Μετρό Θεσσαλονίκης: «Ζόρικο» 10μηνο για Καλαμαριά, στον «πάγο» τα δυτικά – Τι θα γίνει με POS και κοινό εισιτήριο

Οι ανοιχτές εκκρεμότητες στο συγκοινωνιακό τοπίο της πόλης και οι απαντήσεις Ταχιάου για τις «παιδικές ασθένειες» του μετρό

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
μετρό-θεσσαλονίκης-ζόρικο-10μηνο-για-1257926
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Αρκετές ειδήσεις έβγαλε η συνέντευξη του υφυπουργού Υποδομών, Νίκου Ταχιάου στην εκπομπή «Περιπλανήσεις» της TV 100, ξεδιαλύνοντας το τοπίο γύρω από συγκεκριμένα ζητήματα, αφήνοντας όμως παράλληλα πολλά ανοιχτά μέτωπα όσον αφορά τα συγκοινωνιακά ζητήματα της πόλης.

Φυσικά στο επίκεντρο της κουβέντας όσον αφορά τα τεκταινόμενα στην Θεσσαλονίκη βρέθηκε το μετρό.

Εκεί όπου η βασική γραμμή ξεκίνησε εδώ και ένα δίμηνο τη λειτουργία της, ωστόσο δεν έχουν λείψει τα προβλήματα κατά τη διάρκεια δρομολογίων, αλλά και ως προς τη χρήση των μηχανημάτων έκδοσης εισιτηρίων, των κυλιόμενων σκαλών, αλλά και των ανελκυστήρων που υπάρχουν στους σταθμούς.

Και φυσικά με τις μεγάλες εκκρεμότητες που υπάρχουν όσον αφορά την πληρωμή των εισιτηρίων και των καρτών στο μετρό με τη χρήση POS και του κοινού εισιτηρίου μεταξύ λεωφορείων και μετρό.

Στα παραπάνω, έρχεται να προστεθεί και το θέμα της επέκτασης του μετρό προς την Καλαμαριά, με τον υφυπουργό να αποκαλύπτει ότι θα χρειαστεί να διακοπεί η λειτουργία της βασικής γραμμής για ένα διάστημα -κατά πάσα πιθανότητα το καλοκαίρι- όπου δεν θα υπάρχει έντονη κυκλοφορία και άλλη μια φορά λίγες ημέρες πριν τα τέλη Νοέμβρη, όπου και είναι στόχος να παραδοθούν οι νέοι σταθμοί που θα οδηγούν προς τη Μίκρα.

Περί αστοχιών και «παιδικών ασθενειών»

Ο Νίκος Ταχιάος αναφέρθηκε στα προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί στο πρώτο διάστημα λειτουργίας του μετρό κάνοντας λόγο ότι οι αναφορές για τις αστοχίες και τις «παιδικές ασθένειες» που εμφάνισε το νέο συγκοινωνιακό μέσο, έφτασαν σε σημείο υπερβολής.

«Η διαθεσιμότητα του συνολικού χρόνου λειτουργίας βρίσκεται στο 99,5%. Μόνο στο 0,5% έχουν παρατηρηθεί προβλήματα στην κίνηση του τροχαίου υλικού. Είναι εξαιρετικό νούμερο, μια σημαντική επίδοση. Σε άλλα μετρό η απόδοση των πρώτων ημερών άγγιζε το 90%.

Οι “ασθένειες” προκύπτουν όταν μπαίνει πολύς κόσμος στο μετρό ή όταν είναι “βαριά” η λειτουργία του, κυρίως κατά τους πρώτους μήνες» δήλωσε χαρακτηριστικά.

Πότε θα πληρώνουμε με κάρτα στο Μετρό

Ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε και στο ζήτημα των εισιτηρίων χαρακτηρίζοντάς το «περίπλοκο» και λέγοντας ότι τα μηχανήματα θα δέχονται σύντομα πληρωμές με κάρτες ξεκαθαρίζοντας πάντως ότι το θέμα με το POS δεν αφορά την Ελληνικό Μετρό, αλλά τον ΟΣΕΘ.

Οι πληρωμές με κάρτες στα εκδοτήρια του Μετρό φαίνεται όπως όλα δείχνουν ότι θα ξεκινήσουν από την 1η Μάρτιου.

«Τα μηχανήματα θα αποφορτιστούν, γιατί τώρα γεμίζουν πολύ γρήγορα με κέρματα» σημείωσε ο υφυπουργός.

Η Νέα Ελβετία

Όσον αφορά τη Νέα Ελβετία ο Νίκος Ταχιάος σημείωσε ότι σε πολύ λίγες ημέρες ο σταθμός μετεπιβίβασης θα πάρει την τελική του μορφή.

Μέσα στην εβδομάδα ολοκληρώνεται και ο κόμβος της οδού Παπαναστασίου κάτι που θα κάνει πιο εύκολη την προσπέλαση για αυτοκίνητα και λεωφορεία.

Τι συμβαίνει με ασανσέρ και κυλιόμενες

Προβλήματα έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς στους σταθμούς του μετρό γύρω από τη λειτουργία των κυλιόμενων σκαλών, αλλά και των ασανσέρ με τον κ. Ταχιάο να σχολιάζει:

«Θα πρέπει να συνηθίσει και ο κόσμος το μετρό. Οι σκάλες σταματάνε γιατί ο κόσμος δεν ξέρει να τις διαχειριστεί. Όπως για παράδειγμα οι ηλικιωμένοι που τις χρησιμοποιούν, ενώ θα μπορούσαν να πάρουν το ασανσέρ.

Στα ασανσέρ μπλοκάρουν οι πόρτες γιατί τα καρότσια δεν μπαίνουν όπως θα έπρεπε να μπουν. Έτσι πρέπει να έρθει το συνεργείο της εταιρείας που το έχει εγκαταστήσει για να κάνει reset.

Εάν υπάρχουν προβλήματα που έχουν να κάνουν με την εγκατάσταση, αυτά θα λυθούν στο πλαίσιο της 3ετούς εγγύησης που υπάρχει με την κατασκευάστρια εταιρεία. Έχουν εντοπιστεί τέτοια προβλήματα και θα λυθούν σύντομα» είπε.

«Όλα τα μετρό όταν ξεκινάνε εμφανίζουν προβλήματα»

Ο Ν. Ταχιάος επανέλαβε για μια ακόμη φορά ότι το μετρό Θεσσαλονίκης είναι απολύτως ασφαλές και μιλώντας ξανά για τα προβλήματα που εμφανίστηκαν, όπως εκείνο στο οποίο επιβάτες αναγκάστηκαν να περπατήσουν μέσα από τις σήραγγες, σχολίασε:

«Το μετρό είναι απολύτως ασφαλές. Όταν σταμάτησε ο συρμός τις πρώτες ημέρες έγινε από false alarm (εσφαλμένο λογαριασμό). Η έξοδος του κόσμου από την σήραγγα έγινε με απόλυτη ασφάλεια. Τηρήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας, δεν υπήρχε ο παραμικρός κίνδυνος.

Αν συνέβαινε στην Αθήνα δεν θα το καταλαβαίναμε γιατί εκεί ο οδηγός μπορεί να κάνει manual χειρισμούς μέσα από το τρένο.

Στο μετρό Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει οδηγός, αλλά συνοδός. Χρειάζεται χρόνος μέχρι να πάει ο συνοδός να ανοίξει το πάνελ μέσα από το οποίο γίνεται η διαχείριση του τρένου.

Όλα τα μετρό όταν ξεκινάνε εμφανίζουν προβλήματα. Οι συρμοί είναι κατασκευές, δεν έρχονται έτοιμοι σαν ένα αμάξι. Είναι κατασκευές που γίνονται για ένα συγκεκριμένο έργο, με συγκεκριμένες προδιαγραφές. Είναι λογικό να υπάρχουν προβλήματα».

«Επένδυση για την πόλη το Μετρό»

Όσον αφορά τα αρχαία της Βενιζέλου είπε:

«Τα αρχαία είναι εκεί ατόφια. Σε στάθμη όπως αυτήν που ανεσκάφησαν. Είναι επένδυση το μετρό για την πόλη».

Το ζήτημα των εισιτηρίων και η τιμή

Μια από τις μεγάλες εκκρεμότητες έχει να κάνει με το ζήτημα των εισιτηρίων που παραμένουν ξεχωριστά για λεωφορεία και ΟΑΣΘ.

«Υπάρχει μικρό πρόβλημα και με τα εισιτήρια του ΟΑΣΘ, αλλά θα λυθεί και εκεί σύντομα. Εκεί όμως δεν ήταν τόσο ορατό το πρόβλημα γιατί υπήρχε η μεταβατική περίοδος με το χάρτινο εισιτήριο. Ενώ στην περίπτωση του μετρό εξ αρχής πήγαμε στις πύλες εισόδου.

Είναι δύσκολη εξίσωση αυτή της διαλειτουργικότητας των εισιτηρίων. Προσπαθούμε να το τρέξουμε. Δεν μπορώ να δώσω χρονικό ορίζοντα, αλλά το δουλεύουμε.

Είναι σημαντικό να το πετύχουμε να μπορεί ο επιβάτης με την χρεωστική ή την πιστωτική κάρτα να μπαίνει χωρίς να αγοράζει εισιτήριο, όπως γίνεται το τελευταίο διάστημα στην Αθήνα, όπως συμβαίνει σε μετρό άλλων χωρών.

Δεν πρέπει να το φοβάται το κοινό. Στην εκκαθάριση που γίνεται κάθε βράδυ ή κάθε μήνα το σύστημα όταν αναγνωρίζει τις διαδρομές που έχει κάνει ο μετακινούμενος, η κάρτα χρεώνεται με το εκπτωτικό πρόγραμμα που αυτές αντιστοιχούν. Δε σημαίνει ότι περνάς και πληρώνεις εκείνη την ώρα την ονομαστική αξία του εισιτηρίου. Έχεις όλα τα εκπτωτικά προγράμματα που τρέχουν».

Για το αν θα διατηρηθεί η τιμή των 0,60 ευρώ στα εισιτήρια:

«Δεν είναι θέμα δικό μου. Είναι θέμα του τομέα των Μεταφορών. Όσο δεν υπάρχει η διαλειτουργικότητα και υπάρχει το θέμα των μετεπιβιβάσεων μεταξύ λεωφορείου και μετρό, το εισιτήριο θα κρατηθεί χαμηλό».

Το… ζόρικο 10μηνο της Καλαμαριάς

Μεγάλο κεφάλαιο για το μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί και η επέκταση προς την Καλαμαριά, με τον Ν. Ταχιάο να δηλώνει σχετικά:

«Υπάρχουν τρεις σταθμοί επί της Πόντου από τους οποίους είναι σαφές ότι το μεγαλύτερο μέρος είναι δίπλα σε αλάνες. Η οδός Πόντου είναι αδιάνοικτη. Δεν είναι μια ωραία εικόνα. Θα κάνουμε ότι και με την Ψελλού που οι Θεσσαλονικείς την είχαν ξεχάσει ότι υπήρχε.

Η οδός Πόντου θα ανοίξει τουλάχιστον μέχρι τον τερματικό της Μίκρας. Οι απαλλοτριώσεις πρέπει να γίνουν από τον Δήμο Καλαμαριάς. Το υπουργείο θα συνδράμει με τα αναγκαία κονδύλια και θα συνεργαστούμε. Πρέπει να τρέξουμε. Δεν είναι εύκολο. Πρέπει και τα δικαστήρια να συγχρονιστούν με το επιτακτικό της υπόθεσης.

Η Καλαμαριά θα αλλάξει με την κατασκευή της οδού Πόντου. Πρέπει να γίνουν και άλλες συζητήσεις σχετικά με την κατάληξη της οδού Πόντου και πώς αυτή θα φτάσει στη Γεωργικής Σχολής, εκεί θα γίνουν παρεμβάσεις και από τον δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη.

Θα είναι ζόρικο 10μηνο για την Καλαμαριά. Αλλά πρέπει η Θεσσαλονίκη να αλλάξει, έχει ανάγκη από έργα. Είμαστε εδώ για να το τρέξουμε. Είναι αδιαπραγμάτευτο το προσωπικό ενδιαφέρον του Κ. Μητσοτάκη για την πόλη. Και ο ίδιος είχε μιλήσει πριν 3 χρόνια για την διάνοιξη της Πόντου».

Στο… περίμενε τα δυτικά

Πριν από λίγες ημέρες ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, είχε δηλώσει για το ζήτημα της επέκτασης του μετρό προς τα δυτικά της πόλης:

«Έπεται αλλά ακόμα είναι πολύ νωρίς γιατί δεν έχουμε την αναγκαία χρηματοδότηση. Δεν υπάρχει Ταμείο Ανάκαμψης, έχει τελειώσει».

Αυτό επιβεβαίωσε και ο υφυπουργός Υποδομών, Ν. Ταχιάος.

«Δεν μπορώ να πω ότι είμαστε έτοιμοι για την επέκταση του μετρό προς τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη. Δουλεύουμε για να αναζητήσουμε πόρους. Χρειάζονται πολλά χρήματα.

Θα χρηματοδοτήσουμε όμως το έργο κατασκευής των μεταβατικών επιχωμάτων της γέφυρας Δενδροποτάμου».

Η γέφυρα του Δενδροποτάμου στη Θεσσαλονίκη, η οποία ήταν κλειστή για εργασίες το τελευταίο διάστημα κατέρρευσε από την έντονη βροχόπτωση Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024 (EUROKINISSI)

Δυτικός Προαστιακός

Όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα ο κ. Ταχιάος σχολίασε:

«Είναι ένα έργο που φτάνει στην κατάληξη. Περιμένουμε τις οριστικές προσφορές. Χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ και ο αρχικός προϋπολογισμός του είναι στα 53,5 εκατ. ευρώ. Αφορά όχι μόνο το δυτικό προαστιακό, αλλά και την είσοδο του σιδηροδρόμου στο λιμάνι Θεσσαλονίκης. Ένας βασικός στόχος είναι να φύγουν οι γραμμές από την 26ης Οκτωβρίου που ταλαιπωρούν τις μετακινήσεις.

Οι σιδηροδρομικές μετακινήσεις στο λιμάνι θα γίνονται από υπέργειες διαβάσεις διπλής κατεύθυνσης για να μη γίνεται διακοπή της κυκλοφορίας στην 26ης Οκτωβρίου και να μην υπάρχει και κάποιος κίνδυνος ασφάλειας».

Τα «θαύματα» του Flyover

Για τις εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη στον Περιφερειακό της Θεσσαλονίκης είπε:

«Γίνονται θαύματα και το μεγαλύτερο όλων είναι ότι έχει σταματήσει η συζήτηση γύρω από το Flyover.

Μπήκα πριν λίγες ημέρες στον περιφερειακό για να δω την κίνηση και αντιμετώπισα πολύ μικρά προβληματάκια και μάλιστα σε ώρα αιχμής. Κανένας δεν είχε την αίσθηση της ταλαιπωρίας.

Το πιο εντυπωσιακό όλων είναι ότι βλέπεις το έργο να σηκώνεται.

Πριν φτάσεις στον κόμβο της Νεάπολης έχει ορθωθεί μια τεράστια μεταλλική κόκκινη κατασκευή που έχει έρθει από την Κίνα και είναι ένα θαύμα.

Είναι το φορείο πάνω στο οποίο θα αρχίσει να καλουπώνεται η γέφυρα και που αυτό θα μετακινείται από μόνο του από υποστήλωμα σε υποστήλωμα και έτσι θα γεννιέται η γέφυρα. Είναι μια πολύ σημαντική πρόοδος για το έργο».

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα ο κ. Ταχιάος τόνισε ότι το Flyover θα είναι έτοιμο στις 16 Μαίου του 2027.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα