Θεσσαλονίκη

Μετρό: Ούτε σε επίπεδο μελέτης, η διάνοιξη της Πόντου για την επέκταση της Καλαμαριάς

Πάνω από 15 εκατομμύρια κοστίζουν οι απαλλοτριώσεις – Εντός της εβδομάδας στην Αθήνα αντιπροσωπεία του δήμου

Φίλιππος Δεργιαδές
μετρό-ούτε-σε-επίπεδο-μελέτης-η-διάνοι-967756
Φίλιππος Δεργιαδές

Θεωρητικά με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, σε έξι μήνες, η επέκταση της γραμμής στην Καλαμαριά θα πρέπει να παραδοθεί έτοιμη, γεγονός μάλλον απίθανο, καθώς, οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, για τον σταθμό στο τέλος της οδού Πόντου, δεν έχουν προχωρήσει ούτε σε επίπεδο μελετών!

Το θέμα των απαλλοτριώσεων «ταλανίζει» την επέκταση της γραμμής στην Καλαμαριά εδώ και πολλά χρόνια. Μάλιστα η Αττικό Μετρό και το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών το 2015, διαβεβαίωναν ότι δικαστικά είχε ανοίξει ο δρόμος για τις απαλλοτριώσεις και πως ο ανάδοχος «διαθέτει το χώρο να προχωρήσει η κατασκευή του σταθμού στην επέκταση της Πόντου».

Μετά από μία επταετία και πολλές εξελίξεις γύρω από το μετρό Θεσσαλονίκης, πράγματι οι υπόγειες εργασίες και οι υπέργειες στους σταθμούς της επέκτασης της γραμμής προς την Καλαμαριά, έχουν προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό,  αλλά η διάνοιξη της Πόντου και οι απαραίτητες απαλλοτριώσεις, για την διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου, σύμφωνα με τον ίδιο τον δήμαρχο Καλαμαριάς Γιάννη Δαρδαμανέλη, βρίσκονται ακόμα σε επίπεδο μελετών.

Είναι χαρακτηριστικό της κοροϊδίας του κεντρικού κράτους προς την περιφέρεια και δη προς τη Θεσσαλονίκη, ότι τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κ. Καραμανλής, με περισσή «ελαφρότητα» σχετικά με τη διάνοιξη της οδού Πόντου, δήλωνε ότι σύντομα θα βρεθεί λύση στα ζητήματα που υπάρχουν αλλά και τα απαραίτητα χρήματα για να πραγματοποιηθεί το Project.

Μάλιστα είπε, πως «θα ήταν στα όρια του κωμικού να έχουμε σταθμό του μετρό στην Καλαμαριά και να μην έχουμε την κατάλληλη πρόσβαση. Είμαστε εδώ για να δώσουμε λύσεις σε ζητήματα που απασχολούν την περιοχή εδώ και δεκαετίες, χωρίς μεγάλα λόγια και τυμπανοκρουσίες. Η Θεσσαλονίκη έχει ταλαιπωρηθεί εδώ και πολλά χρόνια από τα πολλά “θα”».

Πράγματι η κοροϊδία και ο εμπαιγμός της κεντρικής εξουσίας για περιπτώσεις που χρονίζουν και αποτελούν βραχνά για τις τοπικές κοινωνίες, όπως οι απαλλοτριώσεις στην Καλαμαριά, ακούγονται ως κακόγουστο, κρύο και χιλιοειπωμένο κωμικοτραγικό ανέκδοτο.

Διότι και το απαραίτητο ποσό που θα απαιτηθεί για να πληρωθούν οι απαλλοτριώσεις δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο καθώς ξεπερνά τα 15 εκατομμύρια, ποσό που θα πρέπει να καταβληθεί από το κεντρικό κράτος και το υπουργείο Οικονομικών ενώ οι μελέτες για τις απαλλοτριώσεις και τη διαμόρφωση του  χώρου, ακόμα εκπονούνται.

Και είμαστε στο 2023, έτος κατά το οποίο σύμφωνα με την κυβέρνηση το Μετρό Θεσσαλονίκης θα ολοκληρωθεί και σε ένα εξάμηνο θα πρέπει να είναι έτοιμη και η επέκταση της Καλαμαριάς.

Να θυμίσουμε πως η σύμβαση για την επέκταση της Καλαμαριάς είχε υπογραφεί στις 26 Ιουνίου του 2013 και όπως αναφέρει η ανάδοχος εταιρία:

«Η Αττικό Μετρό Α.Ε. και η ανάδοχος εταιρεία ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., υπέγραψαν την βασική σύμβαση κατασκευής της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, έργο που έχει ενταχθεί στο Ε.Σ.Π.Α. – Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» και δανειοδοτείται από την ΕΤΕπ, με συνολικό προϋπολογισμό 518 εκ. €. (400 εκ. € αφορούν στην υπογραφείσα σύμβαση).

Το μεγαλύτερο έργο συγκοινωνιακής υποδομής της Θεσσαλονίκης, επεκτείνεται πλέον προς την Καλαμαριά με 5 νέους σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) και 4,78 χλμ. υπόγειας γραμμής. Προβλέπονται επίσης οι υποδομές για την μελλοντική επέκταση της Γραμμής προς Αεροδρόμιο, καθώς και η κατασκευή οργανωμένου χώρου Μετεπιβίβασης από τις λεωφορειακές γραμμές στον σταθμό «Μίκρα», ενώ προγραμματίζεται παράλληλα και η κατασκευή σταθμού αυτοκινήτων στην ίδια θέση.

Επίσης σύμφωνα με την Αττικό Μετρό το έργο της επέκτασης του Μετρό προς την Καλαμαριά έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 85% και ανά σταθμό η κατάσταση έχει ως εξής:

  • Σταθμός ΝΟΜΑΡΧΙΑ: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες ασφαλτοστρώσεων καθώς και εργασίες ρυθμίσεων και δοκιμών SAT των κυλιόμενων κλιμάκων.
  • Σταθμός ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ: Σε εξέλιξη εργασίες βρίσκονται τοποθέτησης ανοξείδωτων κιγκλιδωμάτων και γρανιτών κλιμακοστασίων.
  • Σταθμός ΑΡΕΤΣΟΥ: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες πυρανίχνευσης.
  • Σταθμός ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες τοποθέτησης ανοξείδωτων κιγκλιδωμάτων, εργασίες πυρανίχνευσης, εργασίες εγκατάστασης σχαρών και γειώσεων στο επίπεδο των τροχιών καθώς και εργασίες εγκατάστασης εξοπλισμού και αεραγωγών για το σύστημα HVAC.
  • Σταθμός ΜΙΚΡΑ: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες αποκατάστασης επιφάνειας οδού καθώς και εργασίες τοποθέτησης ανοξείδωτων κιγκλιδωμάτων και ανοξείδωτων δακτυλίων επί των κυκλικών υποστυλωμάτων.
  • Τερματικό Φρέαρ: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες εγκατάστασης δικτύων αποχέτευσης, πυρόσβεσης και ύδρευσης (συνδέσεις με δίκτυα σήραγγας).

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΠΙΔΟΜΗ: Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες εγκατάστασης ηλεκτρολογικών σχαρών, γειώσεων σχαρών και εξαεριστικών επί του δικτύου πυρόσβεσης στα μεσοδιαστήματα 2, 3, 4 και 5, τροχιές 1 και 2.

Δαρδαμανέλης: Τώρα εκπονούμε τις μελέτες για τη διάνοιξη της Πόντου

Από την πλευρά του ο δήμος Καλαμαριάς υποστηρίζει ότι τυπικά έχει αναλάβει το θέμα των απαλλοτριώσεων αλλά ουσιαστικά είναι ευθύνη της κυβέρνησης να προχωρήσουν οι διαδικασίες όπως βέβαια και η σχετική χρηματοδότηση.

Ο δήμαρχος Καλαμαριάς Γιάννης Δαρδαμανέλης, τονίζει στην Parallaxi ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια δυστυχώς δεν είχε γίνει τίποτα από τις προηγούμενες διοικήσεις για το θέμα.

Όπως αναφέρει «δεν υπήρχε καν μελέτη για την διάνοιξη της Πόντου όλα αυτά τα χρόνια. Εμείς ξεκινήσαμε την μελέτη, δηλαδή η αρμόδια τεχνική υπηρεσία του δήμου Καλαμαριάς, την εκπονούμε εμείς γιατί δεν υπήρχε. Μιλάμε για την Πόντου εδώ και 40 χρόνια αλλά δεν μερίμνησε κανείς να υπάρχει έστω μία μελέτη για να υλοποιηθεί» ενώ ξεκαθαρίζει πως το επόμενο διάστημα «οι απαλλοτριώσεις θα έχουν προχωρήσει αλλά διανοιγμένη Πόντου προφανώς δεν θα υπάρχει».

Επίσης αναφέρει ότι οι  απαλλοτριώσεις για τη διάνοιξη της Πόντου έχουν εκτιμηθεί στα 15,7 εκατομμύρια. Έχουν εξαγγελθεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό κατά την πρόσφατη επίσκεψη του στην Καλαμαριά και έχουν γίνει οι τελικές συζητήσεις με τον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θόδωρο Σκυλακάκη.

«Η οδηγία ήταν να σταλεί ένα αίτημα για το πρώτο στάδιο των απαλλοτριώσεων ενώ τα ληξιπρόθεσμα από τα 15.7 εκατομμύρια, είναι περίπου 8 εκατομμύρια και το αίτημα για να υλοποιηθεί το 2022 ήταν στα 3,7 εκατομμύρια» τονίζει και αναφέρει «επειδή υπάρχουν καθυστερήσεις θα κατέβουμε μέσα στην εβδομάδα να δούμε τι γίνεται και να πιέσουμε». Σημειώνει δε πως «τυπικά η διαδικασία είναι υπόθεση του δήμου, αλλά επειδή, και γίνεται κατανοητό, ότι μία τέτοια απαλλοτρίωση δεν μπορεί να γίνει από τον Δήμο εννοείται ότι έχουμε στραφεί στην κεντρική πολιτεία και το υπουργείο Εσωτερικών».

Όπως επίσης αναφέρει, στις επαφές που θα γίνουν με κυβερνητικούς παράγοντες στην Αθήνα, θα τεθεί συνολικά το θέμα των απαλλοτριώσεων στο δήμο Καλαμαριάς, που αφορούν, εκτός από το Μετρό και την διάνοιξη της Πόντου, όλο το παραλιακό μέτωπο. Πρόκειται για οικόπεδα συνολικά 50 στρεμμάτων, τα οποία ο δήμος διεκδικεί να «διασώσει» ως κοινόχρηστους χώρους πρασίνου, παιδείας και αθλητισμού.

 Τεμεκενίδης: Κακώς έχει εμπλακεί ο δήμος – Μυλόπουλος: Ευθύνες και στην Αττικό Μετρό

Για το θέμα των απαλλοτριώσεων, ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Καλαμαριά Πρώτη Ξανά», Αρης Τεμεκενίδης, τόνισε στην Parallaxi,πως η διοίκηση του δήμου αλλά και η κυβέρνηση, φέρουν ευθύνες για τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και την ολοκλήρωση της επέκταση του Μετρό στην Καλαμαριά, που οδηγείται σε νέα καθυστέρηση.

«Ο δήμος Καλαμαριάς κακώς έχει εμπλακεί στο θέμα των απαλλοτριώσεων και κακώς είχε αναλάβει να πληρώνει απαλλοτριώσεις για ένα έργο υπερτοπικό», τονίζει και αναφέρει ότι με ευθύνη της νυν και της προηγούμενης διοίκησης ο δήμος Καλαμαριάς έχει απολέσει κονδύλια τα οποία θα έπρεπε να διοχετεύσει για έργα και απαλλοτριώσεις στο παραλιακό μέτωπο. «Το βασικό θέμα είναι ότι το ελληνικό δημόσιο δεν έχει αναλάβει τις ευθύνες του για ένα έργο που αφορά όλη τη Θεσσαλονίκη και έχει φορτωθεί ο δήμος Καλαμαριάς ένα κόστος που δεν αντέχει», τονίζει και σχολιάζει πως «ούτε το έργο των όμβριων υδάτων δεν έχει ξεκινήσει».

«Ευθύνες για τη διάνοιξη της Πόντου και τις απαλλοτριώσεις, φέρει και η Αττικό Μετρό που είναι η επισπεύδουσα εταιρία, που βέβαια ανήκει στο υπουργείο Υποδομών»μ σχολιάζει και ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό, πρώην πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος, και σημειώνει πως οι απαλλοτριώσεις είχαν δρομολογηθεί πριν από το 2019, αλλά με ευθύνη της νυν κυβέρνησης δεν προχώρησαν όπως θα έπρεπε και απαιτούσε η πορεία του έργου της επέκτασης.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα