ευρώ. Σύμφωνα με στελέχη της προηγούμενης διοίκησης, είχαν γίνει οι κατάλληλες προεργασίες και μελέτες ώστε το έργο, από το 2018 και μετά, να προχωρήσει στην τελική του ευθεία, αλλά τελικά το πρόγραμμα περιορίστηκε μόνο στο κέντρο της πόλης.
Προχθές στο δημοτικό συμβούλιο από όλες σχεδόν τις πλευρές, υπήρξε κλίμα αποδοχής και συναίνεσης ώστε η υπογειοποίηση των κάδων απορριμμάτων να προχωρήσει καθώς τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν είναι πολλά.
Να σημειωθεί ότι τα υπόγεια συστήματα συλλογής απορριμμάτων, αποτελούν ίσως την πιο σύγχρονη τεχνολογία στην αποθήκευση των αστικών απορριμμάτων. Το επάνω τμήμα αποτελείται από τις θυρίδες εισαγωγής και συνήθως, είναι σχεδιασμένο ώστε να αρμόζει στο χώρο. Οι θυρίδες εισαγωγής μπορεί να είναι για γενικά απορρίμματα ή μόνο για ανακυκλώσιμα υλικά ενώ υπάρχει η δυνατότητα συμπίεσης των απορριμμάτων για εξοικονόμηση του όγκου τους. Με την υπογειοποίηση των κάδων απορριμμάτων, πέρα από τη δυνατότητα συλλογής μεγάλου όγκου σκουπιδιών, αποφεύγεται η διασπορά και η υπερχείλιση των απορριμμάτων ενώ περιορίζονται δραστικά και οι οσμές.
Επιφυλάξεις και παρατηρήσεις από την αντιπολίτευση
Προφανώς έχοντας υπόψη όλα αυτά τα πλεονεκτήματα πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι από την αντιπολίτευση υπερψήφισαν την πρόταση, εκφράζοντας παρατηρήσεις και επιφυλάξεις ενώ άλλοι, χωρίς να απορρίπτουν το έργο, καταψήφισαν θεωρώντας ότι η διοίκηση του δήμου δεν έχει σχεδιασμό και πως η προώθηση του έργου γίνεται για επικοινωνιακούς λόγους.
Όπως τόνισε στην Parallaxi η Ελλη Χρυσίδου, πρώην αντιδήμαρχος και δημοτική σύμβουλος της παράταξης «Θεσσαλονίκη Μαζί», «εμείς ψηφίσαμε θετικά υπέρ του έργου αλλά καταθέσαμε τις δικές μας παρατηρήσεις, διότι η διοίκηση έχει καθυστερήσει πάρα πολύ. Το έργο ήδη έπρεπε να είναι στη φάση της εγκατάστασης των κάδων και τώρα συζητάμε μόνο για την χωροθέτηση». Αναφέρει δε ότι η διοίκηση του δήμου ως έπρεπε, δεν κατέθεσε τίποτα το συγκεκριμένο.
«Πρόκειται για εξαγγελία, δεν έχουν ούτε χρονοδιάγραμμα, ούτε σχεδιασμό υλοποίησης ούτε καν κάποιο προϋπολογισμό» τονίζει και αναφέρει ότι σήμερα ο δήμος Θεσσαλονίκης διαθέτει μόλις δύο αυτοκίνητα, με τους απαραίτητους γερανούς για το άδειασμα των κάδων ενώ δεν παρουσιάστηκε κανένα σχέδιο σχετικά με τις επιλογές των σημείων τοποθέτησης των κάδων.
Από την πλευρά του ο Ανδρέας Κουράκης, δημοτικός σύμβουλος της παράταξης, «Πολήχρωμη Θεσσαλονίκη», και πρώην αντιδήμαρχος, καταψήφισε την πρόταση διότι όπως υποστηρίζει πρόκειται για μία πρόχειρη και χωρίς σχεδιασμό προσπάθεια. Αναφέρει δε πως μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία προετοιμασία και μελέτη για τα ορύγματα και τα δίκτυα (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ύδρευση κ.α) ενώ αμφιβάλει αν ο δήμος θα είναι έτοιμος να διεξάγει το διαγωνισμό στο τέλος του 2022, για την προμήθεια των κάδων αλλά και των γερανοφόρων αυτοκινήτων για την αποκομιδή, ώστε το έργο να είναι έτοιμο στο τέλος του 2025.
Όπως τόνισε «η διοίκηση Ζέρβα απέτυχε να κάνει τη Θεσσαλονίκη μια καθαρή πόλη όπως είχε δεσμευτεί προεκλογικά παρά τα πολλά εκατομμύρια που διέθεσε για την προμήθεια κάδων απορριμματοφόρων και υλικών επιδιόρθωσης, και παρά το πολυάριθμο προσωπικό που υπηρετεί στις υπηρεσίες καθαριότητας». Εξηγεί δε πως «χωρίς ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης των οργανικών και των ανακυκλώσιμων απορριμμάτων από την πηγή, μέχρι την περιβαλλοντική και ενεργειακή επεξεργασία τους, η τοποθέτηση υπόγειων κάδων, και των μηχανικών μέσων που αναγκαστικά θα πρέπει να προμηθευτεί, δεν πρόκειται να προσφέρει στην καθαριότητα της πόλης». Τέλος τονίζει πως «απλά θα είναι μία εργολαβία και μία προμήθεια που δεν θα πετύχει τον σκοπό για τον οποίου θα γίνουν».