Featured

Εδώ σηκώσαμε τα μάτια ψηλά στη Θεσσαλονίκη

Ο Βασίλης Αλεξάνδρου δημιούργησε μία εγκατάσταση ορμώμενος από τις πρωτόγνωρες συνθήκες που μας έχεις επιβάλλει η πανδημία.

Νίκος Γκάγιας
εδώ-σηκώσαμε-τα-μάτια-ψηλά-στη-θεσσαλο-870703
Νίκος Γκάγιας

Εδώ και λίγες μέρες αν σηκώσετε ψηλά το κεφάλι στην οδό Τάσκου Παπαγεωργίου στη Θεσσαλονίκη, θα δείτε μία εξαιρετική παρέμβαση να βρίσκεται σε λειτουργία.

Έχουμε ζήσει πρωτόγνωρες καταστάσεις με τις συνθήκες που μας έχει επιβάλλει η πανδημία και ο Βασίλης Αλεξάνδρου ορμώμενος από όλα αυτά δημιούργησε την συγκεκριμένη εικαστική παρέμβαση στο κέντρο της πόλης.

Πιο συγκεκριμένα στην πρόσοψη μιας οικοδομής, στον πάνω-πάνω όροφο εμφανίζονται εναλλάξ οι λέξεις Safer (=ασφαλείς) και Suffer (=υποφέρω), καθημερινά μόνο τις ώρες μεταξύ 21:00 – 5:00, δηλαδή το χρονικό διάστημα που αναγκαστήκαμε να μείνουμε στα σπίτια μας εν μέσω lockdown.

Εμείς εντοπίσαμε τον καλλιτέχνη, ο οποίος μας εξήγησε πως προέκυψε η συγκεκριμένη ιδέα:

«Όταν χτύπησε το μήνυμα της Πολιτικής Προστασίας στα κινητά μας, έγραφε: «Μένουμε σπίτι, μένουμε ασφαλείς» και όταν το μετέτρεπε στα αγγλικά έγραφε: «Stay home, stay suffer». Από εκεί μου ήρθε η ιδέα. Είχε ενδιαφέρον αυτό το λογοπαίγνιο με την αλλαγή της έννοιας. 

Όλα αυτά έγιναν την περίοδο της πρώτης καραντίνας. Όταν η απαγόρευση κυκλοφορίας ήταν 21:00 – 5:00. Όλο αυτό χτυπούσε άσχημα στον κόσμο και ήταν πολύ περιοριστικό και προφανώς κάτι τέτοιο παραπέμπει σε άλλα καθεστώτα. Οπότε ένιωσα την ανάγκη να κάνω κάτι απέναντι σ’ αυτό. Επίσης όλοι καλλιτέχνες δεν είχαμε που να τοποθετηθούμε με το έργο μας, δεν υπήρχε δυνατότητα αλληλεπίδρασης με το κοινό. Αυτά τα δύο στοιχεία με οδήγησαν σ’ αυτή την παρέμβαση»

Η εναλλαγή των λέξεων γίνετε κάθε φορά που κάποιος χρήστης σκανάρει ένα QR code, το οποίο βρίσκεται στην είσοδο της οικοδομής, αλλά και σε άλλα πολυσύχναστα σημεία της πόλης, ενώ στη συνέχεια δίνεται σε όλους η δυνατότητα πρόσβασης σ’ έναν ανοιχτό διάλογο, όπου ο καθένας μπορεί να διατυπώσει τις απόψεις του ανώνυμα.

«Υπάρχει η διάδραση από τον δρόμο μέσω του QR code, έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα στον περαστικό που θα σκανάρει, να μπει σε μία διαδικασία και αλληλεπίδρασης με τον δημόσιο χώρο μέσα από το λογοπαίγνιο του Safer/Suffer, αλλά και ταυτόχρονα να λάβει μέρος σ’ έναν ανοιχτό δημόσιο διάλογο – γιατί με τα social media, μπήκαμε σε μία διαδικασία να σκεφτόμαστε αν αυτό που θα πούμε θα λογοκριθεί ή το κατά πόσο μπορώ να ποστάρω ελεύθερα την γνώμη»

Η αλήθεια είναι ότι υπήρχαν αρκετές δυσκολίες. Όλη η εγκατάσταση και το ηλεκτρονικό και το ψηφιακό κομμάτι ξεκίνησαν τον Μάιο του 2021 και ολοκληρώθηκαν πριν από λίγο καιρό. Συγκεκριμένα η εικαστική παρέμβαση βρίσκεται σε λειτουργία εδώ και λίγες μέρες, από τις 7 Ιανουαρίου. 

«Μπορεί να λειτουργεί μόνο το βράδυ, όμως τα QR codes βρίσκονται σ’ όλη την πόλη και σου δίνουν την πληροφορία “μπες  εκείνη την ώρα”. Αυτή την στιγμή επειδή κοντά στο σπίτι που είμαι έχω κολλήσει ένα μεγάλο QR code, βλέπω τρία άτομα να το κοιτάνε»

Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη

Ο Βασίλης Αλεξάνδρου γεννήθηκε το 1990 στη Θεσσαλονίκη. Το 2014 αποφοίτησε με άριστα από τη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Το 2019 ολοκλήρωσε Master «Οπτικοακουστικές Τέχνες στην ψηφιακή εποχή» με εστίαση στις Διαδραστικές Εγκαταστάσεις και τα Νέα Μέσα στην τέχνη στο τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Στο ενεργητικό του καταγράφονται μια μόνιμη εικαστική παρέμβαση σε δημόσιο χώρο «Με αφορμή το καμένο πιάνο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας» (2015), έξι ατομικές εκθέσεις «Ψηφιακή Αποπλάνηση» Γκαλερί Λόλα Νικολάου (2020) «Βραχεια Μνημη» Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης (2020) «Μηχανές Ευδαιμονίας» παλαιό φρούριο, Κέρκυρα (2019), «διά βίας μάθηση» Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης (2017), «οbject’sorigin, rejected» Πολιτιστικό Κέντρο Αλίμου, Αθήνα (2017) και «μητρική Γλώςσα» Γκαλερί χώρος 18, Θεσσαλονίκη (2014), καθώς και πάνω από πενήντα ομαδικές εκθέσεις. Το 2017 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Mediterranea 18 YoungArtistsBiennale “Home”, NationalGalleryofTirana, στην Αλβανία και το 2019 στην 24η BiennialofHumorandSatire στην πόλη Gabrovo της Βουλγαρίας. Από τις αρχές του 2016 διοργανώνει το site-specificproject «Ακατάλληλο Μάθημα».

Έχει παραδώσει μαθήματα σεμινάρια και εργαστήρια σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα και από τον Μάρτιο του 2020 είναι υποψήφιος διδάκτωρ του Ιόνιου Πανεπιστημίου, στο τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας με θέμα την πολιτική τέχνη στην ψηφιακή εποχή.Το 2020 βραβεύθηκε από την ARTWORKS και είναι Fellow στο Πρόγραμμα Υποστήριξης Καλλιτεχνών Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα