Όσα πρέπει να διορθώσουμε για τον τουρισμό της Θεσσαλονίκης
Πώς θα καταφέρει η πόλη να κτίσει μια τουριστική ταυτότητα αντάξια πόλεων του εξωτερικού και να διεκδικήσει επάξια περίοπτη θέση διεθνώς; Γράφει ο Γ. Ασλάνης
Λέξεις: Γιάννης Ασλάνης / Εικόνα: Κωστής Τσιτσελίκης
Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία 10 και πλέον χρόνια αδιαμφισβήτητα έκανε βήματα προόδου στον τομέα του τουρισμού, κατάφερε έως ένα βαθμό να αντιμετωπίσει την οικονομική κρίση, την υγειονομική κρίση, την ενεργειακή κρίση που την τραυμάτισε αισθητά.
Τα πρώτα βήματα ξεκίνησαν επί δημαρχίας Γιάννη Μπουτάρη και αντιδημαρχίας τουρισμού Σπύρου Πέγκα. Εμπνεύστηκαν μια εξωστρεφή πόλη, αναδεικνύοντας την πολύ-πολιτισμικότητά της, αναδεικνύοντας τους ιστορικούς δεσμούς της με το παρελθόν, δημιουργώντας ένα τουριστικό ρεύμα στην πόλη.
Η Θεσσαλονίκη μας έδειξε ότι μπορεί να γίνει τουριστικός προορισμός για την εγχώρια αλλά και την διεθνή αγορά. Διαθέτει τα στοιχεία εκείνα που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο κάθε προορισμός για να κτίσει μια τουριστική ταυτότητα αντάξια πόλεων του εξωτερικού και να διεκδικήσει επάξια περίοπτη θέση διεθνώς. Αρκεί να το πιστέψουμε, να εμπνευστούμε από αυτήν, να καταστρώσουμε ένα στρατηγικό, πολυεπίπεδο σχέδιο ανάπτυξης της και να το εφαρμόσουμε πιστά!
Στην πράξη όμως αυτό δεν συνέβη ποτέ από το σύνολο των εμπλεκομένων φορέων στο τουρισμό, παρά μόνο μεμονωμένες επιμέρους συνεργασίες δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, που σηματοδοτούν την σωστή κατεύθυνση και επιβεβαιώνουν τον κανόνα.
Στην πράξη κάθε φορέας υλοποιεί τις δικές του δράσεις καταναλώνοντας πόρους τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε κεφάλαιο για να παράξει ένα μερικό αποτέλεσμα, το οποίο δεν συνδέεται με αντίστοιχες δράσεις άλλων φορέων. Είναι επιτακτική ανάγκη η Θεσσαλονίκη να συντονίσει τις προωθητικές δράσεις της κάτω από μια ομπρέλα με ένα κοινό όραμα ξεκάθαρα διατυπωμένο, εφικτό και μακροπρόθεσμο.
Ένα όραμα που που θα το επικοινωνήσει και θα το υλοποιήσει με δράσεις στρατηγικά σχεδιασμένες, ώστε να είναι αποτελεσματικές, να έχουν βαθύ χρονικό ορίζοντα υλοποίησης και να υπηρετούνται σταδιακά οι επιμέρους στόχοι.
Χρειάζεται να κινηθούμε σε βασικούς άξονες βελτίωσης και να δώσουμε λύσεις σε σημαντικά θέματα που εξακολουθούν να αποτελούν τροχοπέδη τόσο για την ποιοτική τουριστική ανάπτυξη της πόλης, όσο βέβαια και για την ποιοτική καθημερινότητα των κατοίκων της. Αν οι πολίτες δεν αγαπήσουν την πόλη μας, πως θα την αγαπήσουν οι επισκέπτες;
Επιγραμματικά:
- Η πόλη έχει επιτακτική η ανάγκη για βελτίωση των δημόσιων συγκοινωνιών (περισσότερα από ένα ΜΜΜ, μεγαλύτερη συχνότητα δρομολογίων, βελτίωσης της εικόνας των δημόσιων συγκοινωνιών).
- Η επιτάχυνση των εργασιών του μετρό και περαιτέρω σύνδεσής του κυρίως με το αεροδρόμιο αλλά και άλλες περιοχές
- Η δημιουργία αποτελεσματικών υποδομών που διευκολύνουν την μετακίνηση και στάθμευση ανθρώπων με αναπηρία.
- Η αποτελεσματική ρύθμιση της κυκλοφορίας σε μια πόλη που ασφυκτιά καθημερινά και σε περιόδους υψηλής επισκεψιμότητας παθαίνει κυκλοφοριακό έμφραγμα.
- Δημιουργία χώρων στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων που θα δώσουν μια ανάσα στην ήδη επιβαρυμένη κατάσταση των δρόμων και θα διευκολύνουν τους επαγγελματίες του τουρισμού.
- Η βελτίωση της καθαριότητας σε όλους τους δημόσιους χώρους και αξιοθέατα της πόλης, η εικόνα της πόλης είναι κακή.
- Η δημιουργία επιπλέον χώρων πρασίνου που θα δώσουν ανάσα στην πόλη και θα την ομορφύνουν, καθώς και πεζοδρόμηση κάποιων οδών στο κέντρο με σκοπό να αναπτυχθεί η εμπορική κίνηση.
- Η κατασκευή περισσότερων δημόσιων τουαλετών σε καίρια σημεία στο κέντρο της πόλης και καθημερινή φροντίδα όσων υπάρχουν, κάτι που κανείς σχεδόν δεν συζητάει.
- Η ανάπλαση του παλιού παραλιακού μετώπου που θα ενοποιήσει αισθητικά το παλιό με το νέο παραλιακό μέτωπο της πόλης.
- Η ανάπλαση της Πλατείας Ελευθερίας που θα μετατρέψει έναν αδιάφορο δημόσιο χώρο σε μια μικρή όαση πρασίνου και σημείο ιστορικής μνήμης της πόλης.
- Επιτάχυνση της ανάπλασης της ΔΕΘ – HELEXPO για να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη ένα μοντέρνο εκθεσιακό πρόσωπο και να σταθεί ακόμα πιο επάξια δίπλα σε άλλες πόλεις του εξωτερικού.
- Η επιτάχυνση της ανάπλασης του ΟΛΘ με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας και της καλύτερης διασύνδεσης με άλλα λιμάνια και αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος.
- Δημιουργία κινήτρων προς τους εγχώριους και μη διοργανωτές μεγάλων events και συνεδρίων, ώστε να συνδεθεί επιτυχώς η πόλη με μεγάλες και σημαντικές διοργανώσεις.
- Μεγαλύτερη ανάπτυξη του συνεδριακού και επαγγελματικού τουρισμού, ο οποίος μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της πόλης. Η διεθνής συνδεσιμότητα του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης, η μεγάλη διαθεσιμότητα σε κλίνες και αίθουσες συνεδρίων στα ξενοδοχεία και του Μεγάρου Μουσικής, καθώς και η ανάπλαση του εκθεσιακού συνεδριακού χώρου της ΔΕΘ – HELEXPO μπορούν να κάνουν την μεγάλη διαφορά.
- Η συντονισμένη προώθηση των επιμέρους μορφών τουρισμού, όπως ο γαστρονομικός τουρισμός Ποιος δε θα ήθελε να επισκεφτεί μια πόλη που ανήκει στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της Unesco;
- Δημιουργία ενός τύπου city pass με το οποίο κάθε τουρίστας και όχι μόνο θα μπορεί να διευκολύνεται στις μετακινήσεις του ή/και στις επισκέψεις του σε αξιοθέατα, σε μουσεία της πόλης και να αποκτά συνολική εμπειρία της πόλης με την αγορά πακέτων ή μεμονωμένων υπηρεσιών που θα ενσωματωθούν σε αυτό.
- Αυστηρή εφαρμογή του νομικού πλαισίου και αυστηροποίηση των κανόνων λειτουργίας του Airbnb μια κι εκ των πραγμάτων φαίνεται να έχει συμβάλει στις δυσμενείς συνθήκες στο real estate που αφορά τους πολίτες και έχει δημιουργήσει παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας δύο ταχυτήτων.
- Θα μπορούσαμε ακόμη να μιλήσουμε και για yachting τουρισμό στη Θεσσαλονίκη, όσο και αν ακούγεται αισιόδοξο. Η εγγύτητα σε Περαία, Αγία Τριάδα, Χαλκιδική, Σποράδες, Λήμνο, Θάσο είναι δεδομένη. Μαρίνες και υποδομές θέλουμε!
Οι άξονες είναι γνωστοί και έχουν υπογραμμισθεί πολλές φορές στο παρελθόν. Αυτό που επειγόντως χρειάζεται να αλλάξει είναι η νοοτροπία μας, η ανοχή στην αναβλητικότητα, η έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων, η δημιουργία κοινού οράματος και στόχου και κατά συνέπεια κοινού στρατηγικού σχεδιασμού για την επίτευξή του. Χρειάζεται να γίνουμε περισσότερο αποτελεσματικοί και να εξοικονομήσουμε χρόνο, χρήμα και ανθρώπινο δυναμικό, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία μας, την εμπειρία που αποκομίσαμε και το προϊόν που λέγεται Θεσσαλονίκη.
Χρειάζεται να εμπιστευτούμε ανθρώπους με τεχνοκρατική αντίληψη, με όραμα για την πόλη μας, με ολιστική προσέγγιση και έμπνευση, να αναγνωρίσουμε το έργο τους, να τους δώσουμε κίνητρα, και να τους αφήσουμε να δουλέψουν επαγγελματικά χωρίς πολιτικές ισορροπίες και τερτίπια ώστε να δούμε μια βιώσιμη πόλη, φιλική προς τους πολίτες και τους επισκέπτες της.
*Ο Γιάννης Ασλάνης είναι Πρόεδρος ΔΣ Thessaloniki Convention Bureau, Γ. Διευθυντής Grand Hotel Palace