Μετρό Θεσσαλονίκης: Οι φορείς ζητούν λειτουργία ως τον Δεκέμβριο 2023
Αμφισβητούν πλέον δημοσίως τις διαβεβαιώσεις για το υπάρχον χρονοδιάγραμμα
«Δικαιούμαστε μετά τις αλλεπάλληλες διαψεύσεις στην ημερομηνία λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης να είμαστε επιφυλακτικοί και για την εξαγγελία της σημερινής κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, πως το έργο θα ολοκληρωθεί και θα τεθεί σε λειτουργία ώς τον Δεκέμβριο του 2023», αναφέρει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο.
Τους ζώσανε τα φίδια της αμφιβολίας και… μαζεύουν σιγά σιγά τα χειροκροτήματα του 2019. Για τους φορείς της Θεσσαλονίκης ο λόγος, τους οποίους αφύπνισε μια και καλή η τελευταία αναφορά του πρωθυπουργού ότι το μετρό θα είναι έτοιμο «το αργότερο στις αρχές του 2024…».
Σήμανε εγερτήριο καθώς όλοι πήραν το μήνυμα. Με πρώτο το Επαγγελματικό Επιμελητήριο, που αμφισβητεί δημοσίως τις διαβεβαιώσεις περί ολοκλήρωσης τέλη του 2023. Την ώρα που ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής λοιδορούσε όσους έλεγαν για ολοκλήρωση του μετρό το… 2020, φαίνεται ότι υπάρχει «κουφόβραση» και στην υπόθεση του διεθνούς διαγωνισμού για τη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου του μετρό Θεσσαλονίκης.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο «απασφάλισε» προχθές, εκφράζοντας ευθέως τους φόβους του για το έργο. Την ώρα, αναφέρει, που στον Πειραιά «δικαίως αισθάνονται ικανοποίηση», δεν αισθάνονται το ίδιο οι Θεσσαλονικείς που «περιμένουν ακόμη το μετρό, ένα έργο που ξεκίνησε το 2006 και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, με τους επαγγελματίες της πόλης να είναι οι μεγάλοι χαμένοι, ενώ θα έπρεπε να είναι μαζί με τους πολίτες οι μεγάλοι ωφελημένοι».
Είναι η πρώτη φορά, τα τελευταία τρία χρόνια, που φορέας της πόλης δεν μασά τα λόγια του, υπογραμμίζοντας: «Μπορεί η ευθύνη για τις μεγάλες καθυστερήσεις να μοιράζεται. Ωστόσο, δικαιούμαστε μετά τις αλλεπάλληλες διαψεύσεις στην ημερομηνία λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης να είμαστε επιφυλακτικοί και για την εξαγγελία της σημερινής κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, πως το έργο θα ολοκληρωθεί και θα τεθεί σε λειτουργία ώς τον Δεκέμβριο του 2023». Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, Μιχάλης Ζορπίδης, προσθέτει ότι «εγκαινιάζονται νέοι σταθμοί του μετρό, αλλά όχι στη Θεσσαλονίκη. Ελπίζω να φτάσει σύντομα και η σειρά τον Θεσσαλονικέων να πανηγυρίσουν για την έναρξη λειτουργίας του μετρό. Ωστόσο, μέχρι εκείνη τη στιγμή μετράμε πληγές».
Ενώ το Επιμελητήριο διατύπωνε ανησυχίες, ο κ. Καραμανλής έδινε συνέντευξη στα «Παραπολιτικά» απ’ όπου ξεχώριζε η αποστροφή «το επιχείρημα ότι το μετρό στη Θεσσαλονίκη θα ήταν έτοιμο το 2020 είναι απλά κωμικό». Δεν γνωρίζουμε πόσο κωμικό θεωρεί ο κ. Καραμανλής το γεγονός ότι η αναφορά στο 2020 ήταν συμβατική υποχρέωση του αναδόχου και μάλιστα υπήρχαν και σχετικές δημόσιες διαβεβαιώσεις γι’ αυτό! Σήμερα, μπορούμε αρχικά να προσφέρουμε στο πιάτο του υπουργού την οφθαλμοφανή ασυνέπεια ενός συμμάχου του στο «έγκλημα» της Βενιζέλου.
Δεν είναι άλλος από τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα, ο οποίος, πλειοδοτώντας στην απόσπαση των αρχαιοτήτων, λίγα εικοσιτετράωρα πριν από τον δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών τις οποίες κέρδισε, δήλωνε με γραπτή απάντηση στην «Εφ.Συν.» (1.6.2019, Οι μνηστήρες της… Νύμφης του Θερμαϊκού μιλούν στην «Εφ.Συν.»): «(η απόσπαση)… θα δώσει τη δυνατότητα όλο το έργο, μαζί με τους δύο εξαιρετικά κρίσιμους για την εύρυθμη λειτουργία του κέντρου της πόλης σταθμούς, να παραδοθεί προς χρήση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Θεσσαλονίκης το 2020».
Η ΙΝΤΡΑΚΑΤ
Την ίδια στιγμή, ένταση φαίνεται ότι σοβεί στις σχέσεις της «Αττικό Μετρό» («Α.Μ.») και της εταιρείας ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Μόλις πριν από τρεις μέρες αναφερθήκαμε στην προδικαστική προσφυγή της τελευταίας για τον διεθνή διαγωνισμό για τη λειτουργία και συντήρηση του δικτύου του μετρό Θεσσαλονίκης με ΣΔΙΤ («Εφ.Συν.», 11.10.2022, «Από μπελά σε μπελά στο μετρό Θεσσαλονίκης»). Από όσα γνωρίζουμε, η «Α.Μ.» κλήθηκε στις 19 Οκτωβρίου να πει την άποψή της στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) στην οποία η ΙΝΤΡΑΚΑΤ προσέφυγε.
Τρεις μέρες μετά την ενημέρωση της «Α.Μ.» από την ΕΑΔΗΣΥ για την προσφυγή, στις 6 Οκτωβρίου, η ΙΝΤΡΑΚΑΤ με επιστολή της προς την «Α.Μ.» ζητά να επισκεφθεί τις εγκαταστάσεις του δικτύου του μετρό Θεσσαλονίκης. Το αίτημα φέρει την υπογραφή του διευθύνοντος συμβούλου της ΙΝΤΡΑΚΑΤ Αλέξανδρου Εξάρχου, ο οποίος επικαλείται σχετική παράγραφο του διεθνούς διαγωνισμού. Η ΙΝΤΡΑΚΑΤ διά του αιτήματος επιθυμεί να λάβει γνώση σε πληροφοριακά στοιχεία σχετικά με το σύστημα του μετρό Θεσσαλονίκης και μάλιστα τα στελέχη της εταιρείας που εξουσιοδοτούνται για το θέμα υπογράφουν και εκτενή δήλωση εμπιστευτικότητας (τα έγγραφα στη διάθεση της «Εφ.Συν.»).
Την επόμενη μέρα η «Α.Μ.» απαντά λακωνικά στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ: «Σε απάντηση της από 6.10.22 επιστολής σας, σας γνωρίζουμε ότι το αίτημά σας δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, καθόσον είναι εκπρόθεσμο σύμφωνα με το άρθρο 2.1.5.1 της διακήρυξης». Αν και τι σημαίνουν όλα αυτά τα «κρυπτικά» και «τηλεγραφικά» μάλλον θα το μάθουμε πολύ σύντομα.