Οι διαδρομιστές, οι κατ’ επάγγελμα ευαίσθητοι και οι επαγγελματίες της αντίδρασης

Η Ελένη Χοντολίδου απαντάει στον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα

Ελένη Χοντολίδου
οι-διαδρομιστές-οι-κατ-επάγγελμα-ευ-486633
Ελένη Χοντολίδου

Τα όσα είπε ο δήμαρχος είναι προσβλητικά για τον ίδιο και καταδεικνύουν με τον εναργέστερο τρόπο ότι δεν γνωρίζει από αγώνες. Επίσης, αναδεικνύεται η υποκειμενικότητα του ανθρώπου: νομίζει ότι μας προσβάλλει όταν μάλλον μας επαινεί. Αρκεί να ακούγεται η φωνή του.

Υποπίπτει και αυτός στο σφάλμα του Πρωθυπουργού. Αν και τεχνοκράτης, ίσως ακριβώς γι αυτό, δεν κατανοεί ούτε το μέγεθος του θέματος ούτε τη σημασία της Μέσης Οδού. Και παρά το ότι είναι τεχνοκράτης δεν μας δίνει στοιχεία, λέει ανακρίβειες και υπόσχεται χωρίς κανένα μέλλον.

Τρία ψέματα: 

  1. Το μετρό δεν θα είναι έτοιμο το 2021.
  2. Για την παραμονή in situ και μελέτη έχει γίνει και με αυτήν προχωρά το έργο. Αντίθετα, δεν υπάρχει μελέτη για τη μεταφορά και σίγουρα δεν υπάρχει μελέτη για την επανατοποθέτηση. Αυτή είναι που θα μας πάει πίσω. Και νομίζω ότι δεν υπάρχει η τεχνογνωσία στην Ελλάδα για μεταφορά και επανατοποθέτηση… δρόμου.
  3. Δεν υπάρχει η δυνατότητα επανατοποθέτησης του συνόλου της Μέσης Οδού. Στην Αγία Σοφία τα ευρήματα ήταν μικρότερα. Το πρόβλημά είναι πώς κομματιάζεις και αφαιρείς τα κτίρια στα οποία συγχωνεύονται οι αιώνες καθότι τα κτίσματα μοιάζουν με παλίμψηστο (διαχρονική χρήση υλικών το ένα πάνω στο άλλο και ξαναχρησιμοποιούνταν). Τα υλικά της μεσοβυζαντινής περιόδου (από το 300 μ.Χ. ως το 1.200 πάνω κάτω) είναι ευτελή, λάσπη δηλαδή, έχουν ταλαιπωρηθεί και χρειάζονται μελέτες που θα κρατήσουν χρόνια, με άμεσο αποτέλεσμα την επιλεκτική επιστροφή ευρημάτων. Στη Μέση Οδό αυτό που έχει σημασία δεν είναι τα μερικά ευρήματα αλλά το σύνολο του έργου.

Τι νόημα έχει η έκθεση της Μέσης Οδού εν μέσω του πουθενά; Το συγκλονιστικό είναι ότι η Βενιζέλου πάνω είναι η συνέχεια της Βενιζέλου κάτω μέσα στον χρόνο: «ανασυστήνουν την έννοια του αστικού χώρου της Βυζαντινής πόλης, αναδεικνύουν τη ρυμοτομία της Θεσσαλονίκης και αποτελούν το πλέον ευανάγνωστο και αυτούσιο κομμάτι του ιστορικού κέντρου της πόλης, το οποίο επιβίωσε έως σήμερα». Τι θα καταλάβει ο επισκέπτης όταν θα βλέπει τη Μέση Οδό στο υποτιθέμενο μουσείο που θα φτιάξουμε στου Παύλου Μελά;  

Όπως αναφέρουμε στο ψήφισμά μας:

  • Nα στηρίξει την προσπάθεια διάσωσης και κατά χώραν ανάδειξης των αρχαιοτήτων του Σταθμού Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη εφαρμόζοντας τις εγκεκριμένες αποφάσεις και μελέτες
  • Nα υποστηρίξει την απόλυτα συμβατή συνύπαρξη των Αρχαίων και του Μετρό και
  • Nα στείλει μήνυμα στην πολιτική ηγεσία για την ανάδειξη του παρελθόντος μας μέσα από το μέλλον. Να σταματήσει το μεγαλύτερο έγκλημα που επιχειρείται να γίνει στην πόλη τις τελευταίες δεκαετίες».

Στον αγώνα αυτόν δεν είμαστε μόνοι. Μαζί μας είναι οι αρχαιολόγοι, κάτοικοι της πόλης, μεγάλο κομμάτι των επαγγελματιών στον διεθνή χώρο. 

Μαζί μας και ο Μακρυγιάννης:

Είχα δυο αγάλματα περίφημα, μια γυναίκα κι ένα βασιλόπουλο, ατόφια- φαίνονταν οι φλέβες, τόσην εντέλειαν είχαν. Όταν χάλασαν τον Πόρο, τα ’χαν πάρει κάτι στρατιώτες, και στ’ Άργος θα τα πουλούσαν κάτι Ευρωπαίων χίλια τάλαρα γύρευαν. […] Πήρα τους στρατιώτες, τους μίλησα: «Αυτά και δέκα χιλιάδες τάλαρα να σας δώσουνε, να μη καταδεχτείτε να βγουν από την πατρίδα μας. Γι’ αυτά πολεμήσαμε». (Απομνημονεύματα, 1829 -1850)

Κύριε δήμαρχε, δεν σας θυμάμαι να συζητάτε ποτέ. Την άποψη της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ εκφράσατε. Εμείς πάλι όχι.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα