Ο καθένας λέει τα δικά του και η Θεσσαλονίκη μένει χωρίς συγκοινωνία!

Ας συναντηθούν επιτέλους οι εμπλεκόμενες πλευρές και ας γίνει η πολυπόθητη αναθεώρηση της σύμβασης του ΟΑΣΘ.

Κύα Τζήμου
ο-καθένας-λέει-τα-δικά-του-και-η-θεσσαλο-124688
Κύα Τζήμου

Η αλήθεια είναι ότι πέραν της μάχης μεταξύ Υπουργείου και ΟΑΣΘ, η κοινή συνάντηση για την εξεύρεση λύσεων μέσα από διάλογο καθυστερούσε αδικαιολόγητα. Ιδιαίτερα όταν στο μεταξύ, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, εμφανίσθηκε πιο διαλλακτικός, σημειώνοντας ότι η διοίκηση έχει τη διάθεση να συζητήσει ακόμα και για αλλαγή της σύμβασης με το ελληνικό Δημόσιο. «Δεν επιθυμούμε να προσφύγουμε στο Διαιτητικό Δικαστήριο. Δεν έχουμε πρόθεση να τραβήξουμε τα πράγματα στα άκρα. Αυτό που ζητάμε είναι ο διάλογος» ισχυρίζεται ο κ. Στεφανίδης και φαίνεται διατεθειμένος και για αναθεώρηση της υπάρχουσας σύμβασης. Μια συνάντηση των εμπλεκομένων (ΟΑΣΘ-Σωματείο εργαζομένων-Υπουργείο Μεταφορών – Υπουργείο οικονομικών) ήταν πλέον επιτακτική.

Τελικά η συνάντηση έγινε χωρίς την παρουσία του κ. Στεφανίδη και του κ. Σπρίτζη αλλά αντιπροσώπων τους χθές το μεσημέρι και μια άτυπη συμφωνία υπήρξε μεταξύ των τριών πλευρών, (ΟΑΣΘ-εργαζομένων- υπουργείου μεταφορών) προκειμένου να ξεκινήσει εκταμίευση μέρους οφειλών εντός του επόμενου μήνα (Σεπτεμβρίου), υπό την προϋπόθεση ότι τα χρήματα αυτά θα αξιοποιηθούν για την καταβολή των δεδουλευμένων των εργαζομένων. Από κει και πέρα μέχρι τις 31 Αυγούστου ο ΟΑΣΘ θα πρέπει να εκπονήσει και να παρουσιάσει ένα οργανωμένο σχέδιο εξυγίανσης, προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα του Οργανισμού, ενώ οι εργαζόμενοι δεν προτίθενται σε περαιτέρω κινητοποιήσεις.

H άτυπη συμφωνία περιλαμβάνει 4 βασικά σημεία:

1. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ δεσμεύτηκε ότι θα καταβάλλει μίνιμουμ 18% των μηνιαίων εσόδων από τα κόμιστρα έναντι της αποπληρωμής των δεδουλευμένων των εργαζομένων

2. Το Υπουργείο Υποδομών, μεταφορών και δικτύων θα προκαταβάλλει μαζί με την επιδότηση του Σεπτεμβρίου και τα αντίστοιχα ποσά του Οκτωβρίου και του Νοεμβρίου με την προϋπόθεση ότι με τα ποσά αυτά θα εξοφληθούν οι οφειλές προς τους εργαζόμενους, πράγμα που συμφωνήθηκε από τα δύο μέρη (εργοδοσία, εργαζόμενοι)

3. Το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης θα καταβάλλει σε σύντομο χρονικό διάστημα το ποσό των 2.400.000€ για την κάλυψη της μετακίνησης πολυτέκνων και άλλων κοινωνικών κατηγοριών για το 2016.

4. Το Υπουργείο Υποδομών, μεταφορών και δικτύων θα οργανώσει άμεσα διαδικασίες διαλόγου με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (διοίκηση ΟΑΣΘ, εργαζόμενων ΟΑΣΘ και Υπουργεία) για το μέλλον του ΟΑΣΘ, ο οποίος διάλογος θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31.10.2016.  

Για να δούμε…

DSC02785

Ας δούμε συνοπτικά τους ισχυρισμούς της κάθε πλευράς στην αντιπαράθεση μεταξύ εργαζομένων, ΟΑΣΘ και Υπουργείου:

Οι εργαζόμενοι

Δεν απευθύνονται στον εργοδότη τους παρόλο που ο ΟΑΣΘ είναι ιδιωτικών συμφερόντων αλλά στην Κυβέρνηση για μη καταβολή των επιδοτήσεων που αμφισβητούνται όμως απ΄το Δημόσιο. Αν και η κυβέρνηση έχει τοποθετηθεί διά του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη στην υπόθεση του Οργανισμού, το σωματείο εργαζομένων επιρρίπτει ξεκάθαρα τις ευθύνες στο Δημόσιο, με ανακοίνωσά τους: «… η καθυστέρηση της καταβολής της μισθοδοσίας των μηνών Ιουνίου και Ιουλίου 2016 δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα της Διοίκησης του Ο.Α.Σ.Θ, αλλά στις συσσωρευμένες οφειλές του Ελληνικού Δημοσίου.»

Οι 2.300 εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ διαμαρτύρονται ότι έχουν να πληρωθούν για περισσότερους από δύο μήνες, διεκδικώντας συνολικό ποσό μισθοδοσίας άνω των 6 εκατ. ευρώ.

«Το ελληνικό Δημόσιο οφείλει περισσότερα από 130 εκατομμύρια ευρώ στον Οργανισμό, ο οποίος με τη σειρά του χρωστά πάνω από 95 εκατομμύρια ευρώ», αναφέρει ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης. Δεν μπορούμε να κάνουμε πίσω, θα πάμε μέχρι τέλους», ξεκαθαρίζει.

Ο ΟΑΣΘ για μεγάλο χρονικό διάστημα συστηματικά καθυστερεί την καταβολή των μισθών. Αν και ο υπουργός Μεταφορών έχει ξεκαθαρίσει ότι αυτό δεν οφείλεται στην πολιτεία αλλά στη διοίκηση του ιδιωτικού, πλην κρατικοδίαιτου οργανισμού.

Υποστηρίζουν ότι εργοδότης τους είναι ο ΟΑΣΘ, αλλά του αναγνωρίζουν ότι δεν μπορεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του, καθώς το Δημόσιο παραλείπει να δώσει στον Οργανισμό χρηματικά ποσά, όχι επιχορήγησης αλλά αντισταθμιστικής καταβολής, δηλαδή τις διαφορές από το μειωμένο κόμιστρο στα εισιτήρια. Είναι γνωστή η διαφήμιση που κάνει ο ΟΑΣΘ για μειωμένα εισιτήρια σε ανέργους, φοιτητές και μαθητές τις οποίες χρυσοπληρώνεται απ΄το Δημόσιο, χωρίς οι μέτοχοι να συμβάλλουν στο παραμικρό από τα κέρδη τους.

«Τα τελευταία χρόνια ο ΟΑΣΘ ταλανίζεται από οικονομικά προβλήματα, που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της υπαιτιότητας του ελληνικού Δημοσίου, το οποίο δεν τήρησε και δεν εφάρμοσε την από 30.4.2001 οικονομική συμφωνία, με αποτέλεσμα να συσσωρευθούν οι οφειλές του. Η διοίκηση του Οργανισμού στάθηκε όρθια στα χρόνια της κρίσης και κατόρθωσε, με τη βοήθεια και των εργαζομένων του, να διαφυλάξει την απρόσκοπτη λειτουργία του συγκοινωνιακού έργου στον Νομό Θεσσαλονίκης», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσαν οι εργαζόμενοι τονίζοντας

«Το πρόβλημα μεγεθύνθηκε από τη συσσώρευση των οφειλών των υπουργείων Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης που ασκούν κοινωνική πολιτική, τα οποία, παρά το γεγονός ότι είναι υποχρεωμένα με βάση τη διάταξη του άρθρου 30 παρ. 2 του Ν. 4313/2014 να καταβάλουν στον ΟΑΣΘ είτε το αντίτιμο είτε τη διαφορά από το ισχύον κόμιστρο, για τις ομάδες πολιτών που δικαιούνται να διακινούνται δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο στην περιοχή ευθύνης του, εν τούτοις μέχρι και σήμερα δεν προέβησαν σε καμία καταβολή, παρά τις συνεχείς και επανειλημμένες οχλήσεις μας.

»Η αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 23% την 20.7.2015 και ήδη σε 24% από 1.6.2016 που επιβλήθηκε στα κόμιστρα, αύξησε αρνητικά την οικονομική δυσπραγία του ΟΑΣΘ καθόσον τα αρμόδια υπουργεία Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Οικονομικών δεν προέβησαν, σύμφωνα με τον νόμο, μέχρι και σήμερα στην έκδοση νομοθετικής ρύθμισης για την τακτοποίηση της παραπάνω εκκρεμότητας, με συνέπεια την απώλεια εσόδων του Οργανισμού μας (εισπράττουμε ΦΠΑ 13% και αποδίδουμε ΦΠΑ 23% από 20.7.2015 έως 31.5.2016 και 24% από 1.6.2016)». 

Η διοίκηση του ΟΑΣΘ

Άμεση ήταν η αντίδραση του ΟΑΣΘ, το διοικητικό συμβούλιο του οποίου αποφάσισε σε έκτακτη γενική συνέλευση να προχωρήσει σε αγωγή προκειμένου να κηρυχθεί καταχρηστική η επίσχεση των εργαζομένων. Σε αναμονή εξελίξεων η πλευρά το ΔΣ του ΟΑΣΘ έχει ετοιμάσει αγωγή κατά των κινητοποιήσεων των εργαζομένων, με στόχο να κηρυχθεί καταχρηστική η επ΄ αόριστον επίσχεση εργασίας. Η αγωγή θα κατατεθεί στο μονομελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, όπως αποφάσισε το διοικητικό συμβούλιο του Oργανισμού σήμερα Δευτέρα 22 Αυγούστου.

Στους υπολογισμούς της διοίκησης του ΟΑΣΘ, ότι η διαφορά λόγω αύξησης του ΦΠΑ τον τελευταίο χρόνο ανέρχεται στα 12-15 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα το Υπουργείο επικαλείται το υπ’ αριθμόν 7129 έγγραφο του Οργανισμού, που εστάλη στις 27/6/2016 στα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών, σύμφωνα με το οποίο το ποσό υπολογίζεται σε 4,05 εκατ. Ευρώ. το εν λόγω ποσό προσδιορίζεται από τον ίδιο τον ΟΑΣΘ, σε σχετικό έγγραφο (αρ.πρωτ. 7129) που απέστειλε στις 27-6-2016, προς τους Υπουργούς Οικονομικών, κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Χρήστο Σπίρτζη.

Με βάση τον νόμο του 2001, πρέπει να περιέρχονται στο Δημόσιο όσα περιουσιακά στοιχεία του Οργανισμού έχουν αποσβεστεί. Η σχετική διάταξη δεν μνημονεύεται στον νόμο του 2008, αλλά δεν έχει καταργηθεί.

Στην πράξη έχει, όμως, παρακαμφθεί με απλές αποφάσεις της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ για άγνωστους λόγους δινόταν παράταση «ζωής» για τα κυκλοφορούντα λεωφορεία, που στην αρχή είχε οριστεί στα 10, μετά στα 15 και τελικά έφτασε στα 20 χρόνια. Φαίνεται επίσης ότι δεν έχει τηρηθεί η κοινοτική νομοθεσία, που προβλέπει ότι η παράταση των συμβάσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει τη διετία.

Με τον νόμο του 2008, που υπογράφει ο Κωστής Χατζηδάκης και ενώ τα έργα στο μετρό Θεσσαλονίκης είχαν ήδη βαλτώσει, προβλέπεται στην ουσία η επ’ αόριστον ισχύς της.

Στο μεταξύ, με συνεντεύξεις σε ΜΜΕ της Θεσσαλονίκης, ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης προχωρά σε μια επικοινωνιακή επίθεση προς τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, κατηγορώντας τον για… κώφωση!

«Η κατάσταση είναι πάρα πολύ κρίσιμη και υπάρχει σενάριο να γίνει στάση πληρωμών μέσα στον Σεπτέμβριο, γιατί δεν υπάρχουν λεφτά στο ταμείο. Πρέπει η Πολιτεία να ενεργοποιηθεί άμεσα και να αφουγκραστεί τα προβλήματα των πολιτών της Θεσσαλονίκης. Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Εως πότε ο κ. Σπίρτζης θα κλείνει τα αυτιά του;», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Στεφανίδης στο thestival.gr υποστηρίζοντας ότι η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου είναι πλέον απαραίτητη.

«Εχουμε αύξηση του ΦΠΑ, που πήγε από το 13% στο 23% από τις 20 Ιουλίου του 2015. Πρέπει να αυξηθεί η τιμή του εισιτηρίου από κάποια ημερομηνία και μετά, αλλά αυτό μέχρι τότε πρέπει να το πληρώσει το Δημόσιο, να αναλάβει το υπουργείο Μεταφορών, μιας και δεν το έκανε, ή το υπουργείο Οικονομικών να μας δώσει τα λεφτά. Η διαφορά είναι 12 με 13 εκατομμύρια. Επίσης μας οφείλουν χρήματα το υπουργείο Παιδείας και το υπουργείο Εργασίας. Να πληρώσουν για τα μειωμένα εισιτήρια που ζητάνε. Να πληρώσουν τις διαφορές που είναι περίπου από 30 εκατομμύρια το κάθε υπουργείο. Αυτά τα χρήματα αφορούν όλο το 2015 μέχρι τις 30 Ιουνίου του 2016», λέει.

Το Υπουργείο

Η ανακοίνωση του υπουργείου Μεταφορών ξεκαθαρίζει από την αρχή της διένεξης ότι το υπουργείο δεν έχει καμία απολύτως ληξιπρόθεσμη υποχρέωση προς τον ΟΑΣΘ  και έκανε λόγο για «ψέματα και παραπληροφόρηση, χωρίς κανένα όριο και φραγμό τα τελευταία 24ωρα».

Ειδικά για τους εργαζομένους, ο κ. Σπίρτζης έχει αναφέρει ότι υπάρχει το παράδοξο «ένα μεγάλο μέρος των εργαζομένων να μην είναι απλοί εργαζόμενοι αλλά και μέτοχοι του Οργανισμού», ενώ χαρακτηρίζει τον Οργανισμό «πρότυπο και παράδειγμα που δείχνει γιατί οι συγκοινωνίες πρέπει να είναι δημόσιες και όχι ιδιωτικές». Παρένθεση: Για την ιστορία να θυμήσουμε ότι οι ακέραιες μετοχές του Οργανισμού είναι 424, πολλές εκ των οποίων είναι διασπασμένες σε δεύτερα, τέταρτα, ακόμη και όγδοα, με τους μετόχους να ανέρχονται συνολικά σε περίπου 2.000. Μετοχές του ΟΑΣΘ διαθέτουν και τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, 29 τον αριθμό (μετά την υπογραφή συμπληρωματικής οικονομικής συμφωνίας του ΟΑΣΘ με το Ελληνικό Δημόσιο, με την οποία αυξήθηκαν κατά 18 τα λεωφορεία του Οργανισμού και ταυτόχρονα εξασφαλίστηκε η εξυπηρέτηση εννέα πρώην δήμων της επαρχίας Λαγκαδά). 25 μετοχές διαθέτει επίσης ο συνεταιρισμός των εργαζομένων στον ΟΑΣΘ. Σε κάθε ακέραιη μετοχή αντιστοιχεί μέρισμα μεγαλύτερο από 35.000 ευρώ το χρόνο. Οι μέτοχοι έχουν προκαθορισμένα τα κέρδη τους ανεξάρτητα από την πορεία που θα έχουν τα έσοδά του και η λειτουργία του Οργανισμού. Μάλιστα σύμφωνα με τη τελευταία οικονομική συμφωνία μέχρι το 2017 τα κέρδη τα οποία εγγυάται εκ των προτέρων το δημόσιο, δημιουργώντας έτσι έναν καπιταλιστικό παράδεισο, με μηδενικό ρίσκο για τους μετόχους, είναι περίπου 16.5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Μάλιστα σύμφωνα με τα στοιχεία καθ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του Οργανισμού δεν υπήρξε κανένα έτος στο οποίο να ήταν ζημιογόνος για τους μετόχους. Κλείνει η παρένθεση.

Με βάση τώρα τα στοιχεία που παρατίθενται από το Υπουργείο, για το τρέχον έτος έχουν καταβληθεί 73.283.121,48 ευρώ, ενώ για το χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2016 έχει προϋπολογιστεί , ακόμη, το ποσό των 15.680.387,26 ευρώ. Η συνολική χορηγηθείσα αντισταθμιστική καταβολή ανέρχεται στα 88.963.508,5 ευρώ.

«Για να αντιληφθεί κανείς το ύψος της επιδότησης», προσθέτει, «αρκεί μία σύγκριση με την ετήσια επιχορήγηση προς την ΟΣΥ Α.Ε., η οποία για το 2016 ανέρχεται στα 86 εκατομμύρια ευρώ. Τηρουμένων των αναλογιών, η κρατική επιχορήγηση του ΟΑΣΘ είναι πολλαπλάσια από αυτήν που εισπράττει η ΟΣΥ Α.Ε για πενταπλάσιο αριθμό εργαζομένων, λεωφορείων και πολιτών».

Αναφέρει, επίσης, ότι πέραν των επιδοτήσεων, ο Οργανισμός μέσω των διαιτητικών αποφάσεων, «έβαζε στα ταμεία του εκατομμύρια ευρώ, λόγω των ανισοβαρών συμβάσεων που οι προηγούμενες κυβερνήσεις αποδέχονταν σε βάρος του Έλληνα φορολογούμενου. Είναι ενδεικτικό ότι από το 1957 ως σήμερα το ελληνικό δημόσιο δεν έχει δικαιωθεί ούτε σε μία διαιτησία».

Σε ό,τι αφορά τώρα στις μετακινήσεις ανέργων, φοιτητών και μαθητών το υπουργείο αναφέρει ότι «ο ΟΑΣΘ δεν έχει δώσει στοιχεία για το κοινωνικό έργο, τον αριθμό των εξυπηρετούμενων πολιτών που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες, το σύστημα που πιστοποιεί τις μετακινήσεις. Αυτό δεν είναι κάτι ασύνηθες για τον ΟΑΣΘ. Δεν δίνει στοιχεία ούτε για το αν τηρεί την ως σήμερα ισχύουσα οικονομική συμφωνία».

Το υπουργείο ΥΠΥΜΕΔΙ αναφέρει ότι το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), αρμόδιο ελεγκτικό όργανο τήρησης των συμβατικών υποχρεώσεων του ΟΑΣΘ, «επανειλημμένα έχει εγκαλέσει τον Οργανισμό για κατ΄ εξακολούθηση αποφυγή έγκαιρης προσκόμισης των νομίμων ζητηθέντων στοιχείων, παρακωλύοντας σημαντικότατα το έργο του ΣΑΣΘ όπως αυτό οριοθετείται από τη νομοθεσία»

Τέλος, γνωστοποιεί ότι ο ΣΑΣΘ έχει καλέσει τους εκπροσώπους του ΟΑΣΘ σε κλειστή συνάντηση τη Δευτέρα 29 Αυγούστου 2016, προκειμένου να τοποθετηθούν για «τις αιτίες μη συμμόρφωσης του ΟΑΣΘ με τη διαδικασία παροχής στοιχείων προς τον ΣΑΣΘ».

Τα νούμερα του Υπουργείου

χ

Η εμφανιζόμενη διαφορά (στα έτη 2009-2014) οφείλεται σε εκτέλεση αποφάσεων του διαιτητικού δικαστηρίου για τις χρήσεις των ετών 2008-2014.

Για το χρονικό διάστημα Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2016 καθώς και για το έτος 2017 έχουν προϋπολογισθεί τα παρακάτω ποσά:

12_1

ΕΤΗ        ΠΡΟΒΛΕΠΟΜΕΝΗ ΑΝΤΙΣΤΑΘΜΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΒΟΛΗ ( K.Y.A. 45787/3551/2014 )

2016      15.680.387,26 €

2017       61.532.999,21 €

Η ταλαιπωρία

Δεν θα υπάρχουν αστικά ασφαλείας, ενώ η νυχτερινή λεωφορειακή γραμμή Νο 78Ν «ΚΤΕΛ – ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ» θα λειτουργήσει κανονικά, όπως επίσης θα λειτουργήσει κανονικά και το ειδικά διασκευασμένο λεωφορείο για τη δωρεάν μετακίνηση των ΑμεΑ.

Για το επιβατικό κοινό που έχει αγοράσει κάρτες απεριορίστων διαδρομών αλλά δεν εξυπηρετείται λόγω των κινητοποιήσεων, ο κ. Στεφανίδης αναφέρει ότι πρόθεση του Οργανισμού είναι να αποζημιώσει όσους επιβάτες είχαν προμηθευτεί για τον μήνα Αύγουστο κάρτα την οποία δεν μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν, κάνοντας συμψηφισμό με την κάρτα του επόμενου μήνα.

Διαβάστε τα πάντα για την ιστορία της σύμβασης του ΟΑΣΘ εδώ

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα