Μελετώντας τον Ανατολικό άξονα της πόλης σε μήκος 6 χλμ

Μια μελέτη για τον ανατολικό οριζόντιο άξονα κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης, μήκους περίπου 6 χιλιομέτρων που ορίζεται με αφετηρία το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στο Φοίνικα και καταλήγει στην Πλατεία της ΧΑΝΘ,

Parallaxi
μελετώντας-τον-ανατολικό-άξονα-της-πό-234065
Parallaxi

Σχεδόν 1.000 καταστήματα βρίσκονται στον ανατολικό οριζόντιο άξονα κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης, μήκους περίπου 6 χιλιομέτρων που ορίζεται με αφετηρία το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στο Φοίνικα, διαπερνά την οδό Εθνικής Αντιστάσεως, τις Λεωφόρους Βασιλίσσης Όλγας, Βασιλέως Γεωργίου Α’ και την οδό Μανόλη Ανδρόνικου και καταλήγει στην Πλατεία της ΧΑΝΘ, στο κέντρο της πόλης.

Η καταμέτρηση έγινε στο πλαίσιο έρευνας για τα πολεοδομικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου άξονα από την αναπληρώτρια καθηγήτρια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Α.Π.Θ.) και σύμβουλο της Μητροπολιτικής Αναπτυξιακής Θεσσαλονίκης – Ανώνυμη Αναπτυξιακή Εταιρεία ΟΤΑ (ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ) Αθηνά Γιαννακού. Η μελέτη εντάσσεται στο έργο με τίτλο «Εφαρμογή καινοτόμων συγκοινωνιακών λύσεων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος σε πόλεις της Μεσογείου», «REgenerating mixed – use MED urban communities congested by traffic through Innovative low carbon mobility sOlutions» (REMEDIO).

«Συγκεκριμένα, καταμετρήσαμε 950 ισόγεια καταστήματα σε όλο τον άξονα που αναλογικά μεταφράζεται σε 1,75 καταστήματα ανά 10 μέτρα» εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ.Γιαννακού στο περιθώριο εκδήλωσης, με θέμα τα προβλήματα και τις προοπτικές βελτίωσης της κινητικότητας στον ανατολικό οριζόντιο άξονα. Όπως προέκυψε, από το σύνολο των καταστημάτων, το 19,5% είναι κενά, ποσοστό όμως που μειώθηκε από το 2013, οπότε η κ. Γιαννακού, στο πλαίσιο διπλωματικής, είχε επιβλέψει μελέτη για τα καταστήματα που βρίσκονται σε ένα μεγάλο τμήμα του άξονα.

«Είχαμε μελετήσει», διευκρινίζει, «τα καταστήματα από το ύψος της οδού Θ. Σοφούλη μέχρι τη ΧΑΝΘ και, αναλογικά, διαπιστώνουμε ότι πλέον μειώθηκαν τα κλειστά μαγαζιά». Το γεγονός αποδίδεται από την ίδια, στην εμπορική αξία που έχει ο δρόμος, στην αναπροσαρμογή των ενοικίων και στην, εν γένει, μεταφορά εμπορικών επιχειρήσεων από περιμετρικές οδούς, σε κεντρικές.

«Το θέμα είναι, βέβαια, ότι ένας άξονας με τέτοια εμπορική ζωτικότητα και με τεράστια ζώνη κατοικίας, έχει αυξημένες ανάγκες στάθμευσης και φορτοεκφόρτωσης, δημιουργώντας πολλαπλά προβλήματα στην απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων» τονίζει.

Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και τα πρώτα συμπεράσματα του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) που έχει αναλάβει την αξιολόγηση σεναρίου κατασκευής λεωφορειολωρίδας 2ης γενιάς. Όπως προκύπτει, χαρακτηριστικά προβλήματα τα οποία επιβαρύνουν την κυκλοφορία των οχημάτων στον άξονα, αποτελούν η παράνομη στάθμευση και το διπλοπαρκάρισμα στα αριστερά της οδού αλλά και η στάση και στάθμευση οχημάτων επάνω στη λεωφορειολωρίδα.

Η πρώτη δράση του αντικειμένου του ΙΜΕΤ σχετίζεται με την αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης της κυκλοφορίας στον άξονα με τη χρήση μικροσκοπικού μοντέλου προσομοίωσης. Το επόμενο βήμα του αντικειμένου του ινστιτούτου περιλαμβάνει την διατύπωση προτάσεων για την κατασκευή λεωφορειολωρίδας 2ης γενιάς κατά μήκος του ανατολικού οριζόντιου άξονα της Θεσσαλονίκης.

Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα REMEDIO έχει ως αντικείμενο την προώθηση λύσεων χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος στο κυκλοφοριακό πρόβλημα 5 Μεσογειακών πόλεων (Θεσσαλονίκη, Τρεβίζο, Λισσαβώνα, Σπλιτ και Σεβίλλη). Στο πλαίσιο αυτό διερευνώνται από κοινού και ταυτόχρονα στις πόλεις του προγράμματος, αστικές διαδρομές με υψηλό κυκλοφοριακούς και άλλους φόρτους και αστικές επιβαρύνσεις που δημιουργούν προβλήματα στην εσωτερική διασύνδεση της κάθε πόλης και μελετάται η δυνατότητα ρύθμισης του κυκλοφοριακού προβλήματός με καινοτόμες δράσεις με σκοπό τη βελτίωση μετακίνησης του κοινού και των εμπορευματικών μεταφορών, στη βάση μέτρων προστασίας της ποιότητας της ατμόσφαιρας.

Στο σχεδιασμό ενός άλλου τύπου λεωφορειολωρίδας, δεύτερης γενιάς, χωρίς ρύπους και θορύβους, στον οδικό άξονα από το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ στο Φοίνικα έως και τη ΧΑΝΘ, αποβλέπει το πρόγραμμα REMEDIO*, που υλοποιεί η Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης. Με το σύνθημα “Σχεδιάζουμε μαζί το δρόμο ξανά…” και στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Βιώσιμης Κινητικότητας, εθελοντές διένειμαν σήμερα ενημερωτικά φυλλάδια σε πολίτες και οδηγούς στην οδό Βασιλίσσης Όλγας.

Αξιολόγηση σεναρίου κατασκευής Λεωφορειολωρίδας 2ης γενιάς κατά μήκος του «Ανατολικού οριζόντιου άξονα της Θεσσαλονίκης από την απαρχή του στην περιοχή του Φοίνικα ως την κατάληξή του στον κόμβο της ΧΑΝΘ».

Τι σημαίνει λεωφορειολωρίδα 2ης γενιάς;

Πρόταση ‘modulo’ για την κατασκευή Λεωφορειολωρίδας 2ης γενιάς κατά μήκος του υπό μελέτη άξονα, συμπεριλαμβανομένων προτάσεων σχετικά με:

 τη βελτίωση της ποιότητας των υλικών του οδοστρώματος (πχ αντιθορυβικό – αντιγλιστρικό οδόστρωμα), με στόχο την μείωση του αστικού θορύβου, της φθοράς των οχημάτων, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του ενεργειακού κόστους της κυκλοφορίας των οχημάτων  την αύξηση της διακριτικότητας και των διαχωριστικών στοιχείων του διαδρόμου από την λοιπή κυκλοφορία, με τοποθέτηση μηχανικών, ηλεκτρονικών ή συμβατικών συστημάτων παρεμπόδισης, με στόχο την κατά το δυνατόν εξάλειψη του φαινομένου της καταπάτησης και στην πράξη κατάργησης της λειτουργίας του διαδρόμου  την αύξηση της ασφάλειας των οχημάτων – επιβατών – οδηγών με την εξομάλυνση των συνθηκών οδήγησης (επικίνδυνες διασταυρώσεις με άλλα οχήματα – απότομη πέδηση κλπ)  τον πλήρη διαχωρισμό του Λεωφορειακού Διαδρόμου από άλλες λειτουργίες (Χώροι στάθμευσης ΤΑΞΙ, χώροι φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων, χώροι στάθμευσης τουριστικών οχημάτων)  τη βελτίωση της οριζόντιας και κάθετης σήμανσης για την αύξηση της ασφάλειας πεζών και των οχημάτων της λοιπής κυκλοφορίας, με την χρήση σύγχρονων υλικών που καθιστούν απολύτως διακριτή την λειτουργία του λεωφορειακού διαδρόμου  τη βελτίωση των προδιαγραφών ασφαλούς κυκλοφορίας ομάδων του πληθυσμού με μειωμένες δυνατότητες (παιδιά – μαθητές – Αμεα – Ηλικιωμένοι)  την τοποθέτηση συστημάτων για την απρόσκοπτη χρήση του λεωφορειακού διαδρόμου από ειδικά οχήματα πολιτικής προστασίας σε έκτακτες περιστάσεις  την πρόβλεψη μετατροπής του σε διάδρομο έκτακτης ανάγκης και κινδύνου (σεισμού – ατυχημάτων κλίμακας) για την αντιμετώπιση έκτακτων περιστάσεων και την αύξηση της αστικής ανθεκτικότητας  τον εκσυγχρονισμό του συστήματος των στάσεων με τοποθέτηση κλειστών στεγάστρων και την ύπαρξη συστημάτων έκδοσης εισιτηρίου σε αυτά  την εγκατάσταση συστήματος “πράσινου κύματος” στους σηματοδότες με δυνατότητα αυξομείωσης του χρόνου λειτουργίας ανάλογα με την κίνηση και απόδοση προτεραιότητας στα λεωφορεία  την εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων για την εποπτεία – έλεγχο και προστασία την δημιουργία μηχανισμού άμεσης παρέμβασης για την επίλυση προβλημάτων και εμποδίων λειτουργίας. Γ. Αξιολόγηση της ‘Πρότασης κατασκευής Λεωφορειολωρίδας 2ης γενιάς κατά μήκος του υπό μελέτη άξονα’ μέσω προσομοίωσης με τη χρήση μικροσκοπικού μοντέλου κυκλοφορίας. Από το μοντέλο θα προκύπτουν τα παρακάτω :  Κυκλοφοριακός φόρτος στα επιμέρους τμήματα του οδικού άξονα  Ταχύτητα και επιτάχυνση κατά την κίνηση επί του άξονα ανά κατηγορία οχήματος (πχ επιβατικά αυτοκίνητα, λεωφορεία, κλπ)  Χρόνος διαδρομής των επιμέρους τμημάτων του οδικού άξονα ανά κατηγορία οχήματος (πχ επιβατικά αυτοκίνητα, λεωφορεία, κλπ)

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα