Οι υποσχέσεις Ζέρβα από το 2019 και η πραγματικότητα του 2023 στην πόλη
Τι έλεγε και τι έγινε τελικά για το πράσινο, τη καθαριότητα, το κυκλοφοριακό, τις αναπλάσεις και τα δημοτικά τέλη
Τον περασμένο Φεβρουάριο, o δήμαρχος της Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας δήλωσε ότι έχει ήδη υλοποιήσει «σχεδόν το 70%» των προεκλογικών του δεσμεύσεων. Μπορεί να χρησιμοποίησε κάποιο νέο αλγόριθμο, τώρα στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά αυτό το ποσοστό μάλλον είναι υπερβολικό, αν κανείς σκεφτεί τι έγινε την περασμένη τετραετία και σε ποια φάση βρίσκονται τα μεγάλα προβλήματα της πόλης.
Προεκλογικά το 2019, ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, δήλωνε ότι «με εκνευρίζει η αδιαφορία για τα προβλήματα, η συσσώρευση των προκλήσεων και η αδυναμία εύρεσης λύσεων. Με θλίβει η εικόνα της εγκατάλειψης σε πολλές γειτονιές της πόλης και η έλλειψη στοιχειωδών υποδομών».
Από τότε όμως τι έκανε για να αλλάξει η κατάσταση; Ας δούμε λοιπόν σε 5 βασικά κεντρικά προβλήματα, τι έλεγε προεκλογικά ο κ. Ζέρβας και αν τελικά πέτυχε σε ποσοστό 70%, όπως υποστηρίζει τους στόχους του.
- Η πόλη με το λιγότερο πράσινο. Το Μάρτιο του 2018 ο Κ. Ζέρβας σε άρθρο του, ανέφερε ότι «οι ελεύθεροι χώροι στη Θεσσαλονίκη είναι ανεπαρκείς, με ελάχιστη βλάστηση. Ο μέσος όρος πρασίνου του αστικού συγκροτήματος φτάνει περίπου στο 1,6 τ.μ. ανά κάτοικο, δηλαδή είναι έξι φορές μικρότερος από το κατώτερο διεθνώς παραδεκτό όριο, που είναι 10 τ.μ. ανά κάτοικο. Η αναλογία είναι ακόμη χειρότερη για τους κατοίκους της Τούμπας, όπου αντιστοιχεί 0,76 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο». Τι έχει αλλάξει από τότε;
Αυτό που σίγουρα έχει αλλάξει είναι ότι έχει μειωθεί αισθητά ο αριθμός των μεγάλων δένδρων, αν σκεφτούμε τις μαζικές κοπές των τελευταίων μηνών, ίσως σε αρκετά σημεία δικαιολογημένες. Όμως όπως αποδείχθηκε τελικά δεν υπήρχε κάποιος σοβαρός σχεδιασμός, παρά μία μεγάλη εργολαβία στη μέση.
«Με τις παρεμβάσεις μας θέλουμε να φτιάξουμε δρόμους ζωντανούς – εμπορικούς. Να ανοίξουν ξανά εμπορικά καταστήματα, να δημιουργηθούν ξανά θέσεις εργασίας, να δοθεί ζωή σε γειτονιές που τόσα χρόνια η κρίση τις καθήλωσε. Η Θεσσαλονίκη των εμπόρων και της αγοράς, η Θεσσαλονίκη της βόλτας και του περίπατου χρειάζεται και θα έχει νέα πεζοδρόμια, νέο φωτισμό, νέο αστικό εξοπλισμό, περισσότερο πράσινο».
Κ. Ζέρβας, 27/09/2022
Δυστυχώς όμως σε ότι αφορά το πράσινο και τους ελεύθερους χώρους, ακόμα και τα πεζοδρόμια, τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο, ιδίως στις πυκνοκατοικημένες γειτονιές. Σύμφωνα με μελέτη «η μέση απόσταση που πρέπει να διανύσει κάθε κάτοικος για να βρεθεί σε ελεύθερο χώρο είναι πολύ μεγάλη, 1,8 χλμ» και η αναλογία του πράσινου δεν έχει αλλάξει και αυξάνεται στο 2,8, αν συνυπολογισθεί και το περιαστικό δάσος του Σέιχ Σου!
Για να βελτιωθεί η κατάσταση, χρειαζόμαστε νέους μεγάλους χώρους πρασίνου όπως η ΔΕΘ ή και σημαντικές νησίδες πράσινου όπως η Πλ. Ελευθερίας, αλλά και πολλούς μικρούς, ώστε να διασπείρονται στις γειτονιές και να μειωθεί δραστικά η απόσταση πρόσβασης σε ελεύθερο χώρο.
Ο ίδιος ο δήμαρχος πρότεινε ανάλογες παρεμβάσεις από το 2018, «ώστε η πόλη μας να γίνει πιο πράσινη, φιλική και βιώσιμη». Μάλιστα μιλούσε για δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου που θα συνδέει τη Νέα Παραλία με το χώρο της ΔΕΘ και του ΑΠΘ, με παράλληλη δημιουργία εκθεσιακού κέντρου σύγχρονων προδιαγραφών και υπόγειου πάρκινκ. Ζητούσε επίσης όλα τα στρατόπεδα και το Γ Σώμα Στρατού να αποδοθούν ως ελεύθεροι χώροι πρασίνου, ώστε να αλλάξει η μορφολογία της πόλης.
Δυστυχώς τα πράγματα δεν έχουν αλλάξει καθόλου, ιδίως στις λαϊκές γειτονιές, μακριά από το κέντρο της πόλης, όπως η Τούμπα, με μόλις 94 στρέμματα πρασίνου, η Β Κοινότητα που διαθέτει 120 στρέμματα πράσινου και η Τριανδρία, με 21 στρέμματα πράσινου. Υπάρχουν επίσης τρεις δημοτικές κοινότητες, η 1η η 3η και η Τριανδρία που διαθέτουν από μόλις 4 παιδικές χαρές!
Να μη μιλήσουμε για τους κατειλημμένους δημόσιους χώρους, πλατείες, πάρκα, πεζοδρόμια, ράμπες, από τραπεζοκαθίσματα, αυτοκίνητα και αυθαίρετες κατασκευές, τα επικίνδυνα πάρκα και παιδικές χαρές που δεν συντηρούνται και δεν επισκευάζονται, με αποτέλεσμα να έχουμε και τραυματισμούς μικρών παιδιών ή τη νέα παραλία που έχει αφεθεί να ρημάζει…
‘‘Σκοπεύουμε άμεσα να υπερτριπλασιάσουμε το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων και να αυξήσουμε τους πεζόδρομους…”.
Κ. Ζέρβας 25/5/2020
- Το Κυκλοφοριακό είναι η μεγάλη γάγγραινα της Θεσσαλονίκης. Η πόλη στις ώρες αιχμής είναι πόλη της καθυστέρησης, της άσκοπης καύσης ενέργειας, αναποτελεσματική και ασύμφορη, ενώ δεν έχει χώρους στάθμευσης και τα τριπλοδιπλοπαρκαρισμένα ΙΧ έχουν γίνει συνήθεια.
- Ο Κ. Ζέρβας το 2019 υποσχέθηκε ότι θα ήταν αμείλικτος με τους παραβάτες και θα καθιέρωνε καθημερινή επικοινωνία δήμου Θεσσαλονίκης και Τροχαίας Θεσσαλονίκης, είχε υποσχεθεί χώρους στάθμευσης όπως στη ΔΕΘ και στους Στάβλους Παπάφη, ενώ επανέφερε σε πάρκινγκ την πλατεία Ελευθερίας και είχε υποσχεθεί ότι θα σφίξει τα λουριά στον ΟΑΣΘ και θα πίεζε να ολοκληρωθεί άμεσα το μετρό, και όχι το… 2023.
- Σκοπεύουμε άμεσα να υπερτριπλασιάσουμε το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων και να αυξήσουμε τους πεζόδρομους είχε δηλώσει στις 25/5/2020. Έκτοτε καταργήθηκαν ποδηλατόδρομοι και δεν υπήρξε καμία απολύτως πεζοδρόμηση.
- Όσο για τα περίφημα λεωφορεία της Λειψίας που αγόρασε για να ανακουφίσει την πόλη τον Ιούλιο του 2021 δήλωνε: ‘Ηταν γνωστό ότι τα λεωφορεία που κυκλοφορούν στη Λειψία δεν έχουν κλιματισμό και για τον λόγο αυτό είχε περιληφθεί σχετική πρόβλεψη στους όρους του χρησιδανείου με τον ΟΑΣΘ, τους οποίους ενέκρινε το Δημοτικό Συμβούλιο («Ωσαύτως με δαπάνες του χρησάμενου (ΟΑΣΘ) θα γίνουν και οποιεσδήποτε τυχόν προσαρμογές των οχημάτων κριθούν απαραίτητες κατά τη θέση αυτών σε κυκλοφορία -ενδεικτικά: κλιματιστικά, διαμόρφωση εσωτερικού, χρωματισμός αμαξώματος, τοποθέτηση εκδοτικών/επικυρωτικών εισιτηρίων κλπ»). Δυο χρόνια μετά τα λεωφορεία αποσύρθηκαν από τον ΟΑΣΘ ως πλήρως ακατάλληλα και κανείς δεν λογοδότητησε για τα χρήματα που δόθηκαν από το δήμο…
Αν τα πάρουμε όλα ένα – ένα, πρέπει να γράψουμε ολόκληρη πραγματεία. «Ζούμε σε μία πόλη που δεν έχει δει κανένα ολοκληρωμένο έργο υποδομής» σχολίασε πρόσφατα ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών της ΠΚΜ, Πάρης Μπίλλιας μιλώντας σε ειδική ημερίδα για το κυκλοφοριακό.
Η κατάσταση απλά είναι τραγική σε όλα τα επίπεδα. Οι αστικές συγκοινωνίες είναι για κλάματα και για γέλια. Στην πόλη κυκλοφορούν μόλις 250 λεωφορεία εκ των οποίων, τώρα μέσα στο καύσωνα, δεν έχουν κλιματισμό αλλά ούτε και παράθυρα. Το μετρό πλέον αποτελεί γνωστό ανέκδοτο ενώ για τις παραβάσεις στη στάθμευση, δρόμοι ολόκληρη μπλοκάρουν από τα τριπλοδιπλοπαρκαρισμένα ΙΧ, ενώ τα φορτηγά όλες τις ώρες στο ιστορικό κέντρο και στην αγορά, ακόμα και μέσα στον πεζόδρομο της Αριστοτέλους, μπαινοβγαίνουν ανενόχλητα.
“δεν θα δεχθούμε άλλη δεκαετία χαμένων ευκαιριών για τη Θεσσαλονίκη”.
Κ. Ζέρβας, 15/11/2021
Επίσης οι πειραματισμοί με τους ποδηλατοδρόμους δεν βοήθησαν ενώ όπως φαίνεται δεν υπάρχει κανένα σοβαρό σχέδιο αντιμετώπισης της κατάστασης. Όσο για το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης που θα άλλαζε, χαρακτηρίζοντας τότε και τη σύμβαση ασύμφορη και λεόντεια, μάλλον το λιοντάρι είναι ανίκητο.
- Η Καθαριότητα είναι το ένα από τα μεγάλα προβλήματα της Θεσσαλονίκης. Ο Κ. Ζέρβας υποσχέθηκε ότι «μέσα σε ένα χρόνο η πόλη θα είναι καθαρή». Υποσχέθηκε επίσης υπογειοποίηση κάδων, ανανέωση στόλου οχημάτων αποκομιδής, ενίσχυση της ανακύκλωσης και μια νέα σχέση με τους εργαζόμενους στον τομέα αυτό.
Τι έγινε; Το αποτέλεσμα είναι ορατό στις γειτονιές της πόλης, όπου τα σκουπίδια ξεχειλίζουν από τους κάδους, διότι η αποκομιδή γίνεται με μεγάλες καθυστερήσεις. Οι κεντρικοί δρόμοι είναι γενικά σε καλή ή ανεκτή κατάσταση, όπως και το κέντρο της πόλης.
”Οι πρώην στάβλοι Παπάφη μετασχηματίζονται σε έναν ζωντανό και δημιουργικό πολυχώρο, που συνδυάζει πράσινο, κοινωνικές δομές, δράσεις πολιτισμού και αθλητισμού”.
Κ. Ζέρβας 25/08/2021
Όμως η κατάσταση στις γειτονιές, ειδικά στα στενά των συνοικιών και στις ανηφοριές της Άνω Πόλης, πράσινοι και μπλε κάδοι, κατά περιόδους σχηματίζουν μικρές ανοιχτές χωματερές, και απορρίμματα και ανακύκλωση συλλέγονται μαζί, διότι απο τα συνεργεία του δήμου, δεν υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου και της επιλογής. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ ο δήμος δεν διαθέτει επαρκή αριθμό απορριμματοφόρων σε λειτουργία, καθώς πολλά είναι σε ακινησία λόγω φθοράς ή παλαιότητας, ενώ λείπουν οδηγοί και εργατικά χέρια.
Οι συνθήκες εργασίας για τους εργαζόμενους είναι από δύσκολες μέχρι άθλιες και αυτό φαίνεται από τα δεκάδες εργατικά ατυχήματα που έχουν καταγραφεί τα τελευταία 3 χρόνια. Ενδεικτικό επίσης είναι το γεγονός ότι ο δήμος δεν χορηγεί στους εργαζόμενους μέσα ατομικής προστασίας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μέχρι και προσφυγές στη δικαιοσύνη. Όσο για την υπογειοποίηση των κάδων, μέχρι σήμερα υπάρχουν 59 υπόγειοι κάδοι στο σύνολο της πόλης. Δεν το λες και επιτυχία!
- Για τα δημοτικά τέλη είχε υποσχεθεί σε βάθος τετραετίας μείωση κατά 50%. Μάλιστα ήταν ένα από τα δυνατά χαρτιά της προεκλογικής καμπάνιας του 2019 και ο Κ. Ζέρβας είχε επικαλεστεί και τα ταμειακά αποθέματα του δήμου
Τι έγινε: Η μείωση, σύμφωνα και με την τελευταία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για τα δημοτικά τέλη για το 2023, που παρέμειναν «παγωμένα» στις τιμές του 2022, η μείωση συνολικά άγγιξε το 30%. «Γνωρίζετε ότι διαβάζω τους προϋπολογισμούς του Δήμου μας. Παρακολουθώ την εξέλιξη εσόδων και εξόδων. Εφόσον στις 31/12/2018 υπάρχει ταμειακό υπόλοιπο περίπου 20 εκατ. Ευρώ στο ταμείο των ανταποδοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού και οι μοναδικές υποχρεώσεις είναι για έργα 2,7 εκατ. Ευρώ, τότε περίπου 17 εκατ. Ευρώ μπορούν -οφείλουν θα έλεγα εγώ!- να επιστραφούν στους δημότες. Οριζόντια και σε κάθε νοικοκυριό, γραφείο ή κατάστημα» δήλωνε το 2019 ο Κ. Ζέρβας αλλά τελικά η υπόσχεση έμεινε στα λόγια.
”Η κατάσταση στην πόλη, στην καθημερινότητα της πόλης, στις μετακινήσεις, στα πεζοδρόμια ήταν μία εικόνα μιας παρατημένης πόλης. Αναρχία στην κίνηση, στη στάθμευση, πεζοδρόμια κατειλημμένα, δρόμοι κατειλημμένοι.”
Κ. Ζέρβας, 14/10/20219
«Έως 50% μείωση είχε πει ο δήμαρχος, αλλά δεν μπορούσε να προβλέψει την πανδημία, την ενεργειακή κρίση» ήταν το επιχείρημα του αντιδημάρχου Οικονομικών, Σωκράτη Δημητριάδη.
- Οι μεγάλες αναπλάσεις του άξονα της Αριστοτέλους, των Στάβλων Παπάφη και της πλατείας Διοικητηρίου. Ο Κ. Ζέρβας διακήρυττε το 2019 ότι πρόκειται για εμβληματικά έργα για την πόλη, τα οποία έθετε σε πρώτη προτεραιότητας. Για τους Στάβλους μας βεβαίωνε ότι θα ξεκινούσαν το 2020. Φυσικά δεν ξεκίνησαν…
Κανένα δεν έχει ξεκινήσει. Για τον άξονα της Αριστοτέλους η σύμβαση για τις μελέτες έχει υπογραφεί τον Φεβρουάριο του 2023 και η φάση της υλοποίησης μέσω διαγωνισμού, εκτιμάτε πως μπορεί να ξεκινήσει στις αρχές του 2024 ενώ η πλατεία Διοικητηρίου παραμένει μπλεγμένη και καθηλωμένη κάπου μεταξύ του δήμου Θεσσαλονίκης, της Εγνατίας Οδού, της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του ΥΜΑΘ. Όσο για τους στάβλους Παπάφη, από το 2019 είχε ανακοινωθεί και τον Τ. Θεοδωρικάκο η ένταξη του έργου στα δημόσια κονδύλια, αλλά μόλις φέτος και πιθανά τον Σεπτέμβριο, το έργο μπορεί να ξεκινήσει. «Φιλοδοξούμε να έχουμε εργολάβο το Σεπτέμβριο» είπε μόλις πρόσφατα ο Μάκης Εφραιμίδης. Πάλι καλά.