Μια μυστήρια σύμπτωση;

Αρχική εικόνα: Ορχάν Τσολάκ Στα μέσα Γενάρη από κάποια άγνωστη αιτία, το πιθανότερο από δυνατό άνεμο, μια από τις ομπρέλες προσγειώθηκε δίπλα ακριβώς από το γλυπτό του Ζογγολόπουλου. Η ομπρέλα επανατοποθετήθηκε στο γλυπτό (μερικές καταγγελίες λένε πως μπήκε σε λάθος θέση αλλά δεν μπορώ να το επιβεβαιώσω) και …η ζωή συνεχίζεται κανονικά. Μερικές μέρες αργότερα […]

Parallaxi
μια-μυστήρια-σύμπτωση-35798
Parallaxi
10-dsc002133.jpg

Αρχική εικόνα: Ορχάν Τσολάκ

Στα μέσα Γενάρη από κάποια άγνωστη αιτία, το πιθανότερο από δυνατό άνεμο, μια από τις ομπρέλες προσγειώθηκε δίπλα ακριβώς από το γλυπτό του Ζογγολόπουλου. Η ομπρέλα επανατοποθετήθηκε στο γλυπτό (μερικές καταγγελίες λένε πως μπήκε σε λάθος θέση αλλά δεν μπορώ να το επιβεβαιώσω) και …η ζωή συνεχίζεται κανονικά. Μερικές μέρες αργότερα ο μεγάλος κύκλος από το γλυπτό “Τρεις κύκλοι” του Ζογγολόπουλου βρέθηκε να κείτεται στο δάπεδο της δεξαμενής στην οποία έχει τοποθετηθεί στον κήπο των Γλυπτών. Μετά από μέρες, ο δήμος επανατοποθέτησε και τον Κύκλο στη θέση του.

Εικόνα: Φίλοι της Νέας Παραλίας

Είναι πάντως λίγο περίεργο που σε διάστημα δυο εβδομάδων δυο κομμάτια από τα γλυπτά του Ζογγολόπουλου βρέθηκαν να κείτονται ξεκομμένα από τη σύνθεση. Αναρωτιέσαι πραγματικά αν τελικά πρόκειται για σύμπτωση ή κάποιος έχει βάλει στο μάτι τα γλυπτά του Ζογγολόπουλου. Μυστήριο.

Σήμερα, 16 Ιουλίου, μια από τις 40 Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου εξαφανίστηκε. Ήταν αυτή που βρισκόταν στο χαμηλότερο επίπεδο και η πιο δημοφιλής αφού οι περαστικοί την άγγιζαν για να φωτογραφηθούν. Το υπέροχο γλυπτό του Ζογγολόπουλου, σήμα κατατεθέν της πόλης εδώ και χρόνια ελπίζουμε ότι θα επανέλθει στην αρχική του μορφή. Ο τεχνίτης του Ζογγολόπουλου, Λεωνίδας Γκίκας, είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως θα πρέπει να αποσπαστεί μία ακόμη από τις ομπρέλες, προκειμένου να κατασκευαστεί αντίγραφό της. “Υπάρχουν άριστοι τεχνίτες και στη Θεσσαλονίκη, που θα μπορούσαν να το κάνουν, μπορεί να επισκευάσει τις ομπρέλες ακόμη και ο δήμος με το προσωπικό που διαθέτει. Είχα πει και στο παρελθόν και ισχύει και τώρα, ότι είμαι πρόθυμος να συνεργαστώ και να καθοδηγήσω, χωρίς καμία αμοιβή, προκειμένου να γίνει σωστά η επισκευή”. Να σημειώσουμε ότι δεν είναι η πρώτη φορά που οι Ομπρέλες του Ζογγολόπουλου γίνονται 39, είχε ξανασυμβεί όταν ήταν τοποθετημένες μπροστά στο Μακεδονία Παλλάς πριν την ανάπλαση του Παραλιακού μετώπου σε σχέδια των Πρόδρομου Νικηφορίδη και Μπερνάρ Κουόμο και αποκαταστάθηκε κατά την επανασυναρμολόγηση του γλυπτού στη σημερινή του θέση.

Ο Ζογγολόπουλος έχει σαν κεντρικό στοιχείο στα γλυπτά του το νερό. Ίσως γι΄αυτό και η τοποθέτηση τους στη Νέα Παραλία είναι ιδανική επιλογή, όπως και η γειτνίαση με το νεοαποκτηθέν συντριβάνι δίπλα του. Παρόμοια γλυπτά με Ομπρέλες του γλύπτη υπάρχουν στο Νέο Ψυχικό της Αθήνας, στο Σταθμό του μετρό στο Σύνταγμα και εντός της ΔΕΘ μπροστά στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Οι Ομπρέλες, η μεγάλη κατασκευή από ανοξείδωτο χάλυβα, δέσποζε στο πλακόστρωτο κοντά στο ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς από το 1997, έτος της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Το γλυπτό είχε κοσμήσει την 46η Μπιενάλε της Βενετίας για τον εορτασμό των 100 χρόνων του θεσμού. Ο ίδιος είχε δηλώσει μετά την τοποθέτηση του γλυπτού στη Νέα Παραλία της Θεσσαλονίκης. «Υπάρχει πάντα σε έναν καλλιτέχνη, για το έργο που κάνει και αν το αγαπάει, ένα όραμα. Να το δει τοποθετημένο στη θέση που επιθυμεί. Το έργο έχει πάντα την ανάγκη του δικού του ζωτικού χώρου. Δεν μπορεί να επιζήσει οπουδήποτε. Η πρώτη φάση του ζωτικού χώρου για τις “Ομπρέλες’’ ήταν η Μπιενάλε της Βενετίας, όπου το έβαλα μέσα στη θάλασσα και πραγματικά εκεί “έζησε” και είχε μια απήχηση. Εδώ στη Θεσσαλονίκη, είναι πολύ καλύτερα. Δεν ξέρω τι συμβαίνει. Φταίει ο μεγάλος ορίζοντας, οι προοπτικές, αυτό το αυστηρό πλακόστρωτο της παραλίας; Υπάρχει ένα στίγμα που με ενδιέφερε πάρα πολύ και μ’ άρεσε πάρα πολύ». Η διαφοροποίηση με την πρώτη παρουσίαση στην Μπιενάλε ήταν ότι λόγω του δυνατού αέρα, που πνέει αρκετές φορές στην περιοχή της νέας παραλίας, ο καλλιτέχνης πρόσθεσε ορισμένες μεταλλικές γραμμές, που μοιάζουν με βροχή, αλλά εξυπηρετούν και στη στήριξη του έργου. Ένα ακόμη νέο στοιχείο της τοποθέτησης του έργου στη νέα παραλία, το 1997, ήταν ότι για πρώτη φορά παρουσιάστηκε φωτισμένο, ύστερα από ειδική μελέτη που έγινε για το σκοπό αυτό.

Ο Ζογγολόπουλος έχει κατασκευάσει επίσης το γνωστό σε όλους και για τους περισσότερους παράξενο γλυπτό στην είσοδο της βόρειας πύλης της Έκθεσης, επί της Εγνατίας στην πλατεία Συντριβανίου που έχει τον τίτλο «COR-TEN». Κατασκευάστηκε το 1966 και απεικονίζει αφαιρετικά την Νίκη της Σαμοθράκης.

*Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος (Αθήνα,1903 – 10 Μαΐου 2004) ήταν Έλληνας γλύπτης, με διεθνείς διακρίσεις. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Από το 1930 έως το 1938 εργάστηκε στο Αρχιτεκτονικό Τμήμα του Υπουργείου Παιδείας και στην περίοδο αυτή μελέτησε και έκτισε σχολικά συγκροτήματα και εκκλησίες. Ως αρχιτέκτονας ήταν αυτοδίδακτος. Η γνωριμία του με αρχιτέκτονες όπως ο Μητσάκης, ο Πικιώνης, ο Κόντογλου και ο Ρουσσόπουλος αποτέλεσε βασικό κίνητρο της συνεργασίας τους σε πολλά έργα και διαγωνισμούς. Το διάστημα 1926-1927 εργάστηκε στη Διεύθυνση Αναστηλώσεως Αρχαίων και Βυζαντινών Μνημείων του Υπουργείου Παιδείας. Το 1930 διορίζεται σχεδιαστής στο Αρχιτεκτονικό Τμήμα του Υπουργείο Παιδείας και μεταξύ άλλων ασχολείται και με την εκπόνηση μελετών για σχολικά κτήρια. Ως βοηθός του Ορλάνδου ο Γιώργος Ζογγολόπουλος αποκτά μεγάλη εμπειρία και στον τομέα του σχεδιασμού εκκλησιών. Ως γλύπτης που ασχολήθηκε με μεγάλης κλίμακας έργα θεωρεί ότι “δεν μπορεί να υπάρξει μεγάλη γλυπτική χωρίς αρχιτεκτονική μέσα της”.

Διαβάστε ακόμη Οι τρεις κύκλοι έγιναν δύο

Κλείδωσαν οι Ομπρέλες

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα