Featured

Οι ατέλειωτες περιπέτειες της οδού Ελένης Ζωγράφου

Ασθενείς που καταπονούνται, πεζοί που κινδυνεύουν, οχήματα και λεωφορεία που κάνουν σλάλομ ανάμεσα στα παράνομα παρκαρισμένα και οι ευθύνες να γίνονται μπαλάκι μεταξύ Δήμου και Εφορείας Αρχαιοτήτων.

Parallaxi
οι-ατέλειωτες-περιπέτειες-της-οδού-ελ-888055
Parallaxi

Σε καθημερινό Γολγοθά μετατρέπεται για κατοίκους, οδηγούς οχημάτων, μηχανών, λεωφορείων, ασθενοφόρων, αλλά κυρίως για τους ασθενείς που προσεγγίζουν το νοσοκομείο, η κυκλοφορία μέσω της οδού Ελένης Ζωγράφου που οδηγεί προς το «Αγ. Δημήτριος», την Άνω Πόλη και την Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης.

Οι ευθύνες γίνονται μπαλάκι μεταξύ της Εφορείας Αρχαιοτήτων και του Δήμου Θεσσαλονίκης και στη μέση παραμένουν οι πολίτες που τους τελευταίους μήνες υφίστανται μια ατελείωτη ταλαιπωρία, αρχικά με τα έργα που γίνονταν στο σημείο και τώρα με το αποτέλεσμα της πολυδιαφημιζόμενης κατά τα άλλα ανάπλασης.

Τα έργα στην περιοχή γύρω από την περιοχή των Κοιμητηρίων της Ευαγγελίστριας ξεκίνησαν από το περασμένο καλοκαίρι, προκαλώντας από το ξεκίνημα έντονες αντιδράσεις.

Μιας περιοχής που παρουσιάζει έναν ιδιαίτερο πολιτιστικό φορτίο, καθώς σε αυτή βρίσκονται τα ανατολικά βυζαντινά τείχη, τα ιστορικά κοιμητήρια της Ευαγγελίστριας, των Διαμαρτυρομένων και των Αρμενίων αλλά και νεώτερα μνημεία, όπως οι Κήποι του Πασά κι ο πολυχώρος πολιτισμού Ισλαχανέ, για αυτό άλλωστε και το έργο είχε σαν στόχο να αναδείξει το παλιό πλακόστρωτο με την χρήση νέων κυβολιθικών επιστρώσεων, δίνοντας ξανά στο δρόμο εκείνη την παλιά νοσταλγική ατμόσφαιρα του καλντεριμιού.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο οι εργαζόμενοι του νοσοκομείου «Αγ. Δημήτριος» σε ανακοίνωση τους σημείωναν ότι η ανάπλαση αύτη κάθε αύτη σαν εικαστική παρέμβαση στο εν γένει τοπίο είναι εξαιρετική, όμως έθεταν σοβαρούς προβληματισμούς για την ποιότητα της διαδρομής, χαρακτηρίζοντας την ως επίπονη για ασθενείς που μεταφέρονται με κακώσεις, αιμορραγίες ή οποιαδήποτε άλλη πάθηση. Ανάλογες ήταν και οι επισημάνσεις τους για την αλλαγή του πεζοδρομίου και τους κινδύνους που εγκυμονεί για πεζούς και ηλικιωμένους, αλλά και για το γεγονός ότι ο δρόμος είναι αδιαπέραστος από συμπολίτες μας ΑμεΑ που χρησιμοποιούν ηλεκτρικά αμαξίδια για την μετακίνηση τους.

Τα προβλήματα θα αυξηθούν όταν ξεκινήσει σε λίγες μέρες να λειτουργεί και η Παθολογική κλινική που τώρα δεν λειτουργεί λόγω covid και οι αφίξεις θα πολλαπλασιαστούν.

Προβληματισμοί οι οποίοι, όπως φαίνεται και στην πράξη, πέντε μήνες μετά δεν εισακούστηκαν ποτέ, με τα ζητήματα πλέον να είναι καθημερινά, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το σωματείο εργαζομένων του νοσοκομείου επανήλθε με νέα επιστολή για το θέμα πριν από λίγες ημέρες με αποδέκτες τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα, τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων Μάκη Κυριζίδη, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, την 3η Υγειονομική Περιφέρεια και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Ασθενοφόρα που μεταφέρουν ασθενείς με εγκεφαλικά επεισόδια, αιμορραγίες και σπασμένα μέλη, οχήματα, λεωφορεία, μηχανάκια που… χοροπηδάνε περνώντας από το σημείο, δεκάδες παρκαρισμένα ΙΧ σε όλο το μήκος του δρόμου, πεζοδρόμια που δεν μεγάλωσαν ποτέ με αποτέλεσμα οι πεζοί να παίζουν καθημερινά κορώνα γράμματα την ασφάλεια τους, αλλά και απουσία σχαρών για να φεύγουν υπόγεια τα νερά της βροχής.

«Επικίνδυνη εμπειρία – Οι ασθενείς ταρακουνιούνται»

Η Κοσμίδου Νατάσσα, εργαζόμενη στο νοσοκομείο «Αγ. Δημήτριος», αλλά και κάτοικος της περιοχής περιγράφει στην parallaxi την καθημερινότητα που επικρατεί στο δρόμο:

«Καθημερινά κάνουμε τη διαδρομή αυτή. Αφουγκραζόμαστε και τον κόσμο που χρησιμοποιεί το δρόμο και τα μέσα μαζικής μεταφοράς που περνάνε από το σημείο. Είναι ένα ζήτημα πολύπλευρο. 

Είναι μια άσχημη, έως και επικίνδυνη εμπειρία. Βλέπω κάθε μέρα τα μηχανάκια πως πηγαίνουν. Τους πεζούς να κυκλοφορούν. Δεν είναι δρόμος αυτός για τους πεζούς. Δεν έχουμε τις προϋποθέσεις για να το συνδέσουμε με το ρομαντικό και περιβαλλοντικό στοιχείο. 

Το επισημάναμε εξ’ αρχής πριν ξοδευτούν ένα σορό χρήματα. Ξοδεύτηκαν χρήματα, περάσαμε απίστευτη ταλαιπωρία. Είχε μποτιλιαριστεί όλη η πόλη. Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε να το σταματήσει. Όλοι οι δρόμοι ήταν στενάκια. Έπρεπε να το λάβουν υπόψιν τους. Δεν γίνεται να εγκλωβίζεσαι σε τέτοια επικίνδυνα στενά.

Ο δρόμος αυτός οδηγεί στον Περιφερειακό. Δεν είναι ένας απλώς δρόμος για βόλτα. Ο Περιφερειακός βγάζει και σε άλλα νοσοκομεία της πόλης. 

Οι ασθενείς ταρακουνιούνται. Ασθενοφόρα και αυτοκίνητα έχουν ζημιές και φθορές. Αλλά κυρίως οι ασθενείς που καταπονούνται. Δεν έρχονται να κάνουν τουρισμό. Έρχονται άνθρωποι με εγκεφαλικά και κατάγματα σε αυτές τις συνθήκες».

«Δεν μας ακούει κανένας»

Παράλληλα, η κυρία Κοσμίδου στηλιτεύει την αδιαφορία που υπήρχε προς την πλευρά των κατοίκων από τους αρμόδιους φορείς της πόλης.

«Δεν μας ρώτησε κανένας. Αλλά δεν είχαμε και σαν πολίτες το δικαίωμα του διαλόγου. Αν μιλήσουν για περίπατο, δεν βλέπω κάποια ασφάλεια για να κατεβαίνει κάποιος αυτόν τον δρόμο περπατώντας τον. Δεν υπάρχει ασφάλεια. Κατεβαίνουν στο δρόμο για να περπατήσουν.

Είναι αστείο. Μια κακή κατασκευή. Βγάζεις τους πλίνθους και τους βάζεις εδώ και να ρημάζουν μηχανάκια, αυτοκίνητα, δεν βλέπω κάποια χρησιμότητα. Και φυσικά οδηγεί σε νοσοκομείο ο δρόμος. Όχι μόνο σε ένα και σε άλλα.

Δεν μας ακούει κανένας. Δεν είναι φωνές. Είναι απαίτηση. Ποια είναι η ανταποδοτικότητα των δημοτικών τελών; Τι εισπράττουμε σαν πολίτες; Τη βόλτα; Την ασφάλεια; Τα πεζοδρόμια; Δεν υφίσταται τίποτα. Έχει μετατραπεί σε πάρκινγκ μέχρι πάνω, που είναι και μια επικίνδυνη στροφή. Θα έπρεπε όλη μέρα η Δημοτική Αστυνομία να είναι εδώ.

Δεν μπορούσαμε να έχουμε έναν ευρωπαϊκό δρόμο με κλίση; Πριν, οι οδηγοί έπεφταν πάνω στο τοιχάκι κατεβαίνοντας. Θα έπρεπε να γίνει μια σοβαρή μελέτη. Θα έπρεπε να τα μελετήσει ο Δήμος αυτά. Και φυσικά το κόστος, σε μια εποχή τέτοια, κάποιος πρέπει να είναι υπόλογος για όλη αυτήν την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί. Οι φόροι δεν μπορούν να κατασπαταλούνται για να γίνονται ανοησίες εις βάρος των πολιτών».

Ο Δήμος «δείχνει» την Εφορεία Αρχαιοτήτων και η Εφορεία Αρχαιοτήτων τον Δήμο!

Η τύχη του δρόμου, των κατοίκων, αλλά και όλων όσων τον χρησιμοποιούν καθημερινά, γίνεται… μπαλάκι μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Εφορείας Αρχαιοτήτων που ένας δείχνει τον άλλον για το ποιος είναι υπεύθυνος για το αποτέλεσμα των εργασιών που έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων.

Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, κ. Μάκης Κυριζίδης επανειλημμένως με δηλώσεις του το τελευταίο διάστημα αναφέρει ότι η επιλογή του να τοποθετηθούν κυβόλιθοι στην οδό Ελ. Ζωγράφου, δεν είναι του Δήμου Θεσσαλονίκης, ο οποίος από την πλευρά του έκανε μια αρχαιολογική αποκατάσταση του δρόμου, με τη μοναδική εντολή και οδηγία της Εφορείας Αρχαιοτήτων.

Μάλιστα, σημειώνει ότι όταν υλοποιούνταν η ανάπλαση, παρών ήταν και αρχαιολόγος ο οποίος πληρώθηκε από το έργο και ήλεγχε κάθε κυβόλιθο, ώστε να διαπιστώσει ότι η αποκατάσταση του πραγματοποιείται όπως πρέπει.

Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι εφόσον η Εφορεία Αρχαιοτήτων ενημερώσει τον Δήμο Θεσσαλονίκης ότι τελικά δεν θέλουν τους κυβόλιθους, επειδή έχουν διαπιστώσει τις αντιδράσεις που υπάρχουν, από την πλευρά τους οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου θα μπορέσουν μέσα σε 1,5 ώρα – 2 ώρες να ασφαλτοστρώσουν το δρόμο.

Ο δρόμος αποτελεί ένα σημείο που παρουσιάζει έντονο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, γι’ αυτό και όπως τονίζει, η Εφορεία Αρχαιοτήτων δίνει τις κατευθύνσεις και από εκεί και πέρα πρέπει να ακολουθούνται. Γι’ αυτό το λόγο και κάλεσε τους εργαζόμενους του νοσοκομείου «Αγ. Δημήτριος» να απευθυνθούν στο υπουργείο Πολιτισμού ώστε να πάρουν από εκεί την έγκριση και εν συνεχεία ο Δήμος να υλοποιήσει.

Σύμφωνα με τον κ. Κυριζίδη ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει απευθυνθεί για το θέμα στην Εφορεία Αρχαιοτήτων, αλλά δεν υπάρχει αλλαγή στάσης.

Επί της ουσίας ο Δήμος δηλώνει αναρμόδιος, αφού από την πλευρά του έκανε την ανάπλαση, αλλά παράλληλα ενημέρωσε και την Εφορεία Αρχαιοτήτων ότι θα δημιουργηθούν προβλήματα, όμως ήταν κάθετη στην άποψη της περί αρχαιολογικής αποκατάστασης της οδού. Και από τη στιγμή που όλοι όσοι διαμαρτύρονται για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί δεν απευθύνονται ή δεν παίρνουν απαντήσεις από την Εφορεία Αρχαιοτήτων, τότε στρέφουν τα βέλη τους προς το Δήμο.

Διαφορετική εκδοχή στα λεγόμενα του κ. Κυριζίδη δίνει από την πλευρά της η Εφορεία Αρχαιοτήτων με γραπτή της απάντηση.

Ούτε λίγο, ούτε πολύ, η Εφορεία Αρχαιοτήτων αφήνει να εννοηθεί ότι αν η μελέτη του Δήμου Θεσσαλονίκης ήταν διαφορετική, τότε ενδεχομένως να υπήρχε διαφορετική γνωμοδότηση από πλευράς του Τοπικού Συμβουλίου Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας που να μην περιλάμβανε κυβολιθικές επιστρώσεις.

Αναλυτικά όσα αναφέρει στην επιστολή της η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πέλλας, Ελισάβετ Τσιγαρίδα.

Αναφορικά με το έργο:

«Κατασκευή περιμετρικών πεζοδρομίων και κυβολιθικών επιστρώσεων για την ανάδειξη των ιστορικών Κοιμητηρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης (Ευαγγελιστρίας, Διαμαρτυρομένων, Αρμενίων)». ΣΧΕΤ: Το από 7.12.2021 ηλεκτρονικό σας μήνυμα (αριθ. πρωτ. ΥΠΠΟΑ 594353/7.12.2021)

Σε απάντηση του ως άνω σχετ. σας πληροφορούμε ότι η επίστρωση του οδοστρώματος της οδού Ελένης Ζωγράφου με γρανιτένιους κυβόλιθους υλοποιήθηκε το 2021, στο πλαίσιο του έργου: «Κατασκευή περιμετρικών πεζοδρομίων και κυβολιθικών επιστρώσεων για την ανάδειξη των ιστορικών Κοιμητηρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης (Ευαγγελιστρίας, Διαμαρτυρομένων, Αρμενίων)» με κύριο του έργου τον Δήμο Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με αρχιτεκτονική μελέτη που συνέταξε η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων του Τμήματος Οδοποιίας & Οδικής Σήμανσης του Δήμου.

Διευκρινίζουμε ότι : «την αντικατάσταση του ασφαλτικού οδοστρώματος της οδού Ελ. Ζωγράφου και της συνέχειάς της στην οδό Κάστρων με αποκάλυψη και αντικατάσταση της γρανιτικής κυβολιθικής επίστρωσης…» περιελάμβανε μεταξύ άλλων η με αριθ. πρωτ. 44/10-12-2018 μελέτη της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων του Τμήματος Οδοποιίας & Οδικής Σήμανσης του Δήμου, που κατατέθηκε το 2021 και στην Εφορεία μας. Η Εφορεία μας, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της εξέδωσε την αριθ. πρωτ. ΥΠΠΟΑ 448879/29.9. 20201 απόφαση επί της εν λόγω αρχιτεκτονικής μελέτης του Δήμου Θεσσαλονίκης, κατόπιν ομόφωνης Γνωμοδότησης του Τοπικού Συμβούλιου Μνημείων Κεντρικής Μακεδονίας, ως συνέχεια του έργου «Ανάπλαση περιοχής τμήματος της οδού Κάστρων μεταξύ των ανατολικών ρωμαϊκών και βυζαντινών τειχών της πόλης και των διατηρητέων: πρώην Σχολή Τεχνών και 2 Επαγγελμάτων «Χαμιδιέ» – Ισλαχανέ» και Κοιμητηρίων Διαμαρτυρομένων και Αρμενίων, στον Δήμο Θεσσαλονίκης» που είχε ήδη υλοποιηθεί στην περιοχή. Ως εκ τούτου, αρμόδια υπηρεσία για το θέμα είναι η Διεύθυνση Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων του Δήμου Θεσσαλονίκης , στην οποία και κοινοποιούμε το παρόν.

Η Αναπληρώτρια Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης Ελισάβετ Τσιγαρίδα Προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πέλλας»

Σλάλομ κάνουν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ

Προβληματισμός για το θέμα επικρατεί και στις τάξεις των ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ καθώς καθημερινά από το σημείο διέρχονται λεωφορεία αντιμετωπίζονται πολλά προβλήματα.

Τα παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα κατά μήκος του δρόμου, τον μετατρέπουν κατά κάποιον τρόπο από διπλής σε μονής κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα οι οδηγοί να πρέπει να κάνουν… σλάλομ ανάμεσα τους για να συνεχίσουν το δρομολόγιο τους, χωρίς να λείπουν οι καθυστερήσεις.

Από εκεί και πέρα ο τρόπος με τον οποίο είναι τώρα διαμορφωμένο το οδόστρωμα προκαλεί μεγάλους κραδασμούς στα λεωφορεία, με τους οδηγούς να επισημαίνουν ότι όσο καλά και να είναι τα αμορτισέρ, οι κραδασμοί μεταφέρονται σε όλο το όχημα.

ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ στις επιστολές τους προς το Δήμο Θεσσαλονίκης και τις αρμόδιες υπηρεσίες τους σημειώνουν και τις έντονες διαμαρτυρίες που υπάρχουν από πλευράς των επιβατών, ενώ ζητούν παρεμβάσεις για την ομαλοποίηση του οδοστρώματος.

«Όμορφο αισθητικά, αλλά καθόλου χρήσιμο»

Έντονες ενστάσεις υπάρχουν και σε οδηγούς ταξί που καθημερινά μεταφέρουν ασθενείς ή επισκέπτες στο νοσοκομείο «Αγ. Δημήτριος».

Όπως τονίζουν μπορεί το αποτέλεσμα αισθητικά να είναι όμορφο και να «δένει» με την γύρω εικόνα των κάστρων, ωστόσο επί της ουσίας δημιουργεί μόνο προβλήματα.

Γι’ αυτό το λόγο και ζητούν από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και όποιο άλλο φορέα εμπλέκεται στο θέμα, να προχωρήσει άμεσα στην ασφαλτόστρωση του δρόμου, καθώς οι οδηγοί αναγκάζονται να περνούν από το σημείο με πολύ χαμηλές ταχύτητες, ενώ κάποιοι φτάνουν σε σημείο μέχρι και να τον αποφύγουν τελείως, ώστε να αποφύγουν μια πιθανή ζημιά στο όχημα τους, αλλά και την… μουρμούρα των πελατών.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα