Θεσσαλονίκη

ΟΑΣΘ: Αντί να προσλάβουν οδηγούς, σχεδιάζουν την 6ημερη εργασία – Λείπουν 429 οδηγοί

Στην πόλη κυκλοφορούν μόλις 245 λεωφορεία αντί των 368 που θα έπρεπε να κυκλοφορούν

Φίλιππος Δεργιαδές
οασθ-αντί-να-προσλάβουν-οδηγούς-σχεδι-1052430
Φίλιππος Δεργιαδές

Με νομοθετικές προσθήκες και επεκτάσεις «μπαλώματα», στα ωράρια εργασίας των οδηγών, προσπαθεί να επιλύσει το μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης οδηγών αλλά και οχημάτων, ο ΟΑΣΘ, που σήμερα «με το ζόρι» κυκλοφορεί μόλις 245 λεωφορεία στην πόλη, όταν θα έπρεπε, βάσει νόμου να κυκλοφορεί περισσότερα από 360, ώστε να καλύπτονται επαρκώς όλα τα δρομολόγια.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με αναφορές και καταγγελίες των εργαζομένων, αλλά και με έμμεση παραδοχή του ίδιου του Οργανισμού, εν ενεργεία οδηγοί του ΟΑΣΘ ή οδηγοί που έχουν κριθεί ακατάλληλοι και έχουν αποσυρθεί σε διοικητικές ή τεχνικές υπηρεσίες του ΟΑΣΘ, στις ημέρες αργίας τους, απασχολούνται ως οδηγοί σε ιδιωτικά σχολικά ή τουριστικά λεωφορεία και φορτηγά ενώ υπάρχει απαγορευτικό από τον κανονισμό λειτουργίας.

Δηλαδή την ώρα που οργανισμός χρειάζεται άμεσα περίπου 300 οδηγούς και η κυβέρνηση εμπαίζει την πόλη, υποσχόμενη εδώ και καιρό προσλήψεις 150-200 οδηγών, υπάρχουν κάποιοι, σύμφωνα με πληροφορίες, που έχουν κριθεί ακατάλληλοι και έχουν αποσυρθεί από τα πόστα των οδηγών, αλλά μπορούν και εργάζονται ως οδηγοί στον ιδιωτικό τομέα. Η ανακοίνωση του ίδιου του οργανισμού που απευθύνεται μεταξύ άλλων στους δημόσιους φορείς εκπαίδευσης, στο ΣΕΠΕ και στην τροχαία, αναφέρει τα εξής:

«Από την ανάγκη το κάνουν αυτό κάποιοι συνάδελφοι, αλλά το πρόβλημα είναι ότι αφενός δεν έχουν πάρει άδεια και αφετέρου κάποιοι ενώ έχουν κριθεί ανίκανοι στον ΟΑΣΘ, κρίνονται ικανοί στον ιδιωτικό τομέα», αναφέρει εργαζόμενος του ΟΑΣΘ και σημειώνει ότι «το ποιος αναλαμβάνει να μεταφέρει κόσμο είναι μεγάλη ευθύνη και για αυτό υπάρχουν οι κανόνες ασφάλειας ώστε να μειωθούν οι κίνδυνοι ατυχημάτων».

Το «μπάχαλο» που παρατηρείται εντός του Οργανισμού, με την ανοχή των διοικήσεων στην διπλή απασχόληση, ακόμα και οδηγών που έχουν «απαλλαγεί» των καθηκόντων τους, καταδεικνύει ότι κάποιοι βάζουν πλάτη για να συμβαίνουν αυτά ενώ το υπουργείο Μεταφορών συνεχίζει το μπαράζ των κίβδηλων υποσχέσεων για προσλήψεις, αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων κ.λ.π.

Η κατάσταση όμως των αστικών συγκοινωνιών της πόλης είναι τραγική. Στις ώρες αιχμής, λόγω έλλειψης λεωφορείων, σε πολλά δρομολόγια η ταλαιπωρία των επιβατών συνεχίζεται και ο συνωστισμός αυξάνεται σε μία περίοδο, μάλιστα, που οι διάφορες ιώσεις, όπως και ο covid, βρίσκονται σε έξαρση.

Ωστόσο, πάντα όταν τα πράγματα φτάσουν στα άκρα υπάρχει ο “πρόθυμος παράγοντας”, που μπορεί να δώσει λύσεις στο πρόβλημα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, είναι η εταιρία που έχει αναλάβει να ερευνήσει τα οικονομικά δεδομένα των αστικών συγκοινωνιών της πόλη και του ΟΑΣΘ και να αποφανθεί, αν ο οργανισμός θα παραμείνει στο δημόσιο ή θα τεθεί σε τροχιά μετοχοποίησης – ιδιωτικοποίησης.

Σε εισηγητική της έκθεση προς τον ΟΑΣΘ, προτείνει να αλλάξει ο κανονισμός λειτουργίας και να επιτραπεί στους εργαζόμενους να εργάζονται 6 ημέρες την εβδομάδα. Αρχικά εθελοντικά, αλλά οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αυτό θα μετατραπεί σε υποχρεωτικά, ιδίως στην περίπτωση της ιδιωτικοποίησης.

Για να συμβεί όμως αυτό, η εφαρμογή της 6ήμερης εργασίας, θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση από την κυβέρνηση ώστε να αλλάξει ο κανονισμός λειτουργίας καθώς ο ΟΑΣΘ ανήκει στον δημόσιο τομέα. Ιδού και η εισήγηση:

Ωστόσο αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία που παραθέτει η συγκεκριμένη εταιρία για τα λεωφορεία και τους οδηγούς που πρέπει σήμερα να διαθέτει και να απασχολεί ο ΟΑΣΘ, σύμφωνα με όσα προβλέπουν οι μελέτες και οι αποφάσεις του  Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. Τα ελλείμματα και η εγκατάλειψη των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης αποτυπώνονται με στοιχεία:

Αλλά και τα συμπεράσματα αυτής της έκθεσης είναι επίσης διαφωτιστικά:

Ποια είναι η θέση των εργαζομένων 

Από την πλευρά της, η διοίκηση του Συλλόγου Εργαζομένων ΟΑΣΘ, αναγνωρίζοντας το δικαίωμα του Οργανισμού να διευθετήσει το ζήτημα, ανέδειξε ως κυρίαρχο ζήτημα το θέμα της υποχρεωτικότητας της 6ήμερης εργασίας:

  Ωστόσο από την άλλη πλευρά, μία σημαντική μερίδα εργαζομένων που συσπειρώνεται στην παράταξη “Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία” κάνει λόγο για το “το αίσχος της εξαήμερης «εθελοντικής» εβδομάδας εργασίας”. 

Όπως τονίζει η ΔΑΣ: η αλλαγή του Κανονισμού Εργασίας δεν θα έχει ούτε «προσωρινό» ούτε «εθελοντικό» χαρακτήρα. Μετά από τις αλλαγές που θα γίνουν η εργασία των οδηγών σε ημέρες και ώρες ανάπαυσης (6ημερο) δεν θα ενοχλεί τόσο τη διοίκηση του ΟΑΣΘ και ούτε θα εγκυμονεί κινδύνους για τη δημόσια μεταφορά αφού πλέον θα το προβλέπει ο εσωτερικός Κανονισμός και ο νόμος.

Αν στα παραπάνω προσθέσουμε την καθυστέρηση του ΜΕΤΡΟ και την έναρξη των εργασιών για το fly over οι εργαζόμενοι οδηγοί όχι μόνο θα οδηγούν περισσότερες μέρες αλλά και σε συνθήκες πιο μεγάλης πίεσης στο συγκοινωνιακό της πόλης”.

Όχι σε συνθήκες εξουθένωσης των οδηγών που θα «κουτουλάνε» στο τιμόνι

“Οι εργαζόμενοι στην αυτοκινητοβιομηχανία στις ΗΠΑ παλεύουν με απεργιακές κινητοποιήσεις για  εργάσιμη εβδομάδα 32 ωρών ενώ εδώ στον ΟΑΣΘ οι εργαζόμενοι οδηγοί δουλεύουν καθημερινά πέρα του 8ωρου και όλο το χρόνο (από 1 Γενάρη μέχρι 31 Δεκέμβρη) προγραμματισμένη υπερωρία! Η τεράστια πρόοδος της τεχνολογίας και των μέσων επιβάλουν όλοι οι εργαζόμενοι να αναπαύονται περισσότερες ώρες τη βδομάδα.

Ο λαός της Θεσσαλονίκης έχει συμφέρον όχι από εξουθενωμένους οδηγούς που θα «κουτουλάνε» στο τιμόνι θέτοντας σε κίνδυνο τους επιβάτες και τους εποχούμενους αλλά από σύγχρονα λεωφορεία και προσλήψεις εργαζόμενων με κατοχυρωμένα δικαιώματα” καταλήγει η ΔΑΣ.

Ολοκληρωτική καταστροφή της συγκοινωνίας της πόλης

Κατά της “εθελοντικής” εξαήμερης εργασίας τάσσεται και η παράταξη, “Όραμα Δημιουργίας Εργαζομένων ΟΑΣΘ” που τονίζει πως:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα