Εκπαίδευση

“Εργαλείο” από την Θεσσαλονίκη κατά της εγκατάλειψης της εκπαίδευσης

Η ειδική αυτή πλατφόρμα θέλει να βοηθήσει τους νέους στις ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ελλάδα, η Ιταλία κι η Πορτογαλία.

Parallaxi
εργαλείο-από-την-θεσσαλονίκη-κατά-τ-199322
Parallaxi

Ένα ειδικό online εργαλείο, που έχει σχεδιαστεί ώστε να βοηθά στον σχεδιασμό πολιτικών με τις οποίες θα αποτρέπεται η πρόωρη αποχώρηση ομάδων πληθυσμού και μεμονωμένων ατόμων από την εκπαίδευση, έχει ετοιμάσει το Ευρωπαϊκό Κέντρο για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (cedefop), με έδρα τη Θεσσαλονίκη.

Για τη λειτουργία του εν λόγω ειδικού εργαλείου, αλλά και για την ελληνική πραγματικότητα, μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM”, η Ρένα Ψηφίδου, εμπειρογνώμονας σε θέματα πολιτικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που έκανε λόγο για ένα “πρόβλημα που μαστίζει την Ευρώπη αφού σε κάποιες χώρες όπως η Ρουμανία, η Μάλτα (η πρόωρη εγκατάλειψη της εκπαίδευσης) μπορεί να αγγίζει και το 20% του πληθυσμού“.

Ιδιαίτερα σημαντικά είναι τα συμπεράσματα σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, που ως χώρα βρίσκεται πολύ κοντά στον στόχο της ΕΕ.

Θεωρώ ότι είμαστε από τις χώρες που πραγματικά έχουμε πολλές καλές πρακτικές, βοηθάμε τους μετανάστες και τους πρόσφυγες να εισέλθουν στα σχολεία μας, τους παρέχουμε δωρεάν τη γνώση να μάθουν ελληνική γλώσσα“, τονίζει η κα Ψηφίδου, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι απομένει ακόμη σημαντική απόσταση να καλυφθεί, σε ό,τι αφορά την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στην Ελλάδα, στην οποία βασίζεται η προαναφερθείσα εργαλειοθήκη.

Η ειδική αυτή πλατφόρμα, λέει, θέλει να βοηθήσει τους νέους στις ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ελλάδα, “αλλά και άλλες μεσογειακές χώρες, όπως η Ιταλία κι η Πορτογαλία”, στις οποίες δεν υπάρχει “η πιο αρμόζουσα επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση […], ώστε να γίνει μια καλή επιλογή για όλους”.

Η έλλειψη σωστού προσανατολισμού έχει οδηγήσει πολλές φορές να σπρώχνουμε πολλά παιδιά που είτε δεν έχουν δυνατότητα ή το ενδιαφέρον, με το ζόρι στη γενική εκπαίδευση και εκεί είναι που αυξάνονται τα ποσοστά της πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης“, αναφέρει. Στο σκηνικό αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ως στόχο τη μείωση της πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης σε ποσοτό μικρότερο από 10% έως το 2020.

Πραγματικά είμαστε στο σωστό δρόμο για την επίτευξη του στόχου αφού σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat που δημοσιεύθηκαν τον Απρίλιο του 2017, ο μέσος όρος πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης στην Ευρώπη συνεχίζει να μειώνεται από 2012 που ξεπερνούσε το 12% και πλέον προσεγγίζει το 10,7%” επισημαίνει.

Η εργαλειοθήκη παρέχει πρακτικές οδηγίες, συμβουλές, επιτυχημένες πρακτικές και εργαλεία για τη διαμόρφωση στοχευμένων δραστηριοτήτων και πολιτικών και “στηρίζεται σε μια τετραετή έρευνα του cedefop, που ολοκληρώθηκε φέτος, με τα ευρήματα της έρευνας να μας δίνουν μια βαθύτερη κατανόηση του πώς η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση μπορεί να συμβάλλει στο να σταματήσει αυτός ο φαύλος κύκλος της πρόωρης σχολικής εγκατάλειψης της ανεργίας και του κοινωνικού αποκλεισμού.

Τα άτομα που πλήττονται από ανεργία κοινωνικά αποκλείονται και από την κοινωνία μας” σημειώνει η Ελληνίδα επιστήμονας.

Ιδιαίτερα δύσκολο να επανέλθει στο εκπαιδευτικό σύστημα κάποιος που το έχει εγκαταλείψει

Το on line σύστημα που αναπτύχθηκε και μόλις παρουσιάστηκε από του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης “αρχικά βοηθάει στον έγκαιρο προσδιορισμό των μαθητών που κινδυνεύουν να εγκαταλείψουν το σχολείο πρόωρα ή την έγκαιρη εντόπιση αυτών που έχουν εγκαταλείψει την εκπαίδευσή τους“, αναφέρει η κ. Χρηστίδου που τονίζει πως με βάση την έρευνα “εάν κάποιος μαθητής εγκαταλείψει το σχολείο και περάσουν ένα ή περισσότερο από δύο χρόνια είναι πάρα πολύ δύσκολο μετά να τον πείσουμε και να έχουμε τα κατάλληλα μέσα πρώτα να τον εντοπίσουμε και κατά δεύτερο λόγο να τον πείσουμε να επανέλθει στο εκπαιδευτικό σύστημα”. Ο άμεσος εντοπισμός των ατόμων αυτών είναι τουτέστιν πολύ σημαντικός.

Ταυτόχρονα σημαντική είναι η “πρόληψη του φαινομένου, δηλαδή ο έγκαιρος προσδιορισμός των μαθητών που κινδυνεύουν να εγκαταλείψουν το σχολείο”, όπως και η άμεση και σωστή παρέμβαση για να παραμείνουν οι μαθητές στο εκπαιδευτικό σύστημα ή να επιστρέψουν σ’ αυτό. Η ειδική εργαλειοθήκη συμβάλλει επίσης “στη αξιολόγηση των εφαρμοσμένων μέτρων καθώς έγιναν διαθέσιμα μέσω της νέας πλατφόρμας τρία νέα εργαλεία για την παρακολούθηση και την αξιολόγηση της απόδοσης των πολιτικών και των πρακτικών“.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα