Η εποχή που η Θεσσαλονίκη αποθέωνε το αυτοκίνητο!

Ο ΑΟΘ, το Ράλλυ ΔΕΘ, οι Αγώνες Δεξιοτεχνίας και ιδέες για εκδρομή με αυτοκίνητο κοντά στη Θεσσαλονίκη.

Κική Μουστακίδου
η-εποχή-που-η-θεσσαλονίκη-αποθέωνε-το-α-465680
Κική Μουστακίδου
Εικόνα: Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης //Ράλλυ ΔΕΘ

Εδώ και 51 χρόνια ο Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης προωθεί τον μηχανοκίνητο αθλητισμό στην πόλη αλλά και συνολικά στην Ελλάδα. Στην Parallaxi ξεδιπλώνουμε την ιστορία του, κάνουμε στάση στην κορωνίδα του, το Ράλλυ ΔΕΘ, και σημειώνουμε προτάσεις για κοντινές εκδρομές με αυτοκίνητο που μας κάνουν οι άνθρωποί του. 

Η αγάπη για το αυτοκίνητο στη χώρα μας είναι μια αδιαμφισβήτητη αλήθεια. Ο ΑΟΘ, ως ο παλιότερος και ιστορικότερος τέτοιου είδους Όμιλος επί ελληνικού εδάφους, ξεκίνησε την πορεία του από μια παρέα φίλων που λάτρευαν τα αμάξια, τις μοτοσυκλέτες και τα καρτ. Πέρα από την αγωνιστική του δραστηριότητα, που αναπτύχθηκε ευθύς εξαρχής, είχε ως βασικό στόχο και την κοινωνική προσφορά. Σεμινάρια ασφαλούς οδήγησης, ομιλίες για την οδηγική συμπεριφορά, συμμετοχές σε επιτροπές κυκλοφοριακού, αιμοδοσίες, προσφορές εξοπλισμού γραφείων και ίδρυσης βιβλιοθηκών στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, στο ΕΚΑΒ, σε Δασαρχεία, σε Δήμους και Κοινότητες της περιφέρειας και άλλες πολλές δράσεις που συνδύαζαν τη λατρεία προς τους τέσσερις τροχούς με μια ανάγκη για εξωστρέφεια. Μια προσέγγιση που υιοθετεί μέχρι σήμερα, με πρόσφατο παράδειγμα τα δωρεάν κράνη που διένειμε σε οδηγούς μηχανών τον περασμένο Ιούνιο, μια πρωτοβουλία που αγκαλιάστηκε από τον κόσμο: 1350 άτομα διεκδίκησαν 100 κράνη, ένας αριθμός συμμετοχής που ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη.  

Σε όλες αυτές τις δεκαετίες, από το 1968 που ιδρύθηκε μέχρι σήμερα, ο Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης υπήρξε ένας οργανωτής που κάλυψε όλα τα είδη αγώνων, δίνοντας τη δυνατότητα στους αγωνιζόμενους να νιώσουν την έξαψη της ταχύτητας και της αδρεναλίνης που τη συνοδεύει και ταυτόχρονα προσφέροντας θέαμα στους Θεσσαλονικείς, ειδικά σε εποχές που το κοινό διψούσε για εντυπωσιακές εκδηλώσεις έξω από τα συνηθισμένα. Από τα «σπλάχνα» του αναδείχθηκαν Πρωταθλητές σε όλους τους τομείς του μηχανοκίνητου αθλητισμού (αυτοκίνητο: «Βόρειος» Σταύρος Γεωργιάδης, Γάκης Καλεμτζάκης, Κώστας Χαμπής κ.α., μοτοσυκλέτα: Ανέστης Μερεμετσάκης, Χρήστος Αραμπατζής, Αφοι Τερζή, Σπύρος Σιταρίδης, Χρόνης Τοξίδης κ.α., καρτ: Κώστας Κυρίτσης, Νίκος Μοσκώφ, Νίκος Πολυανίδης κ.α.) ενώ στις πρωτιές του συγκαταλέγονται οι αγώνες auto cross που έφερε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. 

Εικόνα: Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης // Αφετηρία 9ου Ράλλυ ΔΕΘ, 13 και 14 Σεπτεμβρίου 1975

Από το πρώτο έτος λειτουργίας του, που είχε περισσότερα από 100 μέλη με ετήσια συνδρομή εκείνη την εποχή 100 δραχμές, μέχρι σήμερα που επιδιώκει να δώσει ξανά λάμψη στο σήμα του, ο ΑΟΘ έχει τροφοδοτήσει με πλήθος ιστοριών τον Τύπο της Βόρειας Ελλάδας, αποσπώντας επαινετικά λόγια κατά καιρούς και από τα Μέσα της Αθήνας. 

Σήμερα, οι τέσσερις πιο βασικές αγωνιστικές του διοργανώσεις είναι το Ράλλυ Θερμαϊκού από το 1969, οι Δεξιοτεχνίες Αυτοκινήτων από το 1988, η Ανάβαση Λιβαδίου από το 2016 και φυσικά το ιστορικό Ράλλυ ΔΕΘ, το «άγιο δισκοπότηρο» των αγώνων όπως χαρακτηρίζεται, με μακρά παράδοση. 

Το 1ο Ράλλυ ΔΕΘ έγινε στις 10 και 11 Σεπτεμβρίου του 1966, με 32 οχήματα να συμμετέχουν και να περνούν κάτω από μια υποτυπώδη αψίδα εκκίνησης επί της Νικολάου Γερμανού, στο ύψος των κτιριακών εγκαταστάσεων της ΧΑΝΘ. Στο τιμόνι των αυτοκινήτων βρέθηκαν αρκετοί οδηγοί που τα επόμενα χρόνια θα ακολουθούσαν λαμπρή πορεία στο χώρο, όπως ο Θ. Καλεμτζάκης με συνοδηγό τον Τορσουνίδη με ένα BMW 1800Ti και ο Στ. Ζαλμάς με ένα Austin Cooper. Στον αγώνα όμως, έτρεξε και ο παρουσιαστής του Φεστιβάλ Τραγουδιού της ΔΕΘ, Άλκης Στέας, παίρνοντας μέρος με ένα Sumream Rapier. 

Επί της ουσίας, το Ράλλυ ΔΕΘ ξεκίνησε να διοργανώνεται από τον Αυτοκινητιστικό Όμιλο Θεσσαλονίκης από το 1970 και μετά, έπειτα από την 3η κατά σειρά εκδήλωση (1968) και τις ενστάσεις που υπέβαλαν οι διαγωνιζόμενοι για λάθη της Ελληνικής Λέσχης Αυτοκινήτου και Περιηγήσεων (ΕΛΠΑ) που ήταν αρμόδια για τη διεξαγωγή του αθλητικού event. 

Εικόνα: Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης // Αφίσα 7ου Ράλλυ ΔΕΘ, 8 και 9 Σεπτεμβρίου 1973

Στις 5 και 6 Σεπτεμβρίου, στο 4ο Ράλλυ ΔΕΘ και πρώτο υπό τη σκέπη του ΑΟΘ, με πρόεδρο τότε τον Ιωάννη Ηλιάδη, συμμετείχαν 42 οχήματα και η διαδρομή σχηματίστηκε ως εξής: Εκκίνηση από το Λευκό Πύργο, με κατεύθυνση προς Χαλκιδική, Νέα Μουδανιά, Καλλιθέα, Παλιούρι, Νέα Σκιώνη, Νέα Τρίγλια, Πολύγυρος. Ειδικές διαδρομές: Πολύγυρος, Αρναία, Σταυρός, Νέα Ηρακλείτσα, Ρεντίνα, Νιγρίτα, Λαγκαδάς, Θεσσαλονίκη. Νικητής γενικής κατάταξης ήταν ο Γάκης Καλεμτζάκης με συνοδηγό τον Λάμπρο Γράσσο. 

Η διοργάνωση συνέχισε να προσελκύει το ενδιαφέρον του κόσμου αυξητικά. «Μιλάμε για χρόνια που δεν υπήρχε η εύκολη πρόσβαση μέσω social media και τηλεόρασης. Ο κόσμος ανέβαινε στο βουνό, ανέβαινε για να δει. Τώρα δεν εντυπωσιάζονται οι άνθρωποι, είναι χορτάτο κοινό αφού με ένα κινητό – υπερυπολογιστή στο χέρι βλέπουν ανά πάσα στιγμή τα πάντα», σχολιάζει στην Parallaxi ο Γενικός Γραμματέας του ΑΟΘ, Συμεών Θεοφανίδης. Επιπλέον, τότε υπήρχαν και πολύ δυνατά αυτοκίνητα στον αγώνα, συμβάλλοντας στον «ντόρο» που γινόταν γύρω από το Ράλλυ. Σήμερα, η οικονομική κρίση έχει μειώσει τις συμμετοχές, τα ποιοτικότερα οχήματα του παρελθόντος και εκ των πραγμάτων και τον αριθμό των θεατών.  

Εικόνα: Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης //Πλήθος θεατών στο 5ο Ράλλυ ΔΕΘ, 5 και 6 Σεπτεμβρίου 1971

Το 1989, το Ράλλυ ΔΕΘ απέκτησε πολυπολιτισμικό χαρακτήρα. Πήραν μέρος και πρόσφεραν αγωνιστικά χιλιόμετρα στη διοργάνωση 20 ξένοι οδηγοί από έξι διαφορετικές χώρες, και πιο συγκεκριμένα από τη Βουλγαρία, την Τουρκία, την Ιταλία, την Πολωνία, την Ουγγαρία και την Τσεχοσλοβακία. Ένα χρόνο μετά, το 1990, ένα παραλειπόμενο χάρισε μειδιάματα σε αθλητές και θεατές: ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο τράκαρε ελαφρά με διερχόμενη νεκροφόρα στην ειδική διαδρομή Ζαγκλιβερίου, μετά από υπόδειξη τροχονόμου να στρίψει αριστερά. Επίσης στη δεκαετία του ‘90, το 1997, και στο 31ο Ράλλυ ΔΕΘ καταργήθηκαν όλες οι χωμάτινες διαδρομές και η διοργάνωση έγινε εξ ολοκλήρου ασφάλτινη. 

Στην αυγή του νέου αιώνα, το 2000, έγινε για πρώτη φορά ζωντανή αναμετάδοση του αγώνα μέσω του 103 Fm της Εφημερίδας Μακεδονία και με «πλοηγό» το δημοσιογράφο Δημήτρη Ταμπούρη. Το 2005, το 39ο Ράλλυ ΔΕΘ υμνήθηκε ως ένα από τα πιο φαντασμαγορικά: στο χώρο ανάμεσα στο Makedonia Palace και το Άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, τα οχήματα πέρασαν τον τεχνικό έλεγχο και έφτασαν στη ράμπα εκκίνησης εν μέσω μουσικής από dj, πυροτεχνημάτων, γκλίτερ, φωτορυθμικών εφέ και lazer. 

Εικόνα: Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης // Ο Κώστας Χαμπής μαζί με τον μηχανικό του Στράτο Μαμμή, 17ο Ράλλυ ΔΕΘ, 17 και 18 Σεπτεμβρίου 1983

Κι αν κανείς ενδιαφέρεται με πάθος για τα αμάξια, αλλά ο μηχανοκίνητος αθλητισμός φαντάζει στα μάτια του βουνό, οι Δεξιοτεχνίες Αυτοκινήτων είναι το πιο οικονομικό και συνάμα το πιο ασφαλές είδος αγώνα που υπάρχει παγκοσμίως.

Αγώνες Δεξιοτεχνίας ΑΟΘ, Ιούνιος 2019, εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος

Πρόσφατα, η 48η διοργάνωση φιλοξενήθηκε στον υπαίθριο χώρο μεταξύ Πύργου του ΟΤΕ και Αλεξάνδρειου Μέλαθρου και δεν ήταν λίγα τα οχήματα που τράβηξαν την προσοχή του κόσμου. Πρόκειται για μια προσχεδιασμένη διαδρομή σε περιορισμένη έκταση που οριοθετείται από κορίνες και βαρέλια και ο αθλητής – αγωνιζόμενος καλείται να εκτελέσει το σενάριο στον ταχύτερο χρόνο με τους λιγότερους βαθμούς ποινής.

Είναι μια διαδικασία στην οποία μπορεί να μπει κάθε πολίτης, χωρίς να είναι αθλητής με δελτίο, αρκεί να έχει αυτοκίνητο με νόμιμη άδεια κυκλοφορίας και ασφάλιση και οπωσδήποτε ένα κράνος. Η επιδεξιότητα, η ευφυΐα και η δυνατότητα απομνημόνευσης της χαραγμένης διαδρομής, σε συνδυασμό με την ταχύτητα, είναι στοιχεία που βοηθούν στη συμμετοχή και βελτιώνουν την απόδοση. 

Αγώνες Δεξιοτεχνίας ΑΟΘ, Ιούνιος 2019, εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος
Αγώνες Δεξιοτεχνίας ΑΟΘ, Ιούνιος 2019, εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος

Αξίζει να θυμηθούμε ότι η έναρξη της διοργάνωσης τέτοιων αγώνων έγινε τον Αύγουστο του 1965, στην αρχή της Νέας Παραλίας, μπροστά από το ζαχαροπλαστείο «Τόττης», που ήταν και ο αθλοθέτης των κυπέλλων. Υπήρχε πολύς κόσμος που συγκεντρώθηκε ως κοινό, η αστυνόμευση δεν ήταν επαρκής αλλά στέφθηκε με επιτυχία ως κάτι το πρωτοποριακό για την εποχή του. 

Για ορισμένους ανθρώπους το αυτοκίνητο δεν είναι απλώς μια εμμονή, είναι τρόπος ζωής. Και είναι εκείνοι που ψάχνουν διαρκώς να εξελίσσουν το όχημά τους, όχι απαραίτητα σε αγωνιστικό επίπεδο, αλλά ως μια κλίση, μια ασχολία που τους γεμίζει και τους απορροφά χρόνο που θέλουν με χαρά να διαθέσουν σε αυτό το χόμπι. Όπως καταλήγει ο κ. Θεοφανίδης, «πραγματικός οδηγός είναι αυτός που νιώθει το αυτοκίνητο, την αίσθηση του δρόμου, αυτός που θέλει να στρίψει. Δεν του αρκεί να πιάσει το τιμόνι και να ξεκινήσει να οδηγεί σε μια ευθεία. Θέλει να έχει μπροστά του ένα «λούνα παρκ», όχι για να αναπτύσσει μεγάλες ταχύτητες, αλλά για να το απολαμβάνει». 

Αγώνες Δεξιοτεχνίας ΑΟΘ, Ιούνιος 2019, εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος

Τέτοιες οδηγικές συγκινήσεις επιφυλάσσουν οι παρακάτω κοντινές στη Θεσσαλονίκη διαδρομές για όσους θέλουν να ξεφύγουν από την πόλη πάνω σε τέσσερις τροχούς και να παράλληλα να επισκεφθούν όμορφους τόπους ακολουθώντας ενδιαφέροντες δρόμους. 

Εκδρομές κοντά στη Θεσσαλονίκη με το αυτοκίνητο

Χολομώντας

Η πρώτη πρόταση του Αυτοκινητιστικού Ομίλου Θεσσαλονίκης, δίχως δεύτερες σκέψεις και σε ένα ανοιγόκλεισμα των ματιών είναι το Μαγικό Βουνό, δηλαδή ο Χολομώντας. Το βουνό στην ορεινή Χαλκιδική που είναι ένας καταπράσινος παράδεισος. Οι πέντε προσβάσεις στην κορυφή του (από Πολύγυρο, από Παλαιόκαστρο, από Παλαιόχωρα, από Αρναία, από Βάβδο) προσφέρουν πολλές διαθέσιμες επιλογές στους οδηγούς και στην παρέα τους μέσα στο αυτοκίνητο που είναι βέβαιο πως θα απολαύσουν τη βόλτα. Ο δρόμος είναι κατάφυτος, το καλοκαίρι έχει την απαιτούμενη δροσιά, ενώ το χειμώνα έχει χιόνι για όσους έχουν 4Χ4 και θέλουν να ζήσουν την οδήγηση πάνω σε λευκό, αφράτο μανδύα. Πρόκειται για ασφαλείς διαδρομές, καθώς στο πλαίσιο του Ράλλυ ΔΕΘ η Περιφέρεια έχει βάλει μπαριέρες σε διάφορα σημεία τα προηγούμενα χρόνια. Στην κορυφή του Χολομώντα θα φάτε τα καλύτερα σουβλάκια – το λέει η εμπειρία χρόνων των μελών του ΑΟΘ. 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 6 υπέροχες εκδρομές να κάνεις με μηχανή κοντά στη Θεσσαλονίκη!

Παραμένοντας στη Χαλκιδική, προτείνονται οι διαδρομές στην Ανατολική Χαλκιδική, από την Ολυμπιάδα προς το Στρατώνι, και πάλι μια γνώση βγαλμένη από την εμπειρία ετών. Η φύση είναι ιδανική, η ποιότητα του οδοστρώματος συμβάλλει σε μια βελτιωμένη αίσθηση όταν πατά κανείς το γκάζι και όλα βαίνουν καλώς και κυρίως οδικώς. Εντός Θεσσαλονίκης, η ανάβαση προς το Λιβάδι του δήμου Θέρμης και τα 850 μέτρα υψόμετρο στα οποία είναι χτισμένο το χωριό αλλά και η πορεία προς τα γειτονικά Πετροκέρασα, κάτω από τη βουνοκορφή «Ομβριανός», μέχρι πίσω στο Ζαγκλιβέρι αλλά και η ανάβαση από το Λιβάδι στην Περιστερά κρύβουν και μια άλλη, γαστριμαργική αυτή τη φορά πανδαισία: τα πολύ καλά κρέατα που θα βρει κανείς στα πιάτα των μαγαζιών που βρίσκονται στα μαγευτικά αυτά κοντινά χωριά. 

*Για να μάθετε περισσότερα για τον Αυτοκινητιστικό Όμιλο Θεσσαλονίκης, μπορείτε να παρακολουθείτε τα νέα του στο επίσημο site aoth.gr, καθώς και στο official Facebook Page ΑΟΘ – Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης. Αναζητήστε τις δράσεις του ΑΟΘ στην ερχόμενη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης της τρέχουσας χρονιάς και προετοιμαστείτε για ένα ακόμη Ράλλυ ΔΕΘ. Τα γραφεία του Ομίλου βρίσκονται εντός της ΔΕΘ, στο περίπτερο 15 ενώ για τηλεφωνική επικοινωνία σημειώστε τον αριθμό: 2310 423 220. 

Περισσότερες εικόνες του Γιάννη Τριανταφυλλόπουλου από τους πρόσφατους Αγώνες Δεξιοτεχνίας του ΑΟΘ: 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα