O Mανώλης που άφησε την τράπεζα και φόρεσε τα ναυτικά καπέλα του στις διασημότητες
O Θεσσαλονικιός που έκανε τους fashionistas διεθνώς να φοράνε Toukitsou.
*Συνέντευξη στην Έλενα Ταξίδου / Φωτογράφιση: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος / Eικόνες κομματιών @ Toukitsou / Ευχαριστούμε το Beyond The Walls για την παραχώρηση του χώρου
Mε φιλοδοξία χωρίς τύψεις, 20 χρόνια αποστήθιση των τιμών κλεισίματος στις μετοχές του χρηματιστηρίου και με προθέρμανση την ανάγκη του να βρει ένα τίμιο ναυτικό καπέλο για τον ίδιο, ο Μανώλης Μανουσάκης άφησε μια μέρα την δουλειά του στην τράπεζα και κατάφερε να φορέσει στους fashionistas διεθνώς τα δικά του Greek Fisherman’s Ηats. Ο Θεσσαλονικιός, χωρίς να είναι σχεδιαστής, έστησε το 2017 το brand “Toukitsou” έγινε το αντιπαράδειγμα της βιομηχανίας ράβοντας και ξηλώνοντας από το studio του στη Θεσσαλονίκη, τα ναυτικά καπέλα που τελικά βρέθηκαν σε 15 καταστήματα παγκοσμίως, στα εξώφυλλα μεγάλων εκδόσεων περιοδικών μόδας και στα κεφάλια μεγάλων πρωταγωνιστών της.
Γνωρίζοντας εκ των έσω πώς λειτουργεί η αγορά, έκλεψε τους κανόνες τής θέτοντας τους δικούς του και επειδή στην μόδα υπάρχουν απλώς εμπορικές – δημιουργικές ιστορίες και όχι ντιρεκτίβες, στα toukitsou μην περιμένεις να βρεις όρια, “πρέπει”, σωστά και λάθη. Είναι πληθωρικά, κομψά, καμιά φορά προβοκατόρικα, δεν κρύβουν πάντα πίσω τους απίστευτες στιγμές brainstorming, και σίγουρα δεν είναι βαρετά.
Μιλήσαμε με τον Μανώλη και μας εξήγησε μεταξύ άλλων για το τι σημαίνει ένας -φαινομενικά- guest star στον κόσμο της μόδας να αποδεικνύει εκ του αποτελέσματος το αντίθετο για τον ρόλο του, φέρνοντας στο προσκήνιο ένα ξεχασμένο αξεσουάρ, οδηγώντας το σε σύντομο χρονικό διάστημα στο πικ της απήχησης που αυτό μπορούσε ποτέ να φτάσει.
Μ.Μ: Γεννήθηκα και μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη σε οικογένεια με πατέρα ακαδημαϊκό για την οποία οι σπουδές των παιδιών ήταν πάντα προτεραιότητα. Αυτό μου έδινε την δυνατότητα να σπουδάσω όποιο αντικείμενο επιθυμούσα αλλά δεν είχα καταλήξει τελειώνοντας το λύκειο. Ξεκίνησα ως φοιτητής Φαρμακευτικής και μετά Αρχιτεκτονικής πριν φτάσω να πάρω πτυχίο Bachelor στα χρηματοοικονομικά και στην συνέχεια Masters στην διοίκηση επιχειρήσεων (ΜΒΑ).
Επαγγελματικά ξεκίνησα από τον χρηματοοικονομικό κλάδο, για περίπου 20 χρόνια ήμουν στο επενδυτικό τμήμα ως Private Banker, δύο μεγάλων ελληνικών τραπεζών. Η αγάπη και το ενδιαφέρον μου για το αντικείμενο ήταν τόσο μεγάλη που στις αρχές της καριέρας μου θυμόμουν κάθε μέρα τις τιμές κλεισίματος όλων των μετοχών του ελληνικού χρηματιστηρίου απ’ έξω.
Ένιωθα όμως πάντα την ανάγκη για δημιουργία, για καινοτομία. Έτσι, παράλληλα με την κύρια ενασχόληση μου ασχολήθηκα στην αρχή με τον κλάδο της τεχνολογίας. Με εφαρμογές και παιχνίδια για κινητά τηλέφωνα (Deal no Deal – Java game) και το 2009 ίδρυσα την πρώτη ελληνική πλατφόρμα crowdfunding την ιστοσελίδα www.groopio.com. Η ενασχόληση με τα καπέλα ήρθε μετά την παραίτηση μου από την τελευταία θέση μου, στην Εθνική τράπεζα.
Επίσημα ξεκίνησα το brand τον Σεπτέμβριο του 2017 αλλά ήδη από τον Νοέμβριο του 2016 έκανα τα πρώτα τεστ (market validation) των καπέλων μου διεθνώς.”
“Ήθελα κάτι έξυπνο, δυνατό και catchy (πιασάρικο). Αυτά ήταν τα μοναδικά κριτήρια μου για την επιλογή του ονόματος και μπορεί να το διακρίνει κάποιος και από το γεγονός πως ο “Κίτσος” ήταν βοσκός και όχι ψαράς.”
“Αφορμή για την ενασχόλησή μου με αυτό ήταν αρχικά η αγάπη μου για το συγκεκριμένο καπέλο και η δυσκολία που αντιμετώπιζα στο να αγοράσω ένα ποιοτικό Greek Fisherman’s Hat στην Ελλάδα, δηλαδή την χώρα που γεννήθηκε.
Μ.Μ: Υπάρχει μία σύγχυση σχετικά με το αν ο συγκεκριμένος τύπος καπέλων έχει όντως ρίζες από την Ελλάδα.
Να διευκρινίσω πως το Greek Fisherman’s Hat είναι το παραδοσιακό καπέλο του καπετάνιου δηλαδή εκείνο που το γείσο του διακοσμεί μια κορδέλα.”
“Υπάρχει κατά την γνώμη μου, ελληνική ρίζα και αυτός είναι ένας από τους λόγους που επέλεξα η ενασχόληση μου με αυτό τον τομέα (σσ. μόδα) να ξεκινήσει από τα καπέλα.
Μ.Μ: Ακούγετε περίεργο όμως υπάρχουν κοινά σημεία μεταξύ των δύο πεδίων (σσ. της δουλειάς στην τράπεζα και της δουλειάς τώρα). Για να μπορέσεις να κάνεις επιτυχημένες επενδυτικές επιλογές απαιτείται να είσαι μπροστά από τις αγορές δηλαδή να εντοπίζεις πρώτος ευκαιρίες έτσι ώστε οι τοποθετήσεις που κάνεις να είναι σε χαμηλές τιμές. Το γεγονός αυτό σε οδηγεί στο να είσαι contrarian στις απόψεις σου δηλαδή να κάνεις επιλογές που για άλλους ακούγονται περίεργες ίσως και ριψοκίνδυνες.
Την ίδια φιλοσοφία ακολουθώ όταν σχεδιάζω και τα καπέλα μου. Συχνά έρχομαι σε αντιπαράθεση για τις επιλογές μου, όπως για παράδειγμα τα υφάσματα που χρησιμοποιώ. Έχω φτιάξει καπέλα από ιερατικά υφάσματα μέχρι και ταπετσαρίες αυτοκινήτων του ’60.
Έμπνευση αντλώ από πολλά πράγματα όπως η φύση, ο κινηματογράφος, τα υφάσματα. Η σημαντικότερη πηγή όμως κρύβετε στη ίδια διαδικασία της δημιουργίας. Κατά κανόνα δεν ξέρω ποτέ πώς θα βγει κάποιο σχέδιο πριν ξεκινήσω, βασίζομαι μόνο στην διαίσθηση μου και αυτό το μυστήριο νομίζω πως με ενθουσιάζει και μου δημιουργεί την περιέργεια για το τελικό αποτέλεσμα. Στην πορεία μπορεί να αλλάξω πολλές φορές γνώμη για υφάσματα ή άλλα στοιχεία που χρησιμοποιώ γνωρίζοντας ότι κάθε αλλαγή θα αφήσει αποτύπωμα στο τελικό προϊόν. Με αυτό τον τρόπο μπαίνω σε ένα κόσμο όπου όλα είναι δυνατά και δεν υπάρχει σωστό ή λάθος.
Δεν υπάρχει κάτι που δεν θα πείραζα ή δεν θα άλλαζα σε ένα ναυτικό καπέλο. Μάλιστα ψάχνω συνέχεια ιδέες για να παρουσιάσω διαφορετικά τα κλασικά χαρακτηριστικά του.
Μ.Μ: Δεν είχα καμία επαφή με τον χώρο της μόδας πριν ξεκινήσω και ουσιαστικά όλα έγιναv από τα κοινωνικά δίκτυα. Η πρώτη επαφή έγινε με την Thammy Caldeira ένα μοντέλο από την Ολλανδία και στην συνέχεια άρχισαν να έρχονται προτάσεις και από άλλους celebrities. Καθοριστικό ρόλο έπαιξε η συνεργασία με το Brand Manokhi με το οποίο συμφωνήσαμε να προχωρήσουμε στην παραγωγή καπέλων με την επωνυμία Manokhi by Toukitsou.
Το ναυτικό καπέλο μπορεί να φορεθεί οποιαδήποτε στιγμή. Για παράδειγμα η Anna dello Rouso έχει φορέσει το καπέλο μας κάνοντας το πρωινό της τρέξιμο, σε τηλεοπτικές εμφανίσεις όπως στο ιταλικό Χ factor έως και σε επαγγελματικά ραντεβού όπως για παράδειγμα στο Λονδίνο όταν η Christie’s έβγαλε σε πλειστηριασμό πέρυσι τα ρούχα της για φιλανθρωπικούς σκοπούς.
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
“Θεωρώ πως απευθύνεται περισσότερο σε προσωπικότητες με άποψη που δεν φοβούνται να εκτεθούν στην κοινή γνώμη.”
Μ.Μ: Στη Θεσσαλονίκη, έχω την αίσθηση πως θα πηγαίνουμε όλο και καλύτερα. Πρέπει να ρισκάρουμε πιο πολύ σχεδιαστικά και να μην φοβόμαστε αν θα αποτύχουμε. Από την άλλη, όμως, πρέπει να μην αναλαμβάνουμε οικονομικά ρίσκα. Πάντα πρέπει να τεστάρουμε την αγορά για την ιδέα μας, πριν κάνουμε μία μεγάλη επένδυση. Αν δεν έχει αποδοχή την πετάμε και πάμε στην επόμενη.
Είναι αλήθεια πως οι γυναίκες στην Θεσσαλονίκη θεωρούν τα καπέλα ένα αξεσουάρ εξτρίμ την ίδια στιγμή όμως βλέπω πως υπάρχει δίψα για το καινούργιο και αυτό είναι που με κάνει αισιόδοξο.
Δεν υπάρχει eshop. Η διάθεση των καπέλων μας γίνετε κυρίως μέσα από την πλατφόρμα της Farfetch.com καθώς και από καταστήματα λιανικής σε περίπου 15 χώρες. Για παραγγελίες custom πολλοί πελάτες μας έρχονται σε επικοινωνία με direct messages στον λογαριασμό μας στο instagram.com/toukitsou.
Τα τελευταία δύο περίπου χρόνια δέχομαι ερωτήσεις για το πώς ξεκίνησε η ιδέα για τα καπέλα και για το πώς το brand έφτασε σήμερα εδώ. Αυτός είναι ο λόγος που αποφάσισα στις αρχές του ερχόμενου Νοεμβρίου να δημιουργήσω ένα διήμερο workshop στο οποίο θα δείξουμε όλα τα βήματα για την δημιουργία ενός brand, όχι μόνο για το χώρο της μόδας αλλά και για οποιαδήποτε άλλο προϊόν ή υπηρεσία. Στο τέλος του διήμερου όλοι θα φύγουν με ένα έτοιμο brand που θα περιλαμβάνει από λογότυπο, ιστοσελίδα αλλά κυρίως θα έχουμε ξεκινήσει παρέα την διαδικασία του market validation δηλαδή του πως θα τεστάρουμε την αγορά αν το προϊόν μας θα έχει αποδοχή ή όχι.
Όσοι ενδιαφέρονται σχετικά μπορούν να έρθουν σε επαφή στο:
Instagram.com/toukitsou Fb: @toukitsou Email: [email protected]