Θεσσαλονίκη

Καθημερινό φαινόμενο οι βλάβες στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ

Συνήθως μένουν από μηχανολογικές βλάβες – Κίνδυνος σοβαρών ατυχημάτων λόγω των προβλημάτων στις πόρτες, που ανοίγουν αιφνίδια

Φίλιππος Δεργιαδές
καθημερινό-φαινόμενο-οι-βλάβες-στα-λε-929132
Φίλιππος Δεργιαδές

Προβλήματα συντήρησης και ανταλλακτικών αντιμετωπίζουν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, πολλά εκ των οποίων κατά τη διάρκεια των διαδρομών, κυριολεκτικά «μένουν στο δρόμο», ενώ σε κάποια, λόγω παλαιότητας των αυτοματισμών, ανοίγουν οι πόρτες αιφνίδια, ενώ τα λεωφορεία βρίσκονται σε κίνηση, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για τους στριμωγμένους επιβάτες.

Οι βλάβες στα λεωφορεία είναι καθημερινές, κυρίως μηχανολογικής φύσης. Όμως πολλές φορές, σύμφωνα με πληροφορίες, μπλοκάρουν οι αυτοματισμοί, κυρίως στις πόρτες, με αποτέλεσμα τα οχήματα να ακινητοποιούνται και να μεταφέρονται στα αμαξοστάσια ενώ ο κόσμος που συνωστίζεται στις στάσεις, μάταια περιμένει το λεωφορείο της γραμμής.

Το πρόβλημα με τις πόρτες εμφανίζεται κυρίως στα «μεταχειρισμένα» λεωφορεία που έχει προμηθευτεί ο ΟΑΣΘ, μέσω leasing. Από την κατασκευή τους, τα λεωφορεία αυτά διαθέτουν φωτοκύτταρα στις πόρτες αποβίβασης, ώστε αν κάποιος πλησίαζε την πόρτα αυτή, να άνοιγε αυτόματα.

Στις συνθήκες της Θεσσαλονίκης με τον συνωστισμό και το μεγάλο επιβατικό φόρτο, οι αυτοματισμοί αυτοί, εύλογα, καταργήθηκαν. Ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις τα συστήματα αυτά μπλοκάρουν και οι πόρτες ανοίγουν αυτόματα ενώ το λεωφορεία είναι σε κίνηση, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν οι επιβάτες να βρεθούν στο δρόμο.

eikona-viber-2022-10-13-19-18-12-4171.jpg

Η εταιρία από την σύμβαση της είναι υποχρεωμένη να προσφέρει συντήρηση και υποστήριξη στα λεωφορεία που έχει νοικιάσει στον ΟΑΣΘ, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες η σύμβαση τηρείται οριακά, καθώς παρατηρείται έλλειψη τεχνικού προσωπικού και ανταλλακτικών. Ωστόσο αυτό το «παιχνίδι» των περικοπών και της μερικής συντήρησης, ενδέχεται να αποβεί μοιραίο και να στοιχίσει ακόμα και σοβαρά ατυχήματα.

«Το φαινόμενο είναι συχνό, διότι δεν υπάρχει σωστή συντήρηση των λεωφορείων, ούτε τα κατάλληλα ανταλλακτικά. Αυτά τα λεωφορεία κατασκευάστηκαν να λειτουργούν σε δρόμους της κεντρικής Ευρώπης και με αριθμό των επιβατών σε λογικά επίπεδα, όχι όπως στη Θεσσαλονίκη που λείπει σε κάθε γραμμή το 30% των απαιτούμενων οχημάτων», αναφέρει οδηγός του ΟΑΣΘ και τονίζει πως ο κίνδυνος για τους επιβάτες είναι υπαρκτός όπως και ο κίνδυνος για τους οδηγούς να βρεθούν υπόλογοι για τυχόν ατυχήματα. «Όλα σχετίζονται με την έλλειψη τεχνικού προσωπικού και την υποσυντήρηση », τονίζει.

Στην Κρήνη και στη Κασσάνδρου

Τα περιστατικά με τις βλάβες στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, παρά τις όποιες δικαιολογίες που προβάλει ο Οργανισμός, είναι μία πραγματικότητα, που προκαλεί πολλά προβλήματα στο επιβατικό κοινό αλλά και στο κυκλοφοριακό της πόλης.

Χθες το πρωί ένα λεωφορείο της γραμμής 23, από τα «καινούργια» που νοικιάζονται με leasing, παρουσίασε βλάβη και ακινητοποιήθηκε στο κέντρο της πόλης, στην οδό Προξένων, κοντά στην οδό Κασσάνδρου, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να αποβιβαστούν και να αναζητήσουν άλλο μεταφορικό μέσο ή να περιμένουν το επόμενο λεωφορείο να τους παραλάβει.

Το λεωφορείο έβγαζε καπνό από το πίσω μέρος του, ευτυχώς χωρίς προκληθεί φωτιά, ενώ η γύρω περιοχή μπλόκαρε από τα οχήματα που αναγκαστικά ακινητοποιήθηκαν στους γύρω δρόμους.

Το ίδιο περίπου συνέβη και την περασμένη Πέμπτη, το βράδυ, όταν λεωφορείο του γραμμής 5 «Νέα Κρήνη -Βενιζέλου», έμεινε από βλάβη στην οδό Αϊδινίου, στην Καλαμαριά.

Ωστόσο στη συγκεκριμένη περίπτωση παραλίγο να σημειωθεί σοβαρό ατύχημα: ο οδηγός ασφάλισε το όχημα και κάλεσε το κινητό συνεργείο να επισκευάσει τη βλάβη. Ο τεχνίτης του κινητού συνεργείου έκρινε ότι το λεωφορείο έπρεπε να μεταφερθεί στο αμαξοστάσιο του Φοίνικα και με τη σειρά του κάλεσε το γερανό του ΟΑΣΘ. Ενώ και οι δυο εργαζόμενοι ήταν κάτω από το λεωφορείο και περίμεναν το γερανό για άγνωστο λόγο το λεωφορείο «τσούλησε» προς τα πίσω με αποτέλεσμα να χτυπήσει παρκαρισμένα Ι.Χ., χωρίς ευτυχώς άλλες πιο σοβαρές συνέπειες.

eikona-viber-2022-10-13-19-20-56-011.jpg

Και αυτό το λεωφορείο ήταν από τα υποτιθέμενα καινούργια – μεταχειρισμένα που έχουν νοικιαστεί για να καλύψουν το μεταφορικό έργο των αστικών συγκοινωνιών της πόλης.

Όπως ανέφερε η παράταξη «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία», από το σωματείο των Εργαζομένων, «σε επικοινωνία με τον οδηγό μάθαμε ότι το χειρόφρενο του λεωφορείου ήταν στη θέση του ενώ ούτε ο συνάδελφος τεχνίτης έκανε κάποια παρέμβαση που να αιτιολογεί την ξαφνική μετακίνηση του οχήματος. Το λεωφορείο ήταν της εταιρίας leasing από την οποία η κυβέρνηση της ΝΔ νοίκιασε περίπου 260 λεωφορεία υποτίθεται για να λύσει το συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης. Τώρα να παρθούν μέτρα για αναβάθμιση της συντήρησης και να γίνουν προσλήψεις μόνιμων εργαζόμενων εκπαιδευμένων με κατάλληλα μέσα που να μπορούν να ανταποκριθούν στο δύσκολο έργο της εξασφάλισης συνθηκών ασφάλειας για επιβάτες και εργαζόμενους, για ποιοτικές και ασφαλείς αστικές συγκοινωνίες».

Τι λέει το σωματείο των εργαζομένων

Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι και το σωματείο τους, επανειλημμένα έχουν θέσει το ζήτημα της ελλιπούς συντήρησης και της ανάγκης να ενισχυθεί ο Οργανισμός με το κατάλληλο τεχνικό προσωπικό και να καλύψει τα κενά στους οδηγούς.

Όπως τόνισε ο γραμματέας του σωματείου εργαζομένων του ΟΑΣΘ, Αλέξης Γεωργιάδης, «πέρα από το αν υπάρχουν ανταλλακτικά ή καθυστερήσεις στην παραλαβή και επάρκεια των ανταλλακτικών, εμείς προσπαθούμε, οι οδηγοί και οι τεχνίτες, να έχουμε ασφαλή λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, αλλά πάντα θα υπάρχουν προβλήματα». Σημείωσε δε πως η εταιρία που νοικιάζει τα οχήματα στον ΟΑΣΘ είναι υποχρεωμένη να προσφέρει την κατάλληλη συντήρηση των οχημάτων.

Από την πλευρά του, το μέλος της διοίκησης του Σωματείου Εργαζομένων, Νικήτας Τσαρίδης, τονίζει πως τα προβλήματα δεν είναι τωρινά και πως το υπουργείο Μεταφορών και η διοίκηση του ΟΑΣΘ, συνειδητά οδηγούν τις αστικές συγκοινωνίες στην απαξίωση, ώστε την κατάλληλη στιγμή να συρρικνώσουν τον Οργανισμό και να παραδώσουν περισσότερο μεταφορικό έργο σε ιδιώτες και υπεργολάβους των συγκοινωνιών.

«Ο υπουργός πρόσφατα δήλωσε ότι οι αστικές συγκοινωνίες βελτιώθηκαν αλλά τα γεγονότα των διαψεύδουν» τονίζει και αναφέρει ότι για τον ιδιώτη προέχει το κέρδος και όχι η ασφάλεια στις συγκοινωνίες.

Όπως σημειώνει «οι ελλείψεις προσωπικού και ανταλλακτικών και γενικά η υποβάθμιση της συντήρησης των οχημάτων έχει τραγικές συνέπειες για επιβάτες, εργαζόμενους, διερχόμενους και εποχούμενους», ενώ επισημαίνει ότι «τα πολυδιαφημισμένα και ακριβοπληρωμένα ενοικιαζόμενα λεωφορεία είναι κατώτερα των περιστάσεων διαψεύδοντας όσους προσπάθησαν να τα παρουσιάσουν αρχικά ως «καινούργια» και ότι θα έλυναν το συγκοινωνιακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης».

screenshot-2022-10-18-at-22-07-24-kk2-1jpg-eikona-jpeg-1000-563-eikonostoikhia-se-klimaka-83.png

ΟΑΣΘ: Η πλειονότητα των λεωφορείων μας είναι κατηγορίας «Euro 5», δηλαδή νέας γενιάς και δουλεύουν βάσει νέας τεχνολογίας

Από την πλευρά της η διοίκηση του ΟΑΣΘ ξεκαθαρίζει ότι η συντήρηση και η υποστήριξη των οχημάτων του Οργανισμού είναι συστηματική και τηρεί όλες τις προδιαγραφές ώστε η πόλη να απολαμβάνει ασφαλή οχήματα. Ωστόσο παραδέχεται ότι καταγράφονται βλάβες και δυσλειτουργίες.

Μετά από επικοινωνία που είχαμε με εκπροσώπους του ΟΑΣΘ, ο Οργανισμός τονίζει για τις βλάβες που παρουσιάζονται:

«Κανένα λεωφορείο που παρουσιάζει βλάβη, δεν βγαίνει από τα αμαξοστάσια και παραμένει μέχρι την ολοκλήρωση της βλάβης που πιστοποιείται από τους υπευθύνους του αμαξοστάσιο. Η πλειονότητα των λεωφορείων που εξυπηρετεί το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης είναι κατηγορίας «Euro 5», δηλαδή νέας γενιάς και δουλεύουν βάσει νέας τεχνολογίας καθώς όλα τα συστήματα ελέγχονται από ηλεκτρονικούς εγκεφάλους. Όταν υπάρχει εξωτερική παρέμβαση στα συστήματα λειτουργίας του λεωφορείου, όπως π.χ, στις πόρτες ή προκύψει βλάβη από φυσιολογική φθορά, τότε οι συγκεκριμένοι ηλεκτρονική εγκέφαλοι θέτουν το όχημα σε κατάσταση ασφαλούς λειτουργίας.

Στις περιπτώσεις αυτές, επιλαμβάνεται κινητό συνεργείο του ΟΑΣΘ, και το όχημα οδηγείται στο αμαξοστάσιο για την αποκατάσταση της βλάβης. Ο ΟΑΣΘ δρομολογεί καθημερινά περίπου 300 λεωφορεία, που βρίσκονται στους δρόμους περισσότερο από 16 ώρες το 24ωρο. Είναι αδύνατο σε αυτό το πλήθος των οχημάτων, τα οποία κυκλοφορούν επί τόσες ώρες και εξυπηρετούν εκατοντάδες χιλιάδες επιβατικού κοινού, να μην προκύψει οποιαδήποτε βλάβη, είτε οποιαδήποτε άλλη δυσλειτουργία από κάποια τυχαία ή απρόοπτη εξωτερική παρέμβαση».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα