Οργανωτική Επιτροπή Δημοψηφίσματος: «Φοβόμαστε για τα χειρότερα στη ΔΕΘ»
Τι ανέφεραν σε συνέντευξη Τύπου, κρίνοντας την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας
Την ανησυχία και τους φόβους τους ότι θα υλοποιηθεί ο αρχικός σχεδιασμός για τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, με πράσινο 60 στρεμμάτων και κτίρια που περιλαμβάνουν ξενοδοχείο και εμπορικό κέντρο, εξέφρασαν μέλη της Οργανωτικής Επιτροπής Δημοψηφίσματος για τη ΔΕΘ.
Όπως ανέφεραν σε συνέντευξη Τύπου, η πρόσφατη απόφαση του Ε’ τμήματος του ΣτΕ (υπ’ αριθ. 339/2026) που απέρριψε την προσφυγή 50 πολιτών κατά του Π.Δ. του 2021, το οποίο είχε εγκρίνει το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ), δίνει τώρα στο Υπερταμείο το δικαίωμα να εξαντλήσει τους συντελεστές που προβλέπουν μέγιστη δόμηση 96 στρεμμάτων και ποσοστό κάλυψης 45.
«Φοβόμαστε όχι απλώς να μη γίνει τίποτα, αλλά να χρησιμοποιηθεί ο αρχικός σχεδιασμός με λίγο πράσινο και τεράστια κτίρια», ανέφερε ο δημοτικός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος, κάνοντας λόγο για υιοθέτηση εισπρακτικών όρων.
«Το βλέπουν ως φιλέτο και βλέπουν ότι ως πάρκο, δεν θα τους αποδίδει κάτι», τόνισε και κάλεσε τους πολίτες, να είναι σε εγρήγορση γιατί μπορεί το δημοψήφισμα να απορρίφθηκε αλλά, αλλά δεν μπορούν, όπως τόνισε, «να απορρίψουν το αίτημά μας για ένα μητροπολιτικό πάρκο.
Υπενθυμίζεται ότι η πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης απέρριψε το αίτημα που είχε κατατεθεί από 23.214 δημότες για διενέργεια τοπικού δημοψηφίσματος, με στόχο τη δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στη ΔΕΘ.
Σύμφωνα με τον δημοτικό σύμβουλο Νίκο Νικήσιανη, υπάρχει φόβος ότι ο χώρος που θα απομένει ανάμεσα στα κτίρια που σχεδιάζονται, δεν θα σχηματίζει ένα ενιαίο πάρκο αλλά θα αποτελεί μόνο τον περιβάλλοντα χώρο μεταξύ των κτιρίων.
Στη συνέντευξη Τύπου στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης μίλησαν σχετικά με τις εξελίξεις στο θέμα της ΔΕΘ οι Δημοτικοί Σύμβουλοι Μιχάλης Τρεμόπουλος και Νίκος Νικήσιανης, η δικηγόρος Έλλη Μέλλιου και (σε βίντεο) η ομ. Καθηγήτρια της Νομικής σχολής ΑΠΘ, Ιφιγένειας Καμτσίδου.
Αναλυτικά οι δηλώσεις
Ο Μιχάλης Τρεμόπουλος τόνισε ότι η Οργανωτική Επιτροπή υπερασπίζεται το τοπικό δημοψήφισμα ως γνήσιο δημοκρατικό θεσμό, με κάθε τρόπο και μέσο, επειδή το ενδιαφέρον είναι έντονο πανελλαδικά. Η κυβέρνηση δεν αποδέχθηκε κανένα από τα σχόλια που τέθηκαν στη δημόσια διαβούλευση για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών που αφορά τον νέο Κώδικα ΤΑ, ενώ βουλευτές της αντιπολίτευσης στήριξαν το υπόμνημα και τη συμμετοχή της Οργανωτικής Επιτροπής, κάτι που απορρίφθηκε.
Η πρόσφατη απόφαση του Ε’ τμήματος του ΣτΕ που απέρριψε την προσφυγή 50 πανεποιστημιακών κατά του Π.Δ. του 2021 το οποίο είχε εγκρίνει το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) έχει δημιουργήσει ερωτήματα όχι απλώς για την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης αλλά για το κατά πόσο αυτή ενδιαφέρεται και παρακολουθεί στοιχειωδώς τη βούληση των πολιτών, το περί δικαίου αίσθημά τους και τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, αναπαράγει την επιχειρηματολογία των σκοπιμοτήτων του Υπερταμείου, που πάντα έβλεπε την έκταση των 175 στρεμμάτων της ΔΕΘ ως μια ευκαιρία για Real Estate στο πιο ζηλευτό «οικόπεδο» της πόλης.
Επίσης, πολεοδομεί, εκτιμώντας ότι τα 60 στρέμματα είναι υπεραρκετά για πράσινο και αδιαφορεί όχι μόνο για την έλλειψη πρασίνου και τη ρύπανση στην πόλη ή την κλιματική κρίση αλλά και για τις υποσχέσεις πρωθυπουργού και Δημάρχου Θεσσαλονίκης για 120 στρέμματα Μητροπολιτικού Πάρκου. Το φαραωνικό Real Estate παραμένει σε ισχύ και αυτό οι πολίτες οφείλουν να το αποτρέψουν.
Ο Νίκος Νικήσιανης, μέλος της ΟΕΔ, υπογράμμισε ότι η σημερινή συνέντευξη γίνεται στο πλαίσιο της προσπάθειας της Οργανωτικής Επιτροπής να ενημερώνει την πόλη για όλες τις εξελίξεις γύρω από αυτό το μεγάλο θέμα και κίνημα περιβαλλοντικής δικαιοσύνης. Από την πλευρά της η ΟΕΔ συνεχίζει με τα απαραίτητα νομικά βήματα για να υπερασπιστεί το αίτημα των δημοτών για δημοψήφισμα, αλλά και με κοινωνικές και πολιτικές ενέργειες, όπως η σχετική κοινωνική δράση στο πάρκο της ΧΑΝΘ και η εκδήλωση στο Αντιρατσιστικό φεστιβάλ την Παρασκευή, ώστε να διατηρήσει ζωντανή τη διεκδίκηση του μητροπολιτικού πάρκου. Το ίδιο καθήκον ωστόσο έχει και η πλευρά της διοίκησης της ΔΕΘ, του Δήμου και της κυβέρνησης, ή όποια ωστόσο συνεχίζει να κρατά κρυφό το νέο σχέδιο ανάπλασης.
Η Έλλη Μέλλιου, πληρεξούσια δικηγόρος της Οργανωτικής, επεσήμανε ότι η ΟΕΔ επέλεξε να εξαντλήσει κάθε νομικό μέσο, και για τον λόγο αυτό, προτού προσφύγει δικαστικά κατά της επίμαχης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου που απέρριψε το αίτημα για δημοψήφισμα, αξιοποίησε και την -προαιρετική- δυνατότητα για διοικητικό έλεγχο νομιμότητας της απόφασης αυτής.
Έτσι, τον Απρίλιο 2026 κατέθεσε προσφυγή νομιμότητας ενώπιον του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης, και κατόπιν της απόρριψης αυτής, προσφυγή νομιμότητας δεύτερου βαθμού, ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 Ν. 3463/2006, επικαλούμενη πρωτίστως την εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή της κρίσιμης διάταξης του νόμου για τη διενέργεια δημοτικού δημοψηφίσματος με πρωτοβουλία των πολιτών.
Η τελευταία αυτή προσφυγή εξετάστηκε τη Δευτέρα, 22 Ιουνίου, ενώπιον της Επιτροπής, με ακρόαση των προσφευγόντων και αναμένεται η έκδοση της σχετικής απόφασης μέσα στις επόμενες ημέρες. Η κα Μέλλιου ανέφερε ότι η ΟΕΔ επιφυλάσσεται να στραφεί κατά της απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου και δικαστικά, εφόσον η απόφαση της Επιτροπής απορρίψει την προσφυγή.
