Μετρήσαμε πόσα μηχανάκια διέσχισαν τον πεζόδρομο της Αριστοτέλους σε μισή ώρα και αγανακτήσαμε
Αυτοψία στην καρδιά της Θεσσαλονίκης - Τι λένε για το θέμα στην parallaxi ο Αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστας Τσιαπακίδης αλλά και ο πρόεδρος Φίλων Ιστορικού Κέντρου, Άκης Λαζάρου
Πολλοί είναι οι οδηγοί δίκυκλων που θεωρούν αυτονόητο στη Θεσσαλονίκη, αλλά και σε άλλες πόλεις, πως μπορούν να διασχίζουν τους πεζόδρομους — και τα πεζοδρόμια — , ανεξαρτήτως αν επιτρέπεται ή όχι.
Η ιδέα της «απαγόρευσης» φαίνεται να είναι περισσότερο τυπική, παρά ουσιαστική για αρκετούς. Μηχανάκια που κινούνται ανάμεσα σε πεζούς, ξεπηδούν ξαφνικά από στενά χωρίς καμία ηχητική ή οπτική προειδοποίηση.
Την ίδια στιγμή οι οδηγοί κοιτάζουν με αμηχανία αλλά και με αυθάδεια, όταν τους επισημαίνεται πως βρίσκονται σε πεζόδρομο.
Δρόμοι στη Θεσσαλονίκη που είναι πεζοδρομημένοι, όπως η οδός Αριστοτέλους, μόνο πεζόδρομους δεν θυμίζουν. Ό,τι υποτίθεται πως σχεδιάστηκε για χαλαρές βόλτες, ασφαλή περάσματα πεζών και ανοιχτό αστικό χώρο, έχει μετατραπεί σε – ανεπίσημη – λωρίδα κυκλοφορίας.
Από ντελιβεράδες που βιάζονται να παραδώσουν, μέχρι κατοίκους που χρησιμοποιούν την Αριστοτέλους ως shortcut…
Άλλοτε με ταχύτητα κι άλλοτε σχεδόν αθόρυβα, το πέρασμά τους είναι σχεδόν πάντα ξαφνικό και αγχωτικό. Πολλές φορές, ούτε καν σβήνουν τη μηχανή για να τη σπρώξουν — την οδηγούν ανάμεσα σε κόσμο, σαν να βρίσκονται σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας.
Κι αν δεν διασχίζουν την πλατεία, τότε παρκάρουν σε αυτήν.
Οι ίδιοι, όταν τους ρωτάς, αν και γνωρίζουν ότι παρανομούν, διατείνονται πως δεν έχουν άλλον τρόπο για να κάνουν γρήγορα τη δουλειά τους και να φτάσουν γρήγορα στον προορισμό τους και κάποιοι σε μια κρίση ειλικρίνειας, αναφέρουν ότι θέλουν να γλιτώσουν μερικά επτά από πιθανό κύκλο που θα πρέπει να κάνουν. Μπορεί όμως αυτό να αποτελεί δικαιολογία; Προφανώς και όχι.
Εδώ να υπενθυμίσουμε ότι το διοικητικό πρόστιμο για τη διάσχιση στον πεζόδρομο είναι 70 ευρώ και το παρκάρισμα 30 ευρώ.
Δίπλα από παγκάκια, στις άκρες του πεζόδρομου, ανάμεσα σε τραπεζοκαθίσματα. Στο ύψος της Αριστοτέλους με Μητροπόλεως, συχνά βλέπει κανείς σειρές μηχανών να έχουν καταλάβει όλο το πλάτος του δρόμου, κάνοντάς τον πρακτικά δύσκολα προσπελάσιμο ή απροσπέλαστο για πεζούς.
Με μια απλή βόλτα στην Αριστοτέλους, μπορεί κανείς να καταλάβει πόσο διαστρεβλωμένη είναι η έννοια του «πεζόδρομου» στην καθημερινή ζωή της πόλης.
Αποφασίσαμε να κάτσουμε για μισή ώρα στην πλατεία και να καταγράψουμε την κίνηση, να μετρήσουμε τα μηχανάκια και στη συνέχεια βέβαια να μιλήσουμε με αρμόδιους φορείς, υπαλλήλους καταστημάτων, περαστικούς, αλλά και οδηγούς γιατί συμβαίνει αυτί. Και όλοι — από διαφορετική σκοπιά — είχαν κάτι να πουν.
Σε αυτή τη μισή ώρα τα μηχανάκια που περάσαν από τον πεζόδρομο της Αριστοτέλους ήταν 52! Ενώ τα δεκάδες σταθμευμένα δίκυκλα κυριαρχούν στην περιοχή…
Υπάλληλος σε μαγαζί εστίασης στον πεζόδρομο της Αριστοτέλους αναφέρει:
«Η κατάσταση είναι τραγική. Μονίμως τα μηχανάκια διαπερνούν και ενδιάμεσα από τα τραπεζοκαθίσματα, αυτό είναι πολύ επικίνδυνο. Τα μηχανάκια εξαφανίζονται μονάχα όταν κυκλοφορεί η τροχαία ή η δημοτική αστυνομία και τους γράφει. Με το που φύγουν όμως αυτοί τα μηχανάκια κατευθείαν ξανά βγαίνουν στον δρόμο… Η αλήθεια είναι πως είναι καθημερινό το φαινόμενο αυτό και είναι άκρως επικίνδυνο για τους πεζούς που απλώς απολαμβάνουν την βόλτα τους!».
Η έκκληση του αντιδημάρχου
Ο Αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστας Τσιαπακίδης, δηλώνει πως τα πράγματα έχουν γίνει πιο αυστηρά σε ό,τι έχει να κάνει με τα δίκυκλα, από τα κράνη μέχρι και την διάσχιση πεζόδρομων…
«Λιτά και κατηγορηματικά δηλώνουμε πως απαγορεύεται είτε η χρήση για στάθμευση είτε η κάθοδος είτε η άνοδος του πετάλου της Αριστοτέλους και όχι μόνο αλλά και όλων τον πεζόδρομων. Πλέον όλοι θα οδηγούν μόνο εκεί που τους επιτρέπεται, στο οδόστρωμα… πλέον ο νόμος του νέου Κ.Ο.Κ. είναι αυστηρός και όλοι πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα διότι τα πρόστιμα είναι αρκετά “βαριά”.
Με τα τωρινά δεδομένα και λόγω των καλοκαιρινών μηνών έχει πέσει η βαρύτητα στα δίκυκλα καθώς επίσης στα αυτοκίνητα ιδίως με ξένες πινακίδες λόγω της επισκεψιμότητας της πόλης ειδικότερα από τις βαλκανικές χώρες.
Εγώ συμφωνώ απόλυτα πως συμβαίνει αυτό το πράγμα και ήδη η βαρύτητα της δημοτικής αστυνομίας αλλά και της τροχαίας δίνεται αποκλειστικά στα δίκυκλα και στις εταιρίες ταχυμεταφοράς γιατί και εκεί υπάρχει μεγάλη παραβατικότητα, θα πρέπει όλοι να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα.
Τα δίκυκλα είναι εργαλείο εξυπηρέτησης και όχι εκμετάλλευσης…
Από εμάς γίνεται μια προσπάθεια σε όλο το δήμο να φτιάξουμε ελεύθερους χώρους – πάρκινγκ – δίκυκλων. Επί της Γ’ Σεπτεμβρίου έχουμε φτιάξει θέσεις οι οποίες είναι πάντα κενές και δεν τις χρησιμοποιούν προφανώς δεν εξυπηρετούν τους πολίτες και είναι μακριά από το κέντρο.
Θέλω να κάνω μια έκκληση στις ταχυμεταφορές να εφαρμόσουν αυτό που έχουμε πει καθ’ επανάληψη: Υπάρχει λίγο μια ανοχή των λεπτών να αφήνουν σε ένα σημείο το όχημα τους αλλά πρέπει να αφήνουν τα μηχανάκια και να κάνουν την παραγγελία με τα πόδια, όχι με τα μηχανάκια στα πεζοδρόμια και τους πεζόδρομους»
Ο πρόεδρος Φίλων Ιστορικού Κέντρου, Άκης Λαζάρου, υποστηρίζει πως το πρόβλημα είναι διαχρονικό και δεν έχει λυθεί τίποτα.
«Η βούληση να δεχτώ πως υπάρχει, όμως το αποτέλεσμα; Πόσο καιρό λένε πως θα φτιαχτεί το ζήτημα, και δεν πιστεύω πως είναι δύσκολο σε καμία περίπτωση, αν θέλει κάποιος τους μαζεύει… Δε ξέρω τι συμβαίνει σε άλλους πεζόδρομους αλλά ούτε εκεί είναι καλά τα πράγματα, παρόλο που λένε πως έχουν δώσει βαρύτητα σε όλο αυτό το χάλι που επικρατεί… Είναι επικίνδυνο!
Το πιο τραγικό και εκνευριστικό είναι πως υπάρχουν αστυνομικοί σε σημεία αλλά δεν κάνουν κάτι για αυτό! Για παράδειγμα τους βλέπουν και δεν κάνουν τίποτα! Και η απάντηση; Πως είναι από άλλη υπηρεσία… Δεν είναι δυνατόν αυτό το πράγμα, δε στέκει ας βρουν τρόπο να το ελέγξουν. Το να είναι δύο και τρεις ώρες κάπου και να ελέγχουν – που και αυτό δε το κάνουν σωστά γιατί το έχω δει, το έχω διαπιστώσει μπροστά μου γίνεται – μια φορά μόνο θυμάμαι ένα περιστατικό που ένας αστυνομικός κατέβασε έναν οδηγό να πάρει με τα χέρια το μηχανάκι να το πάει στον δρόμο και να ξανά ανέβει εκεί.
Όσο για την Αριστοτέλους δεν ξέρω ούτε καν αν τα εμπόδια αν λειτουργούν… αυτό είναι θέμα και της Βιώσιμης Κινητικότητας να απαγορευτεί η είσοδος στην πλατεία Αριστοτέλους… Δεν γίνεται να είναι μονάχα ένα άτομο εκεί δε στέκει πρέπει να είναι σε όλη τη πόλη.
Και ποιος ο λόγος να μπαίνουν στην πλατεία Αριστοτέλους για να ξεφορτώνουνε, οποιαδήποτε ώρα!
Από τα μηχανάκια μέχρι τα πατίνια, ό,τι κινείται στο πεζόδρομο είναι επικίνδυνο. Δεν ξέρω αν δε το θεωρούν σημαντικό για να ασχοληθούν αλλά είναι κάτι σοβαρό. Δεν ξέρω επίσης τι ποινές επιβλέπονται αλλά μου κάνει εντύπωση!
Υπάρχει και ο νέος Κ.Ο.Κ τώρα αλλά πάλι ακούω αυτά που ακούω τόσο καιρό: “Θα το λύσουμε, θα το λύσουμε”… Και έχει λυθεί ελάχιστα, το αποτέλεσμα είναι λυπηρό.
Αν όντως προσπαθούν και είναι αυτά τα αποτελέσματα, κάτι κάνουν λάθος! Είναι πολύ απλό το να τους πιάσουν.
Οι κούριερ λυπάμαι πολύ θα πρέπει να σταματάνε στους δρόμους και συνεχίζουν με το πόδι την παραγγελία. Δεν γίνεται επειδή κάνουν το ντελίβερι να μπαίνουν στους πεζόδρομους, δεν νοείται. Αντιλαμβάνομαι πως αυτό μπορεί να επιβαρύνει την επιχείρηση αλλά έτσι είναι το πράγμα.
Δεν γίνεται να μένεις σε πεζόδρομο και να κοιτάς δεξιά αριστερά για το αν θα περάσει μηχανάκι, αυτό συμβαίνει! Δε στέκει αυτό το πράγμα… »