Θεσσαλονίκη

Η λεωφορειοπειρατεία που ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη, μεταδόθηκε live, κατέληξε σε μακελειό και έγινε ταινία

Το Μάιο του 1999, η Ελλάδα συγκλονίστηκε από την πρώτη λεωφορειοπειρατεία στην ιστορία της χώρας

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
η-λεωφορειοπειρατεία-που-ξεκίνησε-απ-1326684
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Εικόνες: Eurokinissi

Το ημερολόγιο έδειχνε 28 Μαΐου του 1999. Η ελληνική κοινωνία με κομμένη την ανάσα παρακολουθεί live στις τηλεοπτικές της οθόνες να εξελίσσεται ένα θρίλερ άνευ προηγούμενο για τα δεδομένα της χώρας.

Η πρώτη λεωφορειοπειρατεία στην Ελλάδα είναι γεγονός.

Ο 25χρονος Αλβανός μετανάστης Φλαμούρ Πίσλι κατέλαβε λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης στο Κάτω Σχολάρι, κρατώντας εννέα επιβάτες ομήρους.

Το πρωί εκείνης της ημέρας ο Πίσλι ανεβαίνει στο λεωφορείο από μια στάση που δεν είχε σχεδόν ποτέ ιδιαίτερο κόσμο. Όταν το λεωφορέιο πλησίασε στο κέντρο του χωριού είδε ότι στη στάση περίμενε αρκετός κόσμος.

Τότε σηκώθηκε από τη θέση του και με υψωμένο το όπλο του ζήτησε από τον οδηγό να αλλάξει κατεύθυνση το λεωφορείο.

Πάνω στον πανικό που δημιουργήθηκε έβγαλε και απασφάλισε μια χειροβομβίδα.

Τα μέσα ενημέρωσης σε χρόνο ρεκόρ φτάνουν στο σημείο και αρχίζουν να καλύπτουν εκτενώς τα όσα συμβαίνουν.

Στις πρώτες ζωντανές συνδέσεις, οι πληροφορίες είναι συγκεχυμένες. Ο Πίσλι μιλά από τα κινητά τηλέφωνα επιβατών, ο λόγος του μπερδεμένος και κανείς ακόμη δεν ξέρει ποια είναι τα πραγματικά του κίνητρα.

Ο Πίσλι, οπλισμένος με χειροβομβίδες και Καλάσνικοφ, απαίτησε 50 εκατομμύρια δραχμές, τρία Καλάσνικοφ και ασφαλή διαφυγή στην Αλβανία, ισχυριζόμενος ότι είχε αδικηθεί από τον εργοδότη του και τις ελληνικές αρχές.

Οι ελληνικές αστυνομικές αρχές «κουβαλούσαν» στην… πλάτη τους το φιάσκο που είχε συμβεί με την υπόθεση Σορίν Ματέι στην οδό Νιόβης στην Αθήνα και είχε προκαλέσει το θάνατο της Αμαλίας Γκινάκη.

Με έκδηλη αμηχανία, χωρίς εμπειρία και ειδικό διαπραγματευτή, οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ κατέβαλαν τα λύτρα και παρέδωσαν τρία όπλα στον απαγωγέα, τα οποία όμως αυτός δεν δέχτηκε με το αιτιολογικό πως δεν ήταν της μάρκας που επιθυμούσε.

Στη συνέχεια και καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας, το λεωφορείο ακολούθησε διαδρομή προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα επιτηρούμενο από αστυνομικό όχημα όπου επέβαιναν άνδρες των ΕΚΑΜ και υπό την κάλυψη των εγχώριων ΜΜΕ, γεγονός που προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση στους τηλεθεατές.

Οι μαρτυρίες ανέφεραν ότι ο Πίσλι σκόπευε να παραδοθεί ή στην πλατεία της γενέτειράς του ή στην πρωτεύουσα της Αλβανίας τα Τίρανα.

Το λεωφορείο ωστόσο κατευθύνθηκε προς το Ελμπασάν.

Εκεί, εκδηλώθηκε επέμβαση των αλβανικών αρχών που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο αφενός του απαγωγέα, αφετέρου του Έλληνα επιβάτη Γεώργιου Κουλούρη, 28 ετών, ο οποίος φαίνεται πως παρουσίαζε μια σχετική φυσιογνωμική ομοιότητα μαζί του.

Το ελληνικό Υπουργείο Δημόσιας Τάξης, επισημαίνοντας ότι οι αλβανικές αρχές δεν επέτρεψαν την επέμβαση των Ελλήνων αστυνομικών, επέρριψε την αποκλειστική ευθύνη στην ηγεσία της αστυνομίας της γειτονικής χώρας. Οι συγγενείς του Γεώργιου Κουλούρη προσέφυγαν στη δικαιοσύνη, ωστόσο οι αλβανικές υπηρεσίες έθεσαν την έρευνά τους στο αρχείο, δίχως να αποδώσουν ευθύνες για το θάνατο του Έλληνα επιβάτη.

Σφοδρές υπήρξαν και οι αντιδράσεις για τον τρόπο που καλύφθηκε το θέμα από τα μέσα ενημέρωσης.

Ποιος ήταν ο Φλαμούρ Πίσλι

Γεννήθηκε στην Αλβανία το 1975 και σε νεαρή ηλικία εγκαταστάθηκε στο χωριό Κάτω Σχολάρι, κοντά στη Θεσσαλονίκη. Τον συνόδευε ο μικρότερος αδελφός του, Έντι και εργάζονταν για κάτοικο του χωριού.

Ο Έντι Πίσλι σύναψε σχέση με τη σύζυγο του εργοδότη του η οποία έμεινε έγκυος.

Το ζευγάρι έφυγε κρυφά από το χωριό.

Ο Φλαμούρ Πίσλι συνελήφθη καθώς στο υπόγειο του σπιτιού όπου δούλευε βρέθηκαν όπλα τύπου Καλάσνικοφ. Εκείνος λέει ότι τα τοποθέτησαν εκεί για να τον εκδικηθούν.

Οδηγήθηκε στη φυλακή, όπου και κακοποιήθηκε σεξουαλικά.

Αποφυλακίστηκε και απελάθηκε στην Αλβανία. Εκεί όμως η επιστροφή δεν ήταν εύκολη για τον ίδιο με πρόσωπα του συγγενικού και φιλικού του περιβάλλοντος να του γυρίζουν την πλάτη για τα όσα είχαν συμβεί στην Ελλάδα.

Επέστρεψε ξανά στην Ελλάδα και ήρθε σε επαφή με τη γυναίκα που τον φιλοξενούσε όσο βρισκόταν στη χώρα μας, όμως δέχτηκε νέα απόρριψη.

Έτσι, έβαλε μπρος το σχέδιο του να καταλάβει ένα λεωφορείο στην Ελλάδα με στόχο να το οδηγήσει στην πατρίδα του και πίστευε ότι κάνοντας το θα γινόταν… λαϊκός ήρωας και θα αποκαθιστούσε το όνομά του στην Αλβανία.

Πώς εξελίχτηκε το θρίλερ

Μετά την κατάληψη του λεωφορείου των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης στο Κάτω Σχολάρι ο Πίσλι σταματάει σε σπίτι συνεργάτη του αφεντικού του και πυροβολεί εναντίον του χωρίς όμως να τον πετύχει.

Στη συνέχεια πηγαίνει προς το σπίτι της γυναίκας που τον φιλοξενούσε και της επιτίθεται λεκτικά.

Στόχος του ήταν να πάει στο σπίτι του αφεντικού του, όμως δεν τα κατάφερε καθώς το λεωφορείο δεν χωρούσε να μπει στο συγκεκριμένο δρόμο.

Μπορεί ο Πίσλι να άφησε τέσσερις ομήρους ελεύθερους, όμως ήταν μια ανοιχτή απειλή για όλους καθώς κρατούσε μια απασφαλισμένη χειροβομβίδα στο χέρι του.

Όσο η ώρα περνάει αρχίζει να εκνευρίζεται, να κουράζεται. Μιλά στο τηλέφωνο με τους δημοσιογράφους, κάθεται σε ένα κάθισμα να κοιμηθεί ενώ κρατά την απασφαλισμένη χειροβομβίδα στο χέρι.

Εξιστορεί στους επιβάτες τα όσα του έχουν συμβεί.

Από τη Θεσσαλονίκη το λεωφορείο πηγαίνει προς Κοζάνη, εκεί όπου βρίσκεται πλήθος αστυνομικών, αλλά και μέσων ενημέρωσης.

Ο Πίσλι παίρνει τα 50 εκατ. δραχμές, αλλά δεν δέχεται τα Καλάσνικοφ.

Όλα αυτά συμβαίνουν μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες.

Συνοδεία της Αστυνομίας το λεωφορείο αρχίζει να κατευθύνεται προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα.

Έξω από το Ελμπασάν η αλβανική αστυνομία έχει στήσει μπλόκο, με τις αστυνομικές αρχές της γειτονικής χώρας να περικυκλώνουν το λεωφορείο και να ζητούν από τον Πίσλι να παραδοθεί.

Η εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» δημοσίευσαν αργότερα το ημερολόγιο μιας από τους επιβάτες, της Νέλλης Καρατσώρη. «Ανάμεσα στα δύο φυλάκια [σσ: το ελληνικό και το αλβανικό] η στάση του αλλάζει τελείως. Ο προκλητικός και φωνακλάς τύπος, που γεμάτος ειρωνεία αντιμετώπιζε τις καταστάσεις, εξαφανίζεται και τη θέση του παίρνει ένας φοβισμένος άνθρωπος, που δεν μπορεί να κάνει πίσω και απλά κρύβεται», έγραψε η ίδια.

Αυτός αρνείται και εκείνοι απαντούν με πυρ εναντίον του λεωφορείου.

Η πόρτα του λεωφορείου ανοίγει και οι Αλβανοί αστυνομικοί πυροβολούν και σκοτώνουν τον όμηρο Γιώργο Κουλούρη.

«Δύο άτομα που φοράνε κανονικά ρούχα με μαύρες ανεβασμένες κουκούλες μέχρι το μέτωπο, με ρωτούν στα ελληνικά: “Αυτός είναι ο Αλβανός;” […] Τα μάτια του απαγωγέα τρεμοπαίζουν. Αυτός που είναι πάνω από το κεφάλι του τον σημαδεύει με περίστροφο στον κρόταφο και τον πυροβολεί τρεις φορές», γράφει η Νέλλη Καρατσώρη.

Λίγα λεπτά μετά πέφτει νεκρός και ο Πίσλι.

Από την πραγματικότητα στον κινηματογράφο

Η υπόθεση της λεωφορειοπειρατείας αποτέλεσε αντικείμενο κινηματογραφικής απεικόνισης και συγκεκριμένα στην ταινία «Όμηρος» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη.

Η πλοκή της ταινίας

Το «Όμηρος» είναι μια ελληνική δραματική, αστυνομική ταινία του 2005, σε σκηνοθεσία και σενάριο Κωνσταντίνου Γιάνναρη, ενώ η μουσική είναι του Νίκου Πατρελάκη. Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, η έμπνευση για την ταινία προήλθε από τη λεωφορειοπειρατεία του 1999 και τον θάνατο του Γιώργου Κουλούρη.

Ένας Αλβανός, που είναι μόνιμος κάτοικος Ελλάδας και ζει μια ζωή στο περιθώριο, αποφασίζει μια μέρα να εισβάλει ένοπλος σε ένα λεωφορείο για να το καταλάβει. Η αιτία της λεωφορειοπειρατείας είναι, όπως λέει, επιτέλους να ακουστεί. Τότε αρχίζει από τις ελληνικές αρχές η καταδίωξη του κατειλημμένου λεωφορείου, το οποίο κατευθύνεται προς την Αλβανία, ενώ στην υπόθεση εμπλέκονται και οι δημοσιογράφοι.

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της ομηρίας, ξεδιπλώνονται οι κρυφές ζωές των επιβατών του λεωφορείου και αποκαλύπτεται πως ο λεωφορειοπειρατής δεν είναι ο μόνος που ζει μία καταπιεσμένη ζωή: στο λεωφορείο βρίσκονται ένα παράνομο ζευγάρι, μία ομοφυλόφιλη γυναίκα, ένας χρήστης ναρκωτικών και ένας μετανάστης από την Αφρική που ζει στην Κυψέλη.

Η ταινία απέσπασε δυο Κρατικά Βραβεία Ποιότητος (Βραβείο σκηνοθεσίας και 3ο Βραβείο ταινίας Μυθοπλασίας Μεγάλου Μήκους) στο 46ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης [3] και το Βραβείο του διεθνούς «Φόρουμ και Φεστιβάλ Ευρωπαϊκής Ταινίας» Βιέννης

Ηθοποιός Ρόλος
Στάθης Παπαδόπουλος Έλιον
Θεοδώρα Τζήμου Ηλιάνα
Γιάννης Στάνκογλου Γρηγόρης
Άρτο Απαρτιάν Γιάννης
Μηνάς Χατζησάββας αστυνόμος
Μανώλης Αφολάνιο Τζακ
Θεοφανία Παπαθωμά Καίτη
Αντώνης Φραγκάκης πρόξενος
Λαέρτης Βασιλείου Αλβανός διοικητής

*με πληροφορίες από: Μηχανή του Χρόνου, ΕΡΤ, reader.gr, VICE, ΑΝΤ1, tvxs.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα