Έτσι θα διαμορφωθεί ο τουριστικός περίπατος της οδού Αποστόλου Παύλου

Η πρόταση ανάπλασης μιας σημαντικής τουριστικά οδού που αναμένεται να εγκριθεί.

Parallaxi
έτσι-θα-διαμορφωθεί-ο-τουριστικός-περ-298292
Parallaxi

Την Δευτέρα 12 Μαρτίου 2018, συνεδριάζει το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, με 59 θέματα στην ημερήσια διάταξή του. Μεταξύ των θεμάτων που θα συζητηθούν είναι και η έγκριση εκτέλεσης του έργου «Διαμόρφωση τουριστικού περιπάτου: Ανάπλαση οδού Αποστόλου Παύλου, από Κασσάνδρου μέχρι Αγ. Δημητρίου (Τουρκικό Προξενείο) και από Αγ. Δημητρίου έως Μαν. Κυριακού», προϋπολογισμού 443.600,00 €, με δωρεά από το Κέντρο Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης – ΚΕΠΑ.

Όπως αναφέρει η εισήγηση:

Μετά την υπ’ αριθμ. 1024/28-7-2016 Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, υπογράφηκε το υπ’ αριθμ. 88149/1-11-2016 Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Δήμου μας και του Κέντρου Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης (ΚΕΠΑ), το οποίο προβλέπει ότι το ΚΕΠΑ θα συνδράμει το Δήμο μας στην αναζήτηση πηγών χρηματοδότησης από διάφορες πηγές τοπικής ή εθνικής εμβέλειας (εθνικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης, χρηματοδοτικά προγράμματα δωρεών από Ιδρύματα), με σκοπό την υλοποίηση έργων και υπηρεσιών που αποσκοπούν στο σχεδιασμό, κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση υποδομών για τη στήριξη της τοπικής οικονομίας, την ποιότητα ζωής, την ανάδειξη και προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος κ.α.

Στη συνέχεια και σύμφωνα με τους σκοπούς που προβλέπονται στο ανωτέρω Μνημόνιο, η Οικονομική Επιτροπή με την αρ. 1241/19-7-2017 Απόφασή της αποδέχθηκε τη δωρεά επτά έργων από το ΚΕΠΑ συνολικού εκτιμώμενου προϋπολογισμού 5.080.000,00 €, με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τα οποία περιλαμβάνονται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα 2015-2019 του Δήμου μας, όπως ψηφίστηκε με την υπ’ αριθμ. 729/25-5-2017 Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου.

Στα έργα που αναφέρονται στην υπ’ αριθμ. 1241/19-7-2017 ΑΟΕ, συμπεριλαμβάνεται το έργο του θέματος, συνολικού προϋπολογισμού 443.600,00 €, το οποίο περιλαμβάνει τα εξής δύο υποέργα, για τα οποία εκπονήθηκαν προμελέτες από τη Δ/νση μας:

1. “ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ: Ανάπλαση οδού Αποστόλου Παύλου, τμήμα από Κασσάνδρου μέχρι Αγ. Δημητρίου (Τουρκικό Προξενείο)”, προϋπολογισμού 297.600,00 €,

2. “ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ: Ανάπλαση οδού Αποστόλου Παύλου, τμήμα από Αγ. Δημητρίου έως Μαν. Κυριακού”, προϋπολογισμού 146.000,00 €,

Το έργο εντάσσεται στο συνολικό σχεδιασμό του Δήμου μας για την ανάδειξη βασικών τουριστικών πολιτιστικών διαδρομών που συνδέουν σημαντικά τοπόσημα ή σημεία ενδιαφέροντος και την ενίσχυση της ελκυστικότητας αστικών γειτονιών της πόλης, οι οποίες επιβαρύνονται από την αυξημένη συγκέντρωση κοινού στους παραπάνω πόλους έλξης τουριστών.

Σύμφωνα με την τεχνική περιγραφή της μελέτης, βασικός στόχος του έργου είναι η λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση της οδού Αποστόλου Παύλου, όπου βρίσκεται το Μουσείο Οικίας Κεμάλ Ατατούρκ, χώρος υψηλής προσέλευσης τουριστών, και επιπλέον η ανάδειξη της τουριστικής διαδρομής από τη Ροτόντα διαμέσου της οδού Αποστόλου Παύλου, μέχρι τα Βυζαντινά Τείχη και την Άνω Πόλη, η οποία σήμερα χαρακτηρίζεται από αισθητική και λειτουργική υποβάθμιση, με παράλληλη αποκατάσταση και ενοποίηση των αστικών υπαίθριων χώρων κατά μήκος της διαδρομής.

Στους επιμέρους στόχους του έργου περιλαμβάνονται σύμφωνα με τη μελέτη, η μείωση της επιβάρυνσης από την κυκλοφορία με την μετατροπή των οδών σε ήπιας κυκλοφορίας, η λήψη μέτρων για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης, η άρση της πολυμορφίας και η επίτευξη ενός ενιαίου αναγνωρίσιμου ύφους στον κοινόχρηστο χώρο, η βελτίωση της προσβασιμότητας, η διευθέτηση των χώρων στάθμευσης οχημάτων και δικύκλων, με μέριμνα για την εξυπηρέτηση των αναγκών προσβασιμότητας ΑμεΑ, όπως και η αύξηση του πρασίνου και η αναβάθμιση του ηλεκτροφωτισμού.

Η Διεύθυνση μας ως εποπτεύουσα του έργου υπηρεσία, έλεγξε και θεώρησε τις οριστικές μελέτες του έργου που υπέβαλε ο τεχνικός σύμβουλος του ΚΕΠΑ, και στη συνέχεια θα παρακολουθεί την πορεία του έργου, με τον ορισμό υπαλλήλων κατάλληλης ειδικότητας, θα μεριμνήσει για την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών μέχρι την οριστική παραλαβή του έργου και τέλος θα αναλάβει την τακτική του συντήρηση.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, παρακαλούμε κ. Αντιδήμαρχε να διαβιβάσετε την παρούσα εισήγηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, λόγω αρμοδιότητας για τη λήψη απόφασης όπως παρακάτω:

ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ

1. Εγκρίνεται η εκτέλεση του έργου «ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΠΑΤΟΥ: Ανάπλαση οδού Αποστόλου Παύλου, από Κασσάνδρου μέχρι Αγ. Δημητρίου (Τουρκικό Προξενείο) και από Αγ. Δημητρίου έως Μαν. Κυριακού», προϋπολογισμού 443.600,00 €, με δωρεά από το Κέντρο Επιχειρηματικής και Πολιτιστικής Ανάπτυξης – ΚΕΠΑ και χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σε εκτέλεση του υπ’ αριθμ. 88149/1-11-2016 Μνημονίου Συνεργασίας και της υπ’ αριθμ. 1241/19-7-2017 Απόφασης Οικονομικής Επιτροπής, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθ. 49 του Ν.4412/2016 και του άρθ. 20 του Ν. 4067/2012, και σύμφωνα με τους όρους που αναφέρονται παρακάτω.

2. Το ΚΕΠΑ αναλαμβάνει να εκτελέσει και να παραδώσει το ανωτέρω έργο πλήρως περαιωμένο και λειτουργικό προς το Δήμο Θεσσαλονίκης, και για το σκοπό κατά τη διακριτική του ευχέρεια δύναται να αναθέσει την παροχή υπηρεσιών ωρίμανσης των μελετών, έκδοσης αδειών, επίβλεψης και διοίκησης του έργου σε τεχνικούς συμβούλους της επιλογής του.

3. Η εκτέλεση του έργου θα πραγματοποιηθεί σύμφωνα με την οριστική μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό του ΚΕΠΑ και ελέγχθηκε και θεωρήθηκε από τη Δ/νση Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων, με το σύστημα πρόσκλησης περιορισμένου αριθμού εργοληπτικών επιχειρήσεων για την ανάδειξη αναδόχου του έργου με κατ’ αποκοπή τίμημα.

4. Η προσωρινή και οριστική παραλαβή του έργου θα πραγματοποιηθεί από την αρμόδια επιτροπή παραλαβής και θα συνταχθεί για κάθε διαδικασία σχετικό πρωτόκολλο το οποίο θα εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο.

5. Η έγκριση του πρωτοκόλλου προσωρινής παραλαβής επέχει θέση έγκρισης της παράδοσης του έργου προς τον Δήμο Θεσσαλονίκης για χρήση.

6. Στις επιτροπές προσωρινής και οριστικής παραλαβής του έργου θα συμμετέχει υπάλληλος της εποπτεύουσας υπηρεσίας που θα οριστεί με Απόφαση Δημάρχου, ως εκπρόσωπος του Δήμου Θεσσαλονίκης.

7. Ορίζεται η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων ως εποπτεύουσα του έργου υπηρεσία, η οποία θα παρακολουθεί την πορεία του έργου, με τον ορισμό υπαλλήλων κατάλληλης ειδικότητας, θα μεριμνήσει για την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων διαδικασιών μέχρι την οριστική παραλαβή του έργου και θα αναλάβει την τακτική του συντήρηση.

8. Σε όλα τα στάδια υλοποίησης του έργου απαιτείται η ενημέρωση και σύμφωνη γνώμη του Δήμου Θεσσαλονίκης, για όλα τα θέματα που σχετίζονται με το τεχνικό αντικείμενο του έργου.

9. Σε γνώση του Δήμου μας με φροντίδα του ΚΕΠΑ θα περιέλθουν οι όροι της σύμβασης κατασκευής του έργου και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, καθώς και οποιεσδήποτε τροποποιήσεις αυτών κατά την πρόοδο του έργου.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:

1. Εισαγωγή

Η παρούσα Ειδική Αρχιτεκτονική μελέτη αφορά την ανάπλαση της οδού Αποστόλου Παύλου από την οδό Αγίου Δημητρίου μέχρι την οδό Μανωλάκη Κυριακού.

Σύμφωνα με το ειδικό συμφωνητικό ανάθεσης του έργου, η μελέτη στοχεύει:

• Στην μετατροπή του υφιστάμενου δρόμου σε οδό ήπιας κυκλοφορίας. • Στη διεύρυνση των πεζοδρομίων, όπου υπάρχει η δυνατότητα, με βάση τον στρατηγικό σχεδιασμό του Δήμου Θεσσαλονίκης. • Στον ανασχεδιασμό του πεζοδρομίου και της οδού με νέα υλικά. • Στον ανασχεδιασμό του αστικού εξοπλισμού. • Στον ανασχεδιασμό του ηλεκτροφωτισμού βάσει της μελέτης φωτισμού και των λοιπών στοιχείων της Η/Μ.

Για τη σύνταξη της μελέτης οι μελετητές έχουν λάβει υπόψη του τους ισχύοντες ελληνικούς κανονισμούς και προδιαγραφές. Για θέματα που δεν καλύπτονται από τους παραπάνω κανονισμούς, εφαρμόζονται οι αντίστοιχοι Ευρωπαϊκοί ή Αμερικανικοί κανονισμοί.

Έχουν, επίσης ενσωματώσει στοιχεία της «Μελέτης Κυκλοφοριακών Επιπτώσεων των οδών Αποστόλου Παύλου, Συγγρού, Αγίου Μηνά, Βασιλέως Ηρακλείου και Αρχαιολογικού Μουσείου του Δήμου Θεσσαλονίκης στα πλαίσια διαμόρφωσής τους σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας» του Γραφείου Μελετών Απόστολος Πρόιος & Συνεργάτες, καθώς και της Μελέτης Οδοφωτισμού «Ανάπλαση οδού Απ. Παύλου από Αγ. Δημητρίού έως Κ.Μανωλάκη Περιοχή Ροτόντας» της Σ.Αναστασιάδου, που εκπονήθηκαν για λογαριασμό του Δήμου Θεσσαλονίκης.

2. Γενική περιγραφή υφιστάμενης κατάστασης

Το υπό μελέτη τμήμα διακρίνεται σε δύο περιοχές με εμφανώς διαφορετικά χαρακτηριστικά. Το άνω τμήμα της οδού Αποστόλου Παύλου εκτείνεται από την οδό Αγίου Δημητρίου έως την οδό Κωνσταντίνου Μελενίκου, ενώ το κάτω τμήμα από την οδό Μελενίκου έως την οδό Μανωλάκη Κυριακού.

Άνω Τμήμα (από Αγίου Δημητρίου έως Μελενίκου):

Το άνω τμήμα έχει μήκος περίπου 50μ. και πλάτος οδού (από ρυμοτομική σε ρυμοτομική —που στην προκειμένη συμπίπτει και με την οικοδομική γραμμή) 9,70μ. Η οδός είναι ευθύγραμμη και η κλίση της είναι 7%. το οδόστρωμα είναι ασφαλτοστρωμένο και έχει σήμερα πλάτος 3,50μ. Παράλληλα με αυτό και αμφίπλευρα διατάσσονται παρόδιες θέσεις στάθμευσης πλάτους 1,75μ. και ακαθόριστου μήκους. Μια διαπλάτυνση του πεζοδρομίου στη συμβολή με την Αγίου Δημητρίου ορίζει την αρχή των θέσεων αυτών, το πέρας ωστόσο δεν ορίζεται από κράσπεδο, με αποτέλεσμα η στάθμευση να φαίνεται άναρχη. Ένας κάδος απορριμμάτων διατάσσεται ανάμεσα από τις θέσεις στάθμευσης, επάνω στο οδόστρωμα.

Τα πεζοδρόμια είναι σήμερα στρωμένα με λευκές τσιμεντόπλακες, πέραν της συμβολής με την Αγίου Δημητρίου, όπου συνεχίζουν οι μαύρες γρανιτένιες πλάκες της κεντρικής οδού και οι κίτρινες ριγωτές πλάκες που σηματοδοτούν την κίνηση Α.μ.Ε.Α. Οι είσοδοι των πολυκατοικιών διατάσσονται άλλοτε ψηλότερα και άλλοτε χαμηλότερα της στάθμης του πεζοδρομίου.

Στο υπό μελέτη τμήμα δεν υπάρχει το στοιχείο του πρασίνου. Η κλίση εντούτοις της οδού δίνει μια ενδιαφέρουσα οπτική προς τον μεγάλο πλάτανο που βρίσκεται στο πεζοδρόμιο μπροστά από το Τούρκικο Προξενείο.

Κάτω Τμήμα (από Μελενίκου έως Μ.Κυριακού):

Το κάτω τμήμα της Αποστόλου Παύλου δεν είναι ευθύγραμμο. Έχει συνολικό μήκος περίπου 100μ. Το οδόστρωμα είναι ασφαλτοστρωμένο και τα πεζοδρόμια έχουν επίστρωση από λευκές τσιμεντόπλακες. Ξεκινά από την οδό Μελενίκου με ένα στενό τμήμα 5,40μ. πλάτους, εκ των οποίων τα 4,05μ. καταλαμβάνει co οδόστρωμα.

Οι παρακείμενες είσοδοι καταστημάτων βρίσκονται έως και 1,00μ. ψηλότερα από το πεζοδρόμιο. Για τον λόγο αυτό έχουν δημιουργηθεί κλίμακες πρόσβασης σε αυτά, με κάθετη ή οριζόντια διάταξη προς το πεζοδρόμιο. Αυτές ανακόπτουν την κυκλοφορία του πεζού. Κολωνάκια εμποδίζουν τη στάθμευση στο νοτιο-ανατολικό πεζοδρόμιο, ενώ οχήματα σταθμεύουν παρανόμως επάνω στο βορειο-δυτικό.

Αμέσως πιο κάτω, δημιουργείται μια εσοχή, από την υποχώρηση της οικοδομικής γραμμής του βορειοδυτικού Ο.Τ. κατά 3,00 περίπου μέτρα. Η επιφάνεια αυτή (υποχρεωτικός ακάλυπτος — πρασιά) είναι επίσης υπερυψωμένη σε σχέση με το πεζοδρόμιο. Εξυπηρετεί διάφορες χρήσεις, όπως την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων, αλλά κυρίως την πρόσβαση προς τις εισόδους των πολυκατοικιών. Οι κάδοι απορριμμάτων τοποθετούνται επάνω στο οδόστρωμα. Στο κατώτερο τμήμα του νοτιο-ανατολικού πεζοδρομίου διατάσσονται είσοδοι χώρων στάθμευσης. Στο κεντρικό κομμάτι του κατώτερου τμήματος η οδός έχει πλάτος 5,60μ. Τέλος, καταλήγει μετά από δεξιά στροφή σε ένα μικρό κομμάτι, πλάτους 7,00μ., για να συνδεθεί με την οδό Μανωλάκη Κυριακού. Φυτεύσεις δεν υπάρχουν ούτε σε αυτό το τμήμα. Η κλίση της οδού είναι περίπου 5%.

3. Στόχοι – γενικές αρχές πρότασης

Βασικός στόχος είναι η αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της οδού. Αυτό εξασφαλίζεται κυρίως με την άρση της πολυμορφίας και την εξασφάλιση ενός ενιαίου, κοινού και αναγνωρίσιμου ύφους. Σημαντικά στοιχεία της πρότασης σε αυτή την κατεύθυνση είναι η οριοθέτηση των θέσεων στάθμευσης, η αντικατάσταση των επιστρώσεων οδοστρώματος και πεζοδρομίων, η οργάνωση των στοιχείων σήμανσης και των κάδων απορριμμάτων και η δενδροφύτευση. Ή κυριότερη σχεδιαστική απόφαση είναι η επίστρωση οδοστρώματος -πεζοδρομίου με το ίδιο υλικό και η μικρή (5εκ.) υψομετρική διαφορά ανάμεσά τους, που εξασφαλίζει αντιληπτική συνέχεια και μεγαλώνει οπτικά τον χώρο.

Επιχειρείται επίσης η ένταξη στον ιστό των αστικών υπαίθριων χώρων του ιστορικού κέντρου της πόλης. Η διαμόρφωση της υπό μελέτη οδού έχει θεωρηθεί μέσα από το πρίσμα της συνολικής αναβάθμισης του δικτύου αστικών υπαίθριων χώρων της περιοχής, που στοχεύει στην δημιουργία ενός νέου τουριστικού περιπάτου που συνδέει την Ροτόντα με τα Κάστρα. Σε συνεργασία με τους άλλους μελετητές επιλέγονται κοινά στοιχεία και υλικά δαπέδων και αστικού εξοπλισμού, καθώς και κοινός τρόπος φωτισμού των οδών.

Η οδός Αποστόλου Παύλου μετατρέπεται σε οδό ήπιας κυκλοφορίας στο άνω τμήμα και πεζόδρομο στο κάτω. Η χρήση αυτή τεκμηριώνεται από την πρόσφατη Μελέτη Κυκλοφοριακών Επιπτώσεων, που εκπονήθηκε για λογαριασμό του Δήμου Θεσσαλονίκης. Το κατώτερο τμήμα μπορεί να χαρακτηριστεί πεζόδρομος, καθώς φέρει μόλις το 12% του κυκλοφοριακού φόρτου και έχει αποκλειστικά τοπικό χαρακτήρα.

Εξίσου σημαντικός στόχος είναι η εξασφάλιση της προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας για όλες τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες. Τα πεζοδρόμια διαμορφώνονται, στον βαθμό που αυτά είναι δυνατό, σύμφωνα με τις Οδηγίες Σχεδιασμού για την Αυτόνομη Διακίνηση και Διαβίωση ΑΜΕΑ του προγράμματος «Σχεδιάζοντας για όλους» του ΥΠΕΧΩΔΕ. Στο ΝΔ πεζοδρόμιο της οδού Αγίου Δημητρίου διατηρείται η λωρίδα ειδικής πλακόστρωσης (ειδικά ανάγλυφα πλακίδια) για διευκόλυνση της κίνησης ατόμων με προβλήματα όρασης, ενώ στο πέρας των πεζοδρομίων της οδού Αποστόλου Παύλου τοποθετούνται ειδικές πλάκες σήμανσης εμποδίου – κινδύνου.

Το πλάτος της διαδρομής των πεζών κυμαίνεται ανάλογα με το διαθέσιμο πλάτος. Στο άνω τμήμα εξασφαλίζεται πλάτος κίνησης τουλάχιστον 1,50 μ. καθώς και διαπλατυσμένες ζώνες. Πραγματοποιείται μείωση της επιφάνειας του οδοστρώματος προς όφελος των πεζοδρομίων. Για την αποφυγή της κατάληψης των πεζοδρομίων από σταθμευμένα οχήματα διαμορφώνονται περιοχές Θέσεων στάθμευσης εν εσοχή, παράλληλα στο δρόμο. Για τον ίδιο σκοπό προτείνεται και η ρυθμική τοποθέτηση εμποδίων κίνησης. Για την τοποθέτηση του αστικού εξοπλισμού (π.χ. κάδων απορριμάτων) και την οδοσήμανση αποδίδεται ζώνη παράλληλη με το κράσπεδο, έξω από την ζώνη ανεμπόδιστης όδευσης.

Το κάτω τμήμα χαρακτηρίζεται πεζόδρομος και αποδίδεται στους πεζούς σε ολόκληρο το πλάτος του. Επιτρέπεται η διέλευση και η φορτοεκφόρτωση σε μεμονωμένα οχήματα, όχι όμως και η στάθμευση.

Για την διάβαση των πεζών διαμορφώνονται ράμπες (σκάφες) με κατάλληλα γεωμετρικά χαρακτηριστικά.

4. Περιγραφή πρότασης

Όπως προαναφέρθηκε στην παράγραφο της γενικής περιγραφής της υφιστάμενης κατάστασης, το υπό μελέτη τμήμα της οδού Αποστόλου Παύλου χωρίζεται σε δύο εμφανώς διακριτές ενότητες, το άνω τμήμα, που εκτείνεται από την οδό Αγίου Δημητρίου έως την οδό Κωνσταντίνου Μελενίκου και το κάτω τμήμα, από την οδό Κωνσταντίνου Μελενίκου έως την οδό Μανωλάκη Κυριακού. Τα δύο αυτά τμήματα έχουν διαφορετικά γεωμετρικά χαρακτηριστικά και διαφορετικό φόρτο κυκλοφορίας. Για τον λόγο αυτό αντιμετωπίζονται διαφορετικά. Ο στόχος της ενοποίησης απαιτεί, ωστόσο, κοινούς χειρισμούς, όσον αφορά τα υλικά. Τα κοινά τους στοιχεία είναι:

-Η χρήση του ίδιου υλικού δαπεδόστρωσης σε πεζοδρόμια και οδόστρωμα. -Η χρήση των ίδιων στοιχείων αστικού εξοπλισμού (φωτιστικών, εμποδίων κίνησης, καναλιών απορροής ομβρίων). – Η χρήση του ίδιου μεταβατικού υλικού στα όρια της περιοχής επέμβασης με τις κάθετες οδούς. -Η κατάργηση της υψομετρικής διαφοράς των 15εκ. ανάμεσα σε πεζοδρόμια και οδόστρωμα.

Οι επεμβάσεις που διαφοροποιούν τα δύο τμήματα περιγράφονται παρακάτω:

Άνω Τμήμα (από Αγίου Δημητρίου έως Μελενίκου):

Το πλάτος της οδού στο άνω τμήμα είναι 9,70μ. (από ρυμοτομική σε ρυμοτομική γραμμή, που στην προκειμένη περίπτωση συμπίπτει και με την οικοδομική γραμμή).

Το οδόστρωμα διαμορφώνεται στα 3,20μ. μετρούμενο ανάμεσα στα κράσπεδα ή 3,50μ. μετρούμενο ανάμεσα στα εμπόδια κίνησης. Αυτό είναι άλλωστε και το πραγματικό ελεύθερο πλάτος για τα οχήματα, καθώς το κράσπεδο είναι σχεδόν συνεπίπεδο με το οδόστρωμα. Το πλάτος αυτό είναι αποδεκτό για οδό ήπιας κυκλοφορίας. Το οδόστρωμα μπαζώνεται ώστε να φτάσει στα 4-5εκ. χαμηλότερα από τα πεζοδρόμια, που διατηρούν τα υφιστάμενα υψόμετρά τους. Διατηρεί την υφιστάμενη κλίση προς την οδό Μελενίκου και μια μικρή κλίση προς το ΝΑ μέτωπο. Εκατέρωθεν του οδοστρώματος, παράλληλα με τις Θέσεις στάθμευσης ΝΑ και παράλληλα με το κράσπεδο ΒΔ, τοποθετείται προκατασκευασμένο καμπύλο κανάλι τσιμέντου για την διοχέτευση των ομβρίων επιφανειακά.

Το ΒΔ πεζοδρόμιο (κατεβαίνοντας δεξιά) διαμορφώνεται με πλάτος 2,80μ., ενώ το ΝΑ (κατεβαίνοντας αριστερά) έχει πλάτος 1,65μ. και παρόδιες Θέσεις στάθμευσης πλάτους 2,00μ.

Για την ανεμπόδιστη όδευση των πεζών εξασφαλίζεται εκατέρωθεν πλάτος κίνησης 1,50μ., διάσταση που απαιτείται κατ’ ελάχιστο για την άνετη διασταύρωση πεζού με χρήστη ή οδηγό αμαξιδίου οιασδήποτε μορφής (αναπηρικό, παιδικό, αγοράς κ.λ.π.) ή με μεταφορέα πακέτων. Ως ελεύθερο ύψος στην ελεύθερη ζώνη όδευσης για την απρόσκοπτη κίνηση των πεζών εξασφαλίζεται το 2,40μ. Για το λόγο αυτό η κόμη των προτεινόμενων δέντρων διαμορφώνεται κατάλληλα. Οι δενδροδόχοι είναι επίσης από πακτωμένο τσιμεντοκυβόλιθο. Στο εσωτερικό τους διαστρώνεται χαλίκι μικρής κοκκομετρίας με συνδετική υδατοπερατή ρητίνη τύπου Rompex Deco, που επιτρέπει στις ρίζες του φυτού να αναπνέουν, ενώ δημιουργεί βατή επιφάνεια για τον πεζό.

Για την αποφυγή της κατάληψης τμήματος των πεζοδρομίων από σταθμευμένα οχήματα τοποθετούνται κατά μήκος του κρασπέδου ρυθμικά εμπόδια κίνησης ύψους 0,60 μ.

Το (σχεδόν) ισόπεδο κράσπεδο μαζί με τη ζώνη τοποθέτησης εμποδίων κίνησης, πινακίδων σήμανσης και φωτιστικών σωμάτων καταλαμβάνει μία ζώνη πλάτους 35εκ. Όλες οι πινακίδες και τα φωτιστικά τοποθετούνται σε αυτή τη ζώνη, στις θέσεις που υποδεικνύονται από την μελέτη. Συγκεκριμένα, δημιουργείται ένας ρυθμός από την επανάληψη των εμποδίων (που αφήνουν 1,48μ. καθαρό ανάμεσά τους). Τα όποια στοιχεία απαιτούνται για την οδοσήμανση και οι ιστοί φωτισμού τοποθετούνται στην Θέση ενός εμποδίου, ώστε να δημιουργείται ένα σταθερό βήμα, που δίνει στον χώρο την αίσθηση της οργάνωσης και της τάξης.

Στο τμήμα του ΒΔ πεζοδρομίου ανάμεσα στην ζώνη ανεμπόδιστης όδευσης και το κράσπεδο τοποθετούνται δενδροδόχοι με φυλλοβόλα δέντρα και κάδοι απορριμμάτων. Δέντρα φυτεύονται επίσης και στις διαπλατύνσεις του ΝΑ πεζοδρομίου. Το είδος που επιλέγεται είναι πλατύφυλλο και φυλλοβόλο, καθώς η σκίαση του ΒΔ πεζοδρομίου είναι επιθυμητή τους θερμούς μήνες (το ΝΑ σκιάζεται από τα υφιστάμενα κτίρια), ενώ η ηλιακή ακτινοβολία είναι επιθυμητή κατά τους ψυχρούς μήνες. πρόκειται για την Κελρετόρια (Koelreuteria panicυlata), είδος δοκιμασμένο με επιτυχία στις συνθήκες του κέντρου της πόλης.

Οι κάδοι απορριμμάτων οριοθετούνται πίσω και πλάι από εμπόδια κίνησης, ώστε να μην τους μεταφέρουν οι κάτοικοι σε άλλες Θέσεις, εκτός από τους κάδους του κάτω τμήματος πλησίον της οδού Μελενίκου, όπου αυτό δεν είναι δυνατόν λόγω του πλάτους της οδού. Οι κάδοι στο κάτω τμήμα τοποθετούνται πλησίον των οδών Μελενίκου και Μ.Κυριακού, ώστε να μην αναγκάζεται το απορριμματοφόρα όχημα να διέρχεται από τον πεζόδρομο.

Για την οργάνωση της στάθμευσης διαμορφώνονται στο ΝΑ όριο περιοχές Θέσεων στάθμευσης εν εσοχή κατά μήκος των οδών, πλάτους 2,00 μ. και μήκους 6,00μ., παράλληλα στο δρόμο, οι οποίες επισημαίνονται με διαγράμμιση με ανακλαστική βαφή. Η Θέση που βρίσκεται πιο κοντά στην οδό Αγίου Δημητρίου δεσμεύεται, όπως συμβαίνει και σήμερα, για Α.μ.Ε.Α. με ειδική σήμανση.

Τα πεζοδρόμια επιστρώνονται με τσιμεντένιους κυβόλιθους σε υπόβαση από πλάκα σκυροδέματος εδραζόμενη σε διαβαθμισμένο Θραυστό υλικό. Το υλικό και το σχέδιο της δαπεδόστρωσης είναι όμοιο με αυτό του οδοστρώματος. Τα κράσπεδα είναι κοινά προκατασκευασμένα από σκυρόδεμα.

Κάτω Τμήμα (από Μελενίκου έως Μ.Κυριακού):

Το πλάτος της οδού στο κάτω τμήμα κυμαίνεται από τα 5,33μ. στα 6,91μ., ενώ υπάρχει και μια ζώνη πρασιάς 2,60μ. στο ΒΔ μέτωπο.

Οι κυκλοφοριακοί φόρτοι στο τμήμα αυτό είναι πολύ χαμηλοί. Εξυπηρετούν κυρίως τους κατοίκους των πολυκατοικιών με pilotis και την τροφοδοσία κάποιων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος στο κάτω άκρο. Το πολύ μικρά πλάτος της οδού σε συνδυασμό με την χαμηλή κυκλοφορία οχημάτων οδήγησε στην απόφαση του χαρακτηρισμού του τμήματος αυτού ως πεζόδρομο.

Τα κράσπεδα απομακρύνονται και το οδόστρωμα ενοποιείται με τα πεζοδρόμια υψομετρικά, ενώ επιστρώνεται το ίδιο υλικά σε όλη την επιφάνεια. Το υλικό της επίστρωσης είναι οι τσιμεντένιοι κυβόλιθοι σε υπόβαση από πλάκα σκυροδέματος εδραζόμενη σε διαβαθμισμένο θραυστό υλικό. Οι κλίσεις οδηγούν τα επιφανειακά ύδατα σε καμπύλο κανάλι στο κέντρο της οδού. το οδόστρωμα διαμορφώνεται στα 3,50μ. μετρούμενο ανάμεσα στα εμπόδια κίνησης, πλάτος που επιτρέπει την διέλευση οχημάτων εξυπηρέτησης, τροφοδοσίας και άμεσης ανάγκης. Τα εμπόδια κίνησης τοποθετούνται εκατέρωθεν για να εμποδιστεί η στάθμευση σε όλο το μήκος του κάτω τμήματος.

Τα στοιχεία οδοσήμανσης και τα φωτιστικά τοποθετούνται, επίσης, στη ζώνη των εμποδίων κίνησης, σε αντικατάσταση πάντα ενός εξ αυτών. Οι κάδοι απορριμμάτων τοποθετούνται ανάμεσα στα εμπόδια κίνησης και σε Θέσεις κοντά στις κάθετες οδούς, ώστε να μην απαιτείται η διέλευση του απορριμματοφόρου από τον πεζόδρομο.

Προκειμένου να μειωθούν οι υψομετρικές διαφορές από τα πεζοδρόμια προς τις εισόδους των παρακείμενων καταστημάτων και κατοικιών, τα πεζοδρόμια ανυψώνονται κατά 0,20μ. και το οδόστρωμα κατά 0,30-0,35μ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η κλίση της οδού να μην είναι πλέον ενιαία, αλλά να ξεκινά από πιο ήπια και να καταλήγει σε πιο έντονη, εκεί όπου πρέπει να επανέλθει στο σημερινό της υψόμετρο, καθώς υπάρχουν είσοδοι από χώρους στάθμευσης κλειστούς και σε Pilotis. Η υπερυψωμένη πρασιά ξεκινά πλέον ισόπεδα και καταλήγει 2 σκαλιά (αντί για 3) ψηλότερα από το πεζοδρόμιο. Τα φωτιστικά σώματα διατάσσονται κατά μήκος τον ΝΑ μετώπου του πεζοδρόμου.

Στα σημεία σύνδεσης των οδών με τις καθέτους γίνεται εκ νέου χάραξη των ακτίνων καμπυλότητας των κρασπεδώσεων. Για την μετάβαση από το υφιστάμενο υλικό δαπεδόστρωσης στο νέο και τις ράμπες των πεζών επιλέγεται ένα ουδέτερο υλικό (πλάκες από χυτό σκυρόδεμα τύπου Lafarge Agilia). Το σκυρόδεμα είναι ένα ενοποιητικό στοιχείο, καθώς υπάρχει σε όλα τα επί μέρους στοιχεία (κράσπεδα, κυβόλιθους, τσιμεντόπλακες) και διευκολύνει την δημιουργία κλίσεων επί τόπου. Χρησιμοποιείται επίσης ως υλικό μετάβασης στην ανάπλαση του τμήματος της οδού Αποστόλου Παύλου από την οδό Αγίου Δημητρίου έως την οδό Κασσάνδρου. Στις πλάκες από σκυρόδεμα δημιουργούνται διακοσμητικές ακτίνες —αρμοί διαστολής, που εξυπηρετούν επίσης την αλλαγή των κλίσεων.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα