Μια νέα ανάπλαση θα αλλάξει την Ικτίνου και τη Ζεύξιδος

Στην προσεχή Συνεδρίαση του Δημοτικού συμβουλίου, τη Δευτέρα 4/9, ανάμεσα στα θέματα της ημερήσιας διάταξης είναι και η έγκριση εκτέλεσης του έργου: “Ανάπλαση πεζοδρόμων Ικτίνου και Ζεύξιδος”

Κύα Τζήμου
μια-νέα-ανάπλαση-θα-αλλάξει-την-ικτίνο-19842
Κύα Τζήμου

Στις 25 Μαϊου ανάμεσα στα θέματα της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου είχε τεθεί προς έγκριση μια Τροποποίηση του Τεχνικού Προγράμματος 2017 για 19 (δεκαεννέα) έργα της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων, ανάμεσα στα οποία περιλαμβάνεται και η ανάπλαση πεζοδρόμων Ζεύξιδος Ικτίνου.

Η ακριβής διατύπωση του θέματος τότε ήταν η παρακάτω: Η Υπηρεσία μας εκπόνησε τη μελέτη για την εκτέλεση του έργου “Ανάπλαση πεζοδρόμων Ζεύξιδος – Ικτίνου”, προϋπολογισμού δαπάνης 500.000,00 €. Το έργο περιλαμβανόταν σε προηγούμενο Τεχνικό Πρόγραμμα με ΚΑ 7324.44.01, ενώ δεν περιλαμβάνεται στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου μας για το ο.ε. 2017.  Ως εκ τούτου και προκειμένου να προχωρήσει η δημοπράτηση του έργου, απαιτείται η τροποποίηση του Τεχνικού Προγράμματος για την εγγραφή νέας ένδειξης. Η ανάπλαση σύμφωνα με τον νέο πίνακα των τεχνικών έργων μετατίθεται στο οε 2018.

Τελικά όμως φαίνεται πως η δημοπράτηση επισπεύδεται και στην προσεχή Συνεδρίαση του Δημοτικού συμβουλίου την Δευτέρα 4/9 ανάμεσα στα θέματα της ημερήσιας διάταξης είναι και η έγκριση εκτέλεσης του έργου: “Ανάπλαση πεζοδρόμων Ικτίνου και Ζεύξιδος”- Τ.Π. με αρ. Μελ. 34/2017 και π.δ. 528.000,00€, κατόπιν διεξαγωγής δημόσιου μειοδοτικού διαγωνισμού.

Η ιστορία είναι παλιά βέβαια με τις άδειες ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων στους δυο αγαπημένους πεζόδρομους της πόλης, οι οποίες παραχωρούνται τόσα χρόνια από τον δήμο Θεσσαλονίκης.

Στις αρχές του χρόνου όμως η Τροχαία δεν έβαλε την υπογραφή της στο έγγραφο έγκρισης που έλαβε από τον δήμο και κατήγγειλε ως παράνομη την έκταση των τραπεζοκαθισμάτων (το πλάνο της χωροθέτησης τραπεζοκαθισμάτων πρέπει να εγκρίνεται κάθε χρόνο από την Τροχαία εντός 15 ημερών αλλιώς αν δεν έχει προβάλει ένσταση η Τροχαία προχωρά κανονικά αλλά μέχρι φέτος δεν είχε γίνει κάποια κίνηση από την Τροχαία). Φέτος, λοιπόν διαπιστώθηκε ότι δεν χωρά να περάσει Ασθενοφόρο ή πυροσβεστικό όχημα από τους δρόμους και ο δήμος έδωσε εντολή να αφαιρεθούν τα τραπεζοκαθίσματα έμπροσθεν των παρτεριών και να παραμείνει μια σειρά έμπροσθεν των ΚΥΕ, ειδικότερα στη Ζεύξιδος.

Αυτό όμως δεν έσωσε την κατάσταση αφού τελικά διαπιστώθηκε πως ο χώρος δεν ήταν αρκετός ούτε ανάμεσα στα παρτέρια της Ζεύξιδος και τις απέναντι δενδροδόχους. Το πλάτος δεν αρκούσε για την δίοδο που ορίζει η Τροχαία και απαιτούνται για τα οχήματα πολιτικής προστασίας, ακόμη και μετά την αφαίρεση όλων των τραπεζοκαθισμάτων.  Άρα έπρεπε ο δήμος να επέμβει με μια γενική ανάπλαση των δρόμων με αντικατάσταση των παρτεριών και ένα διαφορετικό πλάνο ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων ώστε να ικανοποιούνται όλες οι πλευρές.

Να σημειώσουμε ότι υπήρξε πρόταση από καταστηματάρχες να γίνει η ανάπλαση με χρήματα των καταστηματαρχών αλλά ο Δήμος δεν δέχτηκε προφανώς και πολύ σωστά επιθυμεί μια συνολική αντιμετώπιση της ανάπλασης των πεζοδρόμων και όχι επί μέρους λύσεις. Από την άλλη βέβαια η θέση των καταστηματάρχων είναι δύσκολη γιατί εδώ και αρκετούς μήνες ο αριθμός των τραπεζιών έχει περιοριστεί και επιβάλλονται πρόστιμα.

Η μελέτη προβλέπει την ανάπλαση των πεζόδρομων Ικτίνου και Ζεύξιδος στην Α’ Δημοτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, με στόχο να ρυθμιστούν οι λειτουργικές και αισθητικές δυσαρμονίες που υφίστανται στην περιοχή της επέμβασης, με ολική ανακατασκευή των δύο πεζοδρόμων για την περιβαλλοντική τους αναβάθμιση, την βελτίωση της λειτουργίας τους και την διασφάλιση της υποχρεωτικής όδευσης οχημάτων έκτακτης ανάγκης.

Περιγραφή του έργου

Κεντρική ιδέα του έργου είναι η δημιουργία ενός “πράσινου φράγματος”, το οποίο θα διαχωρίζει και θα προστατεύει τόσο ηχητικά όσο και οπτικά το ιστορικό σχολικό συγκρότημα που λειτουργεί στην περιοχή από τις χρήσεις αναψυχής των παρακείμενων καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, αλλά και η διαμόρφωση μιας ελεύθερης ζώνης για την απρόσκοπτη διέλευση των οχημάτων έκτακτης ανάγκης. Ένας από τους κεντρικούς στόχους που τέθηκαν στο πλαίσιο της εκπόνησης των μελετών για την ανάπλαση της Ικτίνου και της Ζεύξιδος ήταν να προστατευτεί η εκπαιδευτική διαδικασία και να διαχωριστεί πλήρως η λειτουργία του υφιστάμενου σχολικού συγκροτήματος από τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που υπάρχουν στην περιοχή.

Ειδικότερα, όπως προβλέπεται από την μελέτη του έργου, στον άξονα της Ικτίνου θα κατασκευαστεί ένα επίμηκες παρτέρι, πλάτους 3,8 μ. το οποίο θα βρίσκεται σε επαφή με τον τοίχο περίφραξης του σχολικού συγκροτήματος. Το παρτέρι αυτό θα περιλαμβάνει τα δέντρα που βρίσκονται στην περιοχή, ενώ θα εμπλουτιστεί και με αναρριχώμενα φυτά.

Όπως έχει προβλεφθεί, τα τρία μεγαλύτερα παρτέρια απέναντι από το 2ο Γυμνάσιο θα ανακατασκευαστούν στο επίπεδο του πεζοδρόμου, με στόχο να ενοποιηθεί ο χώρος πρασίνου με τον χώρο κίνησης. Με τον τρόπο αυτό θα επιτευχθεί η οπτική διεύρυνση του δημόσιου χώρου, ο οποίος σήμερα εμφανίζεται κατακερματισμένος. Επίσης όλα τα παρτέρια που υπάρχουν σήμερα στον άξονα της Ικτίνου θα καθαιρεθούν και θα αναχωροθετηθούν σε άλλες θέσεις, που κρίνονται καταλληλότερες, ώστε να μην εμποδίζονται αφενός η απρόσκοπτη πορεία των διερχόμενων πεζών, αφετέρου η ελεύθερη διέλευση των οχημάτων άμεσης ανάγκης και τροφοδοσίας των καταστημάτων.

Παρτέρια προβλέπεται να κατασκευαστούν και στο σημείο όπου η Ικτίνου διευρύνεται κοντά στη συμβολή της με τη Ζεύξιδος. Αντίθετα στο πεζόδρομο της Ζεύξιδος δεν θα κατασκευαστούν καινούρια παρτέρια παρά μόνον νέες διευρυμένες δενδροδόχοι.

Η μελέτη του έργου ανάπλασης της Ικτίνου και της Ζεύξιδος προβλέπει την απελευθέρωση μιας ζώνης πλάτους 3,60μ., κατά μήκος και των δύο πεζόδρομων. Πρόκειται για μια ζώνη από την οποία θα μπορούν να διέρχονται απρόσκοπτα οχήματα έκτακτης ανάγκης, όπως προβλέπει η κείμενη νομοθεσία ((52907/28-12-2009 Απόφ. Υπουργού ΠΕΚΑ, ΦΕΚ2621/Β/31-12-2009) σχετικά με τη λειτουργία των πεζόδρομων. Μάλιστα η ζώνη αυτή θα κατασκευαστεί με διαφορετικό υλικό σε σχέση με τα υπόλοιπα σημεία των πεζόδρομων και θα οριοθετηθεί με τσιμεντοειδείς κυβόλιθους, ώστε να έχει έναν μόνιμο χαρακτήρα και να μην παραβιάζεται. Σύμφωνα με τη μελέτη του έργου η επιλογή υλικών με διαφορετικά χρώματα για την δαπεδόστρωση έγινε ώστε να είναι διακριτές οι περιοχές κίνησης, στάσης και πρασίνου.

Παράλληλα οι πεζόδρομοι της Ικτίνου και της Ζεύξιδος θα αποκτήσουν καινούριο φωτισμό, με σκοπό να βελτιωθούν οι συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων, αλλά και να ενισχυθεί το αίσθημα ασφάλειας των πολιτών.Σύμφωνα με το σχεδιασμό της Υπηρεσίας μας, θα κατασκευαστεί νέο υπόγειο δίκτυο ηλεκτροφωτισμού και θα τοποθετηθούν 25 καινούριοι ιστοί με φωτιστικά τύπου Led, για χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας. Τα φωτιστικά σώματα που θα απομακρυνθούν από την Ικτίνου και τη Ζεύξιδος, θα φυλαχτούν στις αποθήκες του Δήμου μας, ώστε να επαναχρησιμοποιηθούν μετά την ανακατασκευή και συντήρησή τους.

Η συνολική διάρκεια του έργου είναι 8 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα