Η πολιτιστική κληρονομιά ενός πλινθόκτιστου μαντρότοιχου στην Κατερίνη
Η κληρονομιά ενός δομημένου πλούτου που αποτελεί ένα ζωντανό αποτύπωμα του παρελθόντος.
Εικόνες και Λέξεις:Δημήτρης Ρουκάς M.Sc. Τεχν. Γεωπόνος Επιστημονικός Συνεργάτης Π.Ε. Πιερίας
Ένα από τα κύρια και πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια του ανθρώπινου πολιτισμού είναι η ιστορία της δομικής δραστηριότητας του. Τα διασωθέντα κατασκευαστικά στοιχεία του παρελθόντος σε ένα δομημένο περιβάλλον όπως το αστικό ή το αγροτικό συγκροτούν την ιδιαίτερη τοπική πολιτιστική ταυτότητά του. Είναι η κληρονομιά ενός δομημένου πλούτου που αποτελεί και ένα ζωντανό αποτύπωμα του παρελθόντος. Ένα τέτοιο ζωντανό αποτύπωμα της δομικής δραστηριότητας στην πόλη της Κατερίνης είναι και ο εναπομείνας Παραδοσιακός Πλινθόκτιστος Μαντρότοιχος επί της οδού Επισκόπου Κίτρους Μακαρίου, στο ύψος του Μύλου του Παγγέλα, απομεινάρι μιας άλλης εποχής με φανερά επάνω του τα σημάδια της φθοράς του χρόνου.
Ο εντυπωσιακός πλινθόκτιστος μαντρότοιχος που σώζεται στη βόρεια ανατολική πλευρά του οικοπέδου και ανήκει στην οικογένεια Γιώργου Λιακόπουλου, βρίσκεται στο σημείο αυτό περισσότερο από 100 χρόνια. Εκεί ο χρόνος σταμάτησε και δημιούργησε ένα Φυσικό Κινηματογραφικό Σκηνικό ταινίας του Αγγελόπουλου ή του Βούλγαρη, σπαράγματα ενός εξαφανισμένου παρελθόντος της Κατερίνης που αρνείται να παραδοθεί στην καταστροφική μοίρα μιας σύγχρονης πόλης. Σε αυτή την γωνία της πόλης βλέπουμε μια παλιά όψη της πόλης της Κατερίνης, πριν την αστικοποίηση της, μπορούμε να παρατηρήσουμε την μαρτυρία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς για την οποία είμαστε υπεύθυνοι να την αποτιμήσουμε διατηρώντας την.
Μπορεί σε λίγα χρόνια να μην υπάρχει κανείς που να θυμάται ή να μπορεί να πει κάτι γι αυτόν τον μαντρότοιχο καθώς οι γενιές φεύγουν, αλλά και ο ίδιος ο τοίχος μπορεί να μην υπάρχει, να καταστραφεί π.χ. λόγω της διάβρωσης και της αποσάθρωσης. Δυστυχώς τέτοια κτίσματα καταρρέουν από τη φθορά, καθώς οι ιδιοκτήτες τους δεν ενδιαφέρονται ή αδυνατούν να επωμιστούν το κόστος συντήρησής τους ή διαπιστώνουν ότι δεν ταιριάζει στις «σύγχρονες πολεοδομικές μας» αντιλήψεις που δυστυχώς υιοθετήσαμε με προχειρότητα, τσαπατσουλιά, εγωισμό και «κιτς», κολακευμένοι από τη σύγχρονη ανάπτυξη. Τις τελευταίες δεκαετίες θεωρήσαμε πως οι πλινθοδομές δεν είναι ευγενικό στοιχείο (λάσπη ,χώμα) δόμησης και άδικά απαξιώθηκε αν και έχει άριστη μονωτική συμπεριφορά. Όμως ο παραδοσιακά κτισμένος μαντρότοιχός από αρχιτεκτονικής απόψεως έχει τεράστιο ενδιαφέρον προς μελέτη.
Η κατασκευαστική τεχνική της φέρουσας τοιχοποιίας του μαντρότοιχου, η οποία χρησιμοποιήθηκε ως τρόπος δόμησης του, δεν είναι άλλη από αυτή που χρησιμοποιήθηκε από τα πρώτα χρόνια της ανθρωπότητας και απαντάται σε όλα τα μέρη του κόσμου. Αυτός ο τρόπος κατασκευής συναντάται σε όλη τη βόρεια Ελλάδα, συγκεκριμένα στην Ελλάδα η χρήση των ωμοπλίνθων σταματά στα τέλη της δεκαετίας του 1950.
Κατασκευάστηκε µε δεξιοτεχνία και με υλικά που ήταν εύκολα να βρεθούν εκείνη την εποχή, τα οποία χρειάζονταν έως και ελάχιστη επεξεργασία ή μεταφορά και επομένως τα οικονομικά και περιβαλλοντολογικά κόστη ήταν χαμηλά (με χαμηλό αντίκτυπο στο περιβάλλον). Δεν πρέπει να μας ξεφεύγει της προσοχής και η σταθερότητα της τοιχοποιίας η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό, όχι τόσο από τα υλικά που χρησιμοποιηθήκαν, όσο από τον τρόπο που τοποθετούνται στην κατασκευή. Ο τοίχος είναι κτισμένος με λιθόκτιστα θεμέλια και πλινθόκτιστη ανωδομή, έχει μήκος 24μ., υψος2,2μ και πάχος 0,7μ.. Επίσης η πρόσοψη του τοίχου μπορεί να χωριστεί σε τέσσερα μέρη με βάση την διαφορετική εικόνα της φέρουσας τοιχοποιίας
Η πέτρινη βάση του μαντρότοιχου:
Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά της τοιχοποιίας του, είναι το μεγάλο ύψος της πέτρινης θεμελιοδομής του η οποία είναι ενός μέτρου (1μ.) καθ’ ύψος από το έδαφος. Η θεμελιοδομή του, είναι αργολιθοδομή καθώς αποτελείται από ακατέργαστους λίθους, με τη χρήση συνδετικού λασποκονιάματος κατασκευασμένη από τοπική πέτρα η οποία κατά πάσα πιθανότητα προέρχεται από τον γειτονικό ποταμό (που κουβάλησαν με άλογα, γαϊδούρια ,ή κάρα) και ενισχύθηκε με οριζόντιες ξυλοδεσιές.
Αυτός ο συνδυασμός της τοιχοποιίας, πέρα από το μορφολογικό χαρακτήρα που δίνει στο χώρο, επιφέρει στατικά πλεονεκτήματα και λόγω της υδρόφοβης ιδιότητας της πέτρας προσφέρει προστασία προκειμένου να αποφεύγονται προβλήματα υγρασίας από την ανερχόμενη υγρασία του εδάφους διότι οι ωμόπλινθοι δεν μπορούν μηχανικά και δομικά να είναι σε άμεση επαφή με το έδαφος. Αν και η χρήση της πέτρας ήταν περιορισμένη στην δόμηση λόγω έλλειψής της, εξαιτίας του πεδινού ανάγλυφου της πόλης εντούτοις το ύψος του ενός μέτρου (1μ) πέτρινης θεμελιοδομής μαρτυρά ότι η περιοχή είχε πολύ υγρασία. Την εποχή πριν τον πόλεμο επί της οδού Λαχανά υπήρχε αυλάκι.
Οι ωμόπλινθοι της πλινθοδομής:
Πάνω από την πέτρινη βάση η τοιχοποιία συνεχίζεται με φυσικούς ωμόπλινθους. Οι ωμόπλινθοι (άψητες χωμάτινες πλιθιές), με το διεθνή χρησιμοποιούμενο όρο «Adobe» είναι ένα φυσικό δομικό υλικό που έχει παρασκευαστεί χειροποίητα από την ανάμιξη αργιλικού εδάφους, άμμου και νερού με την προσθήκη ινωδών ή οργανικών βιοϋλικών (πχ. άχυρο, ξερά χόρτα) με σκοπό την ενίσχυση της αντοχής και της συνεκτικότητας, Αυτό το φυσικό δομικό υλικό έχει μορφοποιηθεί με την χρήση ειδικών ανοιχτών πλαισίων-καλουπιών του επιθυμητού σχήματος. Η κατασκευή του γινόταν το καλοκαίρι, όταν η θερμότητα που επικρατούσε ευνοούσε την εξάτμιση καθώς αφήνοντας στην ύπαιθρο για να στεγνώσει στον ήλιο έπαιρναν το επιθυμητό σχήμα. Οι κατασκευές πλίθας – ωμοπλίνθων είναι εξαιρετικά ανθεκτικές και μεταξύ τέτοιων συγκαταλέγονται μερικά από τα παλαιότερα μνημεία του πλανήτη. Η τοιχοποιία από ωμοπλίνθους αποτελεί δομικό στοιχείο της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της χώρας μας.
Οι ωμόπλινθοι που χρησιμοποιήθηκαν είναι Ελληνικού Τύπου έχουν σχήμα παραλληλεπίπεδο και οι συνήθεις διαστάσεις είναι (σε cm) 29.4×29.4 15.2, χτίζονται δε όπως τα τούβλα. Το χώμα που χρησιμοποιήθηκε ήταν από το άμεσο περιβάλλον της κατασκευής και η εξαγωγή του έγινε από το ίδιο το οικόπεδο. Για την ολοκλήρωση του χτισίματος του πλίνθινου τοίχου χρησιμοποιήθηκε πηλοκονίαμα μείγμα χώματος με μεγαλύτερη αναλογία σε άμμο, χωρίς προσθήκη άχυρου.
Οι ξυλοδεσιές του μαντρότοιχου:
Στον μαντρότοιχο σημαντικό ρόλο παίζουν και οι τραβέρσες, τα ξύλινα δοκάρια (ξυλοδεσιές) που τοποθετήθηκαν οριζόντια, κάθετα και πλάγια. Πρόκειται για αναπόσπαστο οπλισμό της φέρουσας πλίνθινης κατασκευής του και προέρχονταν από τοπικά είδη δένδρων που ήταν πιο φτηνά, αφού γενικά οι μεταφορές υλικών ήταν δύσκολες και ανέβαζαν το κόστος.
Στην αναζήτηση μιας εικόνας των αστικών κατοικιών μας οδηγεί η ύπαρξη ενός ζωναριού από οπτοπλινθοδομές (ψημένα συμπαγή τούβλα) από τη μέση της τοιχοποιίας και αριστερά στο μέσο ύψος της πλινθοδομής. Επίσης, οπτοπλινθοδομές έχουμε συμπληρωματικά και σε άλλα σημεία που μαρτυρούν ότι τα ψημένα συμπαγή τούβλα υπήρχαν πλέον σε ευρύτερη χρήση στη δόμηση. Τα ψημένα συμπαγή τούβλα είναι ένα υλικό που διατίθενται σε περιοχές αστικής ανάπτυξης.
Ο σοβάς του μαντρότοιχου:
Ο τοίχος, στο μισό μήκος του, φέρει επίχρισμα (σοβά) στη λιθοδομή της θεμελίωσής του από τη μέση και αριστερά ενώ από τη μέση και δεξιά η λιθοδομή δεν φέρει επίχρισμα. Το εναπομείναν επίχρισμα που διακρίνουμε, φαίνεται ότι είναι μεταγενέστερη επέμβαση από την αρχική του κατασκευή. Ο σοβάς, σε ορισμένα σημεία, δεν καλύπτει όλη τη λιθοδομή αλλά μόνο τους αρμούς της. Ασφαλώς, ο ρόλος του επιχρίσματος είναι η προστασία του τοίχου από τις καιρικές συνθήκες και ειδικά από τη βροχή και από την υγρασία – η παρουσία παρασιτικής χλωρίδας (βρύων και λειχήνων) στο επίχρισμα αποδεικνύουν την ύπαρξη της.
Το καπέλο του μαντρότοιχου:
Ιδιαίτερη μέριμνα δόθηκε (για αυτό και διατηρείται τόσα χρόνια) στην κάλυψη της κορυφής του τοίχου με κεραμίδια βυζαντινού τύπου. Τα κεραμίδια ακολουθούν το περίγραμμα της κάτοψης, σχηματίζοντας επικλινές γείσο με μικρή προεξοχή περιμετρικά. Σκοπός της προεξοχής ήταν κυρίως να αποφευχθεί η απορροή από τα διασταλάζοντα νερά της βροχής στην πρόσοψη. Πριν λίγο καιρό τα κεραμίδια αντικαταστήθηκαν από βαμμένη κόκκινη λαμαρίνα.
Μια καινοτόμος λύση από το παρελθόν:
Είναι αλήθεια όμως ότι τέτοιου είδους πολεοδομικά στοιχεία παραδοσιακής αρχιτεκτονικής άλλων εποχών δεν εκτιμήθηκαν, με αποτέλεσμα να αφανιστούν δυστυχώς και μαζί τους κάποιες θαυμάσιες κατασκευές. Ωστόσο, η παραδοσιακή αρχιτεκτονική κάθε εποχής και κάθε τόπου εμπεριέχει συσσωρευμένη εμπειρία και πρακτική πολλών αιώνων και είναι μία συνεχής πηγή γνώσης για τις επόμενες γενιές.
Σε μια χρονική στιγμή στην οποία αναζητούμε την καινοτομία ως μια νέα πρωτοποριακή αντίληψη των πραγμάτων, η παραδοσιακή αρχιτεκτονική, κομμάτι της οποίας είναι η ωμοπλινθοδομή, θα μπορούσε να θεωρηθεί και ως καινοτόμος ενέργεια. Μια καινοτομία όχι με την έννοια της εφαρμογή νέων πρωτοποριακών μεθόδων δόμησης αλλά περισσότερο σαν μια προσπάθεια συμβίωσης των ανθρώπων με τις φυσικές, ιστορικές, πολιτισμικές, κοινωνικές και οικονομικές παραμέτρους που οριοθετούν την περιοχή στην οποία ζει. Η παραμελημένη λαϊκή αρχιτεκτονική του χώματος έχει αξία και πρέπει να την συνδυάσουμε με τις σύγχρονες αντιλήψεις και την επιστημονική μέθοδο για να βρει χώρο στο μέλλον της δόμησης ώστε να φτιάξουμε ασφαλείς, οικολογικές, λειτουργικές κατασκευές από χώμα.
Σήμερα πολλά κράτη (Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία) έχουν προδιαγραφές για δόμηση με χώμα, τις οποίες χρησιμοποιούν και σε σύγχρονες κατασκευές. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει κάτι ανάλογο. Δυστυχώς η περιθωριοποίηση του πηλού ως οικοδομικό υλικό, τουλάχιστον στη χώρα μας, έχει συμβάλει στην υποβάθμισή του όσον αφορά το θεσμικό και το ερευνητικό πλαίσιο.
Είναι λοιπόν ζωτικής σημασίας η αναγνώριση, κατανόηση, καταγραφή και διάσωση του ιστορικού αυτού δομημένου πλούτου, καθώς, όπως λένε πάρα πολλοί στις μέρες μας, οι λύσεις του παρελθόντος μπορούν να παραμένουν «καινοτόμες». Τέλος δεν πρέπει να αγνοούμε ότι στην προβολή και ανάδειξη αυτού του δομημένου παραδοσιακού πλούτου στηρίζεται, σε σημαντικό βαθμό, η σύγχρονη τουριστική ανάπτυξη.