Θεσσαλονίκη

Εικόνες: Το σχολείο της Θεσσαλονίκης που μοιάζει με μουσείο

Μαθητές και εκπαιδευτικοί με μεράκι έχουν μετατρέψει τα τελευταία χρόνια το σχολείο τους σε έναν ανοιχτό χώρο πολιτισμού και μάθησης

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
εικόνες-το-σχολείο-της-θεσσαλονίκης-π-1369925
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Σε πολλά σχολεία, η πρώτη εντύπωση που αποκομίζει κανείς μπαίνοντας στις αίθουσες ή περπατώντας στους διαδρόμους είναι η κυριαρχία του γκρι.

Τοίχοι άχρωμοι, διάδρομοι δίχως ζωντάνια και αίθουσες που αποπνέουν μια ψυχρή, σχεδόν βιομηχανική ατμόσφαιρα.

Το γκρι, ένα χρώμα που συνδέεται συχνά με την ουδετερότητα, την αυστηρότητα ή ακόμη και τη μελαγχολία, γίνεται καθημερινό φόντο για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς.

Μια μονοτονία που σίγουρα επηρεάζει τη διάθεση, τη δημιουργικότητα και την όρεξη για μάθηση.

Γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια πολλά σχολεία αρχίζουν να βάζουν χρώμα τόσο στο εξωτερικό τους όσο και στο εσωτερικό τους.

Κάποιες μάλιστα παρεμβάσεις είναι πραγματικά έργα τέχνης.

Μια από αυτές είναι η περίπτωση του 2ου Γυμνασίου Ευκαρπίας στη Θεσσαλονίκη που από το 2022 υλοποιεί το πρωτοποριακό πρόγραμμα «Μετατρέποντας το σχολείο σε Μουσείο», δίνοντας νέα πνοή στον σχολικό χώρο μέσα από τις αρχές της Σύγχρονης Μουσειολογίας.

Η δράση στοχεύει να μετατρέψει το σχολείο σε έναν ανοιχτό χώρο πολιτισμού και μάθησης.

Η μόνιμη έκθεση «Μεταφράζοντας το σύγχρονο ελληνικό σχολείο σε εικόνα» αναδεικνύει, μέσω εικαστικών έργων των μαθητών, θεματικές όπως η πολιτισμική ταυτότητα, οι δημοκρατικές και παιδαγωγικές αξίες, η οικολογία, η αειφορία, η ιστορία, η ενσυναίσθηση και οι φυσικές επιστήμες.

Με τη συμμετοχή μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, το πρόγραμμα συνδυάζει την τέχνη με την εκπαίδευση, αξιοποιώντας καινοτόμα εργαλεία όπως QR codes και διαδραστικές εφαρμογές που ενισχύουν τις ψηφιακές δεξιότητες.

Η υπεύθυνη καθηγήτρια, Μαριάνα Κίζου (ζωγράφος – εκπαιδευτικός, μουσειολόγος), σημειώνει:

«Το σχολείο μας μετατρέπεται σε χώρο πολιτισμού, ιστορίας και δημιουργίας, ανοιχτό σε όλη τη σχολική κοινότητα».

Η προβολή των βασικών χαρακτηριστικών ενός σύγχρονου ελληνικού σχολείου, που οικοδομεί τη μόρφωση σεβόμενο την ιστορία, τον πολιτισμό και τις επιστήμες, προάγει αρχές και αξίες διαχρονικές, καλλιεργεί δεξιότητες και στάσεις ζωής, ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις μιας σύγχρονης αειφορικής κοινωνίας.

Από την Κυκλαδική ελληνική εποχή στη σύγχρονη Ελλάδα

Η 1η ενότητα αφορά ένα «ταξίδι» στην πολιτισμική μας ταυτότητα.

Με πρώτη στάση την Κυκλαδική, Αρχαία ελληνική εποχή, έπειτα τη Βυζαντινή, για να φτάσουμε στη συνεχεία στη νεοελληνική και στη σύγχρονη εποχή.

Η Ελλάδα ανέκαθεν ήταν σταυροδρόμι πολιτισμών και αυτό αποτυπώνεται στα ζωγραφισμένα αντίγραφα κεντημάτων που κοσμούν χώρους του σχολείου.

Κεντήματα από πληθυσμιακές ομάδες που έζησαν στον ελλαδικό χώρο και ζυμώθηκαν με τον ελληνικό πολιτισμό, όπως:

• Ελληνικά • Μικρασιάτικα • Ποντιακά • Οθωμανικά • Αλβανικά • Αρμένικα • Σλάβικα • Εβραϊκά

Παράλληλα, ψηλά στις τοιχογραφίες, ελληνικές φράσεις, με διαφορετική γραμματοσειρά, επιχειρούν να προβάλλουν τη συνέχεια της ελληνικότητας μέσα από την γλώσσα.

Στη 2η ενότητα εντάσσονται στο πρόγραμμα οι «Αξίες Δημοκρατικές», αλλά και οι «Αξίες Παιδαγωγικές».

Η 3η ενότητα είναι αφιερωμένη στην «Ενσυναίσθηση» με θέματα όπως το προσφυγικό, τη φιλοζωία, την αναπηρία, τη διαχείριση βίας να βρίσκονται στο επίκεντρο.

Η 4η ενότητα μας βάζει στην «κλεψύδρα του χρόνου» καθώς ήταν αφιερωμένη στα 200 χρόνια από την έναρξη της ελληνικής επανάστασης του 1821.

Εντυπωσιακός και ο τοίχος που φιλοξενεί σημαντικά πρόσωπα και ιστορικές στιγμές των θετικών επιστημών.

Εκεί βρίσκουμε την προσωπογραφία του κάθε επιστήμονα μέσα σε οβάλ πλαίσιο, χρώματος ανάλογου με το χρώμα της επιστήμης του.

Η κόκκινη αφορά τα μαθηματικά, η πράσινη τη φυσική, η γαλάζια τη χημεία και η κίτρινη τη βιολογία.

Παράλληλα, οι φωτογραφίες συνοδεύονται από πληροφορίες για την καταγωγή, την ειδικότητα, και τα επιτεύγματα του κάθε επιστήμονα.

Επίσης, υπάρχει και QR code που συνδέει την τοιχογραφία με την διδακτέα ύλη.

Άλλη μια όμορφη γωνιά είναι αυτή που αφορά την οικολογία, την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση.

476 μπουκάλια νερού χρησιμοποιήθηκαν για να κατασκευαστούν πιόνια για σκάκι με τον αύλειο χώρο του σχολείου να μετατρέπεται σε μια μεγάλη σκακιέρα.

Ευφάνταστες και οι δημιουργίες από χαρτί στην υποενότητα «book art».

Δε θα μπορούσε φυσικά από τους τοίχους του σχολείου να λείπει η Θεσσαλονίκη με μια ενότητα αφιερωμένη στην τοπική ιστορία.

Εκεί φιλοξενείται η μόνιμη έκθεση φωτογραφίας για το πρώην στρατόπεδο του Παύλου Μελά (υπεύθυνοι καθηγητές: Γ. Λαδόπουλος, Ι. Πολυδωρίδου).

Οι τοίχοι του 2ου Γυμνασίου Ευκαρπίας γίνονται διασυνοριακοί, ενώ πορτρέτα σημαντικών προσωπικοτήτων κοσμούν τις πόρτες εργαστηρίων.

Στη δράση αυτή του 2ου Γυμνασίου Ευκαρπίας επιχειρήθηκε να παρουσιαστούν τα βασικά χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου ελληνικού σχολείου, που οικοδομεί τη μόρφωση σεβόμενο την ιστορία, τον πολιτισμό, τις επιστήμες, τις τέχνες, που προάγει αρχές και διαχρονικές αξίες, που καλλιεργεί δεξιότητες και στάσεις ζωής, που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις μια σύγχρονης αειφορικής κοινωνίας.

*το υλικό απέστειλε στην parallaxi η Μαριάνα Κίζου (ζωγράφος – εκπαιδευτικός, μουσειολόγος).

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα