Θεσσαλονίκη

Ήταν ένα μικρό καράβι

Απομακρύνθηκε το Καράβι από το Δημαρχείο και άγνωστο το ποια θα είναι η τύχη του. Οι περιπέτειες ενός καραβιού-σύμβολο.

Parallaxi
ήταν-ένα-μικρό-καράβι-311279
Parallaxi

Τελικά έχει κάτι το καταραμένο αυτό καράβι που έγινε με αγάπη και έμπνευση και δεν λέει να στεριώσει πουθενά. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή:

Δημιουργήθηκε από τον καθηγητή του ΑΠΘ και σπουδαίο σκηνογράφο Απόστολο Βέτα στο πλαίσιο του εορταστικού στολισμού της πόλης τα Χριστούγεννα του 2016. Βρήκε τη θέση του στην πλατεία Αριστοτέλους στη διάρκεια των εορτών εκείνου του έτους. Ένα έργο συμβολικό, με βασικές αναφορές στο προσφυγικό δράμα των ημερών και το σημείο όπου αυτό συναντά την ελληνική παράδοση του καραβιού. Ένα έργο που είχε συγκινήσει και προκαλέσει συναισθήματα. Τότε προκάλεσε και αντιδράσεις πολλές από όσους δεν κατάλαβαν τους συμβολισμούς του και ήθελαν το κλασσικό Χριστουγεννιάτικο δέντρο, αν και το καραβάκι είναι μέρος της ελληνικής παράδοσης να στολίζεται, κυρίως στα νησιά τα Χριστούγεννα.

Το καράβι αυτό μεταφέρθηκε επί Μπουτάρη, με απόφαση δημάρχου έξω από το δημαρχείο της πόλης προσωρινά και απομακρύνθηκε από με εντολή του νέου δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα. Μια απόφαση που γεννά ερωτηματικά, καθώς άγνωστο είναι μέχρι στιγμής πού θα οδηγηθεί το εν λόγω έργο.

Το σκαρί του είχε στηθεί στο κάτω μέρος της Πλατείας Αριστοτέλους, με μια μάνα που κρατά στα χέρια της ένα βρέφος, φέρνοντας στο νου τις εικόνες των προσφύγων που γνωρίζουμε, με το σκαρί να είναι επίτηδες καινούργιο και γερό. 

Τα Χριστούγεννα του 2017, στο πλαίσιο ενός άλλου ατυχούς στολισμού, μεταφέρθηκε στο Δημαρχείο όπου και στολίστηκε κατά την συγκεκριμένη εορταστική περίοδο. Μετά το τέλος των γιορτών, όπως ο τότε δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης είπε, λόγω του υψηλού κόστους της αποσυναρμολόγησης και συναρμολόγησης του που έφτανε τα 2.500 ευρώ αποφασίστηκε να παραμείνει εκεί ως γλυπτό όλο το χρόνο. Και έτσι και έγινε.

Ήταν φανερό ότι το καράβι, όπως και το σύνολο των κατασκευών με τα ανθρωπάκια που φιλοτέχνησε ο κ. Βέτας δεν ταίριαζε στο συγκεκριμένο χώρο και ούτε σχεδιάστηκε για εκεί. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης σε επικοινωνία που είχαμε μαζί του είχε αναφέρει πως δεν ρωτήθηκε η γνώμη του και ότι πιστεύει πως ο φυσικός χώρος του έργου σε περίπτωση μόνιμης έκθεσης θα ήταν πλάι στη θάλασσα.

Σήμερα το πρωί, λοιπόν, με εντολή Ζέρβα, συνεργείο αποσυναρμολόγησε και ξέστησε το έργο από τον αύλειο χώρο του δημαρχείου χωρίς να έχει γίνει γνωστό το σημείο όπου θα τοποθετηθεί ακόμα και προσωρινά όπως επίσης και το μέλλον του έργου. 

Ίσως, η περίπτωση της αναπλασμένης πρώτης προβλήτας του λιμανιού, κάποιο σημείο κατά μήκος της νέας παραλίας ή ακόμα και η περιοχή του όρμου Κελαρίου πίσω από το Μέγαρο θα ήταν μερικές πρώτης τάξεως ιδέες για το μέλλον του.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ ΜΠΕ, το πολύπαθο Καράβι που ήταν τοποθετημένο μπροστά από το δημαρχιακό μέγαρο Θεσσαλονίκης και “σάλπαρε” πάλι μετά από εντολή της νέας διοίκησης Ζέρβα, θα αποφασιστεί το επόμενο διάστημα θα αποθηκευτεί και θα τοποθετηθεί σε άλλο σημείο της πόλης. 

Σε πρώτη “αντίδραση” για την απομάκρυνση του έργου, αξίζει να αναφερθεί πως ο επικεφαλής του Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα, Νίκος Ταχιάος, φάνηκε σύμφωνος γράφοντας σε ανάρτησή του στο facebook: 

“Για να πω του στραβού το δίκιο, αυτό το “καράβι” που ξώκειλε έξω από το δημαρχείο μετά τα Χριστούγεννα του 2016, σκεφτόμουν προχθές ότι αν ήταν στο χέρι μου, θα το απομάκρυνα με το “καλημέρα”. Άλλωστε, στο μυαλό μου έφερνε περισσότερο τα απολιθωμένα οστά ενός σκελετού δεινοσαύρου που ανεξήγητα δραπέτευσαν από ένα μουσείο φυσικής ιστορίας.”

Ήταν ένα μικρό καράβι. Που τα κύματα που συνάντησε ήταν πιο πολλά από τις γαλήνιες θάλασσες τελικά…

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα