Μόσιαλος: Οι προϋποθέσεις για το άνοιγμα των σχολείων υπερβαίνουν τη χρήση της μάσκας

"Άνοιγμα των σχολείων αλλά με προϋποθέσεις"

Parallaxi
μόσιαλος-οι-προϋποθέσεις-για-το-άνοιγ-561636
Parallaxi

Στα καίρια ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν προτού ανοίξουν τα σχολεία, αναφέρεται ο καθηγητής Πολιτικής Υγείας στο London School of Economics Ηλίας Μόσιαλος, σε ανάρτησή του στο Facebook.

https://www.facebook.com/i.mos2020/posts/3281129205259676

Mικρότερο αριθμό μαθητών ανά τάξη, χρήση και άλλων υπαρχόντων χώρων ακόμα και εκτός σχολείων, συχνά δειγματοληπτικά τεστ για άμεση ιχνηλάτηση, εκ περιτροπής διδασκαλία, πιθανή αναδιοργάνωση των προγραμμάτων διδασκαλίας και άνοιγμα των σχολείων τουλάχιστον δυο εβδομάδες μετά την επιστροφή των μαθητών από τις διακοπές, προτείνει στην ανάρτησή του  ο Ηλίας Μόσιαλος, καθηγητής Πολιτικής της Υγείας στο LSE.

Οι καίριες συστάσεις του εκπροσώπου της Ελλάδας στους διεθνείς οργανισμούς για την πανδημία αποτελούν ξεκάθαρο μήνυμα προς την κυβέρνηση πως ο υφιστάμενος «σχεδιασμός» του υπουργείου Παιδείας στην καλύτερη περίπτωση δεν επαρκεί.

Μήνυμα προς την κυβέρνηση πως ο υφιστάμενος «σχεδιασμός» για τα σχολεία δεν επαρκεί

Μικρότερος αριθμός μαθητών συνεπάγεται αναπόφευκτα πρόσληψη εκπαιδευτικών και δασκάλων, καθώς όπως αναφέρει ο ίδιος «προφανώς, θα χρειαστεί και ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού, προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών και ανακλήσεις αποσπάσεων. […] Οι υποδομές σε πολλά ελληνικά σχολεία είναι ανεπαρκείς και δεν έχουν καμία σχέση με τα πρότυπα των περισσότερων χωρών της δυτικής Ευρώπης».

Επιπλέον γίνεται σαφές πως θεωρείται επικίνδυνο να ανοίξουν τα σχολεία στην Ελλάδα στις 7 Σεπτεμβρίου, ημερομηνία που ακόμα δεν έχει επιβεβαιωθεί, καθώς μεγάλο μέρος των παιδιών ακόμα δεν έχουν επιστρέψει από τις καλοκαιρινές διακοπές. Επίσης συχνά δειγματοληπτικά τεστ ιχνηλάτησης συνεπάγονται φυσικά και αύξηση της επάρκειας και της διενέργειας τεστ.

Σημειώνεται ωστόσο πως ο καθηγητής Μόσιαλος σταθμίζοντας το ρίσκο τοποθετείται υπέρ του ανοίγματος των σχολείων υπό προϋποθέσεις, καθώς «ο κίνδυνος είναι ελάχιστος για τα παιδιά κάτω των 10 ετών και πολύ μικρός άνω των 10 ετών. Tα παιδιά, αν κολλήσουν τη νόσο, νοσούν με ήπια συμπτώματα ή είναι ασυμπτωματικά. Αυτό, διευκρινίζω, δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει κίνδυνος, ο κίνδυνος όμως είναι πολύ μικρότερος σε σχέση με τις άλλες ηλικιακές ομάδες».

O ίδιος υποστηρίζει πως «είναι υπαρκτός και πιο μεγάλος ο κίνδυνος αν οι μαθητές ανήκουν σε οικογένειες που ζουν μαζί με παππούδες και γιαγιάδες, σε μικρούς χώρους. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να εξεταστεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία όχι ως εναλλακτικό σχέδιο ή plan B, αλλά ως παράλληλη εκπαιδευτική επιλογή για παιδιά με υποκείμενα νοσήματα ή υποκείμενα νοσήματα στην οικογένεια».

Επιπτώσεις

Επιπλέον ο ίδιος θεωρεί πολύ σοβαρότερες τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις εάν δεν ανοίξουν τα σχολεία, υποστηρίζοντας πως «ο κίνδυνος των επιπτώσεων της απώλειας της κοινωνικοποίησης με συνομηλίκους στις μικρές ηλικίες είναι δυσανάλογα μεγάλος σε σχέση με τον κίνδυνο της απώλειας διδασκαλίας.

Η δεύτερη μπορεί να αναπληρωθεί με άλλες μεθόδους διδασκαλίας που υπερβαίνουν την κλασική μεθοδολογία του ελληνικού σχολείου· μεθόδους που απαιτούν σοβαρό προγραμματισμό». Είναι σαφές πως ο Ηλ. Μόσιαλος, έχοντας στραμμένο το βλέμμα του και στη διεθνή κοινότητα, θεωρεί πως αυτός ο προγραμματισμός δεν υπάρχει στη χώρα μας, τόσο τώρα όσο και πριν από την πανδημία.

Στην Ιταλία τα σχολεία θα ανοίξουν στις 14 Σεπτεμβρίου στις περισσότερες περιοχές, ενώ θα υπάρξουν περιφέρειες που θα ανοίξουν σε διαφορετικές ημερομηνίες. Εχει ήδη προβλεφθεί διανομή 11 εκατ. μασκών την ημέρα σε μαθητές, διδάσκοντες και διοικητικούς, αναζητούνται μεγαλύτερες αίθουσες (με χρησιμοποίηση 3.000 άδειων σχολικών κτιρίων), ενώ παράλληλα μειώνεται ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη και έχουν εξαγγελθεί 50.000 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών και άλλου προσωπικού.

Στην Ισπανία, μόνο στην περιοχή της Μαδρίτης θα υπάρξουν προσλήψεις επιπλέον 600 εκπαιδευτικών ενώ άλλες περιφέρειες της χώρας δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές άνω των 14 ετών να επιλέγουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή να πηγαίνουν στο σχολείο το απόγευμα. Από την άλλη πλευρά, η Νότια Κορέα κλείνει εκ νέου τα σχολεία και επιστρέφει στην εξ αποστάσεως μάθηση μέχρι τουλάχιστον τις 11 Σεπτεμβρίου καθώς μόνο στη Σεούλ 193 μαθητές και δάσκαλοι βρέθηκαν θετικοί τις τελευταίες δυο εβδομάδες.

Στον αντίποδα της επεξεργασίας πολλαπλών εναλλακτικών σχεδίων σε διεθνές επίπεδο, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως σε χθεσινές δηλώσεις της (ΕΡΤ) επέμεινε στο θέμα της χρήσης μάσκας, εστιάζοντας σε κατασταλτικά μέτρα: «Δεν νοείται να είναι κανείς στο σχολείο χωρίς μάσκα. Οι μαθητές που δεν θα φορούν μάσκα δεν θα συμμετέχουν στο μάθημα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Σε περίπτωση άρνησης ή προτροπής από γονείς για μη χρήση μάσκας θα ακολουθηθούν όλα τα παιδαγωγικά μέτρα που προβλέπονται» ανέφερε, εννοώντας την αποβολή των μαθητών.

«Ας σταματήσει επιτέλους η κυβέρνηση και η αρμόδια υπουργός να αντιλαμβάνονται τη σχολική ζωή με όρους “τιμωρίας, νηστείας και προσευχής”» σχολιάζει η ΕΠΕΚΕ Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτηρίζοντας επικίνδυνη την απόφαση της κυβέρνησης να «στοιβάξει 1 εκατομμύριο μαθητές σε πολυμελή τμήματα λίγων τετραγωνικών».

Ο καθηγητής Μόσιαλος επιμένει πως οι προϋποθέσεις για το άνοιγμα των σχολείων υπερβαίνουν τη χρήση της μάσκας και απαιτούνται περισσότερες παρεμβάσεις και προτείνει να χρησιμοποιηθούν και άλλοι χώροι προκειμένου να μειωθούν οι μαθητές ανά τάξη, όπως βιβλιοθήκες, ξενοδοχεία, πολιτιστικά κέντρα, αίθουσες δημοτικών συμβουλίων, αθλητικά κέντρα κ.ά

Πηγή: efsyn.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα