Έτσι χάνει η Θεσσαλονίκη 75.000 τετραγωνικά μέτρα δάσους
Μειώνεται ακόμα περισσότερο η έκταση του Σέιχ Σου
Τις «πρώτες» της απώλειες μετρά η Θεσσαλονίκη για χάρη ενός έργου το οποίο εξαγγέλθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη τον περασμένο Σεπτέμβριο στη ΔΕΘ. Ο λόγος για την υπερυψωμένη λεωφόρο ταχείας κυκλοφορίας (fly over) της περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης η οποία μπορεί ως έργο να είναι ακόμη στα σπάργανα, παράγει όμως ήδη δυσάρεστα αποτελέσματα για την πόλη.
Σύμφωνα με έγγραφο του δασαρχείου Θεσσαλονίκης με γοργούς ρυθμούς προχωρά η άρση του αναδασωτέου χαρακτήρα 32 περιοχών του περιαστικού δάσους Θεσσαλονίκης (Σέιχ Σου) εκατέρωθεν της περιφερειακής οδού, από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου μέχρι την εθνική οδό Θεσσαλονίκης – Μουδανίων. Πρόκειται για μία έκταση συνολικού εμβαδού 75.274 τετραγωνικών μέτρων η οποία ανήκει διοικητικά στους δήμους Νεάπολης – Συκεών, Θεσσαλονίκης και Πυλαίας Χορτιάτη.
Ερώτηση από ΣΥΡΙΖΑ – απάντηση από Υπ. Υποδομών και Μεταφορών
Το Νοέμβριο του 2019 15 βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης καταθέτουν ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, σχετικά με την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρο (flyover) στην Εσωτερική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης.
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρουν συγκεκριμένα ότι το εν λόγω έργο δεν έχει ωριμότητα, τεχνικοοικονομική αξιολόγηση, αδειοδότηση, αλλά κυρίως δεν εντάσσεται στον απαιτούμενο στρατηγικό σχεδιασμό. Επισημαίνουν παράλληλα ότιγια τη fly-over περιφερειακή έχουν πραγματοποιηθεί μόνο οι προμελέτες και η οριστική μελέτη οδοποιίας, ενώ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων απορρίφθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας.Στην ερώτηση εκφράζεται και η πεποίθηση ότι η fly-overπεριφερειακή δε θα εξυπηρετήσει, θα δημιουργήσει σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα λόγω των διοδίων αλλά και απομείωση της πολύτιμης δασικής βιοποικιλότητας του περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου.
Στην απάντηση του ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Καραμανλής τονίζει αρχικά πως «το έργο χαρακτηρίστηκε ως Έργο Εθνικού Επιπέδου, Ειδικού και Σημαντικού και εντάχθηκε στον προγραμματικό σχεδιασμό της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, για να πραγματοποιηθεί με ΣΔΙΤ».
Ακολούθως όμως παραδέχεται ότι «σε συνέχεια της παραπάνω απόφασης, η Εγνατία Οδός ΑΕ προχώρησε άμεσα στις αναγκαίες ενέργειες για την άρση της αναδάσωσης σε τμήμα του Σέιχ Σου, προκειμένου να υφίσταται πλέον ο λόγος ακύρωσης της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων του έργου και έτσι στη συνέχεια να προχωρήσει η επανέκδοσή της».
Η αντίδραση
H απάντηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προκαλεί εκ νέου την αντίδραση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ οι οποίοι υποστηρίζουν ότι αφενός η flyover δεν εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής που υπαγορεύει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών αφετέρου δεν έχει περιβαλλοντική αδειοδότηση, καθώς αυτή έχει ακυρωθεί, με Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2017 διότι περιλαμβάνει επέμβαση σε αναδασωτέα περιοχή.
Είναι χαρακτηριστικό πάντως πως το κομμάτι της απουσίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης έρχεται να επιβεβαιώσει ένα άλλο υπουργείο, το Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Συγκεκριμένα η Γενική Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Πολιτικής, Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης γνωστοποίησε με έγγραφό της από τον Νοέμβριο ότι το ΣτΕ είχε ακυρώσει (μόλις το 2017) τη δεύτερη απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, καθώς δεν είχε αρθεί η αναδάσωση στην περιοχή, όπως απαιτεί η δασική νομοθεσία.
Το δασαρχείο Θεσσαλονίκης
Την άρση της αναδάσωσης σε τμήματα του Σέιχ Σου προκειμένου το έργο τελικά να πάρει την πολυπόθητη άδεια θα μπορούσε να την δρομολογήσει μόνο το δασαρχείο Θεσσαλονίκης όπως και το έκανε. Την ζήτησε η Εγνατία Οδός και την δρομολόγησε το δασαρχείο με πολυσέλιδο έγγραφο που στέλνει στις 19 Δεκεμβρίου του 2020 προς τη Διεύθυνση Δασών Θεσσαλονίκης.
Στο έγγραφο γίνεται αναφορά στην απόφαση του ΣτΕ, θυμίζοντας ότι στις 10.6.2013 είχε γίνει προσφυγή από την «Επιτροπή Προστασίας του Σέιχ Σου» και τη Λευκοθέα Βυζελη κατά του υπουργού Περιβάλλοντος και της «Εγνατίας Οδού», με αποτέλεσμα οι προσφεύγοντες, πέντε χρόνια μετά, το 2018, να δικαιωθούν, καθώς το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε ότι δεν μπορεί να γίνει επέμβαση στο περιαστικό δάσος χωρίς να έχει προηγηθεί άρση της αναδασωτέας έκτασης.
Είναι προφανές ότι το έργο για να ξεκινήσει θα πρέπει πρώτα να είναι σύννομο με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Άρα θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος ώστε αυτή να παρακαμφθεί και ποιος καλύτερος από το να έχει προηγηθεί άρση της αναδασωτέας έκτασης την οποία όπως φαίνεται από την τελευταία παράγραφο του εγγράφου το Δασαρχείο Θεσσαλονίκης δεν έχει κανένα πρόβλημα να την δρομολογήσει: «Παρά το γεγονός ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 48 του Ν. 998/1979, όπως ισχύει σήμερα, είναι επιτρεπτή η διάνοιξη οδών στις αναδασωτέες εκτάσεις, προς συμμόρφωση όμως της αριθμ. 1713/2018 απόφασης του Τμήματος Ε’ του Συμβουλίου της Επικρατείας, εισηγούμαστε την άρση αναδάσωσης της αριθ. Γ.Δ. 2193/1973 απόφασης Νομάρχη Θεσσαλονίκης (ΦΕΚ 1322/β/06-1 1-1973) κατά το μέρος που αφορά τις τριάντα δύο (32) εκτάσεις συνολικού εμβαδού (75.274,69 τ.μ.), που βρίσκονται εκατέρωθεν της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης και εντός των διοικητικών ορίων των Δ.Ε. Πεύκων, Συκεώνκαι Αγίου Παύλου Δήμου Νεάπολης – Συκεών, Δ.Ε. Τριανδρίας και Θεσσαλονίκης Δήμου Θεσσαλονίκης και Δ.Ε. Πυλαίας Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη Π.Ε. Θεσσαλονίκης και αποτυπώνονται στο καθοριζόμενο από τη διαδικασία άρσης αναδάσωσης σχετικό τοπογραφικό διάγραμμα».
Σε κάθε περίπτωση η όλη διαδικασία κινήθηκε με γοργούς ρυθμούς και μακριά από τη δημοσιότητα. Απορίας άξιο είναι ακόμα και αν ρωτήθηκαν οι 3 εμπλεκόμενοι δήμοι αν συμφωνούν με την πιθανή υλοτόμηση κομματιών του Σέιχ Σού μέσα στα διοικητικά τους όρια για τη δημιουργία ενός έργου η χρησιμότητα του οποίου δεν είναι ακόμα ξεκάθαρη. Στην διαδικασία fast track που ακολουθήθηκε δεν φαίνεται επίσης να έχουν υπολογιστεί από το δασαρχείο οι περιβαλλοντικές συνέπειες για την πόλη ιδιαιτέρως εάν συνυπολογίσει κανείς τα καταστροφικά αποτελέσματα που είχε στο Σειχ Σου το φλοιοφάγο έντομο που “αποδεκάτισε” ένα μεγάλο κομμάτι του δάσους.
H διεθνής εμπειρία πάντως αποδεικνύει πως όπου υπάρχει θέληση υπάρχει και τρόπος για να προστατευτεί το περιβάλλον. Τον περασμένο μήνα η Tesla έλαβε την άδεια για την κατασκευή του πρώτου εργοστασίου της σε ευρωπαϊκό έδαφος, στο Γκρινχάιντε του Βρανδεμβούργου. Όμως, η εταιρεία θα πρέπει να «μετακομίσει» όλες τις μυρμηγκοφωλιές που βρίσκονται μέσα στο οικόπεδο σε ασφαλές σημείο, χρησιμοποιώντας φτυάρια και μικρούς εκσκαφείς και να κρεμάσει 400 φωλιές πουλιών στην περιοχή λόγω της αποδάσωσης. Στα μέρη μας προφανώς δεν υπάρχουν τέτοιου είδους ευαισθησίες και οι συγκεκριμένες εκτάσεις δεν πρόκειται αν αναδασωθούν πότε, ενώ όπου υπάρχουν δέντρα αυτά θα κοπούν.
Η απόφαση του δασαρχείου:
Δείτε επίσης: