Επικαιρότητα

Κλείνουν σχολεία με πρόσχημα την έλλειψη μαθητών

Μέσα στην πανδημία είχαν αυξήσει τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα γεγονός που οδηγεί σε λουκέτο 227 σχολεία εκ των οποίων τα 113 στην ΠΚΜ

Φίλιππος Δεργιαδές
κλείνουν-σχολεία-με-πρόσχημα-την-έλλε-929543
Φίλιππος Δεργιαδές

Με πρόσχημα το δημογραφικό και την έλλειψη μαθητών, η κυβέρνηση προχωρά στο κλείσιμο εκατοντάδων δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων σε όλη τη χώρα, έχοντας ήδη αυξήσει, εν μέσω πανδημίας, τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα.

Με στόχο προφανώς να περιορίσει τη δημόσια εκπαίδευση και στη λογική της συρρίκνωσης των δαπανών για την παιδεία, την σχολική περίοδο 2022- 2023 σε 5 περιφέρειες της χώρας, και δη στις πιο υποβαθμισμένες μεθοριακές περιοχές, θα κλείσουν 227 δημοτικά σχολεία και Νηπιαγωγεία.

Τα σκήπτρα και πρωταθλήτρια στο κλείσιμο δημοτικών και νηπιαγωγείων αναδεικνύεται η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου ανήκει το 50% σχολικών μονάδων που θα κλείσουν. Δηλαδή 73 Νηπιαγωγεία και 40 Δημοτικά σχολεία στους έξι νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, για την επόμενη σχολική χρονιά, δεν θα υποδεχθούν μαθητές.

kt-9091-21631522029.jpg

Η κατάσταση είναι τραγική και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την ερημοποίηση της ελληνικής περιφέρειας και ιδίως των αγροτικών περιοχών, όπου το κλείσιμο των σχολείων θα δώσει το τελειωτικό χτύπημα σε ολόκληρα χωριά που θα βρεθούν χωρίς σχολεία, εν λειτουργία, στην περιοχή τους.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μαθητές θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε διπλανά χωριά, ώστε να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος αριθμός μαθητών ανά τάξη και σχολείο, ενώ ακόμα και ολόκληρες οικογένειες, ενδεχομένως, θα υποχρεωθούν να μετακομίσουν ώστε να βρίσκονται κοντά στο σχολικό περιβάλλον των παιδιών τους.

Όταν τον Απρίλιο του 2020 η κυβέρνηση είχε καταθέσει το νομοσχέδιο που αύξανε τον αριθμό των μαθητών και μάλιστα με την υγειονομική κρίση στην κορύφωση της, οι εκπαιδευτικοί έκαναν λόγο για ένα «συντηρητικό πισωγύρισμα» που θα έχει τεράστιες αρνητικές συνέπειες στη μαθησιακή διαδικασία και στη σχολική πρόοδο των μαθητών και το οποίο είναι αντίθετο σε κάθε σύγχρονη παιδαγωγική αντίληψη.

tk-2441-21631523031.jpg

Σύμφωνα λοιπόν με την σχετική εγκύκλιο που είχε εκδώσει το υπουργείο Παιδείας, προβλέπονται τα εξής:

α. Για τα Νηπιαγωγεία: Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στο νηπιαγωγείο καθορίζεται σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 2 του άρθρου 6 του Π.Δ. 79/2017 (Α ́ 109) όπως αντικαταστάθηκε από τις προβλέψεις των παρ. 1 & 2 του άρθρου 50 του ν. 4692/2020 (Α ́ 111) και συγκεκριμένα: Ο μέγιστος αριθμός νηπίων-προνηπίων είναι είκοσι πέντε (25) ανά τμήμα (από 22). Από διθέσιο νηπιαγωγείο και άνω, ο ελάχιστος αριθμός είναι δέκα πέντε (15) ανά τμήμα (από 12)»

β. Για τα Δημοτικά Σχολεία:

Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στο Δημοτικό Σχολείο καθορίζεται σύμφωνα με τις προβλέψεις της παρ. 2 του άρθρου 7 του Π.Δ. 79/2017 (Α ́ 109) όπως αντικαταστάθηκε από τις προβλέψεις των παρ. 3 & 4 του άρθρου 50 του ν. 4692/2020 (Α ́ 111) και συγκεκριμένα: Ο μέγιστος αριθμός μαθητών είναι είκοσι πέντε (25) ανά τμήμα (από 22). Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δέκα πέντε (15) ανά τμήμα (από 12)». Επίσης δίνεται η δυνατότητα ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα να αυξηθεί κατά ποσοστό 10%, με απόφαση του Διευθυντή της σχολικής

Όπως υποστηρίζουν οι δάσκαλοι, η αύξηση των ορίων από 22 παιδιά σε 25 ανά τμήμα με ελάχιστο κατώτερο όριο τα 15 παιδιά, από 12, έχει αποβεί μοιραίο για δεκάδες σχολεία σε όλη τη χώρα, γεγονός με μεγάλες κοινωνικές συνέπειες, ιδίως σε βάρος των μικρών μαθητών που θα αναγκαστούν να αλλάξουν σχολικό και χωρικό περιβάλλον.

250791807-269735121748004-1953848312794881129-pspspsn.jpg

Ο Θόδωρος Μπαλτάς, γραμματέας του «Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κορδελιού – Ευόσμου» και μέλος του Γ.Σ της ΑΔΕΔΥ, τονίζει ότι η κυβέρνηση προχωρά σε κλείσιμο σχολείων και υποβάθμιση άλλων, με συγχωνεύσεις τμημάτων και απομάκρυνση μαθητών από τη γειτονιά και τα χωριά τους, με πρόσχημα τη μείωση των μαθητών, αλλά ο βασικό στόχος είναι η συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου.

Όπως τονίζει «αν δεν είχαν προχωρήσει στην αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, αλλάζοντας τον σχετικό νόμο αυτό δεν θα είχε συμβεί σε πολλές περιπτώσεις». Αναφέρει δε πως «υπάρχουν σχολεία όπου εγγράφονται 27 ή 29 παιδιά και αντί να δημιουργήσουν δύο τμήματα, διατηρούν 25 σε ένα τμήμα και τα υπόλοιπα 2,3,4 τα στέλνουν σε άλλο σχολείο».

Το γεγονός αυτό επισημαίνει και ο Νίκος Φασφαλής, δάσκαλος στη Θεσσαλονίκη και μέλος της διοίκησης και υπεύθυνος Τύπου της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, που μιλά για σκληρή εφαρμογή του μέτρου που έρχεται σε αντίθεση με το γεωγραφικό ανάγλυφο της χώρας. Αναφέρει δε πως πολλά σχολεία που κλείνουν στην Κεντρική Μακεδονία, βρίσκονται και μέσα στην πόλη όπως το 12ο Δημοτικό Σχολείο Νεάπολης, δημιουργώντας τμήματα με αριθμό 29 μαθητών.

Όπως αναφέρει, η ΔΟΕ έχει ζητήσει συνάντηση με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, ειδικά για το θέμα του κλεισίματος των σχολείων ενώ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να υπάρξουν και κινητοποιήσεις των δασκάλων και νηπιαγωγών.

Ανάλογα και ο Αλέξης Ζορμπάς, ειδικός γραμματέας της διοίκησης της ΔΟΕ τονίζει ότι η πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνησης αποσκοπεί κυρίως στην διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και του προσωπικού και με το κλείσιμο των σχολείων, να καλυφθούν τα τεράστια κενά που υπάρχουν από εκπαιδευτικούς. «Υπάρχει αυτή η λογική της «ορθής διαχείρισης» που πρακτικά σημαίνει περικοπές» τονίζει και επισημαίνει με έμφαση ότι «τελικά αυτό αποβαίνει σε βάρος των παιδιών με διατάραξη της μαθησιακής διαδικασίας».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα