Η συνήθεια του καθημερινού καφέ γίνεται «πικρή» για την τσέπη μας

Η "take away μανία" στην πόλη, οι τιμές που «τσιμπάνε» σε κουλούρι, μπουγάτσα και το εφιαλτικό πρώτο εξάμηνο στα βασικά είδη διατροφής

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
η-συνήθεια-του-καθημερινού-καφέ-γίνετ-929848
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

«Πικρή», για πολλούς από εμάς, έχει γίνει η συνήθεια του καθημερινού καφέ, την ώρα της δουλειάς ή πηγαίνοντας προς αυτήν.

Τα take away καταστήματα που προσφέρουν καφέ και φαγητό στην πόλη ξεφυτρώνουν σα… μανιτάρια, όμως και αυτά έχουν αναγκαστεί να «τσιμπήσουν» τις τιμές τους προς τα πάνω, αυξάνοντας τις τιμές τους.

Μπορεί η αύξηση να μην είναι ιδιαίτερα μεγάλη, αλλά για κάποιον που αγοράζει παραπάνω από έναν καφέ τη μέρα από έξω, σίγουρα στο τέλος του μήνα θα υπάρξει μια έξτρα επιβάρυνση.

Αιτίες φυσικά η αύξηση των τιμών στις πρώτες ύλες, η ενεργειακή κρίση, αλλά και το περιβαλλοντικό τέλος που επιβλήθηκε από την αρχή της χρονιάς.

Η “take away μανία” από επιχειρηματικής πλευράς δεν είναι καινούργια, αφού ξεκίνησε από την εποχή της οικονομικής κρίσης, όταν εξαιτίας της κατάστασης που είχε διαμορφωθεί πολλοί ήταν εκείνοι που επέλεξαν να επενδύσουν στο συγκεκριμένο κλάδο προκειμένου να επωφεληθούν από την ανάγκη των καταναλωτών να πιούν καφέ σε χαμηλότερη τιμή έστω και στο όρθιο, από το να τον πληρώσουν ακριβότερο σε κάποια καφετέρια.

Στα χρόνια της πανδημίας τα take away καταστήματα άρχισαν να αναπτύσσονται και άλλο με τους επιχειρηματίες να επιλέγουν και πιο κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης βρίσκοντας χώρους λίγων τετραγωνικών για να στεγάσουν τα επαγγελματικά τους όνειρα και να προσφέρουν στους καταναλωτές καφέ και φαγητό.

Η απορία που φυσικά τριγυρνάει στο μυαλό όλων μας είναι πώς καταφέρνουν τελικά και επιβιώνουν όλα αυτά τα μαγαζιά από τη στιγμή που υπάρχει ένας τεράστιος ανταγωνισμός.

Όντως, αρκετοί επιχειρηματίες που μπαίνουν στο χώρο τελικά δεν καταφέρνουν να πετύχουν το στόχο που είχαν θέσει, όμως επειδή τα περισσότερα από τα μαγαζιά από αυτά είναι τύπου franchise, η επωνυμία παραμένει, αλλά οι ιδιοκτήτες αλλάζουν.

Στη μάχη επιβίωσης που δίνουν, η αύξηση στην τιμή του καφέ και των υπόλοιπων ειδών που προσφέρουν ήταν μονόδρομος. Και για να αντιμετωπίσουν τους «κραδασμούς» καταφεύγουν και αυτοί σε προσφορές, όπως για παράδειγμα να δίνουν ένα νερό δώρο μαζί με τον καφέ ή να υπάρχει μείωση τιμής για αγορά δύο ή περισσοτέρων προϊόντων.

Χαρακτηριστικό και το παράδειγμα μεγάλης αλυσίδας καφέ που ναι μεν αύξησε την τιμή, αλλά πρόσφερε έκπτωση σε όποιον έφερνε το δικό του ποτήρι.

Δεν ανοίγουμε φυσικά ξανά το κεφάλαιο του fast food με το πιτόγυρο στη Θεσσαλονίκη να έχει πάρει εδώ και καιρό την… ανηφόρα και να έχει φτάσει σε τιμές που σε άλλες εποχές θα έπαιρνες δύο σάντουιτς και θα χόρταινες και με το παραπάνω.

Και σε άλλα τοπικά εδέσματα της πόλης, όπως το κουλούρι και η μπουγάτσα, βλέπουμε οι τιμές να έχουν αυξηθεί, αφού στην πρώτη περίπτωση το συναντάμε πλέον στους πάγκους ακόμα και στα 0,60 λεπτά από τα 0,50 που είχαμε συνηθίσει, ενώ στη δεύτερη περίπτωση παρατηρείται αύξηση ακόμα και 0,30 λεπτά ανάλογα με το είδος (κρέμα, σπανάκι, τυρί, κιμάς).

Όσον αφορά το πρώτο εξάμηνο και το πώς έχει αλλάξει δραματικά η κατάσταση για την τσέπη μας, ο παρακάτω πίνακας είναι ενδεικτικός.

Ιανουάριος 2022 – Ιούνιος 2022

ΨΩΜΙ (500 γρ.)

0,90€ -> 1,20 € (+33%)

ΖΥΜΑΡΙΚΑ (σπαγγέτι 500γρ.)

1,08€ -> 1,15€ (+6,5%)

ΚΡΕΑΣ

Χοιρινό μπούτι (κιλό) 6,60€ -> 6,80€ (+3%)

ΨΑΡΙ

τσιπούρα (κιλό) 6,50 € -> 7€ (+7,7%) κοκκινόψαρο (κιλό) 5,90 € -> 7,90€ (+34%)

ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ

τριμμένο κεφαλοτύρι(150γρ.) 2,50€ -> 2,70€ (+8%) γιαούρτι (2 τεμ.) 2,90€ -> 3,10€ (+6,9%)

ΑΥΓΑ (6άδα)

1,60€ -> 1,85€ (+15,6%)

ΗΛΙΕΛΑΙΟ (λίτρο)

2,10€ -> 4,80€ (+128%)

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα