Μετρό Θεσσαλονίκης: Πού θα κατασκευαστούν οι 26 νέοι σταθμοί
Η ανατομία της 2ης γραμμής και οι επεκτάσεις της 1ης
Με νέο σχεδιασμό προχωρά το Μετρό Θεσσαλονίκης προς το μέλλον καθώς προβλέπεται να φτάσει να έχει 2 γραμμές και οι νέες επεκτάσεις να το φτάσουν στη Νέα Ευκαρπία, στον Εύοσμο, στην Τούμπα και στου Χαριλάου, στα ΚΤΕΛ και το Αεροδρόμιο Μακεδονία στην Περαία αλλά και στη Θέρμη. Συνολικά πέρα από τους 13+5 σταθμούς που έχει η βασική γραμμή προβλέπεται η κατασκευή επιπλέον 26 σταθμών που θα επεκτείνουν σημαντικά το δίκτυο του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης.
Η παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε εχθές από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, τον υφυπουργό Υποδομών, Νίκο Ταχιάο και τον επικεφαλής της Ελληνικό Μετρό, Νίκο Κουρέτα, αναπτέρωσε το ηθικό των Θεσσαλονικέων που 18 χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης για την βασική γραμμή, τις ταλαιπωρίες που πέρασε η πόλη, συγκοινωνιακά και αισθητικά, φτάνει η ώρα της λειτουργίας της αλλά και του μελλοντικού σχεδιασμού που θα φτάσει το Μετρό σε αρκετές νέες περιοχές της πόλης.
Βασικό σημείο του νέου σχεδιασμού είναι η δημιουργίας μιας δεύτερης γραμμής η οποία θα εξυπηρετεί τα δυτικά προάστια, το κέντρο και τα βόρειο-ανατολικά προάστια της πόλης. Παράλληλα η βασική γραμμή προβλέπεται να επεκταθεί προς Σταυρούπολη-Νέα Ευκαρπία και προς το αεροδρόμιο Μακεδονία.
Στην τελική μου μορφή εκτιμώμενη για το 2040 το Μετρό Θεσσαλονίκης θα έχει 44 σταθμούς και θα απλώνεται σε 48 χιλιόμετρα. Εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί καθημερινά 680.000 επιβάτες. Οι επεκτάσεις βασίστηκαν στην εκπόνηση της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκη (ΜΑΜΘ) την περίοδο 2021-2023 και η παρουσίαση του πραγματοποιήθηκε εχθές.
Η δεύτερη γραμμή
Η δεύτερη γραμμή που θα διατρέχει το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης είναι μια αρκετά “γενναιόδωρη” γραμμή. Παρουσιάζεται με πράσινο χρώμα και έχει πολύ ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά. Συνολικά θα περιλαμβάνει 17 νέους σταθμούς σε 18.41 χλμ και θα εκτελεί τη διαδρομή ΑΝΩ ΕΥΟΣΜΟΣ ή ΚΟΡΔΕΛΙΟ-ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ.
Ουσιαστικά περιλαμβάνει δύο κλάδους προς τα δυτικά με 8 σταθμούς και 10,75χλμ. Ο πρώτος κλάδος είναι από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τον Εύοσμο και περιλαμβάνει τους σταθμούς: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός (σύνδεση με τη γραμμή 1), ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΜΕΝΕΜΕΝΗ, ΕΥΟΣΜΟΣ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ, ΑΝΩ ΕΥΟΣΜΟΣ ενώ στο τέρμα της γραμμής χωροθετείται και το νέο Αμαξοστάσιο που θα εξυπηρετεί την νέα αυτή γραμμή.
Ο δεύτερος δυτικός κλάδος ξεκινά επίσης από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και μέχρι το Κορδελιό. Έχει κοινούς τους σταθμούς ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ και στη συνέχεια με τους συνεχίζει με τους σταθμούς ΚΤΕΛ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, ΕΠΤΑΝΗΣΟΥ και ΚΟΡΔΕΛΙΟ.
Στη συνέχεια έχουμε το κεντρικό τμήμα της γραμμής όπου θα συνδέεται με τον ΝΕΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ και το σταθμο ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ της γραμμής 1 και ακολούθως η χάραξη προβλέπει να οδεύει υπογείως από την οδό Τσιμισκή. Θα έχει τον σταθμό ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ στην καρδιά της πόλης επί της μεγάλης πλατεία, θα συνεχίζει με τον σταθμό ΧΑΝΘ και θα συνδέεται και πάλι με την γραμμή 1 στον σταθμό ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ που γίνεται συγκοινωνιακός κόμβος της πόλης. Θα είναι ο μοναδικός σταθμός που θα έχει δύο επίπεδα και θα εξυπηρετεί τις δύο γραμμές όπως στην Αθήνα.
Το δυτικό τμήμα της νέας γραμμής περιλαμβάνει τους σταθμούς ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, ΤΟΥΜΠΑ, ΧΑΡΙΛΑΟΥ και τερματίζει με τον σταθμό ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ.
Η βασική γραμμή και οι επεκτάσεις της
Τώρα περνώντας στη βασική γραμμή δεν αλλάζουν και πολλά πράγματα σε σχέση με όσα ξέραμε. Τον Νοέμβριο αναμένεται να παραδοθεί η βασική γραμμή ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ-ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ και το 2025 ο δεύτερος κλάδος ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ-25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ-ΜΙΚΡΑ. Στη συνέχεια προβλέπονται οι επεκτάσεις προς δυτικά και ανατολικά.
Η επόμενη χρονικά επέκταση που θα ζήσει η πόλη είναι προς το βόρειο-δυτικά. Αξίζει να σημειώσουμε πως ουσιαστικά πρόκειται για επαναφορά της αρχικής επέκτασης προς την περιοχή όπως αυτή υπήρχε μέχρι το 2015, καταργώντας το σχέδιο για μια κυκλική γραμμή.
Η επέκταση αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς θα εξυπηρετεί τα πολυπληθή τμήματα της πόλης που βρίσκονται σε αυτή την περιοχή. Η γραμμή θα είναι από τον σταθμό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ και θα φτάνει μέχρι το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου με 6 σταθμούς και 7,96χλμ. Θα έχει κοινό τον σταθμό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ και στη συνέχεια θα διαθέτει τους σταθμούς ΝΕΑΠΟΛΗ, ΤΕΡΨΙΘΕΑ, ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΠΟΛΙΧΝΗ, ΕΥΚΑΡΠΙΑ, ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ. Παράλληλα προβλέπεται και ένα ακόμα αμαξοστάσιο που θα εξυπηρετεί τις αυξημένες ανάγκες της γραμμής.
Τέλος προβλέπεται και η επέκταση προς το αεροδρόμιο με ελαφρώς παραλλαγμένη χάραξη. Θα είναι η συνέχεια του κλάδου προς Καλαμαριά και θα περιλαμβάνει 6 σταθμούς και 8,72χλμ. Θα ξεκινά μετά από τον τερματικό σταθμό ΜΙΚΡΑ και θα περιλαμβάνει τους σταθμούς: ΣΧΟΛΗ ΠΟΛΕΜΟΥ, ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚA, ΔΙΑΒΑΛΚΑΝΙΚΟ, ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ και θα έχει ως τέρμα το ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (ThessINTEC). Από τον σταθμό ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΑ προβλέπεται μελλοντικά και μια επέκταση μέχρι τη Θέρμη.
Να θυμίσουμε πως η βασική γραμμή περιλαμβάνει τους σταθμούς: ΝΕΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΣ ΣΤΑΘΜΟΣ, ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ, ΣΙΝΤΡΙΒΑΝΙ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΠΑΠΑΦΗ, ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ, ΦΛΕΜΙΝΓΚ, ΑΝΑΛΗΨΗ, 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ, ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΝΕΑ ΕΛΒΕΤΙΑ και ανατολικότερα βρίσκεται το Αμαξοστάσιο Πυλαίας.
Στην επέκταση Καλαμαριάς η εκκίνηση είναι στον σταθμό 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ και στη συνέχεια υπάρχουν οι σταθμοί: ΝΟΜΑΡΧΙΑ, ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ, ΑΡΕΤΣΟΥ, ΝΕΑ ΚΡΗΝΗ, ΜΙΚΡΑ.
Πηγή: ypodomes.com