Έρευνα: Οι απόψεις των πολιτών για τη Θεσσαλονίκη τους – Ποια θεωρούν μεγάλα προβλήματα
Όλες οι απαντήσεις των πολιτών - Τα σημαντικά κτίρια και οι ελλείψεις (Γραφήματα)
Η κοινωνική έρευνα “Κοινωνική έρευνα στη μητροπολιτική Θεσσαλονίκη. Οι απόψεις των κατοίκων για την πόλη τους”στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, πραγματοποιήθηκε μετά τις πρόσφατες εκλογές σε όλους τους δήμους της περιφέρειας και στοχεύει στις απόψεις των κατοίκων για την πόλη τους και ανακοινώθηκε στο Διεθνές Συνέδριο Changing cities 2024.
Ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2024, διήρκεσε μέχρι τον Απρίλιο του 2024. Συγκεντρώθηκαν 1394 ερωτηματολόγια, τα οποία κάλυψαν την ευρύτερη περιοχή της Μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης, όπως αναφέρει ο Δρ. Πάνος Κοσμόπουλος
Τμήμα Α
Ποια θεωρείτε ότι είναι τα πιο σημαντικά μέρη / τοποθεσίες / κτίρια της πόλης;
Η πλατεία Αριστοτέλους φαίνεται να προηγείται σε όλα τα σημεία, (Ιστορική σημασία 86,97%, Αρχιτεκτονική 83,49%, Συναφείς δραστηριότητες 86,35%, Συχνότητα χρήσης 87,01%, Πόσο τους αρέσει 93,18%).
Ακολουθεί η οδός Τσιμισκή (Συχνότητα χρήσης 79,81%, Πόσο σας αρέσει 73,41%), η νέα παραλία (Συχνότητα χρήσης 57,42%, Πόσο σας αρέσει 69,32%) και η παλιά παραλία (Συχνότητα χρήσης 62,41%, Πόσο σας αρέσει 73,28%) όλα με μεγάλο ποσοστό στη συχνότητα χρήσης αλλά και στους υπόλοιπους παράγοντες.
Στη συνέχεια, οι άνθρωποι ανέφεραν τα «ορόσημα» της πόλης, τον Λευκό Πύργο (Ιστορική/Πολιτιστική σημασία 83,01%, Αρχιτεκτονική/τοποθεσία 84,01%, Πόσο σας αρέσει 83,01%). Εκκλησία Αγίου Δημητρίου, (Ιστορική/πολιτιστική σημασία 68,38%, Αρχιτεκτονική/τοποθεσία 62,45%, Πόσο σας αρέσει 54,21%). Αψίδα του Γαλέριου, Ροτόντα (Ιστορική/πολιτιστική σημασία 61,45%, Αρχιτεκτονική/τοποθεσία 62,33%, Πόσο σας αρέσει 59,42%) κ.λπ., αλλά όλα με μικρή συχνότητα χρήσης (κάτω από 30%).
Η Διεθνής Εμπορική Έκθεση (και ο Πύργος των Τηλεπικοινωνιών) αναφέρονται επίσης ως ορόσημα, αλλά και με υψηλή συχνότητα χρήσης, 49,32% (για την Έκθεση).
Επιπλέον, εντυπωσιακό ποσοστό προέκυψε όσον αφορά τη συχνότητα χρήσης των εμπορικών κέντρων στην περίμετρο της πόλης (82,36%), σε συνδυασμό με συναφείς δραστηριότητες (81,42%), αλλά και τη διαθεσιμότητα θέσεων στάθμευσης (71,59%)
Ακολουθούν αναφορές για όλα τα «τοπόσημα» της πόλης, όπως η οδός και ο πεζόδρομος της Αγίας Σοφίας, η άνω πόλη με τα κάστρα, τα Λαδάδικα, οι αγορές Καπάνι και Μοδιάνο, η ΧΑΝΘ, το Δημοτικό Μέγαρο Μουσικής, το Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, με σχετικά διαφορετικούς χαρακτηρισμούς αλλά και σχετικά μικρότερη συχνότητα επισκέψεων (κάτω του 30%).
Τμήμα Β
Κάντε ένα σκαρίφημα χάρτη της πόλης, σημειώνοντας τις γνωστές διαδρομές σας, καθώς και τα σημεία ενδιαφέροντος για εσάς:
Τμήμα Γ
Ποια θεωρείτε ότι είναι τα σημαντικότερα ζητήματα, προβλήματα/ελλείψεις για την πόλη της Θεσσαλονίκης; Παρακαλείσθε να αναφέρετε έως και 10 και να τα αξιολογήσετε ανάλογα με τη σοβαρότητα/σημασία που πιστεύετε ότι έχουν:
Όσον αφορά τις απαντήσεις στο τρίτο μέρος της έρευνας, οι πολίτες υποδεικνύουν ποια θεωρούν ως τα σοβαρότερα / σημαντικά ζητήματα / προβλήματα / ελλείψεις της πόλης και εκφράζουν τη γνώμη τους για αυτά. Εδώ είναι τα πιο σημαντικά:
Κυκλοφοριακό (98,03%): Χρειάζονται περισσότερα δρομολόγια λεωφορείων. Περισσότερα Δημοτικοί χώροι στάθμευσης και χώροι στάθμευσης. Σαφής και ασφαλής διαχωρισμός λωρίδων και χώρων για ποδήλατα και πατίνια. Συνεχής φροντίδα των επιφανειών των δρόμων (λακκούβες). Απρόσκοπτη πρόσβαση σε οχήματα πρώτων βοηθειών και πυροσβεστικής). Φυσικά, υπάρχει και η συνεχής ελπίδα ότι το Μετρό θα ανακουφίσει την κυκλοφορία. Τέλος, υπάρχουν πολλά κυκλοφοριακά προβλήματα, τόσο στην περιφερειακή οδό όσο και στην πόλη, όσον αφορά την κατασκευή της νέας οδού Flyover (92,31%).
Πεζοδρόμια (92,37%): Να περιοριστεί η κατάληψή τους από τραπέζια και μοτοσικλέτες, να μεριμνήσουν για την πλακόστρωση, τον φωτισμό και την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία (65,97%) και να ληφθεί μέριμνα για τις δενδροστοιχίες.
Ανοιχτοί χώροι (91,27%): Η πλειοψηφία θέλει περισσότερους χώρους πρασίνου με καθιστικά και παιδικές χαρές που φροντίζονται τακτικά.
Καθαριότητα (94,31%): Συχνότερος καθαρισμός οδών, πεζοδρομίων και ανοιχτών χώρων, φροντίδα και καθαρισμός φρεατίων αποστράγγισης ώστε να μην πλημμυρίζουν οι δρόμοι, ενώ ζητούνται περισσότεροι κάδοι απορριμμάτων και κάδοι ανακύκλωσης, με συχνή αποκομιδή.
Ετοιμόρροπα/Διατηρητέα κτίρια (59,38%): Για τα διατηρητέα κτίρια που βρίσκονται διάσπαρτα στην πόλη, ζητείται η συντήρησή τους ή, αν χρειαστεί, η κατεδάφιση όσων κρίνονται επικίνδυνα για κατάρρευση.
Ρέματα (58,46%): Έχει αναφερθεί ότι πολλά ρέματα στην ευρύτερη περιοχή χρειάζονται καθαρισμό για την αποφυγή πλημμυρών.
Κοινωνική μέριμνα (50,18%): Οι κάτοικοι ζητούν περισσότερους βρεφονηπιακούς σταθμούς, κοινωνική πρόνοια και φροντίδα για τους ηλικιωμένους, ιδίως εκείνους που ζουν μόνοι, καθώς και για στέγαση και φροντίδα των αστέγων που κοιμούνται στα πεζοδρόμια (51,39%). Τα αδέσποτα ζώα πρέπει επίσης να φροντίζονται (43,21%).
Ασφάλεια: Η ανάγκη πρόληψης παράνομων πράξεων αναδεικνύεται με την επιθυμία για κάμερες ασφαλείας και αυξημένες αστυνομικές περιπολίες (84,52%) και νυχτερινό οδικό φωτισμό (83,41%).
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Τόσο οι τουριστικοί οδηγοί της πόλης όσο και τα φυλλάδια που μπορούν να αγοραστούν ή προσφέρονται δωρεάν, καθώς και ο Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού και οι τοπικοί Δήμοι, αναφέρουν καταλόγους μνημείων και επισκέψιμων τόπων. Αλλά αυτό που ανέδειξε αυτή η έρευνα είναι ποια μέρη / τοποθεσίες οι ίδιοι οι κάτοικοι θεωρούν σημαντικά και έχουν αξιολογήσει τη σημασία τους.
Επιπλέον, οι κάτοικοι ανέφεραν αυτά που θεωρούν ότι είναι τα κύρια προβλήματα στην πόλη της Θεσσαλονίκης και αξιολόγησαν την αναγκαιότητα επίλυσής τους.
Κατά συνέπεια, πιστεύουμε ότι η κοινωνική έρευνα μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη σύγκλισης απόψεων, αλλά και μιας άλλης εστίας απόψεων για τυχόν προγραμματισμένες παρεμβάσεις στην πόλη, και ελπίζουμε ότι οι τοπικές και περιφερειακές αρχές μπορούν να αξιοποιήσουν τα αποτελέσματά της.
Όσον αφορά το κυκλοφοριακό ζήτημα, ζητούνται περισσότερα δρομολόγια λεωφορείων, η ανάγκη για περισσότερες θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και δημοτικών χώρων στάθμευσης (η διαθεσιμότητα θέσεων στάθμευσης είναι ο λόγος που τα εμπορικά κέντρα στην περίμετρο της πόλης έχουν γίνει η προτίμηση των κατοίκων), και σίγουρα να υπάρχει σαφής και ασφαλής διαχωρισμός λωρίδων και χώρων για ποδήλατα και πατίνια, έτσι ώστε να μην υπάρχει κίνδυνος ατυχημάτων και να ληφθεί μέριμνα για το οδόστρωμα (λακκούβες). Θα πρέπει επίσης να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση σε βασικά οχήματα). Φυσικά, ελπίζεται επίσης ότι το μετρό θα ανακουφίσει την κυκλοφορία. Και, φυσικά, υπάρχουν έντονες ανησυχίες σχετικά με την αναστάτωση που προκαλεί η κατασκευή του νέου δρόμου Flyover.
Όσον αφορά τα πεζοδρόμια, παρακαλείται να περιοριστεί η κατάληψή τους από τραπέζια και μοτοσικλέτες, να μεριμνήσουν για την πλακόστρωση, τον φωτισμό και την πρόσβαση των ατόμων με ειδικές ανάγκες, καθώς και να φροντίσουν τις δενδροστοιχίες.
Όταν πρόκειται για ανοιχτούς χώρους, η πλειοψηφία θέλει περισσότερους χώρους πρασίνου με καθιστικά και παιδικές χαρές που φροντίζονται τακτικά.
Όσον αφορά την καθαριότητα, απαιτείται συχνότερος καθαρισμός οδών, πεζοδρομίων και ανοικτών χώρων, μέριμνα και καθαρισμός των φρεατίων αποστράγγισης ώστε να μην πλημμυρίζουν οι δρόμοι, απομακρύνονται εύφλεκτα αντικείμενα και προϊόντα κλαδέματος για την αποφυγή πυρκαγιών, καθώς και περισσότεροι κάδοι απορριμμάτων και κάδοι ανακύκλωσης, με συχνή αποκομιδή.
Όσον αφορά την κοινωνική φροντίδα, οι κάτοικοι ζητούν περισσότερους βρεφονηπιακούς σταθμούς, κοινωνική πρόνοια και φροντίδα για τους ηλικιωμένους, ιδίως εκείνους που ζουν μόνοι, καθώς και για στέγαση και φροντίδα των αστέγων που κοιμούνται στα πεζοδρόμια. Επίσης φροντίδα για τα αδέσποτα ζώα.
Όσον αφορά τα διατηρητέα κτίρια που είναι διάσπαρτα σε όλη την πόλη, ζητείται η συντήρησή τους ή, αν χρειαστεί, η κατεδάφιση όσων κρίνονται επικίνδυνα για κατάρρευση.
Αναφέρεται ότι πολλά ρέματα στην ευρύτερη περιοχή χρειάζονται καθαρισμό για την αποφυγή πλημμυρών.
Ένα μεγάλο ποσοστό θέλει περισσότερες δημόσιες και δημοτικές βιβλιοθήκες και πολιτιστικά κέντρα, ενώ λένε ότι δεν χρειάζονται περισσότερα νυχτερινά κέντρα, “φαγάδικα” και καφετέριες.
Υπάρχουν αιτήματα για αμφίδρομη επικοινωνία (έξυπνη πόλη) με τους Δήμους, ώστε οι πολίτες να ενημερώνονται για πιθανά προβλήματα (σκουπίδια, φωτισμός, φανάρια, λακκούβες κ.λπ.) και να ενημερώνονται άμεσα οι ίδιοι για πιθανά προβλήματα (πλημμύρες, σεισμοί, πυρκαγιές κ.λπ.).
Η ανάγκη πρόληψης παράνομων πράξεων τονίζεται με την επιθυμία για κάμερες ασφαλείας, νυχτερινό φωτισμό και αυξημένες αστυνομικές περιπολίες.
Συμπερασματικά, παρατηρούμε ότι ακόμα και χωρίς οι κάτοικοι να έχουν μελετήσει τον Στόχο 11 του ΟΗΕ, οι ίδιοι οι κάτοικοι εύχονται και ελπίζουν στην υλοποίηση μιας Βιώσιμης και Ανθεκτικής Πόλης για τη Θεσσαλονίκη του Αύριο!
Τα συμπεράσματα ελπίζουμε να είναι χρήσιμα τόσο για τις Αρχές όσο και για όσους ασχολούνται με το κτιστό περιβάλλον.