Θεσσαλονίκη

Έτσι θα φωταγωγηθούν έντεκα τοπόσημα της Θεσσαλονίκης στον άξονα της Εγνατίας

Πέρασε από το ΚΑΣ η μελέτη φωτισμού ανάδειξης μνημείων πλησίον του άξονα της Εγνατίας - Δείτε εικόνες από το πώς θα μοιάζουν λουσμένα στο φως

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
έτσι-θα-φωταγωγηθούν-έντεκα-τοπόσημα-1116479
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Το «πράσινο φως» άναψε η συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου στη συνεδρίαση της Τρίτης (6/2) στη μελέτη φωτισμού ανάδειξης μνημείων πλησίον του άξονα της Εγνατίας οδού στη Θεσσαλονίκη.

Μνημεία της ρωμαϊκής, βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου που αποτελούν πόλο έλξης όχι μόνο για τους τουρίστες αλλά και τους μόνιμους κατοίκους της πόλης, τα οποία όμως, ιδιαίτερα κατά τις βραδινές ώρες δεν μπορούν να αναδείξουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, λόγω προσωρινού ή ανεπαρκούς φωτισμού.

Τα μνημεία που θα φωταγωγηθούν είναι:

-Τα Ανατολικά Τείχη, καθώς η ανέγερση των πρώτων τειχών είναι σύγχρονη με την ίδρυση της πόλης από τον Κάσσανδρο (316/315 π.Χ.)

-Η Ροτόντα, από τα αρχαιότερα και επιβλητικότερα μνημεία (ανέγερση γύρω στο 300 μ.Χ), που κατά την επικρατέστερη εκδοχή, αρχικά ήταν αφιερωμένη στους Καβείρους ή στον Δία και το 1917 με διάταγμα του Ελ.Βενιζέλου μετατράπηκε σε «Μακεδονικόν Μουσείον».

-Το Μπέη Χαμάμ, το πρώτο οθωμανικό λουτρό που κατασκευάστηκε στην πόλη από τους Τούρκους και λειτουργούσε μέχρι το 1968.

-Η Αψίδα του Γαλέριου, η γνωστή Καμάρα, θριαμβικό τόξο που χτίστηκε στο μεταίχμιο 3ου- 4ου αιώνα μ.Χ. για να τιμηθεί ο Καίσαρας Γαλέριος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ραντεβού στην Καμάρα

-Η Παναγία Χαλκέων, η λεγόμενη «Κόκκινη Εκκλησιά», Είναι ο μοναδικός ναός της Μεσοβυζαντινής περιόδου που σώζεται στη Θεσσαλονίκη

-Η Παναγία Αχειροποίητος, η μόνη άθικτη βασιλικού ρυθμού εκκλησία στη Θεσσαλονίκη, που χτίστηκε στα μέσα του 5ου αιώνα.

-Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος, χτισμένη γύρω στα 1350.

-Ο Άγιος Παντελεήμονας, ναός του 14ου αιώνα που ανήκει στον τύπο του σύνθετου σταυροειδούς εγγεγραμμένου με τρούλο και περίστωο.

-Οι Άγιοι Απόστολοι, με απαράμιλλης ποιότητας ζωγραφική διακόσμηση και αριστουργηματικά ψηφιδωτά.

-Ο ναός της Υπαπαντής του Χριστού, η τρίκλιτη ξυλοστεγής βασιλική απέναντι από την Καμάρα.

-Ο ναός του Αγίου Αθανασίου, που χτίστηκε στη θέση προγενέστερου ναού, που καταστράφηκε από την πυρκαγιά το 1817.

Πρόκειται για ένα θέμα που έπεσε στο τραπέζι επί δημαρχίας Μπουτάρη, πήγε ένα βήμα παρακάτω με τη σύμβαση μεταξύ της ΓΑΙΑ ΑΕ ΜΕΛΕΤΩΝ και του Δήμου Θεσσαλονίκης επί δημαρχίας Ζέρβα, ωστόσο παρά τις εξαγγελίες που έγιναν, το ζήτημα μπήκε στο «συρτάρι» και ενώ η εταιρεία είχε παραδώσει εμπρόθεσμα στις 29/07/2019 και στις 13/07/2020 τη προμελέτη και τη μελέτη εφαρμογής αντίστοιχα στα πλαίσια της σύμβασης.

Με αφορμή την πρόσφατη συνάντηση της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη με το νέο δήμαρχο Θεσσαλονίκης Στέλιο Αγγελούδη, υπήρξε μια κινητοποίηση γύρω από το θέμα που πήγε τελικά στο ΚΑΣ που αποφάσισε θετικά και πλέον το θέμα επιστρέφει σε επίπεδο τοπικών αρχαιολογικών αρχών.

Μάλιστα, το υπουργείο Πολιτισμού φαίνεται διατεθειμένο να χρηματοδοτήσει με κονδύλια την υλοποίηση της μελέτης.

Βέβαια, δεν είναι κάτι το οποίο θα γίνει από τη μια στιγμή στην άλλη, καθώς όπως εξηγεί και στην parallaxi ο κ. Κώστας Κάπος, συντονιστής των μελετών μαζί με την ΓΑΙΑ ΑΕ ΜΕΛΕΤΩΝ, θα πρέπει να προκηρυχθεί η σχετική δημοπρασία, να βρεθεί ο εργολάβος και η εταιρεία που θα εκτελέσει το έργο, ωστόσο ευελπιστεί, ότι και μετά την τελευταία εξέλιξη με το ΚΑΣ, το θέμα πλέον θα μπει στην τελική ευθεία ώστε μέσα σε έναν ορίζοντα ενός έτους να υλοποιηθεί και να δώσει νέα «ζωή» σε μερικά από τα πιο σημαντικά τοπόσημα της Θεσσαλονίκης.

Ο κ. Κάπος άλλωστε έχει δώσει τα διαπιστευτήριά του ολοκληρώνοντας με πολύ κόπο την πρωτοβουλία του Μιχάλη Κακογιάννη πάνω σε ιδέες του Γάλλου σχεδιαστή φωτισμού μνημείων Πιέρ Μπιντό για τον φωτισμό της Ακρόπολης, που φωτίστηκε εντυπωσιακά το καλοκαίρι του 2004 και φυσικά στη Θεσσαλονίκη που έχει καταθέσει πολλές προτάσεις και μελέτες, όπως αυτές των Μπαζάρ Χαμάμ στα Λουδουδάδικα και Βίλας Πετρίδη στα Δικαστήρια, τα οποία όμως από το 2012 που έγιναν δεν συντηρηθήκαν και αφέθηκαν στη μοίρα τους.

Ο ίδιος, σε ανάρτησή του για τις παραπάνω εξελίξεις, στέκεται στην θαυμάσια, όπως την χαρακτηρίζει, Ροτόντα, την οποία έχει φωτίσει και εσωτερικά, αλλά και την Καμάρα.

*τις φωτογραφίες παραχώρησε στην parallaxi ο κ. Κώστας Κάπος.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα