ΟΑΣΘ: Ήρθαν τα ηλεκτρικά λεωφορεία αλλά δεν υπάρχει σταθμός φόρτισης
Κατασκευάζεται στην περιοχή της Σταυρούπολης – Πότε θα τεθούν σε κυκλοφορία τα νέα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία.
Παρκαρισμένα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, για τουλάχιστον ένα τρίμηνο θα παραμείνουν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ, που “αποβιβάστηκαν” στον ΟΛΘ στις αρχές Μαρτίου, καθώς, όπως υπολογίζεται και από τον ίδιο τον Οργανισμό, στην καλύτερη περίπτωση δεν θα αναλάβουν συγκοινωνιακό έργο πριν από τα μέσα Μαΐου.
Το βασικό πρόβλημα είναι ότι ο σταθμός φόρτισης, βρίσκεται ακόμα στα σκαριά, ούτε καν στα «μπετά», δηλαδή ακόμα κατασκευάζεται σε οικόπεδο που έχει ενοικιαστεί γι αυτό το σκοπό, δίπλα στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης.
Σύμφωνα με τον ίδιο τον Οργανισμό, η σύμβαση για την κατασκευή του νέου αμαξοστασίου έχει υπογραφεί στις 19 Φεβρουαρίου και το έργο θα πρέπει να παραδοθεί εντός τριών μηνών.
Στην παρούσα φάση, οι εργασίες εξελίσσονται για τη θεμελίωση και τις υποδομές του νέου αμαξοστασίου, όπου θα λειτουργεί υποσταθμός της ΔΕΗ, προκειμένου να υπάρχει συνεχής παροχή ηλεκτρικής ενέργειας για την φόρτιση των ηλεκτρικών λεωφορείων.
Η ολοκλήρωση της κατασκευής του νέου αμαξοστασίου και των δικτύων φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων, εκτιμάται ότι δεν μπορεί να επιτευχθεί πριν από ένα τρίμηνο. Αυτό σημαίνει ότι ενώ τα λεωφορεία, θεωρητικά είναι έτοιμα προς χρήση, θα παραμείνουν παρκαρισμένα κι ανενεργά, στην καλύτερη περίπτωση, μέχρι τα μέσα Μαΐου.
Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι εγκαταστάσεις για τη φιλοξενία των ηλεκτρικών λεωφορείων θα δημιουργούνταν και στο αμαξοστάσιο του Φοίνικα, αλλά τελικά αυτό απορρίφθηκε για λόγους ασφαλείας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η περιοχή δεν προσφέρεται για την εγκατάσταση ηλεκτρικών δικτύων που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων και δεν πληροί τις προδιαγραφές λόγω των εγκαταστάσεων που υπάρχουν για τα καύσιμα.
Έτσι τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα φιλοξενούνται δυτικά, στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης, γεγονός που σημαίνει ότι για πρακτικούς και οικονομικούς λόγους, θα αξιοποιηθούν κυρίως στις γραμμές της Δυτικής Θεσσαλονίκης και δεν θα χρησιμοποιηθούν σε γραμμές και δρομολόγια της Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Φυσικά όλη αυτή η καθυστέρηση, θα είχε αποφευχθεί αν το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, αλλά και ο ίδιος ο ΟΑΣΘ, είχαν προνοήσει και είχαν ήδη κατασκευάσει τις απαραίτητες εγκαταστάσεις για την φιλοξενία, τη φόρτιση και τη συντήρηση των νέων λεωφορείων, που θα παραμείνουν παρκαρισμένα στο Λιμάνι της πόλης, αντί να εξυπηρετούν άμεσα τις συγκοινωνιακές ανάγκες της πόλης.
Η διαδικασία για την προμήθεια των ηλεκτρικών λεωφορείων κρατά εδώ και 2 χρόνια και τον τελευταίο χρόνο, η παραγγελία είχε ολοκληρωθεί και τα λεωφορεία αναμένονταν στη Θεσσαλονίκη. Υπήρχε δηλαδή αρκετός χρόνος ώστε να είχαν προχωρήσει, ο σχεδιασμός, οι μελέτες και η κατασκευή των απαραίτητων υποδομών, ώστε τα λεωφορεία αμέσως μετά την άφιξη τους, να αξιοποιηθούν και όχι να μείνουν ανενεργά στο έλεος των καιρικών συνθηκών στον ΟΛΘ.
Μία άλλη σημαντική παράμετρος αφορά την οδήγηση τους, διότι τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία διαφέρουν σημαντικά από τα παραδοσιακά οχήματα. Τα συγκεκριμένα οχήματα διαθέτουν μόνο ένα πεντάλ, που λειτουργεί ως «γκάζι» και ως «φρένο». Δηλαδή με το που ο οδηγός αφήσει το πεντάλ της κίνησης, φρενάρουν αυτόματα.
Αυτό σημαίνει ότι οι οδηγοί που θα αναλάβουν να οδηγήσουν τα νέα λεωφορεία, πρέπει να περάσουν μία περίοδο πρακτικής εξάσκησης, προκειμένου να είναι έτοιμοι να οδηγήσουν τα ηλεκτροκίνητα οχήματα στις δύσκολες κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αρκετοί οδηγοί θα μεταβούν στην Αθήνα γι’ αυτό το σκοπό, όπου θα εκπαιδευτούν στα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Αυτοί οποίοι αφού λάβουν την εκπαίδευση που απαιτείται, στη συνέχεια θα αναλάβουν να εκπαιδεύσουν συναδέλφους τους στη Θεσσαλονίκη. Αυτή όμως η διαδικασία εκτιμάται ότι θα αφαιρέσει οδηγούς από τα δρομολόγια του ΟΑΣΘ.
Επίσης το επόμενο διάστημα θα πρέπει τα νέα λεωφορεία να δοκιμαστούν και στις συνθήκες της πόλης και να διαπιστωθεί πόσο «αντέχουν» στις πραγματικές συνθήκες της πόλης, αν δηλαδή μπορούν φορτισμένα να καλύψουν τις χιλιομετρικές αποστάσεις που πρέπει να καλύψουν.
Ανάλογα στα νέα λεωφορεία πρέπει να εγκατασταθούν και τα εκδοτικά- ακυρωτικά μηχανήματα των εισιτηρίων, εργασία που αναμένεται να γίνει στο χώρο του ΟΛΘ όπου είναι παρκαρισμένα ενώ θα πρέπει να πάρουν και έγκριση τύπου από το υπουργείο Μεταφορών και να εκτελωνιστούν. Να σημειωθεί ότι η «Έγκριση Τύπου Οχημάτων» είναι μια διαδικασία που αφορά σε καινούρια οχήματα των κατηγοριών που δεν έχουν ταξινομηθεί ποτέ στην Ελλάδα ή σε ξένη χώρα, με τελικό σκοπό την έκδοση πινακίδων κυκλοφορίας.
Νέο leasing για τα ενοικιαζόμενα λεωφορεία
Στο μεταξύ ο ΟΑΣΘ έχει δρομολογήσει τις διαδικασίες για την ενοικίαση νέων λεωφορείων για τα επόμενα 2-3 χρόνια, ωσότου έρθουν άλλα 225 λεωφορεία νέας τεχνολογία, ηλεκτρικά, υδρογόνου ή φυσικού αερίου.
Ο στόχος είναι να αλλάξει ο ΟΑΣΘ το στόλο των πετρελαιοκίνητων οχημάτων του και να νοικιάσει νέα λεωφορεία που θα είναι σχετικά καινούργια, δηλαδή κατασκευασμένα την τελευταία δεκαετία. Προς αυτή τη κατεύθυνση θα εκσυγχρονιστεί και το αμαξοστάσιο του Φοίνικα.