Παρκάρουν όπου βρουν: Πώς τα παράνομα παρκαρισμένα ΙΧ κατάπιαν τα πεζοδρόμια
Άμεση ανάγκη για χώρους στάθμευσης για να απελευθερωθεί ο κοινόχρηστος χώρος.
Το φαινόμενο συναντάται σχεδόν παντού σε όλη την πόλη, με εξαίρεση ίσως το ιστορικό κέντρο, όπου λόγω των πιο συχνών ελέγχων, οι οδηγοί είναι πιο προσεκτικοί: αυτοκίνητα, στην πλειοψηφία τους επιβατικά, καταλαμβάνουν ολόκληρα πεζοδρόμια, πεζόδρομους και ράμπες ενώ τα συναντάς ακόμα και μέσα σε πάρκα.
Η κατάσταση με τα παράνομα παρκαρισμένα ΙΧ, ιδίως στην περιοχή της Χαριλάου, πέριξ των οδών Μυστακίδου και Αναξιμάνδρου και στους γύρω δρόμους, εδώ και χρόνια είναι καθεστώς. Ωστόσο το πρόβλημα, μετά την αυτοψία που κάναμε ανατολικά της πόλης, δεν εντοπίζεται μόνο στην περιοχή της Χαριλάου αλλά και στην Τούμπα, στην Άνω Πόλη ακόμα και στην παραλιακή λεωφόρο Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως βέβαια και σε όλες τις περιοχές της πόλης, όπου υπάρχουν κοινόχρηστοι χώροι.
Τα πράγματα είναι χειρότερα μέσα στις γειτονιές της πόλης, στους κάθετους και παράλληλους μικρούς δρόμους, όπου τα ΙΧ δεν αφήνουν ακάλυπτο χώρο σχεδόν πουθενά.
Η κατάσταση έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο γιατί κανείς δεν ελέγχει κανένα. Να σημειωθεί ότι στην περιοχή της Χαριλάου όπου ολόκληρα πεζοδρόμια για εκατοντάδες μέτρα έχουν μετατραπεί σε χώρους στάθμευσης των ΙΧ, το τοπικό αστυνομικό τμήμα βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής. Ο έλληνας οδηγός διεκδικεί και κατοχυρώνει το δικαίωμα να παρκάρει όπου βρει και με την άδεια της τροχαίας και της αστυνομίας.
Φωτογραφίσαμε μερικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις που δείχνουν ότι το θράσος μερικών οδηγών ΙΧ είναι ανυπέρβλητο και αδιαπέραστο από κώδικες και κανόνες. Ο κώδικας οδικής κυκλοφορίας και συμπεριφοράς και η απαγορευτική σήμανση δεν ισχύουν καθώς υπερισχύει η ευκολία του «παρκάρω όπου βρω» του κάθε ιδιοκτήτη ΙΧ, που συνήθως θέλει να παρκάρει απέναντι από το σπίτι του.
Δεν έχει σημασία αν κλείνει εισόδους και εξόδους πολυκατοικιών και εμποδίζει την διέλευση των πεζών. Στις συγκεκριμένες περιοχές δεν υπάρχει περίπτωση να συναντήσει κανείς άτομο με κινητικά προβλήματα να κινείται με αναπηρικό όχημα η καροτσάκι. Οι μητέρες με τα καρότσια των μωρών, αναγκάζονται να κινούνται μέσα στους δρόμους, καταμεσής στο οδόστρωμα ενώ ηλικιωμένοι και άνθρωποι που δεν έχουν το σθένος για σλάλομ και παρκούρ ανάμεσα στα ΙΧ, επίσης δύσκολα κυκλοφορούν.
Είδαμε αυτοκίνητα ακόμα και μέσα σε πάρκα, σε πλακόστρωτους πεζόδρομους ενώ δίπλα υπάρχει ολόκληρη ελεύθερη αλάνα, κατάληψη πεζοδρομίου μπροστά σε σχολή οδηγών με το αυτοκίνητο της σχολής να δίνει το καλό παράδειγμα πάνω στο πεζοδρόμιο, αυτοκίνητα κολλητά σε τοίχους οικοδομών να μη μπορεί να περάσει μυρμήγκι, αλλά και ένα ολόκληρο πεζόδρομο να έχει μετατραπεί σε παρκινγκ, δίπλα σε σχολείο.
Όπου κυριαρχούν τα αυτοκίνητα το πράσινο υποφέρει καθώς τα παρκαρισμένα ΙΧ πάνω στα πεζοδρόμια αποτελούν εμπόδιο ή καταστροφή για τα μικρά δένδρα.
Τραγική και η εικόνα στις πλάκες των πεζοδρομίων με τα σπασμένα και θρυμματισμένα πεζοδρόμια να είναι το σύνηθες φαινόμενο όπου παρκάρουν τα αυτοκίνητα. Και τα σπασμένα πεζοδρόμια κοστίζουν και γι αυτό ίσως ο δήμος δεν επιδιορθώνει τις φθορές ποτέ…
Μπορεί να αλλάξει η κατάσταση όταν δεν υπάρχουν χώροι στάθμευσης και μέσα μαζικής μεταφοράς; Δύσκολα, αλλά πάντα υπάρχουν επιλογές, οι οποίες όμως κοστίζουν. Ίσως γι αυτό το «κυνήγι» για την ευταξία στους δρόμους και στα πεζοδρόμια της πόλης ξεκίνησε από τα δίκυκλα!
Το φαινόμενο είναι πάνδημο, εγκυμονεί πολλούς κινδύνους καθώς σε περιπτώσεις ανάγκης, δυσκολεύεται η πρόσβαση σε ΕΚΑΒ και Πυροσβεστική ενώ δημιουργεί τεράστια προβλήματα για τη μετακίνηση πολλών συνανθρώπων μας, ιδίως για ΑΜΕΑ, ηλικιωμένους και μικρά παιδιά.
Τα ερωτήματα που εγείρονται είναι πολλά: Σκοπεύει κανείς να λάβει κάποια μέτρα; Τι λένε εκεί στην Τροχαία και στη Δημοτική Αστυνομία; Υπάρχει κάποιος σχεδιασμός για νέους χώρους στάθμευσης στις γειτονιές; Αυτοί που παρκάρουν πάνω στα πεζοδρόμια, θεωρούν ότι πράττουν το σωστό;