Όταν ο ΟΑΣΘ έσπειρε την ιδέα του Carpooling στην πόλη!

Μια ομάδα Θεσσαλονικιών ετοιμάζει έναν εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης στην πόλη!

Χριστίνα Παρασκευοπούλου
όταν-ο-οασθ-έσπειρε-την-ιδέα-του-carpooling-στην-136041
Χριστίνα Παρασκευοπούλου

Η ομάδα “Thess.Carpooling” στο facebook έχει φτάσει τους 2.700 χρήστες, αρκετά παραπάνω από τον αρχικό στόχο των διοργανωτών, ενώ σήμερα Δευτέρα 15/5 με τη νέα επίσχεση του ΟΑΣΘ υπήρχαν πάνω από 500 καταχωρημένες διαδρομές, με βλέψεις για ακόμη περισσότερες μέχρι το τέλος της ημέρας. Τώρα που ο ΟΑΣΘ προχώρησε ξανά σε επίσχεση εργασίας, σας καλεί να γίνετε οι ήρωες της πόλης σας και να επιλέξετε συνεπιβατισμό. Ας δούμε όμως πώς ξεκίνησαν όλα, με όλα όσα θέλετε να ξέρετε κατευθείαν από την πηγή, τους δημιουργούς της ομάδας Γιώργο Νικολάου και ο Ιορδάνη Χαραλαμπίδη!

carpooling2

Το ζήτημα των μέσων μεταφοράς είναι ένα βαθιά πονεμένο για τους Θεσσαλονικείς, ειδικά μετά την περυσινή 12ήμερη (!) επίσχεση εργασίας που πραγματοποίησε ο ΟΑΣΘ, το μόνο δημόσιο μέσο μαζικής μεταφοράς της πόλης, αφήνοντας στους πολίτες μόνη λύση την χρήση ΙΧ, ταξί και των ποδιών τους.

Η ανάγκη είναι όμως η μητέρα όλων των εφευρέσεων και δεν άργησε να δημιουργηθεί στην πόλη, εν μέσω της επίσχεσης, ένα μικρό δίκτυο συνεπιβατισμού με το «Κίνημα Ωτοστόπ», όπου οι πολίτες πρόσφεραν και αναζητούσαν μετακίνηση μέσω μιας ομάδας στο facebook. Εκεί είναι που συναντήθηκαν ο Γιώργος Νικολάου και ο Ιορδάνης Χαραλαμπίδης, άγνωστοι μεταξύ τους μέχρι πριν λίγο καιρό, και έχοντας μια κοινή ιδέα, δημιούργησαν την ομάδα “Thess.Carpooling”!

Πρόκειται για μια ομάδα στο facebook που στόχο έχει να δημιουργήσει ένα σχέδιο αυτοοργάνωσης της μετακίνησης στη Θεσσαλονίκη με ευρεία χρήση του συνεπιβατισμού (carpooling). Άλλωστε, η επίσχεση του ΟΑΣΘ μπορεί να έληξε, αλλά κανένας δεν μπορεί να ξέρει πόσο μακριά (ή κοντά) είναι η επόμενη. Το πρόβλημα μεταφορών στην πόλη υπάρχει εδώ και χρόνια, καθώς κάθε φορά που ο οργανισμός απεργούσε ή είχε επίσχεση, ολόκληρη η πόλη παρέλυε εν ελλείψει εναλλακτικής. Με την αναζήτηση λύσεων στο θέμα πια να επείγει, γιατί να μην δώσουν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης τη δική τους λύση;

Όπως αναφέρει ο κ. Νικολάου, ένας από τους ιδρυτές της ομάδας “Thess.Carpooling”, «Η ιδέα του συνεπιβατισμού υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια. Αρχικά, σε επίπεδο συνεννόησης μεταξύ συναδέλφων κλπ, αργότερα ως πιο οργανωμένες μορφές συνδυασμού διαδρομών με τη χρήση του internet. Εδώ και χρόνια γνωρίζουμε για το Carpooling.gr, που είναι από τις πρωτοπόρες ιστοσελίδες με αυτό το αντικείμενο. Ωστόσο, μέχρι τώρα δε χρησιμοποιείται κάτι τέτοιο σε σημαντικό βαθμό και ο λόγος είναι απλός: Ο καθένας έμπαινε σε αυτή την ιστοσελίδα ή αντίστοιχες πλατφόρμες, συναντούσε άλλους 5-6 που τύχαινε να το δοκιμάζουν την ίδια περίοδο και φυσικά αυτό δεν ήταν λειτουργικό, οπότε όλοι τους το άφηναν. Βλέποντας με τον Ιορδάνη τη δυναμική που απέκτησε το “Κίνημα Ωτοστόπ”, που συγκέντρωσε χιλιάδες μέλη μέσα σε λίγες μέρες, θεωρήσαμε ότι είναι μια καλή ευκαιρία να γίνει μια οργανωμένη κίνηση χρήσης του carpooling με πολλά μέλη, ώστε να είναι ένας πλήρως λειτουργικός εναλλακτικός τρόπος μεταφορών».

Το εγχείρημα του “Thess.Carpooling” αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην φάση διάδοσης κι οργάνωσης, καθώς αν συγκεντρώσει αρκετούς επίδοξους χρήστες συνεπιβατισμού στην ομάδα του facebook, θα μπορέσει να γίνει το επόμενο βήμα για την επιλογή του ηλεκτρονικού εργαλείου που θα χρησιμοποιείται για τον συντονισμό του, καθώς και η έμπρακτη εφαρμογή του στην πόλη.

Carpooling

Πώς θα λειτουργεί το carpooling όπως το έχουν στο νου οι ιδρυτές της ομάδας; «Η ιδέα έχει δύο σκέλη, την υποδομή και την οργάνωση. Η υποδομή ήδη υπάρχει, υπάρχουν έτοιμες εφαρμογές για κινητές συσκευές και υπολογιστές, μερικές εκ των οποίων είναι τελείως δωρεάν για το χρήστη. Η πιο διαδεδομένη αντίστοιχη εφαρμογή είναι η Uber (δεν είναι ακριβώς για carpooling, ξεκίνησε ως υπηρεσία παροχής “εναλλακτικών ταξί”), μόνο που αυτή περιλαμβάνει κάποια χρέωση, που δε βρίσκουμε λόγο να υποστούμε. Δεν έχουμε άλλωστε οικονομική ή άλλη σχέση με οποιαδήποτε πλατφόρμα συνεπιβατισμού, αυτό που μας ένωσε ήταν η ιδέα και ένα όραμα για μια καλύτερη Θεσσαλονίκη. Η οργάνωση, δηλαδή το να πούμε ότι κάποια μέρα 3.000 άτομα θα αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε την τάδε εφαρμογή, γίνεται μέσω facebook. Αυτό θα μας επιτρέψει να δούμε στην πράξη ποια εφαρμογή καλύπτει τις ανάγκες μας και αν χρειάζεται να αλλάξουμε “εργαλείο”», σημειώνουν.

Τι αριθμό ατόμων χρειάζεται να συγκεντρώσει η προσπάθεια για να είναι λειτουργική; «Χωρίς να μπορούμε να το υπολογίσουμε με ακρίβεια, καθώς είναι ένα χαοτικό σύνολο συνδυασμού οδηγού-συνεπιβάτη, πιστεύουμε ότι αυτή η προσπάθεια μπορεί να λειτουργήσει ικανοποιητικά με 2.000-3.000 ανθρώπους. Αν δε “κερδίσει” 1 στους 100 Θεσσαλονικιούς (10.000 άτομα) θα είναι σίγουρα ένα πλήρως λειτουργικό σύστημα. Θα το δούμε στην πράξη όμως».

Ποιοι είναι οι βασικοί κανόνες; «Οι κανόνες του συνεπιβατισμού είναι απλοί: ο χρήστης θα πρέπει έγκαιρα να καταχωρήσει τη διαδρομή του, είτε ως οδηγός είτε ως επιβάτης, να επικοινωνήσει με τους συνεπιβάτες του και να κάνουν τη διαδρομή τους. Απαγορεύεται να ζητηθεί αμοιβή πάνω από ένα συμβολικό ποσό, καθώς αυτό είναι αδίκημα, και φυσικά οφείλουν όλοι να φέρουν μαζί τους την καλή τους διάθεση και το χαμόγελό τους!».

Το αν η διαδικασία θα περιλαμβάνει την καταβολή ενός μέρους του κόστους της βενζίνης ή θα γίνετε σε δωρεάν βάση αφήνεται πάνω στον κάθε χρήστη. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Νικολάου, «Οι περισσότερες εφαρμογές επιτρέπουν την επιλογή ενός ποσού από 0 μέχρι ένα μικρό ποσό, τόσο που να μη μπορεί να γίνει το carpooling επάγγελμα. Εγώ προσωπικά θα διαλέγω να μην παίρνω κάποιο ποσό, έτσι κι αλλιώς την κάνω τη διαδρομή ως οδηγός… Αν ωστόσο κάποιος θεωρεί ότι πρέπει να καλύψει κάποια έξοδα, ειδικά σε μεγάλες διαδρομές, είναι κι αυτό λογικό».

Προς το παρόν, η διάδοση της ιδέας γίνεται μέσω ενός πολύ αποτελεσματικού “εργαλείου”, σε αυτό του facebook. Όπως αναφέρουν οι ιδρυτές, «Σχεδιάζουμε ωστόσο σύντομα και εκδηλώσεις σε κεντρικά σημεία της πόλης, για να γίνει αυτή η ιδέα γνωστή στο ευρύτερο κοινό και να γνωριστούμε μεταξύ μας. Ξεκινώντας από γνωστούς και φίλους μας η ομάδα μας έχει αυξήσει σημαντικά τα μέλη της, οπότε νομίζω είναι ζεστή η αποδοχή της ιδέας από τους συμπολίτες μας».

Solo drivers of the natural gas-powered Civic GX in California and numerous other states qualify for High-Occupancy Vehicle (HOV) lane access.

Η ομάδα “Thess.Carpooling” αυτή τη στιγμή αποτελείται από 650 μέλη και συνεχώς προστίθενται νέα. «Υπάρχει ένα πολύ ενθαρρυντικό ποσοστό ανθρώπων που τη θεωρούν εξαιρετική ιδέα, καθώς και αρκετοί άλλοι που είναι υπέρμαχοι της ιδέας με κάποιες επιφυλάξεις, κυρίως σε σχέση με την ασφάλεια», σημειώνει ο κ. Νικολάου.

Σχετικά με τα ζητήματα ασφαλείας στην χρήση carpooling, δεδομένου του ότι οι χρήστες εμπιστεύονται επί της ουσίας έναν άγνωστο, όπως επισημαίνει, «Μεταξύ μας, δεν έχει ανακαλυφθεί ακόμα το 100% ασφαλές σύστημα ούτε για την εκτόξευση πυρηνικών πυραύλων. Κάθε σύστημα έχει τα κενά του. Η χρήση μιας τεχνολογικής πλατφόρμας παρέχει τις εξής δικλείδες ασφάλειας: το ψηφιακό ίχνος, δηλαδή τη δυνατότητα των αρχών να εντοπίσουν τον χρήστη μιας εφαρμογής, καθώς και την επαλήθευση του κινητού τηλεφώνου, που είναι σημαντικό αφού τα κινητά δηλώνονται υποχρεωτικά με ταυτότητα. Επίσης, το σύστημα αξιολόγησης με θετικές και αρνητικές ψήφους είναι ιδιαίτερα πολύτιμο, καθώς παρέχει “εγγυήσεις” για τον χρήστη ως συνεπιβάτη. Και τέλος, η κοινή λογική, που λέει ότι αν κάτι δεν ταιριάζει στην περιγραφή του αυτοκινήτου, ή κάτι “δε μου κολλάει”, μπορώ απλά να μη μπω στο αυτοκίνητο. Σκεφτείτε το απλά ως εξής: Θα πηγαίνατε να μείνετε δυο βράδια στο σπίτι ενός τελείως αγνώστου ο οποίος σίγουρα έχει δεύτερο σετ κλειδιά; Κι όμως κάποιοι το κάνουν, πάρα πολύ συχνά, με το AirBnB και αντίστοιχες πλατφόρμες υπενοικίασης καταλυμάτων, και δεν έχω ακούσει κάποιον να τον έκλεψαν…».

Όσο για το αν παρά την επαναφορά των γραμμών του ΟΑΣΘ ο κόσμος θα συνεχίσει να επιλέγει το carpooling, ο κ. Νικολάου σημείωνει, «Το carpooling είναι μια ιδέα και ένας “τρόπος ζωής” στη μετακίνηση. Τα δημόσια μέσα μεταφοράς προφανώς και είναι πολύτιμα και αναγκαία, ωστόσο πιστεύω πως όταν κάποιος “εθιστεί” στο carpooling δύσκολα “ξεκολλάει”. Κι αυτό γιατί είναι τεράστια ευκολία να θέλω να πάω από την Καλαμαριά στα Κωνσταντινοπολίτικα και να μπορώ να το κάνω σε 15 λεπτά δωρεάν ή με 1 ευρώ αντί να αλλάξω 3 λεωφορεία και να ξοδέψω μιάμιση ώρα από τη ζωή μου…».

Πως θα μπορούσε να εξελιχτεί η προσπάθεια; «Το carpooling θα μπορούσε να γίνει εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερη ελευθερία μου να επιλέγω πώς θα πάω στον προορισμό μου. Και επιπλέον, μακάρι να το δω να χρησιμοποιείται από μόλις 10% των συμπολιτών μου. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Πάνω-κάτω 50.000 λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης! Πάρτε όλα τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα σε όλους τους δρόμους, πεζοδρόμια και πάρκινγκ του Δήμου Θεσσαλονίκης και διακτινίστε τα, αυτά που θα κυκλοφορούν εκείνη τη μέρα θα είναι μόνο τα υπόλοιπα! Αυτή είναι η Θεσσαλονίκη που ονειρεύομαι, μια ακόμη πιο καθαρή και ανθρώπινη πόλη».

Μπείτε λοιπόν κι εσείς στην ομάδα “Thess.Carpooling” και γνωρίστε τους!

Πώς παίρνετε μέρος;

Η εφαρμογή που επιλέχθηκε σε πρώτη φάση είναι η HopIn, την οποία οι συμμετέχοντες εγκαθιστούν και κάνουν επαλήθευση χρήστη. Καταχωρούν σιγά σιγά τις διαδρομές τους, προσθέτουν φίλους τους στην ομάδα Thess.Carpooling ή μέσω της εφαρμογής και φύγαμε! Ξεκινάμε να χρησιμοποιούμε τον συνεπιβατισμό για να μετακινηθούμε στη Θεσσαλονίκη!

Αναλυτικά οι οδηγίες:

– Εγκαθιστώ την εφαρμογή HopIn και κάνω επαλήθευση χρήστη – Καταχωρώ σιγά σιγά τις διαδρομές μου – Προσθέτω φίλους μου στην ομάδα Thess.Carpooling ή μέσω της εφαρμογής – Φοράω το χαμόγελό μου 🙂 – Έφυγα!

Χρήσιμοι σύνδεσμοι:

Android app: https://play.google.com/store/apps/details iOS app: https://itunes.apple.com/gr/app/hopin/id762417885

Android “How to”: https://www.hopinside.com/android-how-to/ iOS “How to”: https://www.hopinside.com/ios-how-to/

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα