Θεσσαλονίκη

Fly Over: Η πλατφόρμα που παρακολουθεί live τους χρόνους διαδρομής σε περιφερειακό και κέντρο

Ένα εργαλείο... ασπιρίνη στον καθημερινό «πονοκέφαλο» στους δρόμους της Θεσσαλονίκης

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
fly-over-η-πλατφόρμα-που-παρακολουθεί-live-τους-χ-1123892
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Το Fly Over αποτελεί… talk of the town -και όχι άδικα- με τις συνέπειες του να τις βιώνουμε τις τελευταίες εβδομάδες στην καθημερινότητα μας.

Ένα έργο που αναμένεται να παραδοθεί το 2027 και μέχρι να συμβεί αυτό αναγκαζόμαστε να συμβιβαστούμε με τα νέα δεδομένα στους δρόμους της πόλης, όσο φυσικά δεν υπάρχει εναλλακτική πέραν του ΟΑΣΘ.

Λίγο πολύ, όλοι γνωρίζουμε κάποιους στον οικογενειακό ή φιλικό μας κύκλο, που έχουν αλλάξει τις καθημερινές τους συνήθειες.

Ξύπνημα πιο νωρίς, αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών για να αποφύγεις την κίνηση στα κεντρικά σημεία, χρονική μετατόπιση ραντεβού και άλλων υποχρεώσεων -πέραν της δουλειάς- ώστε να τα προλάβεις και να μη φανείς ασυνεπής και φυσικά ο μεγάλος βραχνάς, αυτό το πού να βρεις να παρκάρεις.

Το αυτοκίνητο πολλές φορές μετατρέπεται σε… γραφείο, καθώς όταν είσαι κολλημένος στην κίνηση, κοιτάζεις να εκμεταλλευτείς τον χαμένο χρόνο κάνοντας τηλέφωνα τα οποία θα έκανες αργότερα μέσα στη μέρα.

Ο χρόνος που χρειάζεσαι για να φτάσεις από το σημείο εκκίνησης στον προορισμό σου, μοιάζει πλέον με γρίφος.

Ανοίγεις το google maps και βλέπεις «βαθύ κόκκινο» και στα δύο ρεύματα της Περιφερειακής και απελπίζεσαι.

Το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών δημιούργησε το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας.

Μία πλατφόρμα στην οποία οι πολίτες μπορούν να παρακολουθούν απευθείας την κίνηση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, επισκεπτόμενοι τη σελίδα https://flyover.imet.gr/.

Από δυτικά προς ανατολικά μέσω Περιφερειακής, Εγνατίας, αλλά και Παραλιακής.

Από ανατολικά προς δυτικά μέσω Περιφερειακής, Εγνατίας αλλά και μέσω Β. Όλγας και Τσιμισκή.

Τρεις βασικές εναλλακτικές διαδρομές, με τους πολίτες να έχουν τη δυνατότητα να τσεκάρουν τον χρόνο, αλλά και τις ταχύτητες.

Μάλιστα, στη σελίδα υπάρχει και η καρτέλα «Ζωντανή απεικόνιση» στην οποία βλέπουμε τις τις κυκλοφοριακές συνθήκες σε πραγματικό χρόνο συγκριτικά με τις συνθήκες που επικρατούσαν πριν την έναρξη των έργων του fly over.

Στις εγκαταστάσεις του ΕΚΕΤΑ οι επιστήμονες σε συνεργασία με την ΠΚΜ έχουν στη διάθεσή τους τα απαραίτητα εργαλεία για να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την κίνηση στους δρόμους της πόλης.

Το σύστημα επιλέγει τα βέλτιστα σενάρια για την διαχείριση της κυκλοφορίας, όπως για παράδειγμα τις σημάνσεις που βλέπουμε ενόσω οδηγούμε στους ηλεκτρονικούς πίνακες που υπάρχουν, αλλά και στη σηματόδοτηση σε πραγματικό χρόνο.

Η συγκεκριμένη εφαρμογή έχει βέβαια ξεκάθαρα ενημερωτικό χαρακτήρα για τους πολίτες.

Όπως εξήγησε ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών της Π.Κ.Μ., Πάρις Μπίλλιας, στόχος την επόμενη διετία το εργαλείο αυτό να είναι στο σύνολο των φωτεινών σηματοδοτών του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.

Έχει αναπτυχθεί με αλγόριθμο του ΥΜΕΤ με συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και να παρεμβαίνει άμεσα στη διαχείριση των φωτεινών σηματοδοτών.

Όλα αυτά σε μία πόλη η οποία είχε φανάρια από τρεις διαφορετικούς παρόχους που δεν συνεργάζονταν μεταξύ τους λόγω τεχνολογίας.

Από τον περασμένο Μάιο που έγινε η υλοποίηση του project και η ενοποίηση, παρατηρήθηκε μείωση κατά μ.ο 16 λεπτών κατά τις ώρες αιχμής, σημείωσε ο κ. Αγγελος Μπεκιάρης, Αντιπρόεδρος του ΕΚΕΤΑ – Πρόεδρος ΙΜΕΤ.

Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με το Ινστιτούτο Μεταφορών ετοιμάζουν πρόταση προς το ΕΣΠΑ η οποία θα υποβληθεί τις επόμενες ημέρες προκειμένου να χρηματοδοτηθεί αυτή η δράση, ύψους 10-11 εκατ. ευρώ.

Όσον αφορά την πλατφόρμα, όπως σημειώνεται και στη σελίδα, πρόκειται για δοκιμαστική λειτουργία.

Στα social media έχει ανοίξει ήδη η κουβέντα γύρω από τη χρησιμότητά του, με αρκετούς να το χαρακτηρίζουν ένα χρήσιμο εργαλείο, άλλους να σημειώνουν ότι έχει πολλά περιθώρια βελτίωσης και κάποιους που ζητάνε να μπουν και άλλοι δρόμοι της πόλης.

Όσον αφορά το ΙΜΕΤ

Το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.) ανήκει στο Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α.) που είναι Νομικό Πρόσωπο, Ιδιωτικού Δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, εποπτευόμενο από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας (Γ.Γ.Ε.Κ.) του Υπουργείου Ανάπτυξης. Βασικός στόχος του Ι.ΜΕΤ. είναι η διεξαγωγή και υποστήριξη της εφαρμοσμένης έρευνας στον Τομέα των Μεταφορών στην Ελλάδα και ειδικότερα σε θέματα λειτουργίας, οργάνωσης, προγραμματισμού, προτυποποίησης, οικονομικής ανάλυσης, διαχείρισης, τεχνολογίας μεταφορικών μέσων και επιπτώσεων των χερσαίων, θαλάσσιων, εναέριων και συνδυασμένων μεταφορών. Επίσης η παροχή εκπαίδευσης ή επιμόρφωσης στα αντίστοιχα αντικείμενα, η διάχυση των αποτελεσμάτων έρευνας και η εκπροσώπηση της χώρας στα διάφορα συναφή με το αντικείμενό του Ινστιτούτου φόρουμ.

ThSMLL (Thessaloniki Smart Mobility Living Lab)

Το Thessaloniki Smart Mobility Living Lab είναι ένα από τα μεγαλύτερα Living Labs στην Ευρώπη. Ολόκληρη η πόλη της Θεσσαλονίκης αποτελεί μια πλατφόρμα για την δοκιμή τεχνολογικών και καινοτόμων λύσεων σχετικά με την κινητικότητα, τα συνδεδεμένα και αυτόνομα οχήματα ενώ σύντομα θα επεκταθεί και στο πεδίο της μεταφοράς εμπορευμάτων.Η Θεσσαλονίκη βρίσκεται πλέον στη λίστα των έξυπνων πόλεων στον τομέα της κινητικότητας, και αυτό δεν θα ήταν δυνατό χωρίς τη συμμετοχή των φορέων που απαρτίζουν το οικοσύστημα της πόλης, το οποίο δημιουργήθηκε τα τελευταία δέκα χρόνια και αναπτύσσεται συνεχώς. Σε αυτό το οικοσύστημα, συμμετέχουν διάφοροι φορείς και επιχειρήσεις παρέχοντας δεδομένα ή τεχνογνωσία για τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για την εκμετάλλευση αυτής της υποδομής προς όφελος των πολιτών. Το Thessaloniki Smart Mobility Living Lab περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:

Πραγματικά δεδομένα κίνησης στη Θεσσαλονίκη (αυτοκίνητα και τρένα)

Βραχυπρόθεσμες προβλέψεις για τις συνθήκες κίνησης που πηγάζουν από πολλές πηγές δεδομένων

Εξαγωγή και δημιουργία προτύπων κινητικότητας και δραστηριοτήτων

Επεκτεινόμενος εξοπλισμός του Διαδικτύου των Πραγμάτων (IoT)

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα