Μετρό Θεσσαλονίκης: Ασυνήθιστη κίνηση με τροποποίηση βασικών διαγωνισμού σε εξέλιξη
Την ώρα που συνεχίζεται η καταβολή αποζημιώσεων προς τον κατασκευαστή της βασικής γραμμής
Σε μια μάλλον ασυνήθιστη κίνηση, την τροποποίηση βασικών όρων ενός διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη, προχώρησε χθες η «Αττικό Μετρό», σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής».
Ο διαγωνισμός αφορά τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης μέσω σύμπραξης με ιδιώτη, προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ και η παρέμβαση αφορά τον τρόπο συνεργασίας του υποψήφιου ανάδοχου με εταιρείες που έχουν εμπειρία σε τέτοια έργα.
Η τροποποίηση δείχνει να εξυπηρετεί στην «απόσυρση» της προσφυγής που κατέθεσε η ΙΝΤΡΑΚΑΤ στο ΣτΕ, ωστόσο σύμφωνα με την «Αττικό Μετρό» στοχεύει στο να συμμετέχουν όσο το δυνατόν περισσότερες εταιρείες στον διαγωνισμό. Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται η καταβολή αποζημιώσεων προς τον κατασκευαστή της βασικής γραμμής.
Ο διαγωνισμός για τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό Θεσσαλονίκης μέσω σύμπραξης με ιδιώτη (ΣΔΙΤ) προκηρύχθηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 2022 και έπειτα από δύο παρατάσεις έχει καταληκτική ημερομηνία στις 28 Φεβρουαρίου 2023. Η σύμβαση έχει διάρκεια 11 ετών, εκ των οποίων το πρώτο έτος θα είναι η προπαρασκευαστική περίοδος, η οποία ολοκληρώνεται με την έναρξη εμπορικής λειτουργίας της βασικής γραμμής, την οποία ακολουθεί έξι μήνες αργότερα η λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά. Ολα αυτά στον σχεδιασμό, καθώς είναι ελάχιστα πιθανό να υπάρχει ανάδοχος και να υπογραφεί σύμβαση πριν από το τέλος του έτους, οπότε και τοποθετείται από την «Αττικό Μετρό» η ολοκλήρωση του έργου.
Χθες, η «Αττικό Μετρό» ανήρτησε στον Προμηθέα (διαδικτυακή πύλη ηλεκτρονικών δημοσίων συμβάσεων) το τεύχος τροποποίησης των όρων του διαγωνισμού. Η βασικότερη τροποποίηση αφορά τον τρόπο συνεργασίας των ενδιαφερόμενων με εταιρείες που έχουν εμπειρία στη λειτουργία και συντήρηση έργων μετρό, η οποία είναι προαπαιτούμενη από τον διαγωνισμό. Πιο συγκεκριμένα, δίνεται η δυνατότητα οι ενδιαφερόμενοι όχι μόνο να συμβάλλονται με μια εταιρεία που έχει ανάλογη εμπειρία αλλά μπορούν να στηρίζονται στις ικανότητες τέτοιων εταιρειών ανεξάρτητα από τη νομική φύση της σχέσης τους, κάτι που συμβατικά ονομάζεται «δάνεια εμπειρία». Πάντως, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να πιστοποιήσει τη συμφωνία της εταιρείας που θα «δανείσει» την εμπειρία της, η οποία με τη σειρά της οφείλει να έχει συμμετοχή ευθέως ή μέσα σε εταιρεία λειτουργίας μετρό.
Η «Καθημερινή» ζήτησε από τον πρόεδρο της «Αττικό Μετρό», Νίκο Ταχιάο, να εξηγήσει την αλλαγή στους όρους του διαγωνισμού. «Πολλές εταιρείες που ενδιαφέρονταν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό μας πληροφορούσαν ότι δεν ήταν οι ίδιοι λειτουργοί έργων μετρό, αλλά συμμετείχαν σε σχήματα λειτουργίας (δηλαδή μια εταιρεία ειδικού σκοπού). Με την αλλαγή μπορεί να αξιοποιείται “δάνεια εμπειρία” από τέτοιες εταιρείες. Φροντίζουμε να μην υπάρχουν αναίτιοι αποκλεισμοί και να συμμετέχουν στον διαγωνισμό όσο το δυνατόν περισσότερα σχήματα».
Ο κ. Ταχιάος επιβεβαιώνει ότι αυτός ήταν και ο λόγος προσφυγής της ΙΝΤΡΑΚΑΤ στο Συμβούλιο της Επικρατείας (η προσφυγή εκδικάστηκε στις 10 Ιανουαρίου). Οσον αφορά τις υπόλοιπες παρατάσεις, που έχουν μέχρι στιγμής δοθεί στον διαγωνισμό, ο κ. Ταχιάος υποστηρίζει ότι οφείλονται στην πολυπλοκότητά του. «Οι ενδιαφερόμενοι ζήτησαν περισσότερο χρόνο γιατί είναι ένας πολύ σύνθετος διαγωνισμός, για ένα έργο που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα».
Κατά τα λοιπά, η «Αττικό Μετρό» ενέκρινε το 10ο αίτημα αποζημίωσης της κοινοπραξίας που κατασκευάζει τη βασική γραμμή (ΑΚΤΩΡ, Webuild, Hitachi Rail). Η εταιρεία θα καταβάλει 1,99 εκατ. ευρώ λόγω καθυστερήσεων στον ανασχεδιασμό του σταθμού Βενιζέλου για το διάστημα από 1/5/22 έως 31/7/22.