Μ1: Μπήκαμε στο λεωφορείο που αντικαθιστά το Μετρό Θεσσαλονίκης και συζητάει σήμερα όλη η πόλη
Η διαδρομή, οι στάσεις, οι χρόνοι, αλλά και τα... ευτράπελα της πρώτης ημέρας της νέας γραμμής που ήρθε να καλύψει το κενό που δημιουργεί η διακοπή λειτουργίας του Μετρό για έναν μήνα
Ούτε χρόνο δεν πρόλαβε να κλείσει το Μετρό στην πόλη και για έναν μήνα από τις 10 Νοεμβρίου έως και τις 10 Δεκεμβρίου οι Θεσσαλονικείς θα πρέπει να το αποχωριστούν καθώς το νέο συγκοινωνιακό μέσο τίθεται προσωρινά εκτός επιβατικής λειτουργίας, λόγω δοκιμών για την επέκταση προς Καλαμαριά.
Η Θεσσαλονίκη ξύπνησε το πρωί της Δευτέρας… έναν χρόνο πίσω, όσον αφορά το κομμάτι των μετακινήσεων, με τα αυτοκίνητα να είναι περισσότερα στο κέντρο της πόλης (ευτυχώς όμως και οι τροχονόμοι σε καίρια σημεία) και τα λεωφορεία ξανά γεμάτα.
Ο βροχερός καιρός δοκίμασε ακόμη περισσότερο τα όρια των κεντρικών οδικών αρτηριών της πόλης, αλλά και την υπομονή των οδηγών.
Οι χαμηλές ταχύτητες, το ξεκίνα – σταμάτα και τα σφυρίγματα των τροχονόμων συνέθεταν το σκηνικό στους δρόμους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, αλλά και στους άξονες που οδηγούν σε αυτό από τα δυτικά και τα ανατολικά της πόλης.
Η αναζήτηση χώρου στάθμευσης έγινε ακόμη μεγαλύτερος «πονοκέφαλος» και ανάγκασε αρκετούς Θεσσαλονικείς να ξεκινήσουν νωρίτερα από τα σπίτια τους για να αποφύγουν την κίνηση στο δρόμο, αλλά και να βρουν έγκαιρα πάρκινγκ.

Στην προσπάθεια λοιπόν να περάσει όσο πιο ανώδυνα γίνεται αυτό το διάστημα (μέχρι φυσικά το επόμενο) χωρίς το Μετρό στην καθημερινότητα μας, ο ΟΣΕΘ σε συνεργασία με τον ΟΑΣΘ πρόσθεσαν στο σύστημα μέσων μαζικής μεταφοράς της πόλης, δύο νέες γραμμές που εκτελούνται με αστικά λεωφορεία.
Πρόκειται για τη Μ1, η οποία στην τηλεματική αναγράφεται ως 01Μ και τη γραμμή 58Μ.

Η γραμμή Μ1 εκτελεί το δρομολόγιο Ν. Ελβετία – Κ. Καραμανλή – Ν.Σ.Σ. και επί της ουσίας είναι αυτή που «αντικαθιστά» το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η γραμμή 58Μ εκτελεί το δρομολόγιο Ν. Ελβετία – Πανόραμα με σκοπό να διευκολύνει τη μετάβαση των κατοίκων του Πανοράματος στο σταθμό μετεπιβίβασης.
Αντί για Κορδελιό… Νέα Ελβετία – Τα ευτράπελα της πρώτης ημέρας
Το πρωί της Δευτέρας λίγο μετά τις 11:00 βρεθήκαμε στο Ν.Σ.Σ προκειμένου να επιβιβαστούμε σε ένα από τα λεωφορεία της γραμμής Μ1 που έκανε από νωρίς τα παρθενικά της δρομολόγια στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Δεν έλειψαν βέβαια και τα ευτράπελα της πρώτης ημέρας λειτουργίας της νέας γραμμής και ταυτόχρονα της πρώτης ημέρας διακοπής λειτουργίας του Μετρό.
Αρχικά, υπήρχε κόσμος ο οποίος κατέβαινε τις κυλιόμενες σκάλες που οδηγούν στο σταθμό Μετρό στο Ν.Σ.Σ, καθώς δεν γνώριζαν ότι από σήμερα διακόπτεται η λειτουργία του!

Επόμενο ευτράπελο είχε να κάνει με τη θέση αναχώρησης και άφιξης της νέας λεωφορειακής γραμμής.
Τα λεωφορεία Μ1 έχουν πάρει τη θέση των λεωφορείων της γραμμής 19 (Κορδελιό – Ν.Σ.Σ) που έχουν μετακινηθεί λίγα μέτρα παραπέρα.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα αρκετοί επιβάτες να ανεβαίνουν στο Μ1 νομίζοντας ότι είναι το «19» με αποτέλεσμα όταν το λεωφορείο ξεκινούσε και έπαιρνε κατεύθυνση προς το κέντρο, να τρέχουν προς τον οδηγό ζητώντας τους να αποβιβαστούν αμέσως.

Οδηγοί και υπάλληλοι του ΟΑΣΘ φωνάζοντας ενημέρωναν τον κόσμο για το νέο σημείο από το οποίο θα πρέπει να επιβιβάζονται στο λεωφορείο της γραμμής «19».
Παράλληλα, υπάλληλοι του ΟΑΣΘ βρίσκονταν έξω από τα λεωφορεία της γραμμής Μ1, ώστε να λύσουν τις αρκετές απορίες του επιβατικού κοινού σχετικά με τα δρομολόγια, τις στάσεις, αλλά και τις ώρες άφιξης/αναχώρησης.

Η διαδρομή και οι στάσεις
Η νέα λεωφορειακή γραμμή ξεκινά από τον τερματικό σταθμό Νέα Ελβετία και μέσω της λεωφόρου Κ. Καραμανλή των οδών Εγνατία και Μοναστηρίου θα κάνει τέρμα στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Η Μ1 διέρχεται από 11 υφιστάμενες στάσεις.
Κατά τη μετάβαση θα σταματά στις εξής στάσεις: 25ης Μαρτίου, Γυμνάσιο, Ιπποκράτειο, Θεαγένειο, ΠΑΜΑΚ, ΑΧΕΠΑ, Καμάρα, Αγίας Σοφίας, Αντιγονιδών, Πλ. Δημοκρατίας και Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός με τέρμα τον τερματικό σταθμό Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Κατά την επιστροφή γίνεται χρήση των στάσεων Ζωγράφου, Πλ. Δημοκρατίας, Αντιγονιδών, Αγίας Σοφίας, Καμάρα, ΑΧΕΠΑ, Πανεπιστήμιο Μακεδονία, Θεαγένειο, Ιπποκράτειο, Μ. Μπότσαρη, 25ης Μαρτίου με τέρμα τον σταθμό Νέα Ελβετία.
Τα δρομολόγια εκτελούνται από 17 λεωφορεία από τις 05:00 το πρωί μέχρι τις 00:30 μετά τα μεσάνυχτα, τις ημέρες Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη και Κυριακή ενώ τις ημέρες Παρασκευή και Σάββατο τα δρομολόγια θα σταματούν στη 01:00 μετά τα μεσάνυχτα.
Η διαδρομή που ακολουθούν τα λεωφορεία.
Μετάβαση: Σταθμός Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετίας, Μιχ. Ψελλού, δεξιόστροφος ελιγμός στην παράπλευρη Ε.Ο. Θεσσαλονίκης- Ν. Μουδανίων, Λεωφ. Κωνσταντίνου Καραμανλή, Εγνατία, Μοναστηρίου, Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός.

Επιστροφή: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Μοναστηρίου, Εγνατία, Λεωφ. Κωνσταντίνου Καραμανλή, αριστερόστροφος ελιγμός στην οδό Μιχ. Ψελλού, Σταθμός Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετίας.

Οι χρόνοι και τα «πηγαδάκια»
Αναχωρήσαμε με το Μ1 από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό στις 11:19, με την οθόνη τηλεματικής εντός λεωφορείου να ενημερώνει ότι η εκτιμώμενη ώρα άφιξης στο Σταθμό Μετεπιβίβασης Ν. Ελβετίας θα ήταν 11:50.
Στις 11:25, έξι λεπτά δηλαδή μετά την αναχώρησή του από το Ν.Σ.Σ το λεωφορείο της γραμμής Μ1 έφτασε στη στάση Αντιγονιδών (κοντά δηλαδή στη στάση Βενιζέλου του Μετρό.
Στις 11:35, 16 λεπτά μετά την αναχώρηση μας από το Ν.Σ.Σ είχαμε φτάσει έξω από το ΠΑΜΑΚ, ενώ στις 11:40 ήμασταν έξω από το Θεαγένειο.
Αρκετά τα «πηγαδάκια» μεταξύ των επιβατών μέσα στο λεωφορείο με μοναδικό θέμα συζήτησης βέβαια τη νέα πραγματικότητα στη συγκοινωνιακή ζωή της πόλης.
«Ένας μήνας είναι θα το συνηθίσουμε και αυτό» μας λέει μια κυρία αφού ακύρωσε το εισιτήριο της και πήρε τη θέση της στο λεωφορείο.
Αρκετές ερωτήσεις επιβατών και στα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ επί του Ν.Σ.Σ κυρίως ως προς το αν το εισιτήριο για το λεωφορείο Μ1 κοστίζει όσο και τα υπόλοιπα εισιτήρια.

Όπως μας είπαν οδηγοί, αλλά διαπιστώσαμε και εμείς οι ίδιοι κατά την παρουσία μας στο λεωφορείο, αρκετοί είναι οι επιβάτες που απευθύνονται στους οδηγούς και ρωτούν για τις στάσεις και το δρομολόγιο που ακολουθεί η γραμμή.
Το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης προφανώς και θα χρειαστεί κάποιες ημέρες για να συνηθίσει τη νέα γραμμή, καθώς κατά τη διάρκεια της διαδρομής παρατηρήσαμε κόσμο που ήταν σε διάφορες στάσεις και σήκωνε το χέρι στο διερχόμενο λεωφορείο Μ1 για να σταματήσει, χωρίς όμως να γνωρίζουν ότι οι στάσεις που πραγματοποιεί είναι πιο συγκεκριμένες σε σχέση με τα λεωφορεία των υπόλοιπων γραμμών.
Τελικά, η άφιξη μας στον σταθμό μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία έγινε στις 11:52.

Όταν είχε πρωτοξεκινήσει τα δρομολόγια του το Μετρό Θεσσαλονίκης είχαμε χρονομετρήσει τη διαδρομή από το Ν.Σ.Σ έως τη Νέα Ελβετία και είχαμε διαπιστώσει ότι χρειάζονται 17 λεπτά για την ολοκλήρωση του δρομολογίου, συμπεριλαμβανομένου και του χρόνου που απαιτείται για την επιβίβαση / αποβίβαση από κάθε σταθμό.
Στα «εγκαίνια» της λεωφορειακής γραμμής Μ1 και με την κίνηση στους δρόμους του κέντρου της Θεσσαλονίκης να είναι αρκετά ήπια λίγο μετά τις 11:00 το πρωί της Δευτέρας, χρειάστηκε 33 λεπτά για να φτάσουμε από το Ν.Σ.Σ στη Νέα Ελβετία.
Χοντρικά δηλαδή ο διπλάσιος χρόνος από ότι θα απαιτούνταν με το Μετρό, έχοντας όμως για «παρέα» το κινητό καθώς έχεις τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσεις το διαδίκτυο κάτι που δεν μπορείς να κάνεις όταν μετακινείσαι κάτω από τη γη, αλλά το μεγαλύτερο κέρδος όλων να παρατηρείς την πόλη έξω από τα μεγάλα παράθυρα του λεωφορείου, που ομολογούμε ότι είναι κάτι που μας είχε λείψει αρκετά, ιδιαίτερα σε εμάς που οδηγούμε καθημερινά ή χρησιμοποιούσαμε το Μετρό για τις μετακινήσεις μας.
Αισθητά διαφορετική η κατάσταση το πρωί της Δευτέρας και στο χώρο στάθμευσης στο σταθμό μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία, με τις κενές θέσεις να είναι πολλές, μιας και αρκετοί αναγκάστηκαν εξαιτίας της προσωρινής διακοπής λειτουργίας του Μετρό να προσεγγίσουν το κέντρο της πόλης με τα αυτοκίνητά τους.







