Θεσσαλονίκη

Γιατί καταργείται τελικά ο ποδηλατόδρομος που συζητήθηκε όσο κανείς στη Θεσσαλονίκη;

Επιστρέφουμε στην προηγούμενη κατάσταση, με την προσμονή ότι θα αλλάξει

Χάρης Δημαράς
γιατί-καταργείται-τελικά-ο-ποδηλατόδ-1244859
Χάρης Δημαράς

«Πώς σκέφτεσαι έναν βιώσιμο τρόπο ζωής στην πόλη», με ρώτησαν πρόσφατα και το μυαλό μου πήγε απευθείας σε ένα πράγμα: Το ποδήλατο.

Πόσο διαφορετική θα μπορούσε να είναι η ζωή μας στη Θεσσαλονίκη αν χρησιμοποιούσαμε λιγότερο το αυτοκίνητο, το μηχανάκι, το λεωφορείο και κινούμασταν μα ασφάλεια με τα ποδήλατα ή και τα πατίνια;

Πόσο λιγότερο θα ρυπαίναμε την ήδη επιβαρυμένη ατμόσφαιρα και φυσικά θα κάναμε καλό στον εαυτό μας;

Η πρώτη σκέψη είναι αυτή.

Η δεύτερη βέβαια έρχεται και λέει: Πόσο ασφαλής είμαι στη Θεσσαλονίκη χρησιμοποιώντας ποδήλατο ή πατίνι;

Μεγάλη κουβέντα. Προφανώς και δεν μπορώ να είμαι ασφαλής, έτσι όπως είναι αστικά σχεδιασμένη η πόλη και εξαιτίας όσων (δεν) έχουν γίνει τις τελευταίες δεκαετίες.

Όλες αυτές οι σκέψεις με αφορμή την κατάργηση του ποδηλατόδρομου στη Λεωφόρο Νίκης. Προσωπικά δεν τον θεωρώ έναν ασφαλή ποδηλατόδρομο.

Έχω οδηγήσει ποδήλατο αρκετές φορές στο συγκεκριμένο σημείο και είχα τα μάτια μου «δεκατέσσερα» γιατί όταν πηγαίνεις παράλληλα με τα αυτοκίνητα, προφανώς και δεν μπορείς να αισθάνεσαι άνετα. Ειδικά όταν τα μισά πασαλάκια που χωρίζουν τον δρόμο από τον ποδηλατόδρομο έχουν διαλυθεί και δε βρίσκονται στη θέση τους.

Είχα ανεβάσει ένα βίντεο πριν από έναν χρόνο περίπου.

@harisdimaras #thessaloniki #flyover #bike #thessalonikigreece #bicycle ♬ πρωτότυπος ήχος – HarisDimaras

Από την άλλη, όμως, η επικείμενη κατάργησή του θα μας επαναφέρει στην πρότερη κατάσταση, κατά την οποία ο ποδηλατόδρομος βρισκόταν στο κράσπεδο, κάτι που ουσιαστικά παρέμενε επικίνδυνο (δεν είναι δύσκολο ένα αυτοκίνητο αν ξεφύγει από την πορεία του να ανέβει και να σε χτυπήσει), αλλά ήταν επικίνδυνο και για τους πεζούς, οι οποίοι κινούνται στα όρια του ποδηλατόδρομου (πολύ συχνά μπαίνουν μέσα και μάλιστα ξαφνικά, εκεί που περπατάνε και ξεχνιούνται), οπότε έπρεπε και πάλι να προσέχεις πολύ μη χτυπήσεις κάποιο πεζό ή να αναγκαστείς να πέσεις πάνω σε ποδήλατο που ερχόταν από την αντίθετη κατεύθυνση.

Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, με την αύξηση του τουρισμού, στο πεζοδρόμιο προς τη θάλασσα, επικρατεί απίστευτος συνωστισμός.

Επιπλέον, με την κατάργηση του ποδηλατόδρομου, είναι πιθανό να ξαναδούμε εικόνες παρκαρισμένων στη Νίκης, που θα οδηγούν και πάλι σε κομφούζιο.

Οπότε, πού ακριβώς πάμε; Καταργείται ο ποδηλατόδρομος της Νίκης, για να δούμε ξανά τι;

Αυτό που βλέπαμε και πριν;

Πολλοί ήταν εκείνοι που διαμαρτυρήθηκαν όταν καθιερώθηκε για το ότι μείωνε σημαντικά τον ήδη «πηγμένο» από κίνηση δρόμο. Δεκτό. Αλλά θα είχαμε πραγματικά τρεις λωρίδες αυτοκινήτων στο συγκεκριμένο δρόμο; Ή θα είμαστε και πάλι στις δύο, λόγω των παρκαρισμένων;

Λεωφόρος Νίκης

Γιατί τελικά καταργήθηκε;

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης ανέφερε σε χθεσινή του ανακοίνωση ότι ο ποδηλατόδρομος επί της Λεωφόρου Νίκης λειτουργούσε χωρίς άδεια. Και ότι η μελέτη για τη λειτουργία του απορρίφθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Με απλά λόγια, καταργείται, μολονότι ο Δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης έχει θέσει σε διαβούλευση το ζήτημα.

Ποιος ωστόσο είναι ο λόγος που δεν υπάρχει άδεια; Οι πληροφορίες μου αναφέρουν πως έχει να κάνει με το πλάτος του δρόμου, που είναι στενός για αυτοκίνητα και ποδήλατα.

Συνεπώς επιστρέφουμε στην πρότερη κατάσταση, αλλά πιθανότατα για έναν χρόνο ακόμη, καθώς περίπου σε 1 χρόνο περιμένουμε την εκκίνηση των έργων για το ντεκ στην παλιά παραλία. Εκεί προφανώς θα αλλάξουν όλα. Μέχρι τότε, υπομονή οι ποδηλάτες.

Ακόμη και το έργο της σύνδεσης Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς με ενιαίο ποδηλατόδρομο αργεί ακόμη.

Στην πόλη της υπομονής έχουμε συνηθίσει.

Για να είμαστε, ωστόσο, δίκαιοι πρέπει να πούμε ότι σε αυτή την πόλη (όπως και συνολικά στη χώρα) δεν υπήρχε ένα ενιαίο σχέδιο το οποίο να συμφωνήθηκε και να τηρήθηκε από όλες τις τελευταίες διοικήσεις όχι μόνο για τους (ανύπαρκτους) ποδηλατόδρομους, αλλά σχεδόν για τίποτα. Μόνο αντιπαραθέσεις.

Οπότε και να θέλεις να συμμαζέψεις μια κατάσταση, πάλι δύσκολο θα είναι.