Ένας μαραθώνιος ξεναγήσεων στην πόλη
Για ένα διήμερο, 67 δημόσια και ιδιωτικά κτίρια με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον άνοιξαν τις πύλες τους στο κοινό δωρεάν, και η πόλη μετατράπηκε σε ένα ανοιχτό μουσείο, με εκθέματα τα ίδια της τα κτίρια και την αρχιτεκτονική τους.
Εικόνες: Ορχάν Τσολάκ (Τιτάν), Τόλης Κεσίδης Για 4η συνεχόμενη χρονιά, το σαββατοκύριακο που μας πέρασε, οι πόρτες 67 κτιρίων άνοιξαν για το κοινό τις πόλης, χάρις στη δράση Open House. Η ιδέα που ξεκίνησε από το Λονδίνο το 1992 και μέχρι σήμερα απλώνεται σε 35 πόλεις στον κόσμο, προσκαλεί το ευρύ κοινό να εξερευνήσει και να κατανοήσει την αξία της αρχιτεκτονικής και του δομημένου περιβάλλοντος.
Για ένα διήμερο, λοιπόν, δημόσια και ιδιωτικά κτίρια με αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον άνοιξαν τις πύλες τους στο κοινό δωρεάν, και η πόλη μετατράπηκε σε ένα ανοιχτό μουσείο, με εκθέματα τα ίδια της τα κτίρια και την αρχιτεκτονική τους.
67 στάσεις σε ξενοδοχεία, γραφεία, εργαστήρια, σχολεία, βιβλιοθήκες, μουσεία, παντοπωλεία, εκκλησίες, κατακόμβες, αρχαιολογικούς χώρους, στοές, μέγαρα, ιδιωτικές κατοικίες, ο πιο ολοκληρωμένος σταθμός του μετρό (Ευκλείδης) ενός έργου που δε λέει να θέσει ημερομηνία παράδοσης κρατώντας την πόλη σε ομηρία, το Βυζαντινό Λουτρό, στην περιοχή Κουλέ Καφέ που παρά την ολοκλήρωση της ανακαίνισής του δεν είναι προσβάσιμο ακόμη στο κοινό λόγω έλλειψης προσωπικού, ο τουρμπές του Μουσά Μπαμπά στην Πλατεία Τερψιθέας του οποίου πρόσφατα ολοκληρώθηκε η αναστήλωση, διατηρητέες επαύλεις της συνοικίας των Εξοχών, αλλά και σύγχρονες μονοκατοικίες και διαμερίσματα του κέντρου και των προαστίων.
Ιδιαίτερες ήταν οι δυο ξεχωριστές ξεναγήσεις στο εργοστάσιο παραγωγής τσιμέντου ΤΙΤΑΝ, Νέας Ευκαρπίας, την Παρασκευή, 20/11 στις 12 το μεσημέρι και την Κυριακή, 22/11 στις 3 το απόγευμα, όπου οι επισκέπτες έμαθαν για τον τρόπο παραγωγής clinker και τσιμέντου, χύδην και ενσακισμένου, αλλά είδαν και το μεγαλύτερο graffiti της πόλης που καλύπτει επιφάνεια 2.000 τ.μ.
Τo γκράφιτι έγινε τμηματικά από την εταιρεία MWC graffiti and design, από τους graffiti artists Reb και Χρήστο Γαλαζούλα. Οι καλλιτέχνες σε διάρκεια 53 ημερών πλήρους εργασίας κάλυψαν μια επιφάνεια συνολικού εμβαδού που ξεπερνά τα 2.000 m², από άκρη σε άκρη. Στόχος αυτής της πρωτότυπης εικαστικής παρέμβασης ήταν η δημιουργία ενός εικαστικού πεδίου μέσα από το οποίο θα συνομιλούσε το φυσικό με το βιομηχανικό περιβάλλον. Με γνώμονα αυτό το διάλογο, οι δημιουργοί επεξεργάστηκαν διάφορες προτάσεις που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν το μέγιστο της διαθέσιμης επιφάνειας. Η επιλογή της τελικής πρότασης έγινε πολυσυμμετοχικά από ομάδα εργαζομένων της ΤΙΤΑΝ. Με άρτια οργάνωση η δωρεάν μετακίνηση, στο πιο απομακρυσμένο από τα 67 κτίρια έγινε με λεωφορείο που ξεκινούσε από το OPEN BOX (Αριστοτέλους με Μητροπόλεως), το γυάλινο περίπτερο όπου χτυπούσε η καρδιά της οργάνωσης της δράσης.
Ο καθιερωμένος μαραθώνιος αρχιτεκτονικών ξεναγήσεων ολοκληρώθηκε με ένα πάρτυ λήξης χθες Κυριακή, 22/11 στο bar Elephantas (Συγγρού & Φιλίππου 2).
Ενδεικτικές για την μεγάλη απήχηση του Open House στη Θεσσαλονίκη ήταν οι ουρές που βλέπαμε αυτό το σαββατοκύριακο έξω απ΄τα προκαθορισμένα κτίρια του προγράμματος. Ουρές ανθρώπων που περίμενα υπομονετικά σύμφωνα με τις οδηγίες των ευγενέστατων εθελοντών που κατάφερα να κάνουν αυτήν την μεγάλη δράση να ολοκληρωθεί ομαλά και χωρίς γκρίνιες.