Φοιτητές του ΑΠΘ παίζουν ηλεκτρονική μουσική με laptops και τρίγωνα βυθισμένα στο.. νερό

Συναυλία με φορητούς υπολογιστές, με τρίγωνα που βύθιζαν στο νερό και με τη χρήση γραφικών έδωσε πριν από λίγες μέρες η Laptop Orchestra

Parallaxi
φοιτητές-του-απθ-παίζουν-ηλεκτρονική-1416290
Parallaxi

Πειραματική ηλεκτρονική μουσική χρησιμοποιώντας με διαφορετικό τρόπο τα τρίγωνα- όργανα περισσότερο γνωστά στα Χριστουγεννιάτικα κάλαντα-δημιούργησαν τα μέλη της Laptop Orchestra από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ.

Συναυλία με φορητούς υπολογιστές, με τρίγωνα που βύθιζαν στο νερό και με τη χρήση γραφικών έδωσε πριν από λίγες μέρες η Laptop Orchestra, υπό την καθοδήγηση του διευθυντή της Δημήτρη Μαρωνίδη, συνθέτη και καθηγητή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, το κοινό δεν παρέμεινε στατικό αλλά κλήθηκε να μετακινηθεί μέσα στον χώρο, όπου είχαν εγκατασταθεί πολλά τρίγωνα, διαμορφώνοντας ένα ιδιαίτερο ηχητικό και οπτικό περιβάλλον που καλούσε το κοινό να το ανακαλύψει.

«Η συναυλία με θέμα “Triangles” που παρουσίασε φέτος η ορχήστρα, έχει χριστουγεννιάτικη θεματική με έμπνευση από μια γραφική παρτιτούρα, από αυτές δηλαδή που δεν έχουν την παραδοσιακή μορφή με τις νότες αλλά χρησιμοποιούν σχήματα και γραφήματα για να αποτυπώσουν και να εμπνεύσουν μια ηχητική κατάσταση. Έτσι λοιπόν, από μια γραφική παρτιτούρα που προέκυψε από το ερευνητικό πρόγραμμα Soundsketcher που υλοποιείται στο ΑΠΘ, μου γεννήθηκε η ιδέα να φτιάξουμε φέτος ένα πρότζεκτ που θα βασίζεται ακριβώς στο σχήμα του τριγώνου αλλά και βεβαίως, στο τρίγωνο το οποίο είναι ένα μέρος των κρουστών της μουσικής παράδοσης» εξηγεί στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ.Μαρωνίδης.

Τρίγωνα στο νερό!

Στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών υπάρχουν πολλά κρουστά όργανα, ανάμεσά τους και αρκετά τρίγωνα συμφωνικής ορχήστρας αλλά η ορχήστρα δεν περιορίστηκε σε αυτά. Τα μέλη της κατασκεύασαν δικά τους τρίγωνα από διαφορετικά υλικά, όπως ξύλο, πλαστικό και μέταλλο, αλλά και από αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως υδραυλικούς σωλήνες.

Ένα από τα ηχοχρώματα που ανακαλύφθηκαν με τα τρίγωνα ήταν μέσω της χρήση του νερού που υπήρχε σε μια λεκάνη στο κέντρο του χώρου της συναυλίας και αποτέλεσε μέρος της παράστασης. Σύμφωνα με τον κ.Μαρωνίδη, όταν χτυπήσει κάποιος ένα τρίγωνο και το βυθίσει μέσα στη λεκάνη με νερό, ο ήχος εκεί αλλοιώνεται και δημιουργεί πολύ ιδιαίτερες ηχητικές υφές.

«Αυτό το στοιχείο χρησιμοποιήθηκε στα ψηφιακά όργανα που έφτιαξε η ορχήστρα και κατά κάποιο τρόπο θα μπορούσαμε να πούμε ότι ενορχηστρώθηκε» συμπληρώνει.

Ορχήστρα με laptops

Στη συναυλία συμμετείχε ομάδα 12 ανθρώπων η οποία, με τους φορητούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές, δημιούργησε μια μουσική παράσταση πάνω στο συγκεκριμένο concept. Με βάση την αρχική ιδέα που στην προκειμένη περίπτωση ήταν τα τρίγωνα, τα μέλη της ορχήστρας κλήθηκαν να φτιάξουν τα δικά τους μουσικά όργανα, ηλεκτρονικά πάντα και ακολούθησαν πρόβες, όπως σε κάθε κλασική ορχήστρα, για τη δόμηση του έργου και δοκιμές για το πως θα στηθεί και θα λειτουργήσει ως μια μουσική εμπειρία .

Σημειώνεται ότι η ορχήστρα, πολύ συχνά, χρησιμοποιεί εκτός από ήχους, γραφικά και οπτικοποιήσεις του ήχου όπως λέιζερ ,προβολές και τρισδιάστατες εκτυπώσεις τα οποία προσπαθούν να φτιάξουν μια εμπειρία για το ακροατήριο που δεν περιορίζεται απαραίτητα μόνο στους ήχους.

«Ιδρυσα την Laptop Orchestra αμέσως μετά την πανδημία και αν και εδρεύει στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών, εντούτοις είναι ανοιχτή ως σχηματισμός σε οποιονδήποτε ενδιαφέρεται για την ηλεκτρονική μουσική και την performance μέσα από την χρήση υπολογιστών. Οι συναυλίες μας είναι πάντα ελεύθερες για το κοινό και στοιχεία της μουσικής μας είναι η αναζήτηση για νέες μορφές ηχητικών δομών. Το project με τα τρίγωνα πήγε πολύ καλά και θα θέλαμε να το παρουσιάσουμε και σε διαφορετικούς χώρους μέσα στην πόλη και ίσως και σε άλλες πόλεις» λέει ο κ.Μαρωνίδης.

Φιλοσοφική προσέγγιση του ήχου

Εκτίμηση του κ.Μαρωνίδη είναι ότι επειδή η πειραματική μουσική δεν κινείται μέσα στο mainstream, δεν έχει την απήχηση που έχουν άλλα είδη μουσικής στον κόσμο.

«Μιλάμε για φιλοσοφική προσέγγιση του ήχου και την αναζήτηση για υφές που δεν είναι πάντα φτιαγμένες για να ικανοποιήσουν. Μπορεί να είναι δύσκολα ακούσματα γιατί πολλές φορές, η αναζήτησή νέων ηχητικών δομών πάει λίγο κόντρα σ΄αυτά που είμαστε συνηθισμένοι. Ο κόσμος παρ΄όλα αυτά, και κυρίως ο φοιτητικός, είναι πολύ κοντά και υπάρχει μια σταθερή ανάπτυξη του ακροατηρίου ειδικά στην πόλη μας όπου παρατηρείται μεγάλο ενδιαφέρον για την ηλεκτρονική μουσική και την πειραματική. Σ΄αυτό συντελεί και το γεγονός ότι στο Τμήμα μουσικών σπουδών υπάρχει τα τελευταία χρόνια μια σειρά από μαθήματα που βοηθούν τόσο τους φοιτητές και φοιτήτριες όσο και το κοινό που έρχεται σε επαφή μ΄αυτή τη μουσική, να αναπτύξει μια ευρεία κατανόηση του ζητήματος» καταλήγει.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Νατάσα Καραθάνου

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα