ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης: “Προβληματικά” λεωφορεία και εργασιακός μεσαίωνας
Πληθαίνουν τα ατυχήματα στα δρομολόγια
Το προχθεσινό περιστατικό με λεωφορείο των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, που “μπλόκαρε” και παρολίγο να πάρει φωτιά εν κινήσει, στην περιοχή των Λαγυνών, δεν είναι το μοναδικό, στα δρομολόγια που εκτελεί η Κοινοπραξία, εντός και εκτός του νομού την τελευταία πενταετία.
Το «ατύχημα» με το λεωφορείο των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκη (Κοινό Ταμείο Εισπράξεων Λεωφορείων), θα μπορούσε να κοστίσει ακριβά, καθώς λόγω του καπνού στο πίσω μέρος του οχήματος, ανάγκασε τους έντρομους επιβάτες, να σπάσουν τα παράθυρα για να απεγκλωβιστούν, διότι είχαν μπλοκάρει και οι πόρτες.
Ανάλογα ατυχήματα και συμβάντα σε λεωφορεία των ΚΤΕΛ, έχουν συμβεί αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια, με τους επιβάτες να αντιμετωπίζουν σοβαρούς κινδύνους και να βιώνουν στιγμές τρόμου, βλέποντας, σε κάποιες περιπτώσεις, το λεωφορείο που τους μετέφερε να τυλίγεται στις φλόγες.
Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης χρησιμοποιεί καθημερινά περίπου 150 λεωφορεία για τα 25 δρομολόγια αστικών συγκοινωνιών που έχει αναλάβει εντός του νομού, ενώ διαθέτει άλλα 20-30 ως εφεδρικά.
Οι υπεύθυνοι των ΚΤΕΛ χθες καλούμενοι να σχολιάσουν το συγκεκριμένο περιστατικό, υποστήριξαν ότι απλά «μπλόκαρε το πίσω διαφορικό του οχήματος λόγω ρουλεμάν» και «φρέναρε ο οδηγός και έσβησε η μηχανή». Είναι φυσιολογικό και αναμενόμενο να μπλοκάρει, εν κινήσει, σε ένα λεωφορείο, το πίσω διαφορικό του οχήματος;
Υπό αξιολόγηση η κατάσταση των λεωφορείων του ΚΤΕΛ
Οι υπεύθυνοι του ΟΣΕΘ, του οργανισμού που εποπτεύει το συγκοινωνιακό έργο των ΚΤΕΛ, ανέφεραν ότι έχουν συλλέξει υλικό για την κατάσταση των λεωφορείων των ΚΤΕΛ και αυτό το υλικό είναι υπό αξιολόγηση.
Ωστόσο μπαίνοντας κανείς στις ιστοσελίδες του ΟΣΕΘ, αλλά και των ΚΤΕΛ, οι αρμόδιοι και οι υπεύθυνοι των δύο φορέων δεν έχουν αναρτήσει καμία ενημέρωση για το περιστατικό στα Λαγυνά, που θα μπορούσε ακόμα και να προκαλέσει τραυματισμούς επιβατών ή ακόμα και κάτι χειρότερο, αν το λεωφορείο τυλιγόταν στις φλόγες, όπως συνέβη πρόσφατα στις 26 Φεβρουαρίου, στον Εύοσμο, σε άλλο λεωφορείο των ΚΤΕΛ.
Στο συγκεκριμένο περιστατικό στα κοιμητήρια του Ευόσμου, το λεωφορείο των ΚΤΕΛ ήταν, ευτυχώς, σταθμευμένο όταν πήρε φωτιά και τυλίχθηκε στις φλόγες και κάηκε ολοσχερώς. Ο οδηγός και επιβάτες έσπευσαν και απομακρύνθηκαν έγκαιρα και δεν τραυματίστηκε κανείς ενώ στο σημείο, άμεση ήταν η παρέμβαση της Πυροσβεστικής, με έξι πυροσβέστες και τρία οχήματα.
Κυκλοφορούσε χωρίς ρόδα
Πρόσφατο επίσης είναι το περιστατικό με λεωφορείο του ΚΤΕΛ, που πραγματοποιεί τοπικά δρομολόγια στην περιοχή του Χορτιάτη, που εντοπίστηκε να κυκλοφορεί στον τερματικό σταθμό χωρίς τον ένα από τους δύο πίσω τροχούς.
Η καταγγελία έγινε επισήμως από την παράταξη ΔΑΣ του ΟΑΣΘ ενώ έμπειρος οδηγός του Οργανισμού, αναφέρει πως «αν η βλάβη με τον τροχό που «έφυγε» γιατί ξεβιδώθηκαν τα μπουλόνια, συνέβαινε στο λεωφορείο κατά την πορεία του στην μεγάλη ευθεία του Χορτιάτη μπορεί να θρηνούσαμε και θύματα».
Το περιστατικό στον Χορτιάτη Θεσσαλονίκης απαθανάτισαν επιβάτες ενώ η ΔΑΣ ΟΑΣΘ σχολίασε πως «αυτή είναι η ποιοτική συγκοινωνία με τα «υπερσύγχρονα» λεωφορεία του ΚΤΕΛ! Αποδεικνύεται για ακόμα μια φορά ότι οι ιδιώτες πάροχοι συγκοινωνιακού έργου ήρθαν μόνο για να κερδίσουν από τη συγκοινωνία και όχι για να προσφέρουν τάχα ποιοτικές υπηρεσίες».
Φωτιά εν κινήσει στην Σίνδο
Διαφορετική όμως είναι η περίπτωση του λεωφορείου των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης που πέρσι, στις 7 Ιουνίου του 2022, την ώρα που εκτελούσε το δρομολόγιο της γραμμής 81 Θεσσαλονίκη Σίνδος, πήρε φωτιά την ώρα που ήταν σε κίνηση, στον δρόμο.
Σύμφωνα με ανάρτηση του ίδιου του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, “η φωτιά ξέσπασε στις 10.47′ στην περιοχή της Ν. Μαγνησίας ενώ στο λεωφορείο επέβαιναν 10 περίπου επιβάτες, οι οποίοι κατέβηκαν με ασφάλεια, χωρίς να υπάρξει ο παραμικρός κίνδυνος. Από τη φωτιά, καταστράφηκε η μηχανή του λεωφορείου, χωρίς άλλες συνέπειες. Τα αίτια της φωτιάς στον κινητήρα, ερευνώνται από τους υπεύθυνους της εταιρείας μας”.
Κάηκε ολοσχερώς στα Κουφάλια
Επίσης πέρσι, συγκεκριμένα στις 16 Απριλίου του 2022 ένα λεωφορείο των ΚΤΕΛ στην περιοχή του Αγίου Αθανασίου στη Θεσσαλονίκη πήρε φωτιά και κάηκε ολοσχερώς
Η ώρα ήταν περίπου 11.30πμ, όταν από άγνωστη αιτία εκδηλώθηκε η φωτιά στο λεωφορείο του ΚΤΕΛ που βρισκόταν στην Λεωφόρο Αθηνών 64, μπροστά σε στάση. Οι επιβάτες που βρισκόταν μέσα στο όχημα, ευτυχώς και πάλι, πρόλαβαν και βγήκαν από το αυτοκίνητο χωρίς να σημειωθεί κάποιος τραυματισμός.
Τα ΚΤΕΛ διαθέτουν οργανωμένο και πιστοποιημένο συνεργείο;
Τα περιστατικά με λεωφορεία των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, είναι πολλά, όσο η αναζήτηση πάει πίσω στον χρόνο και τα ερωτήματα που εγείρονται είναι επίσης πολλά, γύρω από τα μέτρα ασφάλειας για τους επιβάτες και τους εργαζόμενους.
Σύμφωνα με πρώην και νυν στελέχη του ΟΑΣΘ, που γνωρίζουν τι συμβαίνει στα ΚΤΕΛ, αυτό που επισημαίνεται, σχεδόν ομόφωνα, είναι ότι δεν υπάρχει η σωστή συντήρηση των οχημάτων, ούτε τηρούνται οι έλεγχοι που πρέπει να γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα συχνά τα λεωφορεία, τα οποία στην πλειοψηφία τους είναι μεταχειρισμένα, έχοντας ήδη διανύσει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, να παρουσιάζουν σημαντικές βλάβες ή να παθαίνουν ακόμα και αναφλέξεις στις ακραίες καιρικές συνθήκες.
Παράλληλα το προσωπικό των ΚΤΕΛ, δηλαδή οι οδηγοί, εργάζονται με ατομικές συμβάσεις ορισμένου χρόνου, 2μηνης, 3μηνης ή 6μηνης διάρκειας, γεγονός που λειτουργεί αρνητικά ακόμα και στο επίπεδο ασφάλειας. «Ένας κακοπληρωμένος οδηγός που αναγκάζεται να δουλεύει σε δύσκολες συνθήκες εργασίας και είναι υποχρεωμένος ακόμα και να καθαρίζει τα αυτοκίνητα, δεν δένεται με τη δουλειά του. Γι αυτό πολλοί φεύγουν από τα ΚΤΕΛ, ιδίως τα καλοκαίρια, για τα τουριστικά λεωφορεία», τονίζει πρώην στέλεχος του ΟΑΣΘ.
Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι στους εργαζόμενους στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει «απαγορευτεί» με την απειλή της «απόλυσης», να συνδικαλιστούν ή να δημιουργήσουν δικό τους σωματείο. Μάλιστα τους έχει απαγορευτεί ακόμα και να εγγραφούν στο ταμείο αλληλοβοηθείας του σωματείου εργαζομένων του ΟΑΣΘ.
Όπως τονίζει το μέλος της διοίκησης του σωματείου εργαζομένων ΟΑΣΘ Νικήτας Τσαρίδης, στέλεχος της ΔΑΣ ΟΑΣΘ, «σωματείο στον κλάδο υπάρχει αλλά όποιος εγγραφεί, φεύγει από τη δουλειά, δηλαδή δεν ανανεώνεται η σύμβαση του. Σκουπίζουν σφουγγαρίζουν και πλένουν τα λεωφορεία, δηλαδή έχουν καθήκοντα που δεν αναλογούν στην ειδικότητα τους ώστε το ΚΤΕΛ να μη πληρώνει συνεργείο καθαριότητας, και έτσι το ΚΤΕΛ είναι πιο φτηνό». Σχετικά με τη συντήρηση τονίζει ότι είναι σχεδόν ανύπαρκτη. «Τα περιστατικά άλλωστε δεν είναι λίγα, είναι πολλά» σημειώνει και αναφέρει ότι ο φορέας φέρει ευθύνες για την κακή συντήρηση των λεωφορείων, καθώς δεν διαθέτει οργανωμένο συνεργείο.
Έχει ευθύνες το υπουργείο Μεταφορών και ο ΟΣΕΘ;
Με αφορμή το τελευταίο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, που ανέδειξε με τραγικό τρόπο τις ελλείψεις στις συγκοινωνίες της χώρας, το θέμα της ασφάλειας στις αστικές συγκοινωνίες, και στα ΚΤΕΛ, είναι ένα θέμα που δεν μπορεί να περνάει στα ψηλά.
Ποιος φέρει ευθύνες για τις συνθήκες ασφάλειας στο συγκοινωνιακό έργο που προσφέρουν τα ΚΤΕΛ όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη, αλλά σε όλη τη χώρα; Τι κάνει το υπουργείο Μεταφορών; Για τη Θεσσαλονίκη έχει ευθύνη ο ΟΣΕΘ και τι έγινε με την αξιολόγηση του υλικού από τα περιστατικά που έχουν καταγραφεί; Σε ποια κατάσταση είναι τα λεωφορεία που μεταφέρουν καθημερινά χιλιάδες πολίτες; Γίνεται η σωστή συντήρηση των οχημάτων και τηρούνται όλοι οι κανόνες ασφάλειας; Υπάρχουν απαντήσεις από τους αρμοδίους;
Το τελευταίο βίντεο είναι από φωτιά σε λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας, στις 13/2/21. Η φωτιά ξέσπασε λόγω μηχανικής βλάβης στο όχημα που ακινητοποιήθηκε στο ύψος του Μαρτίνου. Ο οδηγός αντιλήφθηκε πρόβλημα και άμεσα στάθμευσε στην άκρη του δρόμου και ενημέρωσε τους 48 επιβάτες οι οποίοι βγήκαν σώοι από το όχημα.Το αυτοκίνητο κάηκε όπως και οι αποσκευές των επιβατών
Ανάλογο περιστατικό στην ίδια περιοχή, είχε συμβεί και στις 18/8/2020, όταν και πάλι λεωφορείο του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης με 29 επιβάτες έπιασε φωτιά, χωρίς ευτυχώς να σημειωθεί κάποιος τραυματισμός…