Η «αναρχία» στις φορτοεκφορτώσεις μπλοκάρει το κέντρο της πόλης
Ανεξέλεγκτη η παρουσία των φορτηγών – Τι λένε οι έμποροι και οι επαγγελματίες
Μέρα μεσημέρι, χθες, τρία μικρά φορτηγά έχουν εισέλθει στον πεζόδρομο της Αριστοτέλους για να παραλάβουν και να μεταφέρουν εμπορεύματα. Λίγα μέτρα παρακάτω, την ίδια ώρα, στην οδό Ερμού, ένα τεράστιο φορτηγό, έχει σταματήσει και έχει κλείσει το ένα ρεύμα κυκλοφορίας του δρόμου για να διανείμει αναψυκτικά σε μαγαζιά της περιοχής.
Και στις δύο περιπτώσεις, έχει σταματήσει η κυκλοφορία οχημάτων και πεζών, και έχει δημιουργηθεί το αδιαχώρητο, σε δύο κεντρικά σημεία μιας πόλης, που δεν διαθέτει άνεση στις μετακινήσεις, ούτε επαρκείς χώρους στάθμευσης.
Αυτές οι εικόνες δεν είναι πρωτόγνωρες. Τα ίδια και χειρότερα σε όλους τους εμπορικούς δρόμους του ιστορικού κέντρου, αλλά και στις τοπικές αγορές στην Τούμπα, την Καλαμαριά και στον Εύοσμο. Το πρόγραμμα φορτοεκφορτώσεων, λίγο ή πολύ, λόγω έλλειψης αστυνόμευσης και επιτήρησης, καταργείται στην πράξη, με τους επαγγελματίες, εμπόρους και αυτοκινητιστές, να προσπαθούν να «τα φέρουν βόλτα», σε βάρος της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, βάσει κανόνων και ωραρίων.
Το ωράριο στην αγορά της Θεσσαλονίκης, όπως έχει οριστεί από το 2019, προβλέπει ότι τις καθημερινές για φορτηγά μέχρι 8 τόνων, επιτρέπονται οι φορτοεκφορτώσεις από τις 8.30μμ μέχρι και τις 8.30πμ της επομένης. Για τα Σαββατοκύριακα, επιτρέπονται από τις 5μμ του Σαββάτου μέχρι τις 8.30μμ της Δευτέρας, ενώ για τα μικρά φορτηγά επιτρέπονται οι φορτοεκφορτώσεις, όλες τις ώρες, αλλά μόνο σε συγκεκριμένες θέσεις, με την ειδική σήμανση.
Ωστόσο, όπως όλοι παραδέχονται, και βεβαίως γίνεται άμεσα αντιληπτό από μία απλή βόλτα στην αγορά, αυτό το ωράριο στην πράξη έχει καταργηθεί, και όποιος θέλει, όποια ώρα θέλει, μπορεί να φορτοεκφορτώνει χωρίς κανένα έλεγχο ή συνέπεια. Η τροχαία και η δημοτική αστυνομία είναι άφαντες. Το θέμα των ελέγχων και της επιτήρησης επισημαίνεται απο όλες σχεδόν τις πλευρές. Αλλά όπως όλα δείχνουν, αυτή η απουσία ελέγχων πηγάζει από την έλλειψη πολιτικής βούλησης αλλά και την αντίληψη ότι η αγορά πρέπει να αφεθεί στην αυτορρύθμιση της.
Οι ίδιοι οι επαγγελματίες θεωρούν ότι το σύστημα δεν δουλεύει και πως «κάθε ένας κοιτάει πώς να κάνει τη δουλειά του, αδιαφορώντας για τον διπλανό του», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Κώστας Κοντραφούρης, με κατάστημα καλλυντικών στο κέντρο της πόλης, εδώ και σχεδόν πενήντα χρόνια.
«Δυστυχώς η κατάσταση έχει ξεφύγει. Ποια ωράρια και ποιοι κανόνες. Δεν υπάρχει κανένας έλεγχος. Κατεβάζουν τα φορτηγά όλη τη ώρα ακόμα και πάνω στην Εγνατία, απέναντι από το άγαλμα του Βενιζέλου και κουβαλάνε τις παλέτες για τα μαγαζιά της εστίασης, κυρίως, όλες τις ώρες αδιαφορώντας για τον κόσμο», τονίζει και σημειώνει πως πέρα από το κυκλοφοριακό, αυτή η δραστηριότητα προκαλεί και προβλήματα για τους διερχόμενους πεζούς στα πεζοδρόμια.
«Υπάρχει πρόβλημα σίγουρα, αλλά το θέμα είναι ότι πρέπει να βρούμε ένα τρόπο ώστε η αγορά να μπορεί να τροφοδοτείται κανονικά και συνεχώς», παρατηρεί ο Βαγγέλης Κλιάρης που διαθέτει κατάστημα στο κέντρο με αξεσουάρ και ρούχα.
Ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και πρόεδρος των Καταστηματαρχών του Ιστορικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, Χρήστος Νικολόπουλος, αναγνωρίζει ότι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα και θεωρεί ότι την ευθύνη κυρίως έχουν οι αρμόδιες αρχές, δηλαδή η Τροχαία και η Δημοτική Αστυνομία.
Ο συγκοινωνιολόγος Γιώργος Δημαρέλος, θεωρεί ότι το βασικό πρόβλημα είναι η εφαρμογή του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης, το οποίο πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους τους εμπόρους και επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης.
«Σαφώς το πρόβλημα είναι η αστυνόμευση και ίσως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης και οι αρμόδιοι δεν θέλουν να πιέσουν τα πράγματα, διότι έρχονται και εκλογές», παρατηρεί και εξηγεί πως το πρόβλημα μπορεί να λυθεί και με μέτρα αποτροπής όπως τα πασσαλάκια που εμπόδιζαν το διπλοπαρκάρισμα. «Μπορεί τα πασσαλάκια να μην είναι ωραία ως θέαμα, αλλά έδιναν λύσεις σε δρόμους με μεγάλη εμπορική κίνηση όπως η Ερμού. Η κατάργηση τους επιδεινώνει το πρόβλημα», τονίζει και αναφέρει πως αν τηρηθεί το ισχύον ωράριο, το οποίο υιοθετήθηκε μετά από διαβούλευση με τους φορείς, το πρόβλημα σε μεγάλο βαθμό θα είχε λυθεί.
Να δημιουργηθούν θέσεις στάθμευσης αναγκαίων παρεμβάσεων
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βιοτεχνικών Σωματείων Θεσσαλονίκης, Σάκης Νικολόπουλος, τονίζει πως το πρόβλημα με την αυθαίρετη κίνηση των φορτηγών στις αγορές της πόλης, ιδίως στο κέντρο της πόλης, έχει ενταθεί την τελευταία 7ετία, μετά και τον ορισμό το συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης.
Όπως επισημαίνει, το μείζον θέμα είναι η αστυνόμευση, αλλά και η έλλειψη θέσεων ανάγκης για τους επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης. «Πρέπει να υπάρχει ένα ωράριο αλλά και να δημιουργηθούν και θέσεις στάθμευσης αναγκαίων παρεμβάσεων. Να υπάρχουν θέσεις στάθμευσης αναγκαιότητας οι οποίες να ελέγχονται από την δημοτική αστυνομία» τονίζει και σημειώνει ότι ο κανονισμός πρέπει να τηρείται από όλες τις πλευρές.
Κορεσμένο το οδικό σύστημα
Με ένα πιο σύνθετο τρόπο προσεγγίζει το θέμα ο Κυριάκος Μερελής, αντιπρόεδρος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (Εθνική Ελληνική Επιτροπή – ICCHELLAS) και υπεύθυνος Συμβουλευτικής Υποστήριξης Επιχειρήσεων του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.
Όπως τονίζει «η εξασφάλιση της προσβασιμότητας σε μία περιοχή, αποτελεί πρωταρχικό και κυρίαρχο παράγοντα για την άνθιση της οικονομικής δραστηριότητας». Κάνει λόγο για «κορεσμένο οδικό δίκτυο» που επιβαρύνεται από την άναρχη και παράνομη στάθμευση αλλά και από την απουσία, λόγω μη εφαρμογής, του ωραρίου φορτοεκφόρτωσης, που τελικά επιδρά αρνητικά και σε βάρος της αγοράς και του εμπορικού κόσμου.
«Δεν είναι τυχαίο που οι πολίτες δείχνουν προτίμηση σε εμπορικά κέντρα περιφερειακά της Θεσσαλονίκης. Όσο οι συνθήκες πρόσβασης στην πόλη, δεν βελτιώνονται, απομακρύνεται και η προοπτική ανάδειξης νέων επιχειρηματικών πρωτοβουλιών» τονίζει και επισημαίνει ως μεγάλο λάθος την αφαίρεση των εμποδίων που δημιουργούσαν τα πασσαλάκια.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ