Φτιάχτηκε ξανά από το «μηδέν» και θα πετάξει στη Θεσσαλονίκη: Αυτό είναι το θρυλικό T-6 Harvard

Κορυφώνονται οι εκδηλώσεις της Π.Α στην πόλη - Το εντυπωσιακό σόου της Κυριακής, το ιστορικό αεροσκάφος που επιστρέφει και οι δράσεις σε ΔΕΘ και 113 ΠΜ

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
φτιάχτηκε-ξανά-από-το-μηδέν-και-θα-πε-1239820
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

*εικόνες: Πολεμική Αεροπορία

Κορυφώνονται στη Θεσσαλονίκη οι εκδηλώσεις που έχει σχεδιάσει και πραγματοποιεί η Πολεμική Αεροπορία στο πλαίσιο των φετινών εορτασμών για τον προστάτη της, Αρχάγγελο Μιχαήλ.

Στον ουρανό της πόλης θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή μια εντυπωσιακή αεροπορική επίδειξη, την ώρα που οι Θεσσαλονικείς θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν σπουδαίες εκθέσεις της Πολεμικής Αεροπορίας που «τρέχουν» ήδη στη ΔΕΘ, αλλά και στην 113 Πτέρυγα Μάχης.

Στην αεροπορική επίδειξη της Κυριακής θα πάρουν μέρος ιστορικά μαχητικά αεροσκάφη, αεροσκάφη πυρόσβεσης και μεταφοράς, ενώ θα πραγματοποιηθούν αερομαχίες σε χαμηλό ύψος, καθώς και μικτοί σχηματισμοί αεροσκαφών.

Το πρόγραμμα αναμένεται να διαρκέσει παραπάνω από μία ώρα.

Ήδη άλλωστε το έναυσμα δόθηκε την Τετάρτη με την εξαιρετική συναυλία που έδωσε στην πλατεία Αριστοτέλους η μπάντα της Πολεμικής Αεροπορίας, ενώ στον ουρανό έκαναν την εμφάνισή τους εντυπωσιακοί σχηματισμοί από drones.

Ένα θρυλικό αεροσκάφος επιστρέφει στον ελληνικό ουρανό

Την Κυριακή 10/11 στις 12:00, η Πολεμική Αεροπορία μας προσκαλεί στην αεροπορική επίδειξη που θα πραγματοποιηθεί στο χώρο της Νέας Παραλίας στη Θεσσαλονίκη.

Ένα από τα αεροσκάφη που θα δούμε στον ουρανό της πόλης είναι και το ιστορικό T-6 HARVARD που θα πετάξει ξανά μετά από 60 χρόνια.

Την πρωτοβουλία ώστε το θρυλικό North American T-6 Texan Ι/ HARVARD να βρεθεί ξανά στους ελληνικούς αιθέρες πήρε το κοινωφελές Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ».

Όπως είχε ανακοινώσει η Πολεμική Αεροπορία:

«Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, σε συνεργασία με το κοινωφελές Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» προέβησαν στη σύναψη κοινά συμφωνημένης σύμβασης, βάσει της οποίας παραχωρείται σε αυτό, αεροσκάφος T-6 HARVARD, με σκοπό την ανακατασκευή και τη συντήρηση του και την επαναφορά του σε πτήσιμη κατάσταση».

Τον Ιούνιο του 2022 ειδικευμένοι μηχανικοί από την Αγγλία έφτασαν στην Ελλάδα για να αποσυναρμολογήσουν το αεροσκάφος. Με ειδικό όχημα μεταφοράς τα κομμάτια πλέον του T-6 HARVARD μεταφέρθηκαν στη Μεγάλη Βρετανία.

Οι εργασίες ανακατασκευής να πραγματοποιούνται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας «The Spitfire Company Ltd», στο Biggin Hill.

Με το πέρας των εργασιών, το αεροσκάφος μεταφέρθηκε οδικώς στην Ελλάδα μερικώς αποσυναρμολογημένο και παραδόθηκε, στην Αεροπορική Βάση Δεκέλειας, την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2024. Η συναρμολόγησή του πραγματοποιήθηκε από προσωπικό της εταιρείας επισκευής και ξεκίνησε η διαδικασία αξιολόγησης της αξιοπλοΐας του, έχοντας ολοκληρώσει ήδη τις πτήσεις δοκιμής.

Tο ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ», ανέλαβε εξολοκλήρου τα έξοδα για την επίτευξη του σκοπού αυτού και το αεροσκάφος φέρει τα χρώματα και το όνομα της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ).

Η ανακατασκευή του πάλαι πότε εκπαιδευτικού αεροσκάφους της ελληνικής ΠΑ είναι εξέλιξη-σταθμός για το σύνολο των μουσειακών αεροπλάνων της Ελλάδας αφού το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε και εκπαιδευτικό ρόλο.

Η ανακατασκευή του συγκεκριμένου αεροσκάφους προχώρησε μετά την επιλογή ενός αεροπλάνου εκ των τριών Harvard που διαθέτει η ελληνική ΠΑ στην αεροπορική βάση της Δεκέλειας.

Με την έλευση του Harvard μαζί με το Spitfire η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο με δύο ενεργά σε ΠΑ ιστορικά αεροσκάφη.

Το συγκεκριμένο Αεροσκάφος AT-6D Texan κατασκευής εργοστασίου North American έχει έτος κατασκευής το 1942 με αριθμό Σειράς 42-3927. Ανακατασκευάσθηκε το 1949 σε T-6G με αριθμό Σειράς 49-3424 και αριθμό κατασκευής 168-548.

Παρελήφθη από την αμερικανική Πολεμική Αεροπορία – USAF μέσο MDAP στις 25 Απριλίου 1958 και απεσύρθη από υπηρεσία το 1969. Από τo 1983 έως το 1992 το αεροσκάφος βρίσκονταν στη Σχολή Πολέμου Αεροπορίας (ΣΠΑ). Το Μάρτιο του 1993 δόθηκε στο Μουσείο ΠΑ όπου και εκτίθετο. Το αεροσκάφος φέρει κινητήρα Pratt & Whitney R-1830 με αριθμό Σειράς 104513.

Το προφίλ του

Το T-6 Texan ήταν μονοκινητήριο εκπαιδευτικό αεροσκάφος, σχεδιασμένο από την North American Aviation, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για την εκπαίδευση πιλότων μαχητικών αεροσκαφών της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, του Αμερικανικού Ναυτικού, της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας και άλλων πολεμικών αεροποριών της Βρετανικής Κοινοπολιτείας κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Το T-6 είναι γνωστό με μία σειρά ονομασιών ανάλογα με την έκδοση και την πολεμική αεροπορία που το χρησιμοποιούσε. Η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία το ονόμαζε «AT-6», το Αμερικανικό Ναυτικό «SNJ» και οι πολεμικές αεροπορίες της Βρετανικής Κοινοπολιτείας «Harvard». Ακόμα και σήμερα παραμένει δημοφιλές ανάμεσα στα αναπαλαιωμένα ιστορικά αεροσκάφη. Συνολικά κατασκευάστηκαν 15.495 T-6 όλων των εκδόσεων.

Το Harvard T-6 ήταν ένα από τα σημαντικά σχέδια αεροσκαφών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Λόγω του μεγάλου αριθμού παραγωγής ήταν φυσικό να χρησιμοποιηθεί και σε άλλους ρόλους πέραν του αρχικού του σχεδιασμού ως εκπαιδευτικό. Χρησιμοποιήθηκε σε ένα ευρύ φάσμα αποστολών ως αναχαίτισης, μαχητικό – βομβαρδιστικό και για την καταπολέμηση εξεγέρσεων στην Αφρική. Χρησιμοποιήθηκε σε περισσότερες από 55 χώρες και σε τρεις μεγάλες συγκρούσεις (Β Παγκόσμιος Πόλεμος, Κορέα και στο Βιετνάμ). Στη διάρκεια του πολέμου της Κορέας και σε μικρότερο βαθμό στον πόλεμο του Βιετνάμ, τα Τ-6 υπηρέτησαν ως αεροσκάφη Προκεχωρημένου Εναέριου Ελέγχου. Τα αεροσκάφη αυτά ονομάστηκαν Τ-6 Mosquito.

Μετά το δεύτερο παγκόσμιο Πόλεμο το T-6 συμμετείχε τακτικά σε αεροπορικά σόου και χρησιμοποιήθηκε σε πολλές ταινίες. Στις ταινίες Tora! Tora! Tora! και The Final Countdown (Τελική αντίστροφη μέτρηση) τροποποιημένα μονοθέσια T-6, βαμμένα με Ιαπωνικά διακριτικά, αναπαρέστησαν τα Mitsubishi Zero. Η ακροβατική ομάδα ιστορικών αεροσκαφών της Νέας Ζηλανδίας«Raring 40s» χρησιμοποιεί Harvard που υπηρέτησαν με την πολεμική αεροπορία της χώρας. Επίσης οι Εθνικοί Αεροπορικοί Αγώνες του Ρήνο (Reno National Air Races) έχουν μία κατηγορία ειδικά για τα T-6 που συμμετέχουν κάθε χρόνο.

Οι ΗΠΑ αποσύρουν το Τ-6 ως εκπαιδευτικό στο τέλος του 1950. 14 αεροπορίες χρησιμοποιήσανε το Τ-6 μέχρι το 1985. Η νοτιοαφρικανική Πολεμική Αεροπορία συνέχισε να χρησιμοποιεί τον τύπο μέχρι το 1995. Συνολικά κατασκευάσθηκαν 15.495 Τ-6 όλων των εκδόσεων. Από αυτά περίπου 600 έχουν επιβιώσει σήμερα και είναι αξιόπλοα. Τα περισσότερα είναι κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η Ελληνική Αεροπορία χρησιμοποίησε πολλές παραλλαγές αεροσκαφών Τ-6 βρετανικής και αμερικανικής προέλευσης. Έλληνες πιλότοι εκπαιδεύτηκαν σε βρετανικά Harvard Mk.I στις σχολές της Ροδεσίας κατά τη διάρκεια του Β΄ Π.Π.. Μετά το 1946 παραλήφθηκαν βρετανικά Harvard Mk.IΙ Α/Β, Mk.III καθώς και αμερικανικά Τ-6D/G.

Τα ελληνικά Τ-6 ήταν τα πρώτα αεροσκάφη αυτού του τύπου που χρησιμοποιήθηκαν σε παγκόσμια κλίμακα σε αποστολές COIN (CΟunter ΙΝsurgency) και ρόλο “προκεχωρημένου ελεγκτή αέρος” κατά την διάρκεια των επιχειρήσεων 1946-49. Εντόπιζαν τις θέσεις των αντιπάλων και καλούσαν με ασύρματο αεροπορική υποστήριξη ή έπλητταν τα ίδια στόχους στο έδαφος, όταν οι συνθήκες το επέτρεπαν. Ήταν ενταγμένα σε 3 Σμήνη Αναγνώρισης των 8 αεροσκαφών και οπλισμένα με ελαφρές βόμβες και ατρακτίδια πολυβόλων. Έμειναν στη μνήμη των αεροπόρων με την ονομασία “Γαλατάδες” καθώς εκτελούσαν αποστολές με το πρώτο φως της ημέρας.

Από το 1947 μέχρι το 1969 (χρονολογία απόσυρσής του) το Τ-6 ήταν το κύριο εκπαιδευτικό της Σχολής Αεροπορίας που μετονομάστηκε αργότερα σε Σχολή Ικάρων.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

 Πλήρωμα 2
 Κινητήρες 1 x Pratt & Whitney R-1340-AN-1 των 550hp
 Βάρος
    Μέγιστο 5300lb
    Κενό 4158lb
 Διαστάσεις
    Εκπέτασμα 42ft 1/4in
    Μήκος 29ft 6in
    Υψος 11ft 9in
 Επιδόσεις
    Μεγ. Ταχύτητα 205mph
    Επιχειρ. Οροφή 21500ft
    Ακτίνα Δράσεως 750mls
Οπλισμός Ατρακτίδια πολυβόλων – ρουκέτες

Παίρνει σειρά και η Ντακότα 49-2622 της Θεσσαλονίκης

Μετά την αποκατάσταση του Harvard, επόμενος στόχος είναι να βρεθεί ξανά στον αέρα η Ντακότα 49-2622 «Ποσειδώνας» που βρίσκεται στην 113 Π.Μ στη Θεσσαλονίκη.

«Σχεδιάζουμε να φτάσουν στο αεροσκάφος τέσσερις τεχνικοί από το Ηνωμένο Βασίλειο που θα δουλέψουν έξι μήνες εδώ. Αυτοί θα αποκαταστήσουν το αεροσκάφος στην Ελλάδα σε τέτοιο βαθμό που να μπορέσει να κάνει μια μοναδική πτήση μέχρι το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο στόχος είναι έτσι να γίνει η αποκατάσταση σειράς εξαρτημάτων του αεροσκάφους που θα βγουν από αυτό, θα πάνε στο ΗΒ, θα γυρίζουν στη Θεσσαλονίκη και έτσι το Ντακότα 49-2622 «Ποσειδώνας» θα πετάξει μόνο του για την πλήρη του ανακατασκευή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αγγλία» δήλωσε πριν λίγες ημέρες στο ραδιόφωνο του ΑΠΕ ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104.9FM”, ο κ.Δημήτριος Κόλιας, αντιπρόεδρος και νόμιμος εκπρόσωπος του κοινωφελούς Ιδρύματος «ΙΚΑΡΟΣ».

Στη συνέχεια θα απαιτηθεί περίπου ένα έτος για να ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του Ντακότα με τις εργασίες να γίνονται σε ένα ειδικό για τον τύπο εργοστάσιο στο θρυλικό βρετανικό Duxford μια παγκοσμίου φήμης ‘φωλιά’ των Dakotas, σημείο στο όποιο βρίσκεται και το φημισμένο Imperial War Museum.

Παράλληλα θα γίνουν ενέργειες και για την αποκατάσταση του Tiger Moth.

Προσομοιωτές στη ΔΕΘ, στατική έκθεση αεροσκαφών στη Μίκρα

Έως και την Κυριακή 10 Νοεμβρίου πραγματοποιείται στον χώρο της ΔΕΘ Helexpo (περίπτερο 1), στη Θεσσαλονίκη, παρουσίαση αεροπορικών εκθεμάτων και δράσεων, στο πλαίσιο του Εορτασμού του Προστάτη της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ).

Ο χώρος της έκθεσης περιλαμβάνει, 5 προσομοιωτές πτήσης μαχητικών αεροσκαφών που έχουν κατασκευαστεί από την ΠΑ στο Κέντρο Αεροπορικής Τακτικής, προσομοίωση πτήσης αεροσκαφών Rafale, F-16, M2000-5 και F-4E μέσω εικονικής πραγματικότητας (virtual reality), αεροπορικά εκθέματα και στατικό μοντελισμό, καθώς και παρουσίαση των στρατιωτικών σχολών (ΣΙ και ΣΜΥΑ), μέσω βίντεο και φωτογραφιών από την εκπαίδευση και την καθημερινότητά τους.

Επίσης, παρουσιάζεται η ιατρική εξέλιξη στην παροχή υγειονομικών υπηρεσιών, η τεχνολογική εξέλιξη και η καινοτομία πτητικών και επίγειων μέσων.

Έως και την Κυριακή 10 Νοεμβρίου 2024 θα λειτουργεί στατική έκθεση αεροσκαφών στην 113ΠΜ στη Μίκρα, που θα περιλαμβάνει πυροσβεστικά αεροσκάφη CL-415, CL-215 Canadair, μαχητικά αεροσκάφη F-4Ε Phantom, F-5Α Freedom Fighter, αντιαεροπορικά συστήματα PATRIOT, Rheinmetall, οχήματα, επίγειο εξοπλισμό και άλλα οπλικά συστήματα της Πολεμικής Αεροπορίας.

Ειδικευμένο προσωπικό θα παρέχει πληροφορίες για τα εκθέματα. Παράλληλα θα προβάλλονται βίντεο με θέμα την αποστολή, την κοινωνική προσφορά την αεροπυρόσβεση και τη συνδρομή της Πολεμικής Αεροπορίας στην πρόληψη και αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών.

Η είσοδος για το κοινό στην 113ΠΜ θα είναι ελεύθερη: την Τετάρτη 6, την Πέμπτη 7, το Σάββατο 9 και την Κυριακή 10 Νοεμβρίου, από 09:00 έως 17:00.

Η ιστορία της 113 ΠΜ

Η γεωγραφική θέση της 113 Πτέρυγα Μάχης έχει ξεχωριστή ιστορική αξία για την Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ), καθώς αποτελεί απόγονο μιας σειράς αεροπορικών Μονάδων στην περιοχή, οι οποίες ξεκινούν από την εμφάνιση αεροπορικών δυνάμεων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, ευθύς αμέσως μετά την απελευθέρωσή της στις 26 Οκτωβρίου 1912.

Αρχικά δημιουργήθηκε το Αεροδρόμιο Σέδες, του οποίου η οργάνωση έγινε κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο από τους Γάλλους και χρησιμοποιήθηκε από τις Γαλλικές και τις Ελληνικές Μοίρες, αποτελώντας τη βάση εξόρμησης όλων των τύπων των Συμμαχικών αεροσκαφών υπό Γαλλική Διοίκηση. Οι Έλληνες αεροπόροι άρχισαν να εκπαιδεύονται εκεί την 4η Σεπτεμβρίου 1917.

Στις αρχές του 1919, με την αποχώρηση των Συμμαχικών Στρατευμάτων από το Μακεδονικό Μέτωπο, το “Κεντρικό Αεροδρόμιο Σέδες” παραχωρήθηκε στην Ελληνική Στρατιωτική Αεροπορία. Το υφιστάμενο στον ίδιο χώρο Κέντρο Διασυμμαχικής Αεροπορικής Εκπαιδεύσεως, μετονομάστηκε σε Στρατιωτική Σχολή Αεροπορίας, η οποία λειτουργούσε πλέον υπό Ελληνική διοίκηση μέχρι το 1930

Από το 1927 οργανώθηκε στο Σέδες το Γ’ Σύνταγμα Αεροπλάνων, που μετονομάστηκε στις 10 Ιουλίου 1931 σε Γ’ Σμηναρχία και ακολούθως, στις 28 Ιουνίου 1933 σε “Αεροπορική Βάση Σέδες”. Στις 14 Νοεμβρίου 1933 ιδρύθηκε και η “Αεροπορική Βάση Μίκρας”.

Το 1930, με την ίδρυση της Σχολής Αεροπορίας στο Τατόι (μετέπειτα Ικάρων), η Σχολή Σέδες έπαυσε να λειτουργεί. Στη θέση της ιδρύθηκε το “Κέντρο Πολεμικής Εκπαιδεύσεως”, στο οποίο απόφοιτοι της Σχολής Αεροπορίας υφίσταντο εκπαίδευση βασισμένη στις αρχές της Αεροπορικής Δίωξης. Για τους παραπάνω λόγους συγκροτήθηκαν στο Σέδες, τρεις (3) Πολεμικές Μοίρες Δίωξης (21η, 22η, 23η) με αεροσκάφη PZL P.24.

Στη διάρκεια του Ελληνοϊταλικού Πολέμου 1940-41, το Αεροδρόμιο Σέδες αποτέλεσε το κυριότερο αεροδρόμιο της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας (ΕΒΑ), επιφορτισμένο κυρίως με την αεράμυνα της νευραλγικής περιοχής της κεντρικής Μακεδονίας, η οποία γειτνίαζε στο αλβανικό μέτωπο και υφίστατο συνεχείς επιθέσεις. Η περιοχή της Θεσσαλονίκης αποτέλεσε την περίοδο αυτή το σημαντικότερο προπύργιο από πλευράς Ελληνικής Αεροπορίας, καθώς διέθετε τότε τέσσερα (4) ενεργά αεροδρόμια :

  • Σέδες (περιοχή Θέρμης) με τρεις Μοίρες PZL P.24, οι οποίες μεταστάθμευσαν σε διάφορα μέρη του μετώπου ανάλογα με τις ανάγκες.
  • Λεμπέτ (περιοχή Ωραιοκάστρου) με 1 Μοίρα Παρατήρησης με Henschel-126.
  • Μικρής Μίκρας (περιοχή Καλαμαριάς), ικανό να δέχεται και υδροπλάνα.
  • Μεγάλης Μίκρας (σημερινή θέση 113ΠΜ).

Οι βάσεις του Σέδες και της Μίκρας δέχτηκαν το μεγαλύτερο φόρτο επιχειρήσεων. Μόνο στην περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας και Στρυμώνα οι Ιταλοί έχασαν 12 αεροσκάφη και οι Γερμανοί τουλάχιστον 4 από τη δράση αεροσκαφών που επιχειρούσαν από αυτές τις βάσεις αλλά και τα αντιαεροπορικά όπλα της περιοχής Θεσσαλονίκης. Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικότερα τα PZL P.24 κατάφεραν σε όλο το μέτωπο 40 καταρρίψεις και ακόμα 18 πιθανές, ενώ μόλις 8 καταρρίφθηκαν σε αερομαχίες !

Από το 1945 με την απελευθέρωση, μεταστάθμευσαν οι 355 και 356 Μοίρες Διώξεως με αεροσκάφη SPITFIRE, οι οποίες είχαν επαναπατριστεί από την Μέση Ανατολή καθώς και η Μοίρα Επισκευών και Περισυλλογής (Μ.Ε.Π.). Από αυτές συγκροτήθηκε αρχικά και η “1η Ελληνική Πτέρυξ” και στη συνέχεια η “Αεροπορική Βάση Σέδες”. Σημαντική ήταν η συμβολή αεροσκαφών Spitfire Mk V/IX/XVIe και SB2C-5 Helldiver κατά τις επιχειρήσεις στον εμφύλιο του 1946-49, τα οποία εκτέλεσαν σημαντικό αριθμό αποστολών με έδρα το Σέδες.

Από το 1953 στη Μονάδα ανατέθηκε εκπαιδευτικό κυρίως έργο απ’ όπου και η μετονομασία της σε “113 Πτέρυγα Μικτής Εκπαιδεύσεως”.

Το Φεβρουάριο του 1954 το Σέδες γίνεται η έδρα της 356 Μοίρας Μεταφορών με αεροσκάφη C-47 Dakota με αποστολή τις Τακτικές Μεταφορές. Η Μοίρα έμεινε ως το 1975, οπότε και μετεγκαταστάθηκε στην 112 ΠΜ στην Ελευσίνα.

Το 1974 καθίσταται για την Πτέρυγα, επιχειρησιακό και το Αεροδρόμιο Μίκρας, παράλληλα με την άφιξη της 343 Μοίρας Αναχαίτισης Αέρος “ΑΣΤΕΡΙ” με αεροσκάφη F-5A/B, από την 111 ΠΜ.

Η Μονάδα από το 1975 μετονομάστηκε σε “113 Πτέρυγα Μάχης”, αναλαμβάνοντας αποστολές αναχαίτισης και βομβαρδισμού, με υπαγωγή επιχειρησιακά και διοικητικά στο ΑΤΑ. Η 356 ΜΜΑ μετακινείται στην 112 ΠΜ, ενώ παρέμεινε ένα C-47B στο Σέδες.

To 1984 τα Dakota επέστρεψαν στο Σέδες ως 355.1 Σμήνος Τακτικών Μεταφορών με το χαρακτηριστικό “ΑΤΛΑΣ”, προερχόμενα από την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών της 112 ΠΜ/Αεροδρόμιο Ελευσίνας.

Από το 1985 μέχρι τον Οκτώβριο του 1992 λειτούργησε το Σχολείο Οργάνων Πτήσεων, με αεροσκάφη Τ-33 της 221 Μοίρας Επιχειρησιακής Εκπαίδευσης, ενώ επέστρεψε στο αεροδρόμιο και η 343 Μοίρα Αναχαίτισης Ημέρας (ΜΑΗ) από την 111 ΠΜ.

Το 1993 ξεκίνησε η λειτουργία του Σμήνους Μετεκπαιδεύσεως (ΣΜΕΤ) F-5A/B μέχρι το 2000 στις εγκαταστάσεις της Μίκρας.

Το καλοκαίρι του 1999 δημιουργήθηκε κλιμάκιο πυροσβεστικών αεροσκαφών με δύο (2) CL-215 για τους μήνες Ιούνιο έως και Οκτώβριο. Από το 2001 προστέθηκαν και δύο (2) CL-415 και άρχισε η ανάπτυξη του συστήματος PATRIOT στο Σέδες με την 23η Μοίρα Κατευθυνομένων Βλημάτων (23η ΜΚΒ).

Το 2000 σταμάτησε η λειτουργία του ΣΜΕΤ αεροσκαφών F-5A/B, ενώ το επόμενο έτος πραγματοποιήθηκε η απόσυρση του τύπου και η αναστολή λειτουργίας της 343 ΜΑΗ.

Το 2002 εγκαταστάθηκε η 24η ΜΚΒ και το 2ο Κέντρο Συντονισμού και Πληροφοριών (2ο ΚΣΠ-Patriot) στο αεροδρόμιο Σέδες.

Την 22 Ιανουαρίου 2003, τα εναπομείναντα Dakota του 355.1 ΣΜΤ μετεγκαταστάθηκαν στο αεροδρόμιο Μίκρας. Μαζί με το Σμήνος μεταφέρθηκε οριστικά στη Μίκρα το Διοικητήριο και όλες οι υπηρεσίες της Πτέρυγας, καθώς άλλαξε και η αποστολή της Aεροπορικής Bάσης Σέδες με την εγκατατάσταση σε αυτή της 350 Πτέρυγας Κατευθυνομένων Βλημάτων (ΠΚΒ). Με τον τρόπο αυτό το Σέδες διαχωρίστηκε από το αεροδρόμιο της Μίκρας και αποτελεί πλέον την έδρα της 350 ΠΚΒ. Τα δύο αεροδρόμια διαχωρίστηκαν οργανωτικά το 2006.

Η 113 ΠΜ λειτουργεί πλέον αποκλειστικά από το Α/Δ Μίκρας από το 2006, έτος ορόσημο για τη Μονάδα, καθώς εντάχθηκε σε αυτή μία από τις νεώτερες Μοίρες της Πολεμικής Αεροπορίας, η 383 ΜΕΕΑ με αεροσκάφη Bombardier CL-415.

Το Μάιο του 2009 ανεστάλη η λειτουργία του 355.1 ΣΤΜ.

Την 29 Ιουνίου 2009, οι αυξημένες απαιτήσεις εκπαίδευσης των πληρωμάτων αεροσκαφών CL-415 οδήγησαν στην λειτουργία του Σμήνους Μετεκπαίδευσης (ΣΜΕΤ) CL-415.

To Μάιο του 2010 έγινε η υπαγωγή στη Μονάδα του Κέντρου Ετοιμότητας Διασποράς Αεροπορίας Περαίας (ΚΕΔΑ Περαίας) και του Πεδίου Βολής Ποτίδιαιας.

Το Μάρτιο του 2011 αποσύρθηκαν από την ενεργό υπηρεσία τα αεροσκάφη C-47 Dackota.

Στοιχεία Επικοινωνίας

  • Διεύθυνση: 113 Πτέρυγα Μάχης, Αεροπορική Βάση Μίκρας, Θεσσαλονίκη.
  • Τηλ. Κέντρο: 2310485399
  • Υπασπιστήριο: 2310485050
  • Δημόσιες Σχέσεις: 2310485050, 2310485001
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα