ΟΑΣΘ: Το μεγάλο φιάσκο με τα «λειψά» λεωφορεία της Λειψίας, που έφερε ο δήμος Θεσσαλονίκης
Μόλις 19 από τα 50 κυκλοφορούν «μερικώς» στην πόλη – Κάποια τα διαλύουν για ανταλλακτικά
Ακατάλληλα και αναποτελεσματικά έχουν αποδειχτεί τα περίφημα 50 λεωφορεία που αγόρασε ο δήμος Θεσσαλονίκης, για να ενισχύσει το στόλο των αστικών του ΟΑΣΘ, καθώς μόνο τα 19 εξ αυτών βρίσκονται σε λειτουργία και μάλιστα ασθμαίνοντας.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες από τα 50 λεωφορεία, τύπου «SOLARIS Urbino 12», τα 27 έχουν παρουσιάσει και αντιμετωπίζουν σημαντικές βλάβες και μεγάλα προβλήματα, με κυριότερο την έλλειψη ανταλλακτικών. Γι αυτό το σκοπό τρία από τα 50 λεωφορεία έχουν τεθεί οριστικά εκτός λειτουργίας, προκειμένου να διαλυθούν και να χρησιμοποιηθούν ως ανταλλακτικά.
Σε λειτουργία στους δρόμους της πόλης αυτή την περίοδο βρίσκονται μόλις 19 λεωφορεία. Δηλαδή ούτε τα μισά, και η αναλογία δεν πρόκειται να αλλάξει, διότι κρίνεται πολύ δύσκολο, σχεδόν αδύνατο, να βρεθούν ανταλλακτικά για αυτά που βρίσκονται σε ακινησία εδώ και πολύ καιρό.
Το χειρότερο όμως όλων είναι ότι τα λεωφορεία της Λειψίας υπολείπονται σε απόδοση. Αποδείχτηκαν δηλαδή ακατάλληλα, αναποτελεσματικά και ασύμφορα για την πόλη της Θεσσαλονίκης ενώ κάποια που αγοράστηκαν ως οχήματα έτοιμα να προσφέρουν συγκοινωνιακές υπηρεσίες, κατέληξαν να λεηλατηθούν για ανταλλακτικά.
Τα «κουτσά και λειψά» λεωφορεία της Λειψίας
Σύμφωνα με σχετική συγκριτική έκθεση του ΣΕΟ – ΟΑΣΘ που αφορά τα λεωφορεία τύπου «Solaris», που αγόρασε ο δήμος Θεσσαλόνίκης και τα λεωφορεία “Utaro” που νοικιάζει ο ΟΑΣΘ από ιδιώτη πάροχο, η διαφορά είναι τρομακτική.
Συγκρίνοντας τις επιδόσεις 49 λεωφορείων «Solaris» και 49 λεωφορείων «Utaro», για την ίδια χρονική περίοδο, δηλαδή από 1/1/2023 μέχρι και 25/9/2023:
- Τα λεωφορεία Solaris έχουν διανύσει στην πόλη 472.765 χιλιόμετρα
- Τα λεωφορεία Utaro έχουν διανύσει στην πόλη 1.560.818 χιλιόμετρα
Τα λεωφορεία δηλαδή που έχουν αγοραστεί από το δήμο Θεσσαλονίκης και διαφημίστηκαν πανηγυρικά από την διοίκηση του δήμου, τη διοίκηση του ΟΑΣΘ και φυσικά από την κυβέρνηση, τελικά αποδείχτηκαν ένα μεγάλο φιάσκο το οποίο μάλιστα κόστισε πολύ ακριβά: πολύ πάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ.
Τι κόστισαν τα περίφημα λεωφορεία που «αγόρασε» η διοίκηση Ζέρβα και πλήρωσαν οι φορολογούμενοι
Τα «νούμερα» που είδαν το φως της δημοσιότητας είναι αποκαλυπτικά για το «πανηγυρικό νούμερο» που στήθηκε γύρω από την ενίσχυση του ΟΑΣΘ με τα 50 λεωφορεία. Συγκεκριμένα:
- 550000 η αγορά τους με χρήματα από τον προϋπολογισμό του Δήμου Θεσσαλονίκης
- 372000 για τη «μεταφορά 50 λεωφορείων από τη Λειψία στη Θεσσαλονίκη» (ΟΑΣΘ – Διαύγεια 22/9 – Μεταφορά Λεωφορείων)
- 111600 για την «αποθήκευση και φύλαξη 50 λεωφορείων στη Γερμανία (ΟΑΣΘ – Διαύγεια 2/11 – Φύλαξη Λεωφορείων )
- Σύνολο 1.033.600
Αν προσθέσουμε και τις μετατροπές που απαιτήθηκαν και το κλιματισμό που έπρεπε να τοποθετηθεί, διότι τα εν λόγω λεωφορεία ήρθαν στη μεσογειακή Ελλάδα χωρίς κλιματισμό και πλαϊνά παράθυρα, τότε το κόστος έχει ξεφύγει, για το οποίο κάποιοι πρέπει να δώσουν εξηγήσεις.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το αρχικό κόστος για το κάθε λεωφορείο ήταν 11000€. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η επιτροπή που πήγε στην Λειψία δεν διενήργησε ουσιαστικό έλεγχο αλλά τυπικό και πρόχειρο, μόνο οπτικά και χωρίς τον κατάλληλο διαγνωστικό εξοπλισμό. Τα πρώτα προβλήματα, ιδίως στους καταλύτες, αποκαλύφθηκαν μόλις κυκλοφόρησαν στους δρόμους της πόλης τα πρώτα 10 λεωφορεία.
Ωστόσο υπάρχουν και άλλες παράμετροι της υπόθεσης: όσο τα λεωφορεία μένουν ακίνητα, πέρα από το κόστος φύλαξης αλλά και τα τέλη κυκλοφορίας, προκαλούνται επιπρόσθετα βλάβες λόγω μη λειτουργίας, γεγονός που προσθέτει νέες ανάγκες ανταλλακτικών.
Δυστυχώς για την πόλη η περίφημη αγορά των 50 λεωφορείων της Λειψίας αποδείχτηκε ένα φιάσκο για τις διοικήσεις του δήμου Θεσσαλονίκης και του ΟΑΣΘ. Κόστισε δε πολύ ακριβά στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, οι οποίοι όχι μόνο πλήρωσαν τα «σπασμένα» της αποτυχημένης αυτής επιλογής, αλλά βιώνουν και καθημερινά το αδιαχώρητο και τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών.
Αλήθεια πόσα καινούργια λεωφορεία θα είχαν αγοραστεί με τα λεφτά αυτά; Δεν πρέπει να υπάρχει λογοδοσία γι αυτό το συγκοινωνιακό φιάσκο, που μόνο με το μεγάλο φιάσκο – ανέκδοτο που λέγεται Μετρό Θεσσαλονίκης, μπορεί να συγκριθεί;